Det er jo ikke heelt sant at 1 is no heller synes jeg.
Én subwoofer kan fungere fint hvis man har en begrenset sweet spot og enten er litt heldig med plassering eller er fleksibel på plassering. EQ er selvsagt en forutsetning da.
Kilden du refererer til her lever av å selge akustikkprodukter og er programforpliktet til å mene at EQ er tull / ikke tilstrekkelig, og da vil aldri én sub fungere. Men med EQ så kan det gjøre det.
Jeg har selv haft stående min mega store subwoofer med en Monacor 18 tommer basenhed i et kabinet indvendigt med 324 liter midt på Frontvæggen. Temmelig uhåndterlig at flytte rundt med. Men jeg har også afprøvet i højre side og det trak bassen til højre. Bagvæggen midt på er et godt sted, og skader ikke dybdeperspektivet. Den kan spille enormt dybt ned. Det lød godt men det var alligevel bedre med en med 2 x 12 tommer indvendigt mål på 250 liter. Den er placeret midt på Frontvæggen og den store... midt på Bagvæggen. Det fungerer så godt. Det giver en mere ensartet fordeling i mit Lytterum.
Det var Anthony Grimani, der kan Googles og findes på YouTube. Han har meget bastante meninger og er bestemt mange lyt værd. Det er ham der mener at placering at placering i nulpunkt er godt. Men han er interessant at lytte til.
Dennis Foley fra Acoustic er bange for at bruge for mange subwoofere, da det belaster rummet. Men der kan jo skrues ned med EQ, hvis det bruges.
Man bør huske på, at behandle med EQ giver en samlet set en forringelse af lyden, men hjælper på bassen.