Hva er pluss/misus pågamnel høyttaler?

Gwaihir

Medlem
Ble medlem
03.06.2019
Antall liker
0
Hei.
Har en 70 talls ITT høyttaler som er knotete og demontere for å se om jeg finner hvor pluss og minus er i forhold til kabelen. Derfor lurer jeg på om noen vet om det ble brukt en standard i forhold til pluss og minus på kabelen som ble brukt. Den har en glatt side og en ruglete side. Er det noen som vet?

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Antall liker
12.394
Sted
London
Ruglete brukte aa vaere pluss - var i alle fall tilfelle med Philips sine.
Tror ikke noe annet enn uggen lyd skjer hvis det er satt feil vei

Gwaihir

Medlem
Ble medlem
03.06.2019
Antall liker
0
Ok. Prøvde å koble de både med ruglet som pluss og som minus. Det rare er at jeg ikke hørte rare forskjellen.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
648
Hvis du er opptatt av riktig eller galt, ikke om det høres så godt, kan du sjekke med et 1,5V batteri. Ved tilkopling vil membranet gjøre et hopp, og når det slår utover har du lokalisert pluss.

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Antall liker
405
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Ja, riktig. Ruglete side var vanligvis pluss.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.137
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Jeg pleier å bruke en test fra «album» som ligger på Spotify. Både for høyre/venstre kanal, og fase.

Når stemmen sier «In phase», og det høres riktig ut sammenlignet med når stemmen sier «Out of phase», så er du good.
Høres det feil ut, så snur du +/- på kun 1 av høyttalerene.

209FBFDD-3EEA-4025-84E2-467267FFC103.jpeg

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.354
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Eigentleg høyrer du fort om anlegget ditt er ute av fase. Då høyrest bassen ganske svakare ut, fordi det eine basselementet går attende medan det andre går fram. Men av og til kan ein verte lurt. Då kan du lytte om ein stor del av lyden er flytta til eine sida.
Om det er pluss eller minus som spelar er det svært vanskeleg å avgjere, men nokre forforsterkarar frå slutten av 80/starten på 90-talet, hadde ein brytar der du kunne skifte absolutt fase. Funksjonen vart etter kvart kutta ut på dei nyare modellane, truleg fordi det ikkje var særleg mykje poeng med slikt.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.137
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Det er _veldig_ lett å høre om man har det rett på testklippet i #10, da det inneholder stemmer, trommer/musikk.
Sikker på at minst halvparten av dere eldre med både svekket nærsyn, fargesyn, og gamle fjernsyn har surret til i kablaget.
Men om dere fortsatt kan høre, så test selv😁

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
10.432
Sett høyttalerene med fronten mot hverandre med 1-2 avstand og spill noe. Dersom bassen er svak bytter du polaritet på den ene høyttaleren og prøver igjen. Lyder det ok så er alt i orden.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.12.2013
Antall liker
2.287
Sted
Rælingen
Torget vurderinger
4
Det er _veldig_ lett å høre om man har det rett på testklippet i #10, da det inneholder stemmer, trommer/musikk.
Sikker på at minst halvparten av dere eldre med både svekket nærsyn, fargesyn, og gamle fjernsyn har surret til i kablaget.
Men om dere fortsatt kan høre, så test selv😁
det der var nyttig, nå fikk jeg endelig hørt hvordan "ikke fase" høres ut og det hører man rimelig lett.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.177
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Jeeeezzzz...
Hvor mye suppe går det å koke på originalspørsmålet??? 😂😂
Det ultimative svaret kom i #7.

Hvis du er opptatt av riktig eller galt, ikke om det høres så godt, kan du sjekke med et 1,5V batteri. Ved tilkopling vil membranet gjøre et hopp, og når det slår utover har du lokalisert pluss.
Og når det slår utover er pluss på høyttaleren der, du har pluss på batteriet.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.623
Sted
Ytterst i havgapet...
Ja, men da er du vel inne på «snu stikkontakten» teorien m.v., er du ikke?
Egentlig ikke... tanken bak absolutt fase er at en impuls, feks en slag på en tromme, starter med en plutselig trykkøkning.. dette mener man også skal føre til at HT-membranen skal slå utover, og derved resultere i en trykkøkning mot lytteren.. som så mye annet påstår noen at dette absolutt er hørbart... hva ngår andre instrumenter, så bygges tonen opp over flere svingninger, selv om ansatsen likevel kan ligne på en impuls....
Tviler egentlig på om absolutt fase egentlig er hørbart...

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.299
Sted
Holmestrand
Jeeeezzzz...
Hvor mye suppe går det å koke på originalspørsmålet??? 😂😂
Det ultimative svaret kom i #7.

Og når det slår utover er pluss på høyttaleren der, du har pluss på batteriet.
Spikersuppe er nå en gang hovedretten på HFS. 😂
Ellers setter jeg stor pris på Spotify-tipset fra @BritFi, og @t-roten som reaktiverte ordet ruglete.
Elsker slike gamle ord og uttrykk. 💝

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.299
Sted
Holmestrand
Jeg pleier å bruke en test fra «album» som ligger på Spotify. Både for høyre/venstre kanal, og fase.

Når stemmen sier «In phase», og det høres riktig ut sammenlignet med når stemmen sier «Out of phase», så er du good.
Høres det feil ut, så snur du +/- på kun 1 av høyttalerene.

Vis vedlegget 1073938
Link:

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
648
Ja, men da er du vel inne på «snu stikkontakten» teorien m.v., er du ikke?
Nei, det er en helt annen skål, og kan også testes med en helt annen metode; Ernstsens metode med å sjekke jordspenninger mellom de ulike kabinettene i kjeden. Det høres også ut til å stå på vitenskapelig trygg grunn. Men jeg har aldri gjort den øvelsen, da det ikke høres ut til at jeg har noe støyproblem på det nivået. Må vente til nevrosene blir sterkere. Men metoden har absolutt noe for seg!

Beretta67

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2024
Antall liker
184
Sted
Østfold
Absolutt fase, og høyttalere i motfase er ikke det samme... høyttalere i motfase er absolutt hørbart... absolutt fase pluss eller minus er faktisk sjelden hørbart..
Kunne du forklart? (På en enkel måte) Interessert i å vite forskjell🙂 Har noen gml JBL 2226 som er "Negative" Altså de slår innover når pluss er på rød terminal element og minus er på sort terminal element. Tror også komp driverne mine er sånn... Ps: Hører ingen forskjell når jeg snur polaritet i dsp på begge kanaler.

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
648
Absolutt fase: Begge slår utover når de tilføres positiv spenning på sin interndefinerte plusspol. Kan ha noe å bety, men ikke mye.
Feil i relativ fase: En av høyttalerne slår innover og den andre slår utover når begge tilføres positiv spenning på sine interndefinerte plusspoler. Har enorm betydning, da bassen nulles nesten helt ut og retningsinformasjonen blir meget ullen og utflytende. Mer utbredt enn man skulle tro!

Beretta67

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2024
Antall liker
184
Sted
Østfold
Absolutt fase: Begge slår utover når de tilføres positiv spenning på sin interndefinerte plusspol. Kan ha noe å bety, men ikke mye.
Feil i relativ fase: En av høyttalerne slår innover og den andre slår utover når begge tilføres positiv spenning på sine interndefinerte plusspoler. Har enorm betydning, da bassen nulles nesten helt ut og retningsinformasjonen blir meget ullen og utflytende. Mer utbredt enn man skulle tro!
Ok. Takk for svar. 🙂

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.623
Sted
Ytterst i havgapet...
Absolutt fase handler om litt mer... det dreier seg om at positiv spenning fra en signalkilde skal føre til at ht-membranen slår utover, dvs at polariteten bevares gjennom hele signalkjeden... mange delledd i forsterkerkjden kan godt invertere signalet, men summen gjennom hele kjeden skal være rettvendt og positiv..
Dette er nødvendigvis ikke så enkelt, da mange deltrinn i forsterkere er konstruert slik at de fasevender signalet av natur, - om det er rør, transistorer eller opamper. En del eldre forsterkere hadde en egen bryter for fasevending, og ved balanserte signalføringer er det enkelt å bytte om på pluss og minusleder, men uten detaljerte spesifikasjoner eller skjema/kunnskap er det umulig å si hva som er hva... kildesignaler kan også like gjerne være fasevendt i produksjonene...
Derfor påstår jeg at absolutt fase er mer slags manisk tanke enn reelt hørbart....en forøvrig ikke helt ukjent problemstilling innen haifai....:cool:

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
648
Absolutt fase handler om litt mer... det dreier seg om at positiv spenning fra en signalkilde skal føre til at ht-membranen slår utover, dvs at polariteten bevares gjennom hele signalkjeden... mange delledd i forsterkerkjden kan godt invertere signalet, men summen gjennom hele kjeden skal være rettvendt og positiv..
Dette er nødvendigvis ikke så enkelt, da mange deltrinn i forsterkere er konstruert slik at de fasevender signalet av natur, - om det er rør, transistorer eller opamper. En del eldre forsterkere hadde en egen bryter for fasevending, og ved balanserte signalføringer er det enkelt å bytte om på pluss og minusleder, men uten detaljerte spesifikasjoner eller skjema/kunnskap er det umulig å si hva som er hva... kildesignaler kan også like gjerne være fasevendt i produksjonene...
Derfor påstår jeg at absolutt fase er mer slags manisk tanke enn reelt hørbart....en forøvrig ikke helt ukjent problemstilling innen haifai....:cool:
Det er korrekt: I kjeden fra studio til sluttrinnets høyttalerterminaler stemmer dette.
Men trådstarters spørsmål var vel begrenset til kjeden fra sluttrinnets høyttalerterminaler til ørene, og det er det jeg har forsøkt å avklare. I begge scenarioer er absolutt fase av diskutabel eller marginal betydning, og relativ fase av fundamental betydning.
Jeg forsøker å lette trådstarters bekymringer, ikke å komplisere dem!

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.177
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Har noen gml JBL 2226 som er "Negative" Altså de slår innover når pluss er på rød terminal element og minus er på sort terminal
Dette er noe helt spesiellt for JBL og kan ikke brukes i andre sammenhenger.
Ganske riktig, at om du tester en eldre JBL(ferdig)-høyttaler med batterimetoden, slår membranen "Inn"
med + på +.
Det har noe å gjøre med måten, JBL laget delefiltre på og er et resultat av målinger i laboratoriene deres.
Om du bruker 2226H i andre (DIY) sammenhenger, bør du bruke de "normalt".... dvs du forbinner dem "omvendt" =
Rød til minus og Sort til + ;)

Beretta67

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2024
Antall liker
184
Sted
Østfold
Ganske riktig, at om du tester en eldre JBL(ferdig)-høyttaler med batterimetoden, slår membranen "Inn"
med + på +.
Det har noe å gjøre med måten, JBL laget delefiltre på og er et resultat av målinger i laboratoriene deres.
Om du bruker 2226H i andre (DIY) sammenhenger, bør du bruke de "normalt".... dvs du forbinner dem "omvendt" =
OK. Har testet litt men hører som sakt ingen forskjell. Kopler de nå som du sier. Da burde jeg nok gjøre det på mine komp drivere også. (De som evnt er "Negative"

Beretta67

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2024
Antall liker
184
Sted
Østfold
med + på +.
Jeg kan enkelt gjøre det i DSP på Lyngdorfen.👍

HasseBasse

Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.177
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
OK. Har testet litt men hører som sakt ingen forskjell.
Vi hører kanskje slett ikke så bra, som vi selv tror 😂
Om du med normalt filter tar en akustisk måling av høyttaleren, vil du se en "dip" i overgangen
mellem bas og mellemtone, som er vekk eller mere jevn, når de er kopplet korrekt. Dermed ikke sakt, at
dette er lett hørbart i akkurat dit lytterom.
Som alltid handler dette mere om, hva som låter best i ens egen stue ;).
Så fxxk "hifi-korrekt"....... Merkeligt ord i samme liga som WAF 😂😂

Beretta67

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.09.2024
Antall liker
184
Sted
Østfold
Vi hører kanskje slett ikke så bra, som vi selv tror 😂
Om du med normalt filter tar en akustisk måling av høyttaleren, vil du se en "dip" i overgangen
mellem bas og mellemtone, som er mekk (mere jevn), når de er kopplet korrekt. Dermed ikke sakt, at
dette er lett hørbart i akkurat dit lytterom.
Som alltid handler dette mere om, hva som låter best i ens egen stue ;).
Sp fxxk "hifi-korrekt"....... Merkeligt ord i samme liga som WAF 😂😂

Topp Bunn