Hva er viktig ved lydgjengivelsen på anlegget deres?

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Fasiten min:
1. Akustikken i lytterommet; den bør ikke leve sitt eget liv, men helst være "uhørbar" (nei, betyr ikke at rommet dempes til døde)
2. Ingen visuelle forstyrrelser; minst mulig synlig utstyr og så mørkt som mulig
3. Lavest mulig bakgrunnsstøy i rommet (en fordel å bo i tjukke granskogen slik jeg gjør)
4. Overhodet ikke sus eller brum fra utstyret, hverken fra apparater eller via høyttalerne
5. Gode komponenter, godt integrert med hverandre

Når dette er på plass så får jeg det jeg vil ha: lydmessig "virtual reality"; en slags "transport" inn i musikken og lyden, vekk fra de reelle omgivelsene.
Jeg fjernet nylig elektronikken fra fronten av rommet. Deilig. Jo mindre synlig komponentene er, jo bedre er det IMO.

Riv ned alteret! ;D
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Å rive ned alteret er på grensen til umulig med vinyl som prioritert kilde....
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Zomby_Woof skrev:
Å rive ned alteret er på grensen til umulig med vinyl som prioritert kilde....
Bare plassere den utenfor synsfeltet når man sitter i sweetspot. Er ikke liten kilden min heller, men ser verken den eller resten av elektronikken når jeg sitter i lyttestolen og ser rett frem.
 
8

8x12_TOM

Gjest
orso skrev:
Mr-T skrev:
Fasiten min:
1. Akustikken i lytterommet; den bør ikke leve sitt eget liv, men helst være "uhørbar" (nei, betyr ikke at rommet dempes til døde)
2. Ingen visuelle forstyrrelser; minst mulig synlig utstyr og så mørkt som mulig
3. Lavest mulig bakgrunnsstøy i rommet (en fordel å bo i tjukke granskogen slik jeg gjør)
4. Overhodet ikke sus eller brum fra utstyret, hverken fra apparater eller via høyttalerne
5. Gode komponenter, godt integrert med hverandre

Når dette er på plass så får jeg det jeg vil ha: lydmessig "virtual reality"; en slags "transport" inn i musikken og lyden, vekk fra de reelle omgivelsene.
Jeg fjernet nylig elektronikken fra fronten av rommet. Deilig. Jo mindre synlig komponentene er, jo bedre er det IMO.

Riv ned alteret! ;D
Hallo!! Hva skal de med super high-end utstyr a la burmester gjøre når de ikke kan "se" lyden opp i den syvende himmel ;D
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.120
Antall liker
20.477
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Har akkurat hatt et par timer med det nye oppsettet mitt. Jeg vil vel si at dette er den beste lyden jeg har hatt hjemme hos meg.

Jeg er gald i oppløsning og er opptatt av at jeg skal kose meg med musikken. Jeg fintlytten nesten aldri, men sitter ofte med øynene igjen og tramper takten og tenker "her skulle jeg ha vert"..

Når øynene er lukket så må lyden komme fra hele frontveggen og ikke rett ut fra høyttalerene. De forsvinnner og blir borte.
Lyset er slukket ivertfall dempet.

God lyd er noe som jeg gleder meg til.
 

rock

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.09.2009
Innlegg
1.858
Antall liker
309
Sikkert flere som kunne syntes at jeg har PA lyd via anlegget.

Ikke superoppløst, men heller glatt og sammenhengde lyd og ganske så detaljert.

Meget godt trøkk med 2x15" basser, ett skikkelig fundament til all slags musikk.
Også meget god dynamikk, har ikke hørt bedre noe sted faktisk, muligens unntatt når jeg prøvde trommesettet til min nevø og dundret løs på skarptromma i ett 8 - 10m2 stort rom.

Når det smeller, enten det er ei dør som klappes igjen, eller ett anslag på skarptromme, så smeller det virkelig til - hardt og kontant, har flere ganger vært nær ved å miste kaffekoppen ved litt høyere volum.
Jeg skvatt til i godstolen.

Alt etter nivå på innspillinger, begynner det å bli meget høyt ved nivå 3 på potmeteret.
Nærmere det seg nivå 10 eller 11 så er jeg som regel helt alene i huset og forhåpentligvis naboen borte.

Kunne tenkt meg noe mere detaljert lyd, og mener da ikke oppløsning, men vil ikke gi slipp på fundamentet i bass og nedre mellomtone.

Stereo-perspektivet er bra men kunne sikkert vært bedre, er ikke helt ideelt møblert.
Har hørt det bedre med samme oppsett før enkelte møbler kom inn i stua.

Ved kjøp av "nye" høytalere så skal disse være store, så fremt ikke mindre pingler fremskaffer stor lyd uten sub,er.
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
Min prioriteringsliste på high-end utstyr:

1. Analog lyd, ikke noe digitalt, syntetisk skrål
2. Dynamikk og lydtrykk
3. Oppløsning
4. Nøytral klangbalanse
5. Lydbilde
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
Mr-T skrev:
Man vet nok ikke sannheten om hva som er på plata. Å replikere det man hørte i studio er en umulighet, for det finnes ingen standard for hvordan kontrollrommet i et studio låter, samt hvilke høyttalere man bruker der. Og variasjonene er minst like store der som hjemme hos oss audiofile.

Sånn sett er "kildetrohet", "å høre opptaket", og lignende også bare en illusjon.
Nettopp.
Det er vel til dels riktig, og det kommer ann på kvaliteten på opptaket og mikserommet. Dersom innspillinger er svært god og mikserommet holder høy kvalitet, så er muligheten til stede for å høre opptaket med stor nøyaktighet. Er opptaket relativt dårlig, men mikserommet bra så skal det være mulig å høre hvordan det låt i mikserommet. Det er jo også kildetro vil jeg si. Dersom mikserommet er dårlig (ikke uvanlig), så vil du høre hva mikserne prøver å få det til å låte bra og kompensere for romproblemene de har. Sitter de f.eks i et nullpunkt, så vil høre at de legger for mye bass til i det området osv.

Poenget mitt var at målet mitt er først og fremst å høre det som er på platen med mest mulig nøyaktig og uten at rommet mitt og høyttalerne mine legger til sin signatur.

Det som er sikkert er at vi virkelig trenger standarder for både opptak, akustikk i mikserom og selve miksingen. Det er absolutt mulig å reprodusere noe så virkelighetsnært at man sliter med å skille det fra reell lyd. Det har blitt demonstrert og folk i salen snur seg fordi de vet ikke om de hører lyden fra høyttalerne eller i selve rommet.
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.300
Antall liker
21
Det jeg vil ha er Lyden hos Norsk Audio Teknikk.
Har alltid blitt imponert av lyden Morten stiller ut...så det er idealet mitt.

Åpen 3 dimensjonal nærværende tilstedeværelse, detaljert uten å bli klinisk, varme/kropp uten å bli ullen. Kraft og finesse på en gang. Hifi Kinderegg altså.

Nå sist med Devalet forsterker, Gallo høyttaler, Bladelius harddisk+CD spiller.

Tidligere har det vært Gryphon forsterker og Dynaudio høyttaler i hans gamle lokale.


Det jeg vil ha er lyden som kjennetegner utgivelsen til Roxy Music " Avalon", Dire straits "Love over Gold."

Det jeg ikke vil ha er en flat vegg av lyd og romlete bass. Klarer ikke høre på visse Uriah Heep utgivelser
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.156
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri hørt mine egne produksjoner låte likt i private lytterom som det gjorde i studio da vi mastret innspillingene.
Og jeg har hørt dem på endel forskjellige anlegg. Da blir det å velge den tolkningen man liker best for meg. Og når det gjelder det så skifter smaken min med tiden.

Akkurat nå har jeg lyst på mer dynamikk og transparens, mens jeg samtidig beholder den lyttevennlige karakteren.
Kilder trenger ikke sees. Minst mulig tivoli foretrekker jeg, men forsterkeren skal stå i synsfeltet. Er det flere tilstede kan dekslet over rørene fjernes, slik at den lyser mer opp og skaper litt alternativt "levende lys". Ellers foretrekker jeg å skimte rørene gjennom dekslet.
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Jeg vil ha detaljer men med en naturlig klang. Ikke analytisk. Veldig opptatt av mellomtonen. Lill Lindfors skal høres ut som Lill Lindfors og applaus skal høres ut som applaus og ikke regndråper på et blikktak. Dypbass er ikke så viktig for meg, men det som er av bass må være godt oppløst. Klangen bør helle mer mot det varme og lydenbør være så homogen at bassen f.eks. ikke dominerer lydbilde og at en ikke bare blir sittende å lytte etter detaljene, men helheten.
Og som andre har sagt før meg bør lyden kunne fylle rommet som et bakteppe og ikke så lett kunne spores til høyttalerne. Jeg sier ikke hat jeg har dette helt og fullt i mitt rom, men det begynner å nærme seg ;D
 

uob

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2009
Innlegg
596
Antall liker
89
Sted
Oppegård
Jeg vil i hovedsak si at jeg streber etter engasjement i musikken. Og for å få til det er et komplett frekvensområdet det viktigste, gjerne med en heving i bassen og dynamikk. Mange av den musikken jeg lytter til, som er 80 tals produsert høres for meg bedre ut i bilen (med mye bass) en på et analytisk flott hifi anlegg med en "korekt" gjengivelse. Mange av disse høytalerne har lite bassdriv og for mye detaljer i øvre mellomtone. Det låter bra på gode inspillinger men på de dårlige gamle mangler det etter min mening engasjement.

Når det er på plass er detaljer, stereoperspektiv viktigst, men det kommer etter min mening langt bak.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.428
Antall liker
3.275
Jeg liker å høre på musikk.
Er anlegget dårlig hører jeg på mindre musikk.
Er anlegget bra hører jeg på mere musikk!
Er anlegget riktig bra hører jeg på enda mere musikk!

Så det viktige/riktige ved anlegget er at det får meg til å høre på mere musikk.
Enkelt og greit.

;)
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.393
Antall liker
2.654
Torget vurderinger
1
At anlegget flytter meg fra opptaksrom til opptaksrom og frekvensresponsen er slik jeg liker.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.412
Antall liker
1.138
Torget vurderinger
4
8x12_TOM skrev:
orso skrev:
Mr-T skrev:
Fasiten min:
1. Akustikken i lytterommet; den bør ikke leve sitt eget liv, men helst være "uhørbar" (nei, betyr ikke at rommet dempes til døde)
2. Ingen visuelle forstyrrelser; minst mulig synlig utstyr og så mørkt som mulig
3. Lavest mulig bakgrunnsstøy i rommet (en fordel å bo i tjukke granskogen slik jeg gjør)
4. Overhodet ikke sus eller brum fra utstyret, hverken fra apparater eller via høyttalerne
5. Gode komponenter, godt integrert med hverandre

Når dette er på plass så får jeg det jeg vil ha: lydmessig "virtual reality"; en slags "transport" inn i musikken og lyden, vekk fra de reelle omgivelsene.
Jeg fjernet nylig elektronikken fra fronten av rommet. Deilig. Jo mindre synlig komponentene er, jo bedre er det IMO.

Riv ned alteret! ;D
Hallo!! Hva skal de med super high-end utstyr a la burmester gjøre når de ikke kan "se" lyden opp i den syvende himmel ;D
Så lenge en unngår blå lys synes jeg det er greit å ha elektronikken i alteret.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Anonym skrev:
Så lenge en unngår blå lys synes jeg det er greit å ha elektronikken i alteret.
Godt du ikke har sett anlegget mitt! ;)
 

sinep

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.09.2008
Innlegg
957
Antall liker
108
Sted
Vallhall
orso skrev:
Jeg fjernet nylig elektronikken fra fronten av rommet. Deilig. Jo mindre synlig komponentene er, jo bedre er det IMO.

Riv ned alteret! ;D
Persoling foretrekker jeg å se på komponenter med vakre former og lys i stedet for å sitte og stirre i en tom murvegg - meg om det ;)
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.945
Antall liker
617
Det går da an å henge opp noe pent på de tomme veggene, enten de er av mur eller ikke. Er de av mur eller glass er det særlig viktig å få opp noe. Bokhyller er bra diffusorer. Malerier på lerret kan med stor fordel henge utenpå lydplater. Store planter er bra. Nakne lytterom avslører mangel på akustikkunnskaper! Og at husets frue har forlest seg på interiørblader! Og at mannen er en dott!
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.906
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Hva er viktig ved lydgjengivelsen?

To ting: Jeg er en hund etter klang. Perspektiv, pinpointing etc. etc. betyr fint lite for meg. Sånn sett kunne jeg ha klart meg utmerket med et par gode hodetelefoner. Klangmessig helt OK for meg. 20-20.000 Hz fullrange er likevel ikke nok - hodetelefoner mangler en vesentlig dimensjon, nemlig det å kunne kjenne musikken på kroppen. Musikken skal fylle rommet - og føles på kroppen. Spiller jeg så høyt at taket burde løfte seg - vel, da skal taket løfte seg. Det skal kjennes i mellomgulvet. Hvis ikke, er det bare halvveis.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Hva er viktig ved lydgjengivelsen?

Ekte lyd.
 

atledreier

Overivrig entusiast
Ble medlem
30.01.2011
Innlegg
607
Antall liker
211
Sted
Sandnes
Jeg setter uanstrengthet og et slags udefinert parameter som jeg kaller 'energi'. Det skal være trøkk og dynamikk, men naturlig trøkk, ikke oppblåst bass. Min erfaring tilsier at eneste måten man kan få til det er med store, lettdrevne mellomtoner. Dypbass og bass er lett å få til, det er bare snakk om å pøse på nok effekt på store nok elementer. I mellombass og oppover i mellomtonen nytter det ikke med en 4,5" som jobber livet av seg, da er det bedre med en 15" som flytter seg 0,8mm og har alle ressurser den trenger i ryggen. Slikt blir det spilleglede av!
Jeg må også slippe å tenke på volumkontrollen. Vil jeg spilel høyt, så MÅ anlegget klare å spille høyt, uansett. Det verste som kan skje med spilleglede er å måtte tenke på at det kommer en dypbassekvens der man må skru ned for å skåne anlegget. Da er ikke anlegget godt nok, enkelt og greit.
Kjører med doble 15" og stort horn, 1600W til hver kanal, og går aldri tilbake til små høyttalere!
 
U

utgatt60135

Gjest
Engasjement

Det innebærer at det låter meget transparent, transienter sitter godt, rytmen er god, kropp på tonen er tilfredstillende og at detaljeringen er god.

Nøytralt

At instrumenter og vokaler høres temmelig korrekt gjenngitt fra plata. Ikke for fremtredende, ikke for vamt og bløtt.

Soundstage

Det er storartet å sitte i godstolen i mørket og få følelsen av at du sitter i en konsertsal og hvor salen og utøverne er relativt tydelig plassert. Men dette gjelder så klart om det finnes på plata. Med rock/pop er det ubetydelig.
 
Topp Bunn