Hva er viktigst for deg, lyden eller bilde?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.233
    Torget vurderinger
    1
    Har sett at noen skal ha ørten kanaler og en liten stusselig TV, mens andre har en 85" TV eller stort lerret med vanlig to kanals stereo, eller noe i mellom. Er ikke ute etter å henge ut hverken den ene eller den andre, bare nysgjerrig på hvorfor man har prioritert som man har gjort.

    For min egen del er anleggene nevnt i signaturen, bortsett fra at det er en 65" TV på stua og en 75" TV i hjemmekinoen (5.1). Bortsett fra at jeg liker TV'n i hjemmekinoen bedre, føler jeg ikke noe dragning til hjemmekinoen når jeg skal se en film eller en episode i en serie når det kommer til selve lyden. Kan veldig godt sitte i stua med stereo og kose meg minst like mye som jeg eventuelt ville ha gjort i hjemmekinoen. Vil klassifisere lyden og bilde både på i stua og i kjellerstua for "helt grei". Skulle jeg ha tatt steget videre, ville jeg heller ha gått for en enda større og enda bedre TV, enn enda bedre lyd eller enda flere lydkanaler.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Ja takk begge deler for min del. 3 meter lerret, 4K projektor og high end 7.1.4 lyd.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.499
    Torget vurderinger
    2
    He he, har en enkel ministereo på TV , godt nok for meg. Svære lydanlegg krever tilsvarende skjerm, og kan stort sett ikke nå kinonivå uansett. Selv om noen har reelle hjemmekinoer selvsagt Ellers er sourround og multikanalslyd ikke min greie .
    Bilde og film er rimelig uinteressant. Musikk hører jeg på andre steder enn TV stuen
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Størrelsen på TV'en min er tilpasset avstanden mellom meg og TV'n. Det eneste du oppnår med større skjerm ved konstant avstand er dårligere billedkvalitet.
    Lyden betyr ingenting for min filmopplevelse, så jeg bruker den innebygde høytaleren (som låter helt OK).
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.049
    Antall liker
    3.974
    Sted
    Tårnåsen
    Jeg har investert i en LPS9T (3 laser) UST prosjektor i stua med fresnel-lerrett. Selv om den kan gi 130 tommer har jeg begrenset meg til 100 i stua som er perfekt på 3,6m avstand. Det er rett og slett en heidundrades god investering som riktig nok gjør at kinorommet blir brukt mindre, men hvor vi totalt sett ser enda mer på film, og dessuten slipper å krangle om hvilken film siden vi har to ganske likestilte systemer. UST laser er bare helt rått men krever lerrett som er tilpasset UST, det er det liten tvil om. Resultatet er MYE bedre enn min forrige 4K Samsung TV som heller ikke var spesielt billig. Og 100 tommer da... Lysstyrke og kontrast er eksepsjonelt bra selv med litt lys i rommet. Så for meg: ja takk prosjektor alle steder ;-)

    Og ja, lyden betyr mye, men stereo lyd funker veldig fint hos meg. Bedre på kinoloftet i 7.4.4? Ja for skikkelig action så er det helt klart noe å hente med 7.4.4, men ikke så mye som man kanskje skulle tro sammenliknet med et virkelig godt stereo-oppsett (med subber selvsagt).
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    65" 4k oled tv i stua med to Revel gulvhøyttalere som funker godt nok til tv titting.
    Fantastisk bra bilde, men begredelig lyd.

    55" 4k tv i manne kjelleren, som er stor nok for meg på 1,5 m avstand.
    Stereo lyd der også, men det låter selvfølgelig mye bedre da det er DIY rigg på flere hundre kilo.
    Brukes 50/50 til henholdsvis tv og musikk.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Synes lyd er viktig på film & serier - en god surroundmix og lydkvalitet kan løfte en film. Handler jo mye om innlevelse og en god surroundmiks kan plassere deg midt i situasjonen.

    Mørklagt stue, 106" fra 3m, skrekkfilm, en scene av noe skummelt som foregår i et forlatt hus - du hører noen som går på loftet, knaking i en dør bak deg.... perfekt! :eek:

    For gaming kan det være avgjørende å vite retninger på lyd utenfor det som sees på skjermen.
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.635
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    65 Sony 4K o led i stua, bilde viktigst
    86 LG 4K i garasjen, her er lyden viktigst
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har et par slike skrudd under sofaen også



    Fungerer veldig bra.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.442
    Antall liker
    84.059
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    En 2020 Samsung 75" 4K og et gammelt Logitech Z-5500 5.1 surrerundtanlegg. Hverken bilde eller lyd er viktig fra tv, da jeg ikke ser filmer. Lyd er viktigere andre steder
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Helt klart for mig er lyden. 9.4.4. Wide højttalere. 4 subwoofere.
    Stereo har første prioritet. Håndbyggede højttalere. Marantz AV 8805 og Holton forstærkere. Densen til nogle surround højttalere.
    Jeg har dog et lyd transparent lærred ca. 120 tommer og en projektor fra JVC i 4K.
    Lærredet tages væk, når jeg spiller stereo på grund af lyden. Et lærred forringer lyden.
     
    Sist redigert:

    TGB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2013
    Innlegg
    3.173
    Antall liker
    2.106
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Lyd er viktigere enn bilde, men bilde er også viktig. LG OLED 77" CX og 9.4.9 lyd (B&W 802 D3, B&W HTM1 D3, B&W 803 D2, B&W 805 D2, B&W SCMS, 9 x Piega AP 1.2 i taket, 2 x B&W DB1 bak og 2 x Paradigm Persona Sub i front - alt styrt av Trinnov Altitude32 med 36 kanaler, selv om jeg bare bruker 22 kanaler pr nå).

    Systemet brukes også veldig mye for stereo musikk - da brukes kun B&W 802 D3 og sub'ene.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Lyden kommer alltid først her i huset, men måtte kjøpe større tv når jeg fikk inn diy subber på stua, så gikk fra 58" til 75". Har stereo 2.2 til tv. Bruker 7.2.2 surround med lerret som er 3,8*1,6m og en billig full hd prosjektor, som kino. Projiserer omtrent 114" nå, blir større når 4k prosjektor blir innkjøpt. I hovedstereo har jeg ikke bilde, har ikke noe bruk for det heller. :)
     

    lurvis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.03.2015
    Innlegg
    2.769
    Antall liker
    5.289
    Sted
    Totenvika
    Torget vurderinger
    0
    Har sett at noen skal ha ørten kanaler og en liten stusselig TV, mens andre har en 85" TV eller stort lerret med vanlig to kanals stereo, eller noe i mellom. Er ikke ute etter å henge ut hverken den ene eller den andre, bare nysgjerrig på hvorfor man har prioritert som man har gjort.

    Jeg holder TV-skjermen langt unna stereoanlegget ( platespiller/kassettspiller/SD-USB opptaker-avspiller/intergrert forsterker/et par høyttalere+ sub). Bruker innebygd høyttaler i TV'n. Hvis ikke film/dokumentarer er god nok til å fenge interessen min uten masse effekter behandles de som en bok eller en annen ting som faller i dårlig smak. Ikke verdt å bruke tid på, skru av, kast eller gis bort. Nyheter kan i tillegg erverves på andre måter.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Kan man leve med ett enorm state of the art surround anlegg og en 24" crt tv fra 90 tallet?
    Alternativt en ultra moderne alt for stor skjerm med innebygde høytalere?

    Vil si at det ene ikke er mer viktig enn det andre! Man må ha ett "minimum" av begge deler.
    Hva er så minimumet? Vanskelig!

    Bra bilde til "lite" penger får man så å si kastet etter seg om dagen. Lyd derimot ender fort med å koste litt.
    Men, taletydelighet og innlevelse i det som skjer på skjermen øker raskt om man hopper bukk over interne høytalere. Selv en lydplanke (med sub) kan gi enorme løft under rette omstendigheter.

    For meg ble det innkjøp av en tv som var "stor nok", men mere viktig ikke var for stor for veggen den skulle monteres på.
    Lydmessig har jeg holdt meg til stereo også til "tv". Her ble det innfellingshøytalere (montert på vegg i selvlagde kabinetter) samt en sub. Om man skal se litt film (action) ender man fort opp med en sub!

    Det at lyd kanskje koster mer enn bilde, betyr ikke at lyd er viktigere! Bare at markedet for lyd er "villig" til å betale mer.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Litt grovt overslag viser at jeg ca har brukt like mye på lyd som på bilde - på det som brukes nå.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har vel brukt 12-14X på anlegget i forhold til TVen, uten at jeg har nedprioritert bilde av den grunn siden den er så stor som den kan være og også omtrent så god.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Begge deler er viktig til film, men syns det funker fint med stereo. Heller best mulig kvalitet innenfor et gitt budsjett til to kanaler, enn å vanne ut kvaliteten i fem eller flere kanaler. 55" oled, men hadde vært kult med større bilde etterhvert.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Har du noe som spiller @bambi eller bare preker du? Du spretter rundt i hvertfalll..Greit det, men tenk deg nå om før du kjører på med ditt..Hilsen Thomas
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Begge deler er viktig til film, men syns det funker fint med stereo. Heller best mulig kvalitet innenfor et gitt budsjett til to kanaler, enn å vanne ut kvaliteten i fem eller flere kanaler. 55" oled, men hadde vært kult med større bilde etterhvert.
    Det er en vrien prioriteringsgreie.

    Mitt inntrykk er at man kan gå ned litt på kvalitet på et surroundoppsett og allikevel oppnå samme lydkvalitet som et bedre rent stereooppsett. Det skjer noe med flere kanaler osv.

    Problemet kommer når du skal spille musikk i stereo med surroundanlegget.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har du noe som spiller @bambi eller bare preker du? Du spretter rundt i hvertfalll..Greit det, men tenk deg nå om før du kjører på med ditt..Hilsen Thomas
    Bare preker. Aldri hatt anlegg, og vet knapt hva jeg driver med.

    Hva er problemet ditt egentlig?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er en vrien prioriteringsgreie.

    Mitt inntrykk er at man kan gå ned litt på kvalitet på et surroundoppsett og allikevel oppnå samme lydkvalitet som et bedre rent stereooppsett. Det skjer noe med flere kanaler osv.

    Problemet kommer når du skal spille musikk i stereo med surroundanlegget.
    Ja, jeg har hatt begge deler, og har stort sett landet på at jeg ikke syns surround har gitt meg så enormt mye bedre opplevelse enn bra lyd i to kanaler. Men leker med tanken på surround allikevel, selv om jeg ikke liker tanken på de ekstra kablene og flere høyttalere i samme rom. Et par sub'er hadde vært fint, men får først se hva jeg ender med av høyttalere neste gang.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    692
    Sted
    Rogaland
    65" 4k oled tv i stua med to Revel gulvhøyttalere som funker godt nok til tv titting.
    Fantastisk bra bilde, men begredelig lyd.

    55" 4k tv i manne kjelleren, som er stor nok for meg på 1,5 m avstand.
    Stereo lyd der også, men det låter selvfølgelig mye bedre da det er DIY rigg på flere hundre kilo.
    Brukes 50/50 til henholdsvis tv og musikk.
    Hvilke revel høyttalere er dette?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    For min del liker jeg helt enkelt ikke musikk i surround, så siden anlegget brukes mest til musikk er prioriteringen heldigvis veldig enkel. Til film er lyden langt mindre viktig for min del, så også der er valget ganske så rett frem. Stereo er mer enn bra nok.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.116
    Antall liker
    3.233
    Torget vurderinger
    1
    Interessant at tråden våkner til liv igjen etter et halvt år.

    For min egen del begynner jeg å bevege meg over til å si at hjemmekinoen i 5.1 ikke gir meg noe særlig ekstra som stereoanlegget ikke gir med tanke på lyd fra film, serier og konserter. Hadde det ikke vært for at Playstation har stått i hjemmekinoen, tror jeg ikke den hadde blitt brukt stort i det hele tatt. Og nå er PS flyttet til stua, så da er det vel bare å begynne å demontere hjemmekinoen...
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du har bilstereo da. Det er jo noe.
    Ja, jeg har jo det. Kanskje jeg skal pålegge meg selv forum-karantene til jeg er ferdig med å flytte og har fått på plass anlegg igjen sånn at jeg også har lov til å mene noe.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Interessant at tråden våkner til liv igjen etter et halvt år.

    For min egen del begynner jeg å bevege meg over til å si at hjemmekinoen i 5.1 ikke gir meg noe særlig ekstra som stereoanlegget ikke gir med tanke på lyd fra film, serier og konserter. Hadde det ikke vært for at Playstation har stått i hjemmekinoen, tror jeg ikke den hadde blitt brukt stort i det hele tatt. Og nå er PS flyttet til stua, så da er det vel bare å begynne å demontere hjemmekinoen...
    Har du testet ut Atmos mixene på Apple Music? Nedmixes automatisk til 5.1 på prossessoren din.

    Ikke alt er like godt mixet - men mye er veldig bra - men det beste er at nyere musikk har DR10 og høyere i stedet for ihjelkomprimert på DR5.

    Det har kommet en del og det fylles stadig på med nye mixer, nesten daglig - lytter selv nesten ikke på annet enn dette for tiden, veldig moro.

    (hehe, siterte først feil innlegg :ROFLMAO: )
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje du kan sette meg på ignore, så slipper du å irritere deg?
    Du er så langt min beste diskusjonspartner her inne, så ignorere deg blir helt feil for meg. Liker deg jeg, og det mener jeg!

    Du er velkommen hjem til meg om du vill. for en saftig diskusjon med påfølgende middag.Du har distinkte meninger BAMBI, du og jeg hadde en diskusjon i går. Og da tar jeg som en selvfølge at du er robust og tåler litt tilbake uten å rope etter ignorere knappen. Du utgir deg som en selvsikker og robust person som ikke lar seg affektere av noen. Si? Litt motstand legger du jo greit opp til selv.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Du er så langt min beste diskusjonspartner her inne, så ignorere deg blir helt feil for meg. Liker deg jeg, og det mener jeg!

    Du er velkommen hjem til meg om du vill. for en saftig diskusjon med påfølgende middag.Du har distinkte meninger BAMBI, du og jeg hadde en diskusjon i går. Og da tar jeg som en selvfølge at du er robust og tåler litt tilbake uten å rope etter ignorere knappen. Du utgir deg som en selvsikker og robust person som ikke lar seg affektere av noen. Si? Litt motstand legger du jo greit opp til selv.
    Det her tok en uventet vending, det må jeg si. :D

    Takk for komplimenter og middagsinvitasjon. :) Saken er vel bare at jeg egentlig ikke aktivt går inn for å diskutere eller være kontrær, men at jeg titt og ofte MENER ting og gjerne gir uttrykk for det. Så da tenker jeg at hvis det irriterer noen veldig mye, så kanskje det er like bra at de slipper å lese det jeg skriver, mindre stress for alle. Derfor foreslo jeg 'ignore'. Ikke at jeg ikke tåler litt motstand heller, jeg bare er ikke noe fan av konflikt for konfliktens skyld. :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.009
    Antall liker
    12.889
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    65" 4k oled tv i stua med to Revel gulvhøyttalere som funker godt nok til tv titting.
    Fantastisk bra bilde, men begredelig lyd.

    55" 4k tv i manne kjelleren, som er stor nok for meg på 1,5 m avstand.
    Stereo lyd der også, men det låter selvfølgelig mye bedre da det er DIY rigg på flere hundre kilo.
    Brukes 50/50 til henholdsvis tv og musikk.
    Hvilke revel høyttalere er dette?
    F36
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.600
    Antall liker
    3.138
    Torget vurderinger
    0
    Lyden gir mest opplevelse så derfor benyttes:
    24" fabrikkalibrert monitor
    240" høyttalere
    + SUBB
    + DSP
    PS! Vinyl spiller best via DSP - anbefales (y)
    PS! Gulvstående høyttalere i alle kanaler - anbefales (y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn