Hva gjør FBQ 2496?

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det store sprøsmålet mitt er... Er det slik at det å kjøre flatt eq = det samme som å ikke ha den koblet inn, eller blir lyden dårligere ved å bruke denen?

Jeg får ikke testet det, for det tar en stund å koble denne til og fra hos meg, er det noen som kan si noe ang. dette?
 
L

Lars.N

Gjest
HoJ skrev:
Det store sprøsmålet mitt er... Er det slik at det å kjøre flatt eq = det samme som å ikke ha den koblet inn, eller blir lyden dårligere ved å bruke denen?

Jeg får ikke testet det, for det tar en stund å koble denne til og fra hos meg, er det noen som kan si noe ang. dette?
Flatt EQ er vel etter mic kalibrering hvis flatt var ditt ønske under kalibrering er det ikke noe by pass da nede til høyre på fronten da ?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Dette her er flatt etter en annen lagring, som ikke har vært brukt av mikrofon..

Det jeg mener er hvis jeg jeg bruker flatt eq instilling, som muligens er det samme som bypass (her er jeg på tynn is), så skal det bety slik det låter uten behringen i.. Hvis så er tilfelle så gjør denne meget god jobb etter kalibrering..
 
L

Lars.N

Gjest
HoJ skrev:
Dette her er flatt etter en annen lagring, som ikke har vært brukt av mikrofon..

Det jeg mener er hvis jeg jeg bruker flatt eq instilling, som muligens er det samme som bypass (her er jeg på tynn is), så skal det bety slik det låter uten behringen i.. Hvis så er tilfelle så gjør denne meget god jobb etter kalibrering..
alt du lurer på ligger her i manualen (lykke til)

http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

Laban
 

Vedlegg

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Jeg driver forsatt å lurer på hva som er best hos meg..
Valget står mellom DEQ2496 eller DCX2496, den siste har ikke real time analyzing, d.vs. en må kjøre REW eller XTZ RA før. Men den har jo delefilter som gjør at jeg kan korrigere suben med i systemet, det kan ikke DEQ2496'n.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
laban skrev:
HoJ skrev:
Dette her er flatt etter en annen lagring, som ikke har vært brukt av mikrofon..

Det jeg mener er hvis jeg jeg bruker flatt eq instilling, som muligens er det samme som bypass (her er jeg på tynn is), så skal det bety slik det låter uten behringen i.. Hvis så er tilfelle så gjør denne meget god jobb etter kalibrering..
alt du lurer på ligger her i manualen (lykke til)

http://www.behringer.com/DEQ2496/index.cfm?lang=ENG

Laban
Fungerte helt lik flatt eq.. (lydmessig)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
..eller kan jeg bare ha blitt lurt av db-monsteret. Har blitt det før, ting som høres MYE bedre ut gjør det p.g.a volumet er høyere... ::)
 
L

Lars.N

Gjest
HoJ skrev:
..eller kan jeg bare ha blitt lurt av db-monsteret. Har blitt det før, ting som høres MYE bedre ut gjør det p.g.a volumet er høyere... ::)
:eek: lukter vi svidd Behringer på hue&ræva ut døra ;D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
laban skrev:
HoJ skrev:
..eller kan jeg bare ha blitt lurt av db-monsteret. Har blitt det før, ting som høres MYE bedre ut gjør det p.g.a volumet er høyere... ::)
:eek: lukter vi svidd Behringer på hue&ræva ut døra ;D
Nei, vi snakker om en som prøver å forstå hva som skjer.. jeg har gått på "db-feilen" før, da jeg testet dac'er..
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har hørt en del i dag, er litt i tvil nå, det låter bra, ting henger mere sammen osv, men det er ett eller annet med lyden, det låter mere "metallisk" når jeg bruke eq, vs. bypass på den. Det kan være at det retter seg opp med bedre instilling av eq'n.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Lyden minner meg litt om Beresford TC-7510 MKIII, som jeg prøvde noen uker, men denne har mye større lydbilde, den metalliske lyden jeg hører, hørte jeg også på Beresford TC-7510 MKIII.
 
L

Lars.N

Gjest
Metal lyd ? ? ;D å du som ær JæZZ kæll å greier.

Laban
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
laban skrev:
Metal lyd ? ? ;D å du som ær JæZZ kæll å greier.

Laban
Spøker du med en manns store problemer? ;)
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Er det noen fler som har noen tanker ang. dette?

Kan det være dac'n i den som ikke holder helt mål, eller tror dere det kan være innstillign på eq'n?
 

Mbare

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.02.2003
Innlegg
2.436
Antall liker
11
Aner ikke hva som ikke holder mål eller ikke, men hvis du uansett skal kjøre PC og skvisbåks, kan du ikke like godt ratte inn AudioLense i samme slengen?
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Kommer nok til å bruke cd-spiller også..

Hvor mye koster koster AudioLense systemt'a? Hva trenger jeg

Nå har jeg snakket med flere som mener at problemet ligger ikke i boksen, men rett og slett at auto-innstilligene på den er for dårlig, og ved god innstilling så forsvinner disse problemene jeg hører.
 

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.241
Antall liker
2.354
Sted
Harstad
Torget vurderinger
25
HoJ skrev:
Kommer nok til å bruke cd-spiller også..

Hvor mye koster koster AudioLense systemt'a? Hva trenger jeg

Nå har jeg snakket med flere som mener at problemet ligger ikke i boksen, men rett og slett at auto-innstilligene på den er for dårlig, og ved god innstilling så forsvinner disse problemene jeg hører.
Hei
Hvis jeg har lest rett så har du koblet inn deq etter pre? I så fall burde du straks plasserer den FORAN pre og kjøre digitalt inn i deq.¨Analogdelen er ikke mye bra og slører lyden.
Når det gjelder auto eq burde du utelate allt under 100hz og over 12500 og kun justere området imellom.
Det er viktig at du kalibrerer 1 kanal om gangen og bruker det ferdige resultatet som et utgangspunkt før du fintuner ved lytting
begrens korrigering til +/- 6-8db pr "problemområde"
Hvis du booster opp bassen så burde du spille en test plate etterpå i de samme frekvensene for å sjekke at ikke enheten klipper.
Juster inng. nivået til -2,5db på begge kanalene for å unngå klipping.
Ps! dac´n er helt super
Mvh Espen
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hm... Jeg kommer til å bruke DCX, mulig den fungerer på en annen måte...?

Den har (etter hva jeg kan se) bare en digital inn og den kommer jeg til å bruke Sqeezebox'n..

Fint at dac'n er god på'n.. da er jeg et steg nærmere ett eller annet..
 

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.241
Antall liker
2.354
Sted
Harstad
Torget vurderinger
25
HoJ skrev:
Hm... Jeg kommer til å bruke DCX, mulig den fungerer på en annen måte...?

Den har (etter hva jeg kan se) bare en digital inn og den kommer jeg til å bruke Sqeezebox'n..

Fint at dac'n er god på'n.. da er jeg et steg nærmere ett eller annet..
Hei!
DCX mener jeg har samme digitale del(dac) som deq. Stinker like mye analogt :) Hvis du ikke har enveis(fulltone)høyttalere trenger du multikanals forforsterker/integrert(en kanal pr element).
Mvh Espen
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.472
Antall liker
38.717
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Trenger jeg en mulitkanals-forforsterker også.. huff da, dette begynner å bli værre og værre..

DCX'n har som jeg kan se bare en digital inngang, så da må jeg bytte og den er optisk, jeg har bare coax på min spiller..

Her begynner det å bli mye å tenke på.. Dette begynner å bli tungt.
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
HoJ skrev:
Hm... Jeg kommer til å bruke DCX, mulig den fungerer på en annen måte...?
Virker som det er litt forviring her om hva de ulike Behringer-boksene egentlig gjør. De er ikke helt sammenliknbare, og er tiltenkt tildels svært ulike funksjonsområder (selv om noe funksjonalitet er felles).

FBQ2496: billig-alternativet. Denne er egentlig en equaliser med 20 parametriske ”filtre” pr. kanal. (I praksis betyr ”parametrisk” at filterets frekvens, ”Q”-faktor og nivå kan justeres individuelt). Filtreringen foregår i det digitale domenet. Både innganger og utganger er imidlertid analoge (så boksen inneholder både A/D- og D/A-konvertere). Innganger/utganger er XLR, og tilpasset profesjonelt nivå (+4 dBU) og ”hjemme-studio-nivå” (-10dBU, som også passer i de fleste hifi-miljøer). FBQ2496 har funksjonalitet for automatisk å kunne detektere frekvenser som i PA-sammenheng kan gi feedback, og stille inn filtre for å unngå dette. I hifi-sammenheng er ikke det særlig interessant.
Men det som er interessant, er at alle filtre også kan stilles manuelt. Skal du bruke denne i hifi-sammenheng, vil du derfor trenge en målemikrofon og måleutstyr. Fordi lyden degraderes noe gjennom to ekstra konverteringer (og fordi analogdelen i utgangen ikke er noe særlig), vil FBQ2496 etter min mening kunne være interessant i hifi-sammenheng for de som ønsker å equalize (rom-korrigere) en egen sub-kanal, men neppe for bruk over hele frekvensområdet. Sammenliknet med DEQ2496 er FBQ’ens eneste fordel at den koster omtrent halvparten.

DEQ2496: hifi-alternativet. Denne er en full-funksjons equaliser med 31-bånds eq og i tillegg 10 parametriske filtre pr. kanal. (den har også endel andre funksjoner som er mindre interessante). I tillegg til analoge har denne også digitale inn/utganger. Med målemikrofon har DEQ2496 funksjonalitet for å automatisk kalibrere hele anlegget til en ønsket frekvenskurve (som kan være flat, svakt fallende, med eller uten ”BBC-dip”, osv).
I hifi-sammenheng vil jeg mene at dette er en meget interessant komponent – som er i stand til å forbedre de fleste anlegg langt mer de aller fleste tweaks jeg kan komme på. Ved at den kan kjøres fullt digitalt vil en neppe oppleve noe kvalitetstap i lyden. Den inneholder dessuten en ganske god DAC.
(DSP8024 er en tidligere og enklere equaliser enn DCX2496. Kan fungere ok, og er mye billigere. Passer for de som kanskje vil eksperimentre litt med eq uten at det skal koste allverden).


DCX2496: DIY’erens alternativ. Denne er et 6-kanals elektronisk (digitalt) delefilter. Dette er altså ment å erstatte de delefiltrene som allerede finnes i anlegget. Og som alle elektroniske delefiltre kreves 1 effektforsterker pr. frekvensområde/kanal: vi snakker altså bi- eller tri-amping. DCX2496 inneholder funksjoner for omtrent enhver tenkelig filterkorreksjon: dette er ikke bare 12- eller 24-dB/oktav filtrering – det er langt fler funksjoner (parametrisk eq, filter shelving, delay, osv). Innganger er analoge eller digital (AES/EBU)- utgangene er analoge. Analoge nivåer er tilpasset proff-nivå (+4 dBU), som gjør at denne ikke uten videre passer særlig godt til hifi-komponenter.
DCX2496 er en meget avansert og kraftig enhet, men den passer neppe for andre enn de som har interesse for (og kunnskaper om) høyttaler (særlig delefilter)-konstruksjon. For gode resultater krever bruk av DCX2496 godt måleutstyr og endel modifikasjon av øvrige komponenter i anlegget.

Det har vært endel kommentarer på Behringer-kvalitet. Min mening er at sammenliknet med mye dyrere utstyr (fra f eks dbx eller Rane) låter Behringerene like bra, men de har betydelig dårligere byggekvalitet og går lettere i stykker. For proffbruk er dette en vesentlig innvending – for hjemmebruk neppe så vesentlig.
 

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Innlegg
1.241
Antall liker
2.354
Sted
Harstad
Torget vurderinger
25
HoJ skrev:
Trenger jeg en mulitkanals-forforsterker også.. huff da, dette begynner å bli værre og værre..

DCX'n har som jeg kan se bare en digital inngang, så da må jeg bytte og den er optisk, jeg har bare coax på min spiller..

Her begynner det å bli mye å tenke på.. Dette begynner å bli tungt.
Hei
DCX har xlr digital inngang(110ohm) Du kan bruke en overgang til coax eller få den bygget om til spdif 75ohm som er det optimale da signalkilden din sikkert har dette.
Mvh Espen
 

grelv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2007
Innlegg
515
Antall liker
109
Torget vurderinger
1
ELJ skrev:
....Du kan bruke en overgang til coax.....Mvh Espen
Enkelt å lodde, og fungerer ok:

Lodde sammen pinne 1 og pinne 3 i XLR-pluggen -> til skjerm på coax
Pinne 2 på XLR til senter på coax.

Dette vil fungere med de aller fleste S/PDIF-utganger.
 
Topp Bunn