Hva f43n skal man kjøpe?

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Jeg har hatt to gamle B&O-spillere og en Marantz TT15. Danskene begynte begge to å vise tegn til slitasje på nål og spinne saktere ganske kort tid etter erhvervelse.

Marantz-en hørtes på mange måter bedre ut, på andre måter ikke. Jeg likte klangen bedre i B&O, lydbildet bedre i Marantz-en, om dét gir mening. Men det var flere problemer med den: antiskatingen var en vits og mangelen på justeringsmuligheter av VTA genererte så mye frutrasjon at det endte med en brukket cantilever.

Jeg kjøpte en billig pickup til å bruke mens jeg skulle utrede om originalpickupen kunne repareres, men etter noen timer lytting innså jeg at jeg bare var dritlei av denne spilleren, så jeg ga den til broren min.

Jeg kjøpte B&O etter denne nedturen, men den ble svidd av en spike i strømmen, et par uker etter at stiften hadde begynt å høres litt slitt ut.

Det er snart to år siden, og jeg har ikke funnet ut hva jeg skal kjøpe nå. Jeg vil veldig, veldig, veldig ikke gjøre flere bomkjøp.

Jeg vil ha noe som går stabilt, formidler den levende LP-dynamikken, har LP-klang--at den høres varmere og klarere ut samtidig, lizm, esse. Jeg vil også ha noe der man kan justere alt som har med pickupens vinkel og orientering å gjøre, samt noe som løfter pickupen klar ved side slutt og/eller muter output ved sides slutt. Om ikke spilleren har dette innebygd, må den være DIY-/tredjepartdings-vennlig i så måte.

Jeg synes det er rart at man ikke kan finne en spiller med femsifret pris som løfter eller muter. Er det å måtte reise seg under siste låt og stå klar ved spilleren når sida slutter en ekstra feinschmecker måte å nyte analog musikk på?

Setter pris på alle tips

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.413
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Du har bruk for ein spelar med feit lyd. Kjøp ein feit pickup (Benz, kanskje?) med ein optimal arm etter dine og pickupen sine behov, og bruk eit drivverk med mellomhjul. (Eg brukar ein VPI med rimdrive, men det er langt mellom slike på bruktmarknaden) Som tåler platestrammar av eitt eller anna slag. Og ha ein god riaa, som kan tilpassast pickupen med fleire alternativ. Bruk ei mjuk, klebande platematte. Eller ei av skinn. Så legg du litt kroner på disken og kjøper "Little Friend" -armløftaren.

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
595
Du kan ta en kikk på Pro-Ject Xtension 9, kanskje sammen med en pickup Cadenza Red eller en fra Sound Smith.

POB

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.09.2003
Antall liker
3.102
Sted
Kulturhovedstaden
Torget vurderinger
32
Thorens har vel noen modeller som er semi automatiske, og enten løfter armen eller stopper ved plateslutt.
Kombinert med en Dynavector 10x5, så burde det vel gi ok lyd.
Om det kommer under 10k vet jeg ikke.

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Takk for innspill!

Et par kjappe spørsmål:

Hvorfor platestrammer?
Hvorfor mellomhjul?

Hvorfor Pro-Ject Xtension 9?

Jeg er ikke begrenset til 10k, men vil helst ikke bruke veldig mye over 20. Jeg hadde nok allerede kjøpt en Pioneer PLX-1000 (vært igang med oppgraderinger) eller en Technics SL1200GR, hvis det ikke var for manglende rom for tredjeparts armløftere.

Ville å rett & slett kutte strømmen til spilleren straks sida er ferdig være en ubra løsning for stiften? En fjernkontrollert svitsj elns ville jo vært en enkel løsning...

forsell

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2012
Antall liker
595
Xtension 9 har de pickup justerings muligheter du trenger, samt en lydkvalitet det høres ut som du er ute etter. Du kan også vurdere Pro-Ject the Classic og 2xperience sb hvis du ikke vil betale riktig så mye men forsatt få veldig mye av godlyden til Xtension 9.

TAF

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.06.2006
Antall liker
458
Torget vurderinger
14
Takk for innspill!

Et par kjappe spørsmål:

Hvorfor platestrammer?
Hvorfor mellomhjul?

Hvorfor Pro-Ject Xtension 9?

Jeg er ikke begrenset til 10k, men vil helst ikke bruke veldig mye over 20. Jeg hadde nok allerede kjøpt en Pioneer PLX-1000 (vært igang med oppgraderinger) eller en Technics SL1200GR, hvis det ikke var for manglende rom for tredjeparts armløftere.

Ville å rett & slett kutte strømmen til spilleren straks sida er ferdig være en ubra løsning for stiften? En fjernkontrollert svitsj elns ville jo vært en enkel løsning...
Little Fwend holder på med en løsning til SL1200/1210, så du kan jo purre på dem. LITTLE FWEND

Jeg har snakket med de og det er ting på gang, så ta og send dem en mail og hør hva de sier.

TAF

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.230
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Ikke noe konkret tips, men jeg personlig har gjenoppdaget MM pickuppene etter årtier med MC.

Jeg har en MM, en low-output MC og en high-output MC - men foretrekker altså MM. Du verden for rytme og driv pr. krone! ;-)

ptb

Æresmedlem
Ble medlem
27.11.2008
Antall liker
19.334
Sted
Oslo
Torget vurderinger
14
Har du kvittet deg med B&O´ne?
Om ikke - hvilke modell(er) dreier det seg om?
Litt avhengig av modell, så kan det være "bagatellmessige" årsaker til symptomene du beskriver - mao kan være enkle å fixe

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Jeg husker faktisk ikke om jeg heiv den siste òg, men den strømspiken tok knekken på CD-spilleren også, så den var nok ikke bare-bare.

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Xtension 9 har de pickup justerings muligheter du trenger, samt en lydkvalitet det høres ut som du er ute etter. Du kan også vurdere Pro-Ject the Classic og 2xperience sb hvis du ikke vil betale riktig så mye men forsatt få veldig mye av godlyden til Xtension 9.
Den SB-en med S-arm er jo rabattert for tiden, og det føles jo direkte vondt å kjøpe ting til 'villedende' pris.

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Endte opp med en SL1210GR, de var bra rabattert i dag. Takk, likevel, for alle innspill.

Topp Bunn