Sist dette ble diskutert, da Høvdingen meldte at man ville gjøre undersøkelser, så linket jeg til noen diskusjoner i Danmark, som jeg kopierte innlegg fra - både pro&con.
Jeg tror ikke jeg nevnte noe om antallet ansatte i Danmark. Fra videoen med demo av platespiller får jeg inntrykk av MJ som en representativ, talefør og entusiastisk selger av varene; fra ulike hifi-fora i Danmark får jeg inntrykk av at han kanskje ikke har den innsikt som merket fronter når det gjelder produktutvikling.
Det er vel flere i danske fora som bet seg merke i at for fire år siden visste vedkommende ingenting om kabler, å dømme etter spørsmål som ble stilt i HiFi4All.
Om man skiller mellom Taiwan og Kina, noe de spesielt gjør på Taiwan, kan man sikkert si at kablene ikke kommer fra Kina. Men i våre dager kommer det meste fra Kina, spørsmålet er vel hva det er verdt at det "termineres" i Danmark, og hvorvidt noe spesielt er gjort for å øke kvaliteten på varen.
Igjen, å dømme etter mottakelsen i ulike HiFi-fora i Danmark, så er markedet ikke helt overbevist. Det som kanskje kunne vært mest interessant å få vite noe om, og som bl.a. Poulsaudiobutik er innom, er anklagene om dumping av veil. ekstremdyre kabler, til lavpris, utenom etablerte forhandlerkontakter. Det var vel dette som gjorde at Zensatis avtaler med ulike forhandlere ble avsluttet - såvidt jeg forstår bl.a. den forhandleren som hjalp til med lanseringen av kablene, i sin tid. Dette finner man vel linker til i den tidligere tråden.
Om dumpinganklagene medfører riktighet, så er det trist for dem som betaler fullpris, siden de da ikke kan regne med å få noe på bruktbørsen som står i forhold til hva andre får for strekk. Men er kablene så gode som de beskrives, så er det vel heller ikke noe man har tenkt å selge videre, når de først er i hus.
La meg understreke - folk må få betale hva de har lyst til for sine komponenter. Vil man ha kabler til en halv million, så kjøp kabler til en halv million - personlig hadde jeg likt å se den halve millionen som en naturlig del av produktets konstruksjon, og ikke som "O eller O2, LUFT."
Når jeg leser meg gjennom Zensatis sider får jeg lyst til å hjelpe til med språket - man skjønner jo av gjennomføringen at dette er en som ønsker å kommunisere kvalitet, men at det glipper noe rent språklig.
"Get ready for a renewed insight into replikering of music."
Og det er ikke helt sikkert at dette er en vennligsinnet anmeldelse, men den er ihvertfall gjengitt på sidene. Det er litt vanskelig å si hva anmeldelsen vil, men headingen burde nok endres.: