Diverse Hva gir egentlig eierglede ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.537
    Antall liker
    89.428
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Eierglede for meg er når jeg endelig har klart å få tak i komponenten jeg har ønsket meg i lang tid og det viser seg at den overgår alle forventninger og i tillegg ikke er i Hvermannsens eie. Har en av de og venter straks nr 2 (håper jeg) :rolleyes:
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mine største øyeblikk mtp hifi og slikt er når arvingen min på 2 år spør om vi kan høre på musikk og vi koser oss og danser til Bamses fødselsdag. Det gir meg 100 ganger mer enn å høre på Keith don't go i dunkel belysning for 87. gang med lukkede øyne. (Har faktisk ikke gjort det tror jeg...)

    Hifi for meg handler om musikkglede, gjengivelse av musikk man er glad i og å dele dette med andre. Og da har sølvkabler, kabelløftere og annet liknende allerede spilt seg ut på sidelinjen og blitt helt uviktige. IMHO som det heter så pent.
     

    VilhelmW

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.03.2009
    Innlegg
    3.960
    Antall liker
    217
    Sted
    Alltid lofotværing
    Ser ut som jeg traff en nerve med denne tråden, og mange av innspillene har bevisstgjort grunner til at jeg i ettertid savner enkelte komponenter.
    Har for tiden stor sympati for min ECI 5 forsterker, selv om jeg avskyr fjernkontrollen i simpel plast. Gode fjernkontroller i heltre eller tung metall er ellersnoe som ubetinget øker min eierglede. Å ha møtt konstruktøren er også noe som skaper troskap til et produkt, f.eks alle mine tidligere Doxa-bokser.
    Kan ellers konstatere at jeg aldri har savnet komponenter som har vært lyse/kliniske i klangen. God stemmegjengivelse kan derimot absolutt øke eiergleden vesentlig.
    Å reflertere slik over ubevisste årsaker til følelser, kan trolig også være en nyttig øvelse for oss som lever i et parforhold.
    Den har jeg sansen for. Følelsen jeg får av å holde en solid, gjerne litt tung, fjernkontroll er definitivt noe som bidrar til eierglede. Der kunne særlig de franske produsentene skjerpe seg litt. Jeg har hatt Micromega Trio drivverk og Audio Aero Capitole cd-spiller, og de tilhørende fjernkontrollene av ekte plast var ikke egnet til å imponere noen. Balanced Audio Technology, Conrad-Johnson og Accuphase, derimot var noe helt annet.

    Tiltredes også! :D
    Densen Gizmo er en slik fjernkontroll, laget i solid metall ( aluminium? ), føles solid, tung og god i handa og trenger ikke å rettes mot forsterker / cd-spiller for å virke! Den gir meg eierglede, men det gjør heile oppsettet mitt. Størst eierglede opp gjennom tidene, fikk jeg nok likevel av min første skikkelige tungmotorsykkel, en Honda CB 750K2, som kosta meg nettoen fra en kvalsesong i 1974 - sånn omtrent. Da ser jeg bort fra "eiergleden" ( heter vel foreldrestolthet? ) som jeg har følt ( og fortsatt føler, heldigvis ) for hver av barna våre. Ingenting kan måles mot å holde den nyfødte ongen i armene..

    Men innen dette forumet, og hva angår hifi, har for så vidt hver av forsterkerne mine, gitt stor eierglede. I 1972 kjøpte jeg et komplett B&O-oppsett, bestående av Beomaster 4000 receiver, Beogram 4000 vinylspiller ( jada, den første tangentialspilleren til B&O ), og de største høyttalerne som B&O hadde på den tida. Det var rådyre greier, men spilte musikk på en måte som jeg aldri hadde hørt før. Desigmessig var oppsettet en nytelse, rett og slett. Dette oppsettet ga meg stor eierglede i mange, mange år. Vinylspilleren burde jeg aldri ha solgt, men idiot som man var.... vel, det lå en begrensning vedr. valg av p.u til denne spilleren, i og med at B&O hadde en særegen innfatning på p.u'ene sine.

    Densen DM10 og de første Audiovectorene mine, ga meg også stor eierglede. Og relativt lang nedbetalingstid. Mitt nåværende oppsett, gir meg daglig stor, stor eierglede. Det som faktisk gir meg størst eierglede, er å ha fått til såpass mye vellyd for en ( relativt sett ) beskjeden sum. Head-fioppsettet mitt gir meg også stor eierglede, og det er rasende morsomt når venner og bekjente etter en demorunde, uttaler at "sånn lyd, så mye detaljer, har jeg aldri ant fantes på dette albumet".

    Eierglede kan være så mangt. Det kan være glede over å kunne skaffe seg noe man har jobba beinhardt og spart i lang tid for å kunne anskaffe. Det kan være glede over å eie komponenter som reproduserer lyd / musikk på en veldig bra måte. Det kan også være momenter som byggekvalitet, design, funksjonalitet osv. som utløser eierglede. Eller kombinasjoner av alt dette. Jeg tror hver og en av oss, har vår egen definisjon av hva som gir følelse av eierglede. Egentlig vanskelig, dette.....:rolleyes:
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ulv i fåreklær

    Kult tema.

    Jeg har en indre fasinasjon over "ulv i fåreklær" begrepet.

    Hvis jeg hadde hatt et anlegg som ser ut som en mus og brøler som en tiger hadde det gitt meg stor eierglede. Kan ikke si at jeg har lykkes helt med det. Responene mine er store (minuspoeng), ser litt hjemmelagde ut ( plusspoeng) og er gamle (plusspoeng). Forsterkeren min er integrert (plusspoeng), men er ellers fylt av minuspoeng i denne sammenhengen. Laptop-kilde med Audiolense gir masse plusspoeng.:)

    Ellers er det aller viktigste at det er driftsikkert. At fjernkontrollen er pålitelig er uvurderlig.
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.056
    Antall liker
    1.435
    Sted
    Trondheim
    JRiver Media Center gir meg stor eierglede. All musikk på harddisk. Oversiktlig og greit. En applikasjon gjør mobiltelefonen til fjernkontroll. En fryd å bruke. Koster under 400 kr.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Legge inn en post om hva som gir mitt anlegg mest eierglede i skrivende stund :)

    70 signature mk2 oppgradert til 72 logo. jpg.jpg


    140.jpg



    Norsk glede av alle ting :)

    1. Bildet : Oppgradert til Model 72
    2. Bildet : Eksprimentelt Oppgradert av Lauvland til et sted i nærheten av Model 73 :) ( meget vellykket ;) )
     
    T

    Torget

    Gjest
    hehe... for meg er det å kjøpe et produkt du slettes ikke har råd til, men kjøper det allikevel fordi du må ha det!
    Eierglede har ingenting med prisen å gjøre. Det vil si det har ingenting med hva andre måtte mene om hva tingen er verdt.

    En kjøper det til tross for prisen, fordi en "må ha det".
    (pga hvordan det låter)

    Egentlig ganske fin den der. Unless you have to have it, don`t buy it.
     
    Sist redigert:

    Falcon1i

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2012
    Innlegg
    1.822
    Antall liker
    1.823
    Sted
    Exil i huvudstaden
    Det som ger mig ägarglädje är:
    - De komponenter som jag känner riktigt förtroende för
    - De komponenter som jag inte kan tänka mig sälja
    - De komponenter som tilltalar mig på ett sätt jag inte kan beskriva
    - De komponenter som varje dag levererar

    Mitt bästa exempel är min McCormack DAC-1 DeLuxe Edition.
    mccormack_dac_small.jpg


    Presterar fortfarande bra efter ganska många år och har varit i min ägo sen den var ny.
    Finns säkert en hel del dac:ar som presterar bättre idag men det spelar ingen roll.
    Har ytterligare en dac men det slutar alltid med att jag använder min McCormack.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.409
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Det som gir meg eierglede er komponenter som yter godt over forventning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn