Hva gjør enn Forforsterker bra ?

Leifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2006
Innlegg
145
Antall liker
23
Sted
Karmøy
Ja som posten heter.....enkelt å greit hva gjør enn forforsterker bra

Hva kreves fra den.....


Lurer litt på ny forforsterker på min Mcintosh mc275....men er svært usikker på hva jeg skal gå for.
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Tja, hva gjør den bra. Min erfaring.........du får akkurat hva du betaler for...desverre. Har prøvd litt forskjellig. Det som var absolutt værst i mitt oppsett var EC 4,7. Null dynamikk. Beste jeg har prøvd hittil....Gryphon pre one og Sugden Masterclass AA som jeg har nå. Disse er flere lysår bedre enn bla EC. men så er prisen flere divisjoner høyere også. Prøv deg frem.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
ikke hør på dette pratet om lysår. jeg har hatt ec 4.7mkll og har nå en bat vk51se. klart baten er bedre, men det får da være grenser til overdrivelse:)
jakr
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
371
Antall liker
32
Torget vurderinger
1
Synes faktisk forskjellen var helt enorm. EC`n var helt ok på Kari Bremnes,Diana Krall og til dels Dire Straits. På komplisert tung prog som Dream Theater falt den helt igjennom ble helt hjelpeløs. EC 4,6 var faktisk hakket bedre. Men det kommer jo an på musikken man spiller og resten av anlegget. Spilte en stund på Thule PR 200, den taklet Dream theater helt greit men var ikke så god på Kari etc. Så....prøv deg frem.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.891
Antall liker
4.336
*Route rett inngangs-signal videre
*kontrollere volum
*degradere signalet minst mulig.

Mange betaler dyre dommer for en forforsterker som "gjør" noe med lyden. Mitt ideal er en forforsterker som er helt nøytral. Problemer bør elimineres, ikke kompenseres.

Beste forforsterkertesten er bypasstesting vha en ekstra forforsterker - slik at man kan teste forskjell på om den er inne i loopen eller ikke. Hvis forskjellen ikke er hørbar har man en god forforsterker. Hvis forskjellen er hørbar, så farger den lyden.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Egentlig alle forforsterkere farger lyd. Selv om passiv Dynamic Precision BPC7.3 farger.
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.891
Antall liker
4.336
Egentlig alle forforsterkere farger lyd. Selv om passiv Dynamic Precision BPC7.3 farger.
Og det er det irriterende med forforsterkere. Man må betale masse kronasje for å få en boks som nesten ikke gjør noe som helst. Det beste var om inngangsvelger og volumkontroll var knyttet til DAC, PC eller CD-spiller. Integrerte forsterkere er heller ingen dårlig ide.

Edit: Deilig med en slik rumpe som går og går og aldri forsvinner gjennom døra :D
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.091
Antall liker
3.093
Torget vurderinger
2
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1129112879
i denne tråden diskuteres dette også.

Det man sparer ved å ha volumkontroll i en cd-spiller er i utgangspunktet kabinettet, terinaler og kabler. Volumkontroll og buffersteg/forforsterking må man ha allikevel. Mange av oss trenger inngangsvelger også.

Min teori i all ydmykhet er at potensialet for forvrengning er størst der gainet er størst, og det vil som oftest være i en pre. (?) Derfor vil også en god pre med en dårligere effekt være en bedre combo enn det omvendte.
 

salvatore

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Innlegg
326
Antall liker
15
Torget vurderinger
8
Min teori i all ydmykhet er at potensialet for forvrengning er størst der gainet er størst, og det vil som oftest være i en pre. (?) Derfor vil også en god pre med en dårligere effekt være en bedre combo enn det omvendte.

dette er også mine erfaringer, og det var derfor jeg til slutt bestemte meg for å gå for en integrert løsning. hadde rett og slett ikke råd til en god nok pre til min forhenværende effekt (a1)

christian
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.891
Antall liker
4.336
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=hifi1;action=display;num=1129112879
i denne tråden diskuteres  dette også.

Det man sparer ved å ha volumkontroll i en cd-spiller er i utgangspunktet kabinettet, terinaler og kabler. Volumkontroll og buffersteg/forforsterking må man ha allikevel. Mange av oss trenger inngangsvelger også.

Min teori i all ydmykhet er at potensialet for forvrengning er størst der gainet er størst, og det vil som oftest være i en pre. (?) Derfor vil også en god pre med en dårligere effekt være en bedre combo enn det omvendte.
Størst gain i en pre???

2V inn og 0,8 ut. I effektforsterkeren er det gjerne en forsterkning på 30dB.

Buffersteg har man også i leddet foran.

Etter min vurdering har forforsterkeren den nest enkleste jobben i kjeden. Bare kablene har en enklere jobb.
 

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Innlegg
4.091
Antall liker
3.093
Torget vurderinger
2
Størst gain i en pre???

2V inn og 0,8 ut. I effektforsterkeren er det gjerne en forsterkning på 30dB.

Buffersteg har man også i leddet foran.

Etter min vurdering har forforsterkeren den nest enkleste jobben i kjeden. Bare kablene har en enklere jobb.
Bryston oppgir max Vout for BP26 til 30V, det får jeg til å bli 23.5dB ved 2V inn.(men altså full åpning på pot'en) For 14B sst oppgis 23dB eller 29dB som maks. Så du har sikkert litt rett, Ivar Løkken må ha ment RIAA pre. ( link i mitt forrige innlegg.) Teorigrunnlaget endret, men konklusjonen står jeg fast på . :D :D :D
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
8.891
Antall liker
4.336
RIAA har nok en krevende jobb. Men et rent linjetrinn?
 
B

bamsemann

Gjest
Ja som posten heter.....enkelt å greit hva gjør enn forforsterker bra

Hva kreves fra den.....


Lurer litt på ny forforsterker på min Mcintosh mc275....men er svært usikker på hva jeg skal gå for.
Lyden kanskje?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Lurer litt på ny forforsterker på min Mcintosh mc275....men er svært usikker på hva jeg skal gå for.
Jeg har litt røynsle med Mc275 og noen pre'er, og vil tilråde å gå for en pre med høy gain; og litt kraft i lydbildet. Jeg har også hørt Mc275 direkte fra cd-spiller; det var ingen god ide, tross variabel inngang.. så førstepri er aktiv pre med god gain!

Jeg har en transistor-pre med variabel gain også; den er flittig brukt på Mc275, og ved å dra ned på gain får du en tiltakende myk sound med tap av snert og dynamikk, men dessverre litt for myk for engasjement om man går for lavt.

Hva med en McIntosh preamp? Imho pleier pre/power som fra leverandør er matchet til hverandre oftest å passe svært bra sammen, ofte også best.

Mvh Vidar P
 

jaerbo

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.10.2004
Innlegg
164
Antall liker
1
Torget vurderinger
8
Ja som posten heter.....enkelt å greit hva gjør enn forforsterker bra

Hva kreves fra den.....


Lurer litt på ny forforsterker på min Mcintosh mc275....men er svært usikker på hva jeg skal gå for.
Hei!

Jeg har også testet MC275 med ulike alternative forforsterkere - og jeg har falt for McIntosh egen C2200 som partner til MC275. Foruten lyden har også denne forforsterkeren et vel av ulike innstillinger/muligheter. Eneste ulempen må vel være prisen.

Blir nok bytte av AW180 til fordel for MC275 en gang i nærmeste framtid for min del. C2200 vil nok komme til å forbli i min eie til hifi-interressen dør hen, eller futen kommer til å kreve mer enn lommeboken kan betale ;D

Mvh JW
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg har mindre og mindre tro på separerte kombinasjoner pre-effekt og synes at idag integrerte konstruksjoner gir langt mye mer for penger. Det ser ut også at en stor del av integrerte forsterkere har i et eller annet form innebygget passivt forforsterker og det ser ut at det fungerer. Hvorfor ikke?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
273
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det ser ut også at en stor del av integrerte forsterkere har i et eller annet form innebygget passivt forforsterker og det ser ut at det fungerer. Hvorfor ikke?
Det er jo et spørsmål om hvilke sett av kompromisser man velger når man designer effekttrinnet... det er jo ikke slik at alle effekttrinn er lykkelige av å bli drevet av utgangen på en cd-spiller, og det er vel heller ikke slik at alle cd-spillere er like egnet.

Når det gjelder Mc275 så har vi et konkret eksempel på et effekttrinn som faktisk HAR variabel inngang. Forresten en forsterker jeg er godt kjent med her hjemme. Det er fritt opp til Leifi å prøve denne variable inngangen (som vil tilsvare passiv drift)  istedet for aktiv pre; mitt tips er bare at han nok vil oppleve mangel på dynamikk og skala, og dårligere gjengivelse av frekvensytterfløyer.

Derfor mitt råd om å vurdere aktiv pre..

Det er ikke noe godt råd å gi til en som har en Mc275 at han bør kjøpe en integrert imho; dette er en fabelaktig god KT88 effektforsterker, en av de aller beste antakelig?, og den fortjener det beste av preamp.

Mvh Vidar P
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.231
Antall liker
277
Egentlig alle forforsterkere farger lyd. Selv om passiv Dynamic Precision BPC7.3 farger.

Via målinger kan man sikkert fastslå det, men det som er interessant er om dette er hørbart, ikke sant? Er det ikke hørbart, så har man er god forsterker etter mine begreper. Man kan gjerne ha forestillinger om at absolutt alt forvrenger/farver (for det gjør det jo objektivt sett), men er det hørbart??

Hvis det er hørbart, så kan det jo hende at man liker det man hører og kjøper denne farvende forsterkeren, spørsmålet er da, hvordan vil den stå seg i det lange løp? Mange erfarne lyttere har kommet til den konklusjon at farvning ikke betaler seg i det lange løp.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Mange erfarne lyttere har kommet til den konklusjon at farvning ikke betaler seg i det lange løp.
Det du sier at farving betales ikke i det lange løp er riktig. Derfor er det veldig vanskelig å gå fra relativt nøytrale og lite fargende passive forforsterkere tilbake til aktive selv om de passive har tydelige begrensinger i dynamikk, bredde og de ekstreme frekvenser.
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
538
Antall liker
84
Det er jo et spørsmål om hvilke sett av kompromisser man velger når man designer effekttrinnet... det er jo ikke slik at alle effekttrinn er lykkelige av å bli drevet av utgangen på en cd-spiller, og det er vel heller ikke slik at alle cd-spillere er like egnet.

Når det gjelder Mc275 så har vi et konkret eksempel på et effekttrinn som faktisk HAR variabel inngang. Forresten en forsterker jeg er godt kjent med her hjemme. Det er fritt opp til Leifi å prøve denne variable inngangen (som vil tilsvare passiv drift) istedet for aktiv pre; mitt tips er bare at han nok vil oppleve mangel på dynamikk og skala, og dårligere gjengivelse av frekvensytterfløyer.

Derfor mitt råd om å vurdere aktiv pre..

Det er ikke noe godt råd å gi til en som har en Mc275 at han bør kjøpe en integrert imho; dette er en fabelaktig god KT88 effektforsterker, en av de aller beste antakelig?, og den fortjener det beste av preamp.

Mvh Vidar P
Den fortjener en veldig bra pre faktisk!
Det er vel egentlig bare å se på prisen på den integrerte forsterkeren MA2275 som jeg syns å huske tilsvarer en MC275 med pre..........69000 kroner takk!
(Correct me if I'm wrong:))
 

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Innlegg
1.629
Antall liker
966
Torget vurderinger
7
Er n å i ferd med å gå til anskaffelse av en doxa 07 pre. Denne skal parres med en edsion 60 integrert rørforsterker. Skal nå koble ut volumpotten(forforsterkerdelen) i edison`n og bruke ekstern pre altså. hva trur dere resultatet kommer til å bli?

ps. noe av grunnen til byttet er også riaatrinnet i doxa`n som følger med, og som skal erstatte en nad pp1 riaa:)
 

Vidar_Bol

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
72
Antall liker
0
Er n å i ferd med å gå til anskaffelse av en doxa 07 pre. Denne skal parres med en edsion 60 integrert rørforsterker. Skal nå koble ut volumpotten(forforsterkerdelen) i edison`n og bruke ekstern pre altså. hva trur dere resultatet kommer til å bli?

ps. noe av grunnen til byttet er også riaatrinnet i doxa`n som følger med, og som skal erstatte en nad pp1 riaa:)
Jeg vet selvfølgelig ikke, siden jeg ikke har hørt, antagelig ingen andre heller, men en umiddelbar magefølelse sier at det blir litt "glattere", kan virke mer behersket og dermed mer oppløst, men jeg tror det blir kjedelig, den musikalske "gnisten" fra røreffekten blir dempet.
Dette har ihvertfall skjedd med alle transistorpre jeg har prøvd mot røreffekt.
Men aldri si aldri, interessant hvis du prøver denne kombinasjonen.
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.722
Antall liker
7.994
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Akkurat kva faktorar som gjer ein pre god, er eg svært usikker på, iallfall når det gjeld kva du skal måle. Men om du ikkje har høve til å bruke eit oppsett der signalkjelde og effektforsterkar kan arbeide saman utan pre, er iallfall lydsignaturen i anlegget sterkt prega av forforsterkaren. Og brukar du ein med integrert riaa til vinylriggen din, er saken klar-du bør spandere litt pengar på ein slik.
Beste forforsterkarane eg har vore bort i, har elles hatt ein tendens til å vere baserte på rør.
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Enig i Arves observasjon. Mye av det transistorerte utvalget av pre'er på markedet lyder detaljert, imponerende og støyfritt, men allikevel fortsetter man å lete etter en "bedre" forsterker.
Har nå hatt en rørpre i et par, tre år og det var som å få en vitamininnsprøytning inn i anlegget... (Turbokonvertering)
Lyden er nå MYE mer dynamisk, mere livlig, det er flere detaljer i stemmer og klang på instrumenter.
Men det viktigste er at musikken kommer bedre fram, det er mye lettere å sitte foran riggen og glemme tid og sted. Fra HIFI til Musikk...
Tror et viktig stikkord her er dynamisk headroom, at forsterkeren er dimensjonert til å "klare" alle signaler uten å kutte topp og bunn av disse.

Ehh, ja det var vel det jeg hadde på hjertet, helt uten teknisk peiling...
 
Topp Bunn