Hva f... driver vi på med?

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.293
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kva konsertsalar har de hatt best lydoppleving i?
Første rad i Slottskapellet. Quatour Mosaïques. Perfekt skoeskeakustikk.

Berlinfilharmoniens kammermusikksal. Defrost Youth Choir. Svær romklang og pinpointing samtidig. Uten like tror jeg.

Hamardomen (ok, det er ikke en konsertsal men et vernebygg med heldig akustikk). Sammensatt orkester og kor. Litt vel livlig under 100 Hz riktignok, så det første paukeslaget i Mozarts c-mollmesse kommer jeg aldri til å glemme.

Sist redigert:

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.298
Sted
Oslo
Det skrives om headroom, som selvfølgelig er riktig. Men hva med rommet? Selv om vi putter kjempestore høyttalere i et lite rom, så er det vanskelig å få det til å låte som i en konserthall. Lettere å bare akseptere at det er en forskjell☺
Det var det jeg også hadde tenkt å skrive. Mine små høyttalere er tilstrekkelig i min lille stue, men de hadde vært svært stusselig i konserthuset. 100 musikere i min stue hadde ikke lått særlig fint. Om det hadde vært mulig å få de inn. Det hadde kanskje hjulpet litt med mye kapasitet og headroom for mer realisme, men ikke all verden tror jeg (jeg har jo hatt betydelig større høyttalere her før). Man må tenke på det som to forskjellige opplevelser.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
26.293
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Kan’ke reise til Wien, Berlin eller Boston hver torsdag!

Sist redigert:

Morten S

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.09.2015
Antall liker
643
Torget vurderinger
1
PS. Snakket med en av fiolinistene i går og vedkommende mente den beste konsertsalen i Norge var Stavanger Konserthus.
Altså verken i min stue eller Oslo storstue.

defacto

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2016
Antall liker
3.259
Sted
Liten by
Å gjenskape et symfoniorkester eller en rockekonsert i stua vil vel alltid forbli en umulighet, så om det er målet vil en for alltid forbli misfornøyd. En liten jazzklubb, en strykekvartett eller et typisk tidligmusikk-ensemble derimot, det lar seg gjøre.

Holder for meg.
Klassisk aner jeg lite om. Rockekonserter derimot, der aner jeg litt mere og det er komplett umulig å få det samme hjemme, med mindre man spiller høyt med store elementer. Ikke tror jeg det er sunt å prøve å gjenskape det heller! Hifi er som så mye annet et kompromiss og et substitut. Jeg har en følelse av at mange med dyre anlegg får mindre og mindre av "virkeligheten". Slik fremstår det ihvertfall på de anlegg jeg har hørt.

Topp Bunn