Hva er "pling-plong-musikk"?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.998
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
slowmotion skrev:
"pling-plong-musikk" er musikk som andre folk ikke liker. Det kan være hva som helst, men er nok helst forskjellige former for jazz eller klassisk.
Riktig, og som jeg ville ha sagt det for å gjøre dette så enkelt som mulig:
"Pling-plong musikk" er betegnelsen på musikk som noen ikke liker - uansett genre.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.800
Torget vurderinger
1
o.t.
baluba skrev:
...
Jeg må innrømme at omdefineringen av bjørnetjeneste er utrolig uintelligent og sjokkerende. ...
Jeg tror ikke det er uintelligent, det er mer snakk om at vi har «mistet» opprinnelsen til uttrykket og dermed blir uttrykket mer flytende og påvirkelig av «missbruk»; det er kanskje ikke så mange unge som har et konkret forhold til La Fontaines fabler.

mvh
KJ

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
btw, finnes det noe korrekt/allmen akseptert definisjon av "pling plong-musikk"?
jeg mener, fra musikkmagasiner eller leksikon eller noe sånt?
opplys meg, folkens.
jeg er svært lite bevandret innen samtidsmusikk.
Det siste først: det er vel nettopp de som er lite bevandret innen samtidsmusikk som brukte begrepet, og fant det opp også.
En gang i tiden fantes det en almen akseptert og brukt definisjon, men de siste tyve årene har vi hatt generasjoner som har i mangel på reell kunnskap om det norske språk har missforstått begreper de har lest uten forklart kontekst, og har klart å spre den missforståelsen blant sine samtidige. For det var ingen dissens mot pling plong som beskrivelse av uforståelig og atonal musikk da begrepet var vanlig. Det forundrer ikke like mye at pling plong har blitt utvannet. I alle fall ikke så mye som bjørnetjeneste. For den omdefineringen er jo en totalt omvendt betydning, og da er det ganske uintelligent bruk av ordet bjørnetjeneste. Ganske pinlig uvitenhet, faktisk.

Wiki: "Bjørnetjeneste er en velment tjeneste som får negative konsekvenser for mottakeren. Uttrykket stammer i følge Falk og Torps Etymologisk ordbog over det norske og danske sprog (1903) fra den franske dikteren Jean de La Fontaines fabel om bjørnen og gartneren, L'Ours et l'Amateur des jardins. Denne ble utgitt i 1678 og forteller om en tam bjørn som forsøker å slå i hjel en flue på sin sovende eiers ansikt med en stein, men dreper ham med slaget. Fabelen kan føres tilbake til India, der den handler om en ape.

På fransk kalles en bjørnetjeneste le pavé de l'ours («bjørnestein(helle)»), på tysk Bärendienst, på svensk björntjänst og på russisk ???????? ??????."

Store norske: "bjørnetjeneste, uttrykk som stammer fra La Fontaines fabel om bjørnen som knuste sin herres hode da den ville jage bort en flue fra nesen hans. Brukes om velment, men klosset hjelp som mest blir til skade. Fabelen stammer fra India, der den fortelles om en ape."

Dagens unge er dumme hvis de bruker bjørnetjeneste som det motsatte av det som er betydningen. Det er jo helt meningsløst. Det verste er at de åpenbart ikke kan bruke Google, selv om de er født med det i ryggmargen. Det vitner også om ungdommens arroganse. De tror at de vet best, uten å sjekke fakta først. Vi var også slik da vi var unge, men så hadde vi heller ikke Google som gjorde det enkelt for oss. Og vi drev sjelden med å omdefinere uttrykk etter at vi ikke var småbarn lenger.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.769
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
joa, fett nok, men har begrepet "pling plong-musikk" noen gang vært definert i musikkleksikon eller fagtidskrifter?
eller har dette begrepet alltid vært et slang-begrep i musikkmiljøet og nothing more?

begrepet "bjørnetjeneste" er jo klart definert i leksikon og ordbøker.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.769
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
Gjestemedlem skrev:
ps,
Hvis dere strides om definisjonen: Førstemann til å skrive en Wikipediaartikkel vinner sannsynligvis... ::)

;D

U

utgatt60135

Gjest
Tenker kun på samtidsmusikk innen jazz og delvis klassisk angående pling-plong, og ikke noe som har noe med HiFi å gjøre. Jeg tror ikke så mange HiFi-nerder hører på denne musikken bare for lydkvalitetens skyld fordi man heller kan finne lett musikk (for noen kjedelig musikk) låter himmelsk. Endel refereanseplater synes jeg kjedelig musikk, mens "pling-plong" kan være spennende om man bare får det "inn under huden".

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Andreas Vollenweider Kanskje er delvis litt slik musikk?

For det meste melodiøs og harmonisk sådan i allefall. :)

Torja

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.03.2008
Antall liker
1.028
Det virker nesten som at man syns den musikk man selv ikke liker er å definere som "Pling-Plong??!"
Da er det jo enkelt nok. Det jeg liker er bra musikk, det jeg ikke liker er dårlig musikk. Litt som film mediet. Overaskes selv stadig vekk av folk som sier de rett og slett misliker filmer som jeg selv syns er fantastisk bra og omvendt.

Da er pling-plong bare det man selv personlig ikke liker. Men er det definisjonen eller slik f.eks Baluba sier det mer omfattende?

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
7.925
Pling-plong-musikk ble vel opprinnelig brukt av bermen til å karakterisere musikk de ikke forsto, på samme måte som piggtrådmusikk ble brukt som begrep av samme berme for musikk de heller ikke forsto og som i tillegg var av den mer aggressive type

8

8x12_TOM

Gjest
JøKleBa live! er en "pling-plong" plate jeg kan høre fra begynnelse til slutt, uten og bli sliten ;D

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
Gjestemedlem skrev:
ps,
Hvis dere strides om definisjonen: Førstemann til å skrive en Wikipediaartikkel vinner sannsynligvis... ::)

;D
Samme definisjon står også i Store Norske (når det gjelder bjørnetjenesten). Hvorfor mener jeg det er uintelligent å bruke bjørnetjeneste feil? Fordi intelligens fører til at vi stiller spørsmålstegn ved betydningen av de uttrykkene vi bruker. Jeg bruker aldri uttrykk som jeg ikke positivt vet hva betyr. Det er jo et rart ord, og da er det naturlig å spørre seg selv hva en bjørnetjeneste kan være. Hvordan gjør en bjørn noen en tjeneste? Det spørsmålet bør trigge et behov for å sjekke ut hva som ligger i uttrykket.

Vet du hva, det har ikke jeg heller. Men jeg vet likevel hva begrepet betyr, uten at det betyr at jeg har lest fablene. Jeg har bare vokst opp i en tid da vi var mer ordknappe, og brydde oss om å vite hva de ordene vi bruker betyr. Og det er definitivt lite intelligent å vanne ut språket med å omdefinere fine uttrykk slik at de mister sin mening, og strengt tatt ikke kan brukes lenger i offentlighet uten å ekskludere alle utenom klikken. Det blir litt grotesk når det er de som faktisk kjenner betydningen som blir ekskludert. Det er meningsløst å si bjørnetjeneste uten at ordet har en universell betydning.

Problemet er at når noen forsøker å skryte av kompisen sin, men som ordlegger seg slik at han egentlig sier at kompisen er en idiot som ikke forstår konsekvensen av velmente, men tåpelige handlinger. På den annen side tror jeg ikke at noen er dumme nok til å fortsatt bruke begrepet når de har lært betydningen, og lurer litt på om dette er en svikt i skoleverket? For burde ikke et så sentralt begrep være omtalt i norskundervisningen på ungdomsskolen?

Pling-plong-musikk ble vel opprinnelig brukt av bermen til å karakterisere musikk de ikke forsto, på samme måte som piggtrådmusikk ble brukt som begrep av samme berme for musikk de heller ikke forsto og som i tillegg var av den mer aggressive type
Dette er en kort og presis definisjon som forklarer det hele i en eneste lang setning. Vi må jo huske at begrepet oppstid før vanlige folk hadde hørt elektronica. Harpespilleren lager pling plong i bokstavelig forstand, men passer ikke inn under begrepet av den grunn. Bermen finner nok hans søvndyssende plinging og plonging lett å forstå og like.

U

utgatt60135

Gjest
8x12_TOM skrev:
JøKleBa live! er en "pling-plong" plate jeg kan høre fra begynnelse til slutt, uten og bli sliten ;D
Den synes jeg også er en pling-plong plate. Jeg solgte min og savner den ikke. Hadde nok bare blitt spilt for å imponere og det er kortvarig glede.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.769
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
baluba skrev:
Gago skrev:
Gjestemedlem skrev:
ps,

;D
Samme definisjon står også i Store Norske (når det gjelder bjørnetjenesten). Hvorfor mener jeg det er uintelligent å bruke bjørnetjeneste feil? Fordi intelligens fører til at vi stiller spørsmålstegn ved betydningen av de uttrykkene vi bruker. Jeg bruker aldri uttrykk som jeg ikke positivt vet hva betyr. Det er jo et rart ord, og da er det naturlig å spørre seg selv hva en bjørnetjeneste kan være. Hvordan gjør en bjørn noen en tjeneste? Det spørsmålet bør trigge et behov for å sjekke ut hva som ligger i uttrykket.

Vet du hva, det har ikke jeg heller. Men jeg vet likevel hva begrepet betyr, uten at det betyr at jeg har lest fablene. Jeg har bare vokst opp i en tid da vi var mer ordknappe, og brydde oss om å vite hva de ordene vi bruker betyr. Og det er definitivt lite intelligent å vanne ut språket med å omdefinere fine uttrykk slik at de mister sin mening, og strengt tatt ikke kan brukes lenger i offentlighet uten å ekskludere alle utenom klikken. Det blir litt grotesk når det er de som faktisk kjenner betydningen som blir ekskludert. Det er meningsløst å si bjørnetjeneste uten at ordet har en universell betydning.

Problemet er at når noen forsøker å skryte av kompisen sin, men som ordlegger seg slik at han egentlig sier at kompisen er en idiot som ikke forstår konsekvensen av velmente, men tåpelige handlinger. På den annen side tror jeg ikke at noen er dumme nok til å fortsatt bruke begrepet når de har lært betydningen, og lurer litt på om dette er en svikt i skoleverket? For burde ikke et så sentralt begrep være omtalt i norskundervisningen på ungdomsskolen?

Dette er en kort og presis definisjon som forklarer det hele i en eneste lang setning. Vi må jo huske at begrepet oppstid før vanlige folk hadde hørt elektronica. Harpespilleren lager pling plong i bokstavelig forstand, men passer ikke inn under begrepet av den grunn. Bermen finner nok hans søvndyssende plinging og plonging lett å forstå og like.

jada, vi har aldri vært uenige når det når det gjelder bjørnetjenesten.
ikke snakk mer om den.

men hva med begrepet pling plong-musikk? står det definert i noen seriøs leksikon eller fagtidskrifter?

U

utgatt60135

Gjest
Gago skrev:
men hva med begrepet pling plong-musikk? står det definert i noen seriøs leksikon eller fagtidskrifter?
Jeg tror ikke et seriøst leksikon vil ha med useriøse betegnelser ;). Pling plong musikk er egentlig bordtennis for blinde.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
Gago skrev:
Jeg tror ikke et seriøst leksikon vil ha med useriøse betegnelser ;). Pling plong musikk er egentlig bordtennis for blinde.
Et overfladisk søk gir ingen resultater for meg. Men jeg har hukommelse, og husker at ordet pling plong var mye vanligere i dagligtale og meningsytringer om musikk før i tiden. Og da var meningen veldig enkel å forstå, musikk som tilsynelatende er uten retning eller melodi. Arne Nordheim ble alltid betegnet som pling plong da "bermen" hadde noe å mene om han. Det samme mente også de fleste om bebop og annen moderne jazz, men det var færre av dem. Musikk som faktisk laget pling plong-lyder som harpe ble sjelden forbundet med begrepet pling plong.

Dette er langtfra en like viktig definisjon som bjørnetjeneste, som faktisk er en missforståelse som kan være farlig i debatter om viktige ting. Hva pling plong er i dag er ikke så fryktelig viktig, selv om definisjonen er en annen enn tidligere. Jeg tror at forskjellen er at for noen år siden fantes det en definisjon som folk flest var enige om, men etterhvert som ordet ble sjeldnere brukt har faktisk definisjonen forsvunnet. Og alternative definisjoner er dukket opp. Derfor er kanskje musikk som flertallet finner vanskelig å sette seg inn i pling plong fremdeles, men andre bruker det som et generelt uttrykk for noe de ikke liker. Når noen kaller musikk for pling plong så vet vi i alle fall at det ikke er positivt ment. Det er da ganske annerledes med bjørnetjeneste. Opplysningene om det siste uttrykket satt meg såpass ut at jeg ikke helt har kommet meg enda. Jeg håper endelig at folk slutter å bruke bjørnetjeneste feil etter at de har lært betydningen. Jeg tror ikke at den bruken av uttrykket er helt vanlig blant dagens ungdom heller, men jeg kan jo aldri vite. Det skal jeg faktisk sjekke ut når jeg får anledning til det.

Det eneste jeg mener at pling plong aldri skal beskrive er musikk som faktisk lager lydene pling plong, sett bort fra i tilfeller der den som skriver ordet faktisk finner denslags musikk uforståelig. Og det er jo ikke utenkelig. Harpe? Tja, det er et tvilstilfelle om det kan brukes skriftlig uten nærmere forklaring. Men muntlig så fungerer det, for da vil tonen fortelle om det er beskrivende og ikke kritiserende ment. Hvis det går tydelig fram i skrift også så vil jeg godta det som et lydmalende uttrykk.

BanjoArrne

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
31
Torja skrev:
Lyngen skrev:
BanjoArrne skrev:
Andreas Vollenweider Kanskje er delvis litt slik musikk?
Jeg synes ikke det er "pling-plong" musikk.
Igjen tilbake til det jeg liker og ikke liker....

Jeg liker Andreas Vollenweider godt jeg. :)
Som jeg sa,delvis "Pling Plong" men altså beskrivende her da, pga lydene jeg hører og vil beskrive slik.
Altså vil jeg kalle det "pling plong"-musikk men ikke "pling plong-musikk",eller kanskje det var omvendt...... :)

Her er noen eksempler jeg fant på nett der "pling plong musikk" blir brukt på den måten som vel ikke har med den måten jeg brukte/tolket det begrepet på,som jeg vil si har to sider.En angående beskrivelse av instrumenters lyder i musikken og en angående spesiell og veldig sær musikk.:

En utrolig trist og samtidig veldig vakker film med veldig spesiell musikk (samtids/"pling-plong").
Jeg hører bare på sånn rolig pling-plong-musikk og nøyer meg derfor med å oppgi tre albumnavn

* Sleeping Buddha – Relax & Sleep Meditation
* Chakra Meditation – Chakra Masters
* Zen Masters Assembly - Relaxation for Sleep Meditation
Johannesteksten er blandet med fem bønner der Thoresen gjort et utvalg i eldre kirkelige tekster. Han er glad i positive ord som godhet, kjærlighet og glede, og han bader dem i varme, myke klanger. Dette er ikke modernistisk pling-plong-musikk, men selv om det velklang, er det komplekst og ikke banalt.
“…Glenn Erik Haugland setter teksten i sentrum. Han lar sangen utfolde seg i en deklamatorisk melodikk, sangbar og uten modernismens pling-plong og store sprang. Dette er et personlig og tiltalende grep..”
Gaute Einevolls nærmeste referanse til "pling-plong-musikk" er Frank Zappa, som beundret Schönberg og brøt mange grenser innen rock-musikken.
Haltli forklarer, at etter 2.verdenskrig oppstod den musikalske modernismen med blant andre Stockhausen.

- Det var der pling-plong-musikken startet. Blant annet fordi musikken var blitt misbrukt av nazistene, Hitler brukte jo Wagner. Så de ville gjøre noe helt annet. De sa at man aldri mer skulle kunne marsjere til musikk.

- Pling-plong?

- Ja, sånn Arne Nordheim-musikk. Du hører det med en gang.
...Og dere som synes kraftwerk er kult, må bare tenke seg om to ganger før dere disser god klubbmusikk - og kaller dette pling plong-musikk - da dette faktisk ER pling-plong. Syremusikk, eller acid som jeg liker å kalle det for er det meg bekjent ingen dj-er som spiller (bortsett fra undertegnede seeeent på kvelden, beruset på etanol (som resten av huset og klubbfolk jeg kjenner er)).

Knipsemusikk er også kalt jazz, der man står på scenen, gjerne etter en eller to feite med jazztobakk, og knipser og spiller for de fleste utilgjengelig musikk.

Problemet til trådstarter er et trangsynt, skylappbasert og lite nyansert bilde på musikk. Det finnes andre stiler enn rock og pop. Jeg tror du ble brent av dunk dunk-musikk da det ble populært med Tiesto-træns for noen år siden. Denne musikken er intetsigende, kjedelig, uvariert og kjip, med en viss appell til selvlysende små barn på bompibærsaft.
Det stemmer vel at vi liker å bare spille, for vi har ikke skrevet en låt noensinne. All musikken vår er født i kaos - fem mennesker i et rom og en masse pling plong til det blir noe ut av det. Det er aldri noe snakk om at en i bandet kommer med en låt som vi liksom skal øve inn, vi har ingen "sjef", det musikalske tyngdepunktet ligger hos alle og ingen til enhver tid. Derfor har vi ikke noe forhåndsbestemt uttrykk vi leter etter heller - inspirasjonen er individuell, resultatet er Sister Sonny.
Men hvis jeg skal gidde å slå på noe, må det ha flere egenskaper enn å si pling, sier Maja Ratkje. - Mer enn pling? - Ja, og bare ikke skriv at jeg driver med pling plong, vær så snill. Man kan bare ikke ufarliggjøre musikken på en så urteit måte, sier Maja, blidere nå, men med mørke øyne under masse mørkt hår. Nå for tida er hun uansett forskånet for både dem som sier pling plong og de som sier musikk, hun sitter for det meste inne i leiligheten sin i Oslo og komponerer et bestillingsverk for Radio France. Et stykke for orkester med henne selv som solist.

Hun forteller at revyen sjangermessig kan betegnes som et samtidskunstverk i skjæringspunktet mellom norsk folkelig revytradisjon og et konseptbasert pling-plong-verk for solister, kor, samtidsmusikkband, gjesteartister, forskere og kunstnere.
–?Folk har hatt en forståelse av samtidsmusikk som atonal, pling plong-musikk. Men det er langt fra hele sannheten. Det er et sammensatt begrep for musikk som utfordrer egne rammer og presser grenser. Ikke nødvendigvis i betydningen å provosere, men at det finnes et element av nyskapning, sier Ultimas nyansatte direktør og kunsteriske leder Lars Petter Hagen.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg hører bare på sånn rolig pling-plong-musikk og nøyer meg derfor med å oppgi tre albumnavn

* Sleeping Buddha – Relax & Sleep Meditation
* Chakra Meditation – Chakra Masters
* Zen Masters Assembly - Relaxation for Sleep Meditation
Huff da. ::)

Topp Bunn