Hva er viktigst for og få en god LP rigg?

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0

Bør man legge mest penger på Riaa
PU, Arm eller Drivverket?

Jeg tror det er slik!

Riaa
PU
Arm
Drivverk

Hva med dere?

Z

Zomby_Woof

Gjest
Kommer helt an på hvor stor totalsum man snakker om.

På hver enkelt del kommer man til et punkt hvor dobbel pris gir minimal forbedring.

Jeg vil tro at dette punktet ligger lavere for pickupen og RIAA'en enn for armen og drivverket.

Og da har man ikke en gang tenkt tanken på matching... Jeg tror det er vrient å finne en generell tommelfingerregel.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
Zomby_Woof skrev:
...
Og da har man ikke en gang tenkt tanken på matching... Jeg tror det er vrient å finne en generell tommelfingerregel.
Ditto. Man kan leke så mye man vil med såkalte generelle tommelfingerregler uten å komme så veldig langt. Det viktigste er at tingene henger sammen, enten man har rasket med seg tingene fra loppemarked eller har kjøp fra øverste hylle hos «Ståle Krapyl». Volumet av penger er som sådan ganske uinteressant, både for sammensetningen og helheten.

Noen praktiske eksempler på relativt rimelige ting som meget fint kan kombineres med langt dyrere ting kan f.eks. være:

- PU - Audio Technica OC 9 MKII
- RIAA - Cambridge 640P
- Arm - Rega RB250
EDIT da er det «bare» drivverk som mangler - rumble in the jungle ?

En helt annen ting som også skal tillegges vekt er smak og behag.

mvh
KJ

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Ok, jeg kan vri litt på spørsmålet mitt.

Hvor er det mest og hente på og oppgradere Platespiller riggen, av Riaa, PU, Drivverk og Arm

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
unison skrev:
Ok, jeg kan vri litt på spørsmålet mitt.

Hvor er det mest og hente på og oppgradere Platespiller riggen, av Riaa, PU, Drivverk og Arm
Dersom det er et konkret system så vil det være en konkret vurdering av sammensetningen ift. ønsker og mål for en evt. oppgradering.

Dersom vi fortsatt snakker generelt, så gjelder den generelle betraktningen om at generelle tommelfingerregler generelt sett er helt håpløse. ;D

mvh
KJ

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg synes ikke det blir noe lettere å svare generelt på det av den grunn.

Jeg må vite utgangspunktet før jeg vil antyde et svar....

I KJ sitt eksempel, hvis det hele satt på en Rega P2, ville jeg uten å blunke foreslå å bytte drivverket til et skikkelig klasseprodukt.

Det ville vært naturlig å sette dette på en Avid Diva, friskt men ikke idiotisk å sette det på en Gyro SE. Selvsagt ville man i ettertid kunne oppgradere arm/PU/RIAA fra disse moderate sakene.

Leapfrog kaller man det på engelsk...

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Antall liker
3
En "god" LP-rigg betyr vel ulikt for folk her?

Det viktigst er etter min oppfatning korrekt og pinlig nøyaktig justering av pick-up og arm.

Og så må armen (og pick-up) matche drivverket slik at ikke resonansfrekvensen blir for høy. Matching mellom pick/arm og drivverk er særlig viktig hvis en snakker om drivverk med flytende oppheng.

Og man kan vel ikke legge for mye penger i en god RIAA?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Dette er vrient, noe svarene fra de andre også bærer preg av. Slik jeg ser det, er det to heilt forskjellige øvelser, å starte med blanke ark, eller forbedre en eksisterende rigg. Har man en spiller og en arm, er det å finne en passende p.u. og en matchende riaa som er utfordringa - og kabler,da. De spiller nemlig en stor rolle her, det har jeg erfart - etter godt tips fra Skink..

Starter man på bar bakke, ville jeg valgt en spiller som har meget god arm fra produsent, og jeg ville valgt en Vpi. Jeg har nemlig ikke hørt noe bedre...ennå! Så ville jeg vurdert og bestemt p.u. ( Benz, Lyra, Dynavector..), og deretter prøvd ut forskjellige riaa'er. Og der er det jo forskjellig, fra de mest sofistikerte til de heilt enkle. Men matching er jo en fellesnevner i alt dette, uansett hva man velger. Heldigvis er det masse ekspertise her på forumet, og det meste er heilt sikkert prøvd av og blandt noen av oss, så...

Nøyaktig justering og trimming av p.u. og arm er også et tema for seg. Og kablinga...særlig fra vinylspiller til riaa, er vesentlig. Jeg må si at de dedikerte phono-lissene fra NordOst som Skink tipsa meg om, har overraska meg stort. De bidro til en klarhet i lydbildet som bare må høres.

Lykke til - jeg er veldig spent på utfallet!!

;D mvh. VilhelmW

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
458
Torget vurderinger
4
unison skrev:

Jeg tror det er slik!

Riaa
PU
Arm
Drivverk

Hva med dere?
Hvis du snur lista på hodet blir det bra.....mao. drivverk er viktigst, deretter arm, så PU og til slutt RIAA.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
FZ skrev:
unison skrev:

Jeg tror det er slik!

Riaa
PU
Arm
Drivverk

Hva med dere?
Hvis du snur lista på hodet blir det bra.....mao. drivverk er viktigst, deretter arm, så PU og til slutt RIAA.
enig

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.185
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
FZ skrev:
unison skrev:
...
Jeg tror det er slik!
Riaa
PU
Arm
Drivverk
Jeg har også kommet til at det faktisk er fornuftig. Delvis fordi de to siste er lette å skifte ut, og pickup er jo forbruksvare.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.467
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Det er vanskeleg å svare på slike spørsmål, for alt handlar om utgangspunktet.

For det fyrste: kor mykje skal det heile koste?

Neste spørsmål: Smak og personlege preferansar til den som skal betale.

Og så: matching til anlegget elles - stiller ein med blanke ark, kan ein sjølvsagt ta utgangspunkt i ein god vinylrigg, og så bygge resten derifrå. Men det er etter måten sjeldan å gjere det på denne måten i våre dagar....

Startar ein med forforsterkar som alt har innebygd riaa, er det greitt å ta utgangspunkt her. Er det standard MM-inngang, må ein fyrst ta stilling til om ein vil bruke MC-trafo/-forsterkar, eller vurdere ein MM-pickup, evt hi-output MC. Då snevrar feltet seg inn noko.

Etter å ha tatt stilling til pickup og riaa, er det naturleg å sjå arm/drivverk i samanheng med pickupen. Arm bør ha effektiv masse i relativt godt samsvar med pickupen, om ein ikkje "tar godt i" med tanke på seinare oppgraderingar. Og så bør det naturlegvis vere ein kvalitetsarm (?).
Men armen skal stå på eit drivverk, anten eit med flytande oppheng, eller eit stabilt. Har du vegghylle, står du ganske fritt. Er du bunden til eit underlag som "spelar med", er det lurt å vurdere dei flytande drivverka ekstra nøye.

Så er det nok slik at riggar har sin "lydsignatur" også. Eg likar veldig godt min VPI SSM med Rimdrive og tung tallerken. Men denne høyrest ganske annleis ut enn t.d. ein VPI Aries, for ikkje å snakke om ein Rega, Linn, Nottingham, Technics eller Clearaudio. Alle desse byr på si spesielle tolking av verkelegheita....og alle har rett i større eller mindre grad, på kvar sin måte....

Endeleg har du vurderingar som brukskomfort, kor lett det er å sette opp riggen, utsjånad, vedlikehaldsproblematikk.

Før du er ferdig å ta stilling til alle desse tinga, har du sannsynlegvis alt kjøpt inn ein rigg. Og ved å vurdere kva kvalitetar som er viktigast for deg, vil du truleg byte ut ein eller fleire faktorar etter kvart. Når ein har gjort dette nokre gongar, brukar somme av oss å roe seg ned litt, resignere, eller kva ein no skal kalle dei øktene med sjelero ein har i intervallane mellom utskifting av komponentar. Hugs at dette er den viktigaste tida...

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
FZ skrev:
unison skrev:

Jeg tror det er slik!

Riaa
PU
Arm
Drivverk

Hva med dere?
Det var akkurat det som slo meg også FZ; lista var rett og slett opp-ned for meg.

unison

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2004
Antall liker
62
Sted
Otta
Torget vurderinger
0
Vidar P skrev:
FZ skrev:
unison skrev:

Jeg tror det er slik!

Riaa
PU
Arm
Drivverk

Hva med dere?
Det var akkurat det som slo meg også FZ; lista var rett og slett opp-ned for meg.
Jeg har for litt siden byttet riaa, og så PU.
Begge byttene var kolosale oppgraderinger i lyden hos meg.
Mener du at det vil bli enda større oppgraderinger med annen arm og annet drivverk?
Jeg har liggende et nytt drivverk for meg, jeg snart skal sette opp.
Men er for tiden ute etter en arm til dette drivverket.
Så ut i fra det du sier, er vel armen såpass viktig at jeg bør velge en som er riktig til min spiller?
Hvor viktig er egentlig armen i et bra vinyl oppsett, kontra de andre delene i oppsettet?

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Svært viktig, men igjen - dette med matching er heilt overordnet. Det er ikke sikkert at en god allround-arm f. eks. en Rega, vil passe det drivverket du har. Er det nytt /gammelt, reim- eller direktedrevet, montert rett i plinth eller avfjæret, osv. osv. Hvor mye er du villig til å legge i dette?

Jeg er forøvrig veldig enig i det Audiophile-Arve skriver i sitt innlegg.

mvh. VilhelmW

hugmin

Fersking
Ble medlem
22.02.2010
Antall liker
0
"Mener du at det vil bli enda større oppgraderinger med annen arm og annet drivverk?"

Hva har du da?
Blir jo som å anbefale sandaler eller gummistøvler uten å vite om du skal på stranda eller ut i regnet.
Hva er best av gult eller grønt? ;)

"Jeg har liggende et nytt drivverk for meg, jeg snart skal sette opp.
Men er for tiden ute etter en arm til dette drivverket.
Så ut i fra det du sier, er vel armen såpass viktig at jeg bør velge en som er riktig til min spiller?"

Helt klart.
Det viktigste må være at komponentene matcher.
Er en komponent feil til ditt oppsett blir det ikke så bra som det kunne blitt.

Jeg lærte dette til gangs etter en stoor oppgradering av drivverk/arm/PU (minst 5 ganger dyrere komponenter).
Bra riia (i matchende kvalitet/prisklasse) hadde jeg fra før.
Utrolig skuffende liten oppgradering lydmessing, helt til jeg byttet til riia (i samme prisklasse) som matchet PU.
Den oppgraderinga var helt ufattelig! ;D

Sikkert mer å hente på oppsettet mitt enda, men siden jeg aldri har fått ut finger'n og meldt meg inn på noe forum før igår,
har jeg aldri fått spurt de rette menneskene det jeg føler du egentlig skulle hatt svar på:

"Hva funker sammen med ******?"

halux

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.10.2007
Antall liker
5
Enig med hugmin. Det er vel på tide at unison avslører for forumet hva slags utstyr du har stående og hva det er du skal oppgradere. ;)

Hvis du kan si noe om hva du har og hvor mye penger du er villig til å legge i dette, er jeg overbevist om at du får mange gode råd fra de som frekventerer forumet her, det er mange her som har prøvd mye rart opp gjennom årene og som helt sikkert kan komme med mange gode innspill til oppgradering av vinylriggen.

Men, hva er det som skal oppgraderes??? ::)

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.477
Jo mer avansert (skarpere) slipning av pu-diamanten, jo viktigere å få justert geometrien korrekt.
Det er pu'en som er transduseren, altså genererer signalet, sånn sett kan man argumentere at pu'en er viktigst.
Armen og spilleren er bare til for at pu'en kan gjøre jobben
(ok; spilleren skal også sørge for konstant og riktig omdreiningshastighet - ingen liten jobb som entusiastene har svært vanskelig for å enes om hvordan best gjøres)
Ser at flere armer ikke lett kan justere azimuth f.eks.
De ville jeg holdt meg unna for å ha mest mulig frihet i valg av pu i framtiden.
Ville også holdt meg unna spillere som begrenser armvalget i særlig grad.

mvh

ps. Betydning av Riaa er kanskje tildels undervurdert (har aldri angret på kjøpet av ASR Basis Exclusive Riaa), men valg henger ikke så nøye sammen med resten av kjeden da mekaniske forhold ikke spiller inn.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
503
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
En god pekepinn på hvordan tingene ofte henger sammen, er å se på hva som byttes minst/mest. De fleste som holder på med vinyl jobber seg mer og mer i retning av et eller flere drivverk de liker. Deretter kommer armen(e), RIAA og til slutt PU som byttes oftest ut. Det betyr ikke at det ene eller det andre er viktigst. Vinyl handler om optimalisering av samspillet mellom de forskjellige delene. Personlig har jeg prioritert et godt drivverk først, deretter arm og PU. Det virker mest fornuftig i min bok. Har man et godt drivverk kan man leke seg med armer og PU for å finne en kombo man er tilfreds med.

Asbjørn

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nightpuma skrev:
Personlig har jeg prioritert et godt drivverk først, deretter arm og PU. Det virker mest fornuftig i min bok...
Det er akkurat der jeg har endt med årene også Asbjørn, om det kan være noe svar til unison. Endeløse runddanser med pu'er og riaa av ymse valører i yngre dager har mest endret på kuløren dersom drivverk og arm har vært flaskehalser. Drivverk/arm kan aldri bli for bra, og selv de rimeligste pu/riaa vil være evig nok til å høre hvor mye bedre et godt drivverk/arm er enn et mindre godt.

En kulørendring kan jo være besnærende den, og passe veldig bra også; men en skikkelig godt balansert platespiller hvor alt klaffer, som også er godt balansert ift systemet, er den egentlige og sanne vei til "the holy grail" innen vinylavspilling, som flere andre også påpeker. Imo.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.112
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Nightpuma skrev:
En god pekepinn på hvordan tingene ofte henger sammen, er å se på hva som byttes minst/mest. De fleste som holder på med vinyl jobber seg mer og mer i retning av et eller flere drivverk de liker. Deretter kommer armen(e), RIAA og til slutt PU som byttes oftest ut. Det betyr ikke at det ene eller det andre er viktigst. Vinyl handler om optimalisering av samspillet mellom de forskjellige delene. Personlig har jeg prioritert et godt drivverk først, deretter arm og PU. Det virker mest fornuftig i min bok. Har man et godt drivverk kan man leke seg med armer og PU for å finne en kombo man er tilfreds med.

Asbjørn
enig med Asbjørn
det hjelper ikke med verdens beste riaa om man putter dritt inn!
oppstår en feil pga dårlig/feilaktig avlesing av signalet ,kan ikke den beste riaa eller kabel rette det opp igjen.
skaden er uopprettelig senere i kjeden
mvh
Leif

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
ch skrev:
Jo mer avansert (skarpere) slipning av pu-diamanten, jo viktigere å få justert geometrien korrekt.
...
Korrekt geometri i en «radialarm» er intetsigende, for alt utenom azimuth og VTA, alt det andre er omtrentligheter og kompromisser. Alternativet er tangentialarm, men det har også sine sider ...

mvh
KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Tja....nå er vi på full fart inn i teoretisering for spesielt interreserte, synes jeg. Tror ikke det har noe for seg å dra den med hva som er best, tangential eller "radial"...

Nå er ikke jeg av den garva vinylmekkertypen heller,da. Jeg kjøper helst en vinylspiller med arm, mest mulig tilpassa fra produsent. Så også med den jeg har nå. Og det låter da bra. Synes jeg. Mulig at en super-duper arm ville fått det til å låte bedre, men da er vi på full fart inn i kost-nyttevurderinger; LITT bedre for masse meir pææng. Dersom man i det hele tatt skal tro på noe av det som skrives i hifimagasiner, scorer jo bl.a. Vpi sine spillere, også Scout, veldig bra sånn som de er - så hvorfor mekke og styre på? Jeg vil helst bruke tida til lytting. Men nå har jo trådstarter visstnok et drivverk og mangler resten. Det blir ei litt anna vinkling..

Noen liker jo å mekke, og den gleden må dere gjerne ha for min del ;D

mvh. VilhelmW

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.741
Torget vurderinger
27
VilhelmW skrev:
... Men nå har jo trådstarter visstnok et drivverk og mangler resten. Det blir ei litt anna vinkling..

mvh. VilhelmW
Trådstarter har da aldri sagt at han mangler "resten"? Han sitter så vidt jeg vet på to drivverk, en særdeles god arm og i hvert fall to ypperlige pickuper.
Spørsmålsstillingen hans er generell og det er vel diskusjonen vi har her også?
Om man ikke liker å mekke så er det en ærlig sak, men tråden har som utgangspunkt å diskutere hva som betyr mest for det endelige resultatet og det er da et greit nok tema?
Selv heller jeg sterkt mot drivverkets og armens betydning. Videre må arm-drivverk matches, pickup-arm og pickup-riaa. Et godt "arbeidsgrunnlag" for pickup-riaa tror jeg er nødvendig for det helt store resultatet.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Fosse skrev:
VilhelmW skrev:
... Men nå har jo trådstarter visstnok et drivverk og mangler resten. Det blir ei litt anna vinkling..

mvh. VilhelmW
Trådstarter har da aldri sagt at han mangler "resten"? Han sitter så vidt jeg vet på to drivverk, en særdeles god arm og i hvert fall to ypperlige pickuper.
Spørsmålsstillingen hans er generell og det er vel diskusjonen vi har her også?
Om man ikke liker å mekke så er det en ærlig sak, men tråden har som utgangspunkt å diskutere hva som betyr mest for det endelige resultatet og det er da et greit nok tema?
Selv heller jeg sterkt mot drivverkets og armens betydning. Videre må arm-drivverk matches, pickup-arm og pickup-riaa. Et godt "arbeidsgrunnlag" for pickup-riaa tror jeg er nødvendig for det helt store resultatet.
Du har heilt rett. Jeg var litt for ukonsentrert der, må nok innrømme det. Skylder på at halve hue og eine aue var på skjermen og OL...men nå er det vel snart på tide at trådstarter forteller hva han har, og hvor han vil? Det blir litt enklere da.

mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Tja....nå er vi på full fart inn i teoretisering for spesielt interreserte, synes jeg. Tror ikke det har noe for seg å dra den med hva som er best, tangential eller "radial"...
...
Poenget mitt er ikke å teoretisere i øst og vest, men å antyde at det ikke er noe poeng å bli overdrevet nevrotisk på den geometriske oppsettingen av PU og arm. Geometrien er i beste fall riktig på to punkter over radien til plata, alle ande steder er den feil, så kan man velge sin Baerwald, Löffgren, Stevenson eller hva det skal være - lek og lær! Det eneste man bør være seriøst pertentlig på er at nåla skal stå vertikalt i rilla, sporingsfeil ellers er ikke til å unngå.

mvh
KJ

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Jeg er enig i det du sier. Et spørsmål: Vil ikke vertikale sporingsfeil være lett hørbart, f.eks. som skurr eller andre uryddigheter i en kanal? Jeg har ikke rørt armjusteringene på Scouten, bare fintrimma nåletrykket bittelitt.

mvh. VilhelmW

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.917
Torget vurderinger
1
VilhelmW skrev:
Jeg er enig i det du sier. Et spørsmål: Vil ikke vertikale sporingsfeil være lett hørbart, f.eks. som skurr eller andre uryddigheter i en kanal? Jeg har ikke rørt armjusteringene på Scouten, bare fintrimma nåletrykket bittelitt.

mvh. VilhelmW
«Vertikal sporingsfeil» i form av VTA (langs etter rilla) er i samenlikningen ikke veldig hørbart, du legger nok merke til justeringer, og når det er riktig har spesielt perspektivet en tendens til å «sneppe på plass», men det er ikke alltid like åpenbart at det er feil. Sporingsfeil i form av azimuth (på tvers av rilla) er i samenlikningen veldig hørbart og potensielt destruktivt for vinyl og PU. Begge deler blir tydeligere med skarpere nålesliping.

mvh
KJ

Creed

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2009
Antall liker
151
Hvis jeg skal velge så blir det drivverk!

Creed

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Antall liker
8.941
Torget vurderinger
1
Betydning av RIAA er undervurdert. Det finnes ingen forsterkerkomponent hvor forskjellene er større enn nettopp RIAA.

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Antall liker
39.382
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
20
Matching, matching og matching. Når det er sagt så ville jeg startet med pickupen. Jeg mener det er den komponenten som setter størst signatur på resultatet.
Start med hva slags musikk du spiller mest, hvilke lydegenskaper du ønsker og finn en pickup som oppfyller disse kravene. Deretter arm og drivverk i den rekkefølgen.
Match mellom riaa og pickup er også avgjørende. Jeg testen en Benz LP på forskjellige riaa trinn med svært forskjellig resultat. En god riaa og en god pickup kan tryne helt hvis det er en dårlig match. En rimelig pick-up i den rette kombinasjonen kan spille fletta av langt dyrere saker hvis matchen er god.

comstedt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.10.2010
Antall liker
18
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Uten at lest hele tråden synes jeg to ting vil påvirke allt ant etter på. En av dem trenger ikke vare spesiellt kostsam.

1: Plasering, sell om underlaget ikke trenger vare dyrt er det stor forskjell på hvad og hvordan man steller opp en LP-spillere. Det at ha et godt underlag er vel kjent hos musikintresserte, men jeg vil tor at LP-spilleren er en av de ting der de spiller mest rolle.

Jag har før mig det var Ivor Tifenbrun som en gång sa at nær han exprimenterade med Lp-spillere i sluten av 60talet noe sånt trur jeg det var for Linn kom ut med sin egen LP12. Så sammenlignet han at ha spilleren i rommet med anleggningen og i rommet utenfor. De skall ha vart stor forskjell. Om det er selvreklamme fra en man som vil virke smartere en andre vet jeg ikke. Men at exprementere lit med plasering, bruke en vegghylle og så videre trenger ikke koste masse penger.

2: Hastigheten hos plata du spiller. Det lir vel mer avansert at liste opp allt som ingår der. Men motorvarianter og motorstyrninger bør vel vare sentralt.

Viss hastigheten varierer eller den er noe før fort eller for sakte selv på promillenivå eller legre vil du aldrig få spilt musiken som den skall spilles. Bruk verldens beste arm og pickup + Ria på en dårlig LPspillere med mye Wow så skjønner du vad jeg mener.

Kanske forskjellig vad man foretrekker. Men di feil du pgaderlag vibrasjoner opp i spillere fra rom/underlag og så videre, samt jevnheten på hordan plata går vil du aldrig kunne ta igen. Sen finns det mange forskjellige teorier. Jeg selv foretrekker mer eleganta løsninger som avlesning og sjusstering av hastig het på platetallerken sammenlignet med store matalskulpturer for milijoner. Men det er mølig at det jeg ikke liker estitisk og i teori er bedre i praktiken.

Jeg har selv ikke platespillere nå(2 små barn+ hund), har hatt det før, og kjenner mange som har det og som jeg kan vare lit sjalu på. Jeg jobber ikke som ingejør men har tidligere ingenjørsutdanning og det kan vare det som påvirker mit tankesett(les hjernvasket) Men det jeg praktiserer med hifi og anlegg fungerer og i industri, Di feil du får i første led (hos kjilde i hifi, i industri kan det vare eksaktheten hos den første maskinen som begynner en bearbeidning) di feilen kan du ikke fjerne, di feilen blir og større for vart led senere som tillfører usikkerhet. Men sammtidigt bør en tenke på at ved eksempel LP-spillere. Det en kanske er bedre at vare grei i alle ledd en at vare nermest perfekt i et og introdusere massive feil i alle nestkommende.

Topp Bunn