|
Ditto. Man kan leke så mye man vil med såkalte generelle tommelfingerregler uten å komme så veldig langt. Det viktigste er at tingene henger sammen, enten man har rasket med seg tingene fra loppemarked eller har kjøp fra øverste hylle hos «Ståle Krapyl». Volumet av penger er som sådan ganske uinteressant, både for sammensetningen og helheten.Zomby_Woof skrev:...
Og da har man ikke en gang tenkt tanken på matching... Jeg tror det er vrient å finne en generell tommelfingerregel.
Dersom det er et konkret system så vil det være en konkret vurdering av sammensetningen ift. ønsker og mål for en evt. oppgradering.unison skrev:Ok, jeg kan vri litt på spørsmålet mitt.
Hvor er det mest og hente på og oppgradere Platespiller riggen, av Riaa, PU, Drivverk og Arm
Hvis du snur lista på hodet blir det bra.....mao. drivverk er viktigst, deretter arm, så PU og til slutt RIAA.unison skrev:Hva er viktigst for og få en god LP rigg?
Bør man legge mest penger på Riaa
PU, Arm eller Drivverket?
Jeg tror det er slik!
Riaa
PU
Arm
Drivverk
Hva med dere?
enigFZ skrev:Hvis du snur lista på hodet blir det bra.....mao. drivverk er viktigst, deretter arm, så PU og til slutt RIAA.unison skrev:Hva er viktigst for og få en god LP rigg?
Jeg tror det er slik!
Riaa
PU
Arm
Drivverk
Hva med dere?
Jeg har også kommet til at det faktisk er fornuftig. Delvis fordi de to siste er lette å skifte ut, og pickup er jo forbruksvare.FZ skrev:Hvis du snur lista på hodet blir det bra.....mao. drivverk er viktigst, deretter arm, så PU og til slutt RIAA.unison skrev:Hva er viktigst for og få en god LP rigg?
...
Jeg tror det er slik!
Riaa
PU
Arm
Drivverk
Det var akkurat det som slo meg også FZ; lista var rett og slett opp-ned for meg.FZ skrev:Hvis du snur lista på hodet blir det bra.....mao. drivverk er viktigst, deretter arm, så PU og til slutt RIAA.unison skrev:Hva er viktigst for og få en god LP rigg?
Jeg tror det er slik!
Riaa
PU
Arm
Drivverk
Hva med dere?
Jeg har for litt siden byttet riaa, og så PU.Vidar P skrev:Det var akkurat det som slo meg også FZ; lista var rett og slett opp-ned for meg.FZ skrev:Hvis du snur lista på hodet blir det bra.....mao. drivverk er viktigst, deretter arm, så PU og til slutt RIAA.unison skrev:Hva er viktigst for og få en god LP rigg?
Jeg tror det er slik!
Riaa
PU
Arm
Drivverk
Hva med dere?
Det er akkurat der jeg har endt med årene også Asbjørn, om det kan være noe svar til unison. Endeløse runddanser med pu'er og riaa av ymse valører i yngre dager har mest endret på kuløren dersom drivverk og arm har vært flaskehalser. Drivverk/arm kan aldri bli for bra, og selv de rimeligste pu/riaa vil være evig nok til å høre hvor mye bedre et godt drivverk/arm er enn et mindre godt.Nightpuma skrev:Personlig har jeg prioritert et godt drivverk først, deretter arm og PU. Det virker mest fornuftig i min bok...
enig med AsbjørnNightpuma skrev:En god pekepinn på hvordan tingene ofte henger sammen, er å se på hva som byttes minst/mest. De fleste som holder på med vinyl jobber seg mer og mer i retning av et eller flere drivverk de liker. Deretter kommer armen(e), RIAA og til slutt PU som byttes oftest ut. Det betyr ikke at det ene eller det andre er viktigst. Vinyl handler om optimalisering av samspillet mellom de forskjellige delene. Personlig har jeg prioritert et godt drivverk først, deretter arm og PU. Det virker mest fornuftig i min bok. Har man et godt drivverk kan man leke seg med armer og PU for å finne en kombo man er tilfreds med.
Asbjørn
Korrekt geometri i en «radialarm» er intetsigende, for alt utenom azimuth og VTA, alt det andre er omtrentligheter og kompromisser. Alternativet er tangentialarm, men det har også sine sider ...ch skrev:Jo mer avansert (skarpere) slipning av pu-diamanten, jo viktigere å få justert geometrien korrekt.
...
Trådstarter har da aldri sagt at han mangler "resten"? Han sitter så vidt jeg vet på to drivverk, en særdeles god arm og i hvert fall to ypperlige pickuper.VilhelmW skrev:... Men nå har jo trådstarter visstnok et drivverk og mangler resten. Det blir ei litt anna vinkling..
Noen liker jo å mekke, og den gleden må dere gjerne ha for min del ;D
mvh. VilhelmW
Du har heilt rett. Jeg var litt for ukonsentrert der, må nok innrømme det. Skylder på at halve hue og eine aue var på skjermen og OL...men nå er det vel snart på tide at trådstarter forteller hva han har, og hvor han vil? Det blir litt enklere da.Fosse skrev:Trådstarter har da aldri sagt at han mangler "resten"? Han sitter så vidt jeg vet på to drivverk, en særdeles god arm og i hvert fall to ypperlige pickuper.VilhelmW skrev:... Men nå har jo trådstarter visstnok et drivverk og mangler resten. Det blir ei litt anna vinkling..
Noen liker jo å mekke, og den gleden må dere gjerne ha for min del ;D
mvh. VilhelmW
Spørsmålsstillingen hans er generell og det er vel diskusjonen vi har her også?
Om man ikke liker å mekke så er det en ærlig sak, men tråden har som utgangspunkt å diskutere hva som betyr mest for det endelige resultatet og det er da et greit nok tema?
Selv heller jeg sterkt mot drivverkets og armens betydning. Videre må arm-drivverk matches, pickup-arm og pickup-riaa. Et godt "arbeidsgrunnlag" for pickup-riaa tror jeg er nødvendig for det helt store resultatet.
Poenget mitt er ikke å teoretisere i øst og vest, men å antyde at det ikke er noe poeng å bli overdrevet nevrotisk på den geometriske oppsettingen av PU og arm. Geometrien er i beste fall riktig på to punkter over radien til plata, alle ande steder er den feil, så kan man velge sin Baerwald, Löffgren, Stevenson eller hva det skal være - lek og lær! Det eneste man bør være seriøst pertentlig på er at nåla skal stå vertikalt i rilla, sporingsfeil ellers er ikke til å unngå.VilhelmW skrev:Tja....nå er vi på full fart inn i teoretisering for spesielt interreserte, synes jeg. Tror ikke det har noe for seg å dra den med hva som er best, tangential eller "radial"...
...
«Vertikal sporingsfeil» i form av VTA (langs etter rilla) er i samenlikningen ikke veldig hørbart, du legger nok merke til justeringer, og når det er riktig har spesielt perspektivet en tendens til å «sneppe på plass», men det er ikke alltid like åpenbart at det er feil. Sporingsfeil i form av azimuth (på tvers av rilla) er i samenlikningen veldig hørbart og potensielt destruktivt for vinyl og PU. Begge deler blir tydeligere med skarpere nålesliping.VilhelmW skrev:Jeg er enig i det du sier. Et spørsmål: Vil ikke vertikale sporingsfeil være lett hørbart, f.eks. som skurr eller andre uryddigheter i en kanal? Jeg har ikke rørt armjusteringene på Scouten, bare fintrimma nåletrykket bittelitt.
mvh. VilhelmW
Betydning av RIAA er undervurdert. Det finnes ingen forsterkerkomponent hvor forskjellene er større enn nettopp RIAA.Hvis du snur lista på hodet blir det bra.....mao. drivverk er viktigst, deretter arm, så PU og til slutt RIAA.