Hva gjør man når counterweight ikke kan skrus lenger inn og nåla ikke registrerer på vekta?

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Technics Sl1200GR
Nagaoka MP 200
Pro-Ject Measure It S2

1) Arm balansert etter mye møye.
2) Nålevekt kalibrert etter manualveiledning
2) Counterweight skrus inn til tracking force 1.7 g.
3) Ingen vekt registreres på Measure It.
4) Counterweight skrus lenger inn.
5) Fortsatt tilsynelatende ingen vekt på Measure It.
6) Counterweight skrus helt inn.
7) Fortsatt tilsynelatende ingen vekt på Measure It.

På egen hånd kommer jeg fram til to alternativer for veien videre:

1) Knus skiten med hammer, kjøp streamer.
2) Demonter og selg skiten, kjøp streamer.

Har Hifisentralistene et tredje eller fjerde, mottas det med takk.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.581
Sted
Ytterst i havgapet...
Hvis armen går ned på ned på plata etter at du har stilt nåletrykk, og vekta ikke viser noe, er det enten feil med vekta eller bruken av den...

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
30.280
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hva er "measure it" ?

mvh

Edit: Fant det ut på egen hånd. På alle disse pickupvektene er det viktig at du treffer akkurat i målepunktet midt på vekten. Hvis ikke, risikerer du store feilutslag.

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
11.723
Torget vurderinger
2
Som Aurora sier, synker p.u. ned mot plata av seg selv, har den en vekt. Hvor omtrent har du loddet når armen "flyter" dvs ikke går opp eller ned av seg selv? Når den ligger vannrett av seg selv, er vekta 0. Still skalaen på 0, og vri til en omtrentlig passe stiftetrykk (2 gram...? ), disse spillerne pleier å være temmelig nøyaktige. Dersom Measure-It viser 0 når skalaen viser 2 gram, ligger problemet på instrumentet, og ikke hos Technics.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Det pleier vel å følge med et testlodd til disse elektroniske stifttrykkmålerene? 5 Gram eller så? Har du husket å fjerne 0.00 plasten fra displayet? Evt mellom batteriene/installert batterier?

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Stiften er så liten og tynn at det er veldig vanskelig å se om den står i hullet eller ikke, men vekten veier det medfølgende kalibreingsloddet helt fint, enten det står oppå hullet i midten eller hvor som helst eller på plata.

Det er så lite vekt som drar armen ned at det faktisk er vanskelig å senke armheveren forsiktig nok til at armen senkes rett ned på overflata uten å ta seg en dans rundt omkring først. Artig å holde på med med en pickup til flere tusen.

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Prøv å gjøre som Håkon beskriver over, 0-still arm / vekt og sett deretter vekten til 2g (skru vekten inn til 2g) og forsøk å spille av en plate.

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Hvis jeg ikke husker feil var stifttrykk på bare rundt 2 g med counterweight/lodd skrudd helt inn, og det virker som mye mindre stifttrykk enn det skal være, så jeg venter med å prøve å spille noe før jeg har fått researcha dette bedre.

Er det mulig at kombinasjonen stock headshell og Nagaoka MP 200 er for lett til å få tilstrekkelig stifttrykk?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.349
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Lån deg ei pickupvekt og puff på motvektsloddet til du får det stifttrykket som pickupprodusenten tilrår Går det ikkje med loddet, kan du legge plastillin i pickupshellet. Så justerer du antiskatinga ut frå ei LP-plate utan riller.
Det vert ikkje heilt nøyaktig, men om du ikkje har ein luksuspickup går det greitt nok,

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.070
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
For at fortsætte fra dit første indlæg:
3. Ta´en hammer og KNUS Project Measure It og køb en ny :p
4. Køb nyt, tungere headshell.
5. Køb tungere skruer til pickup-montering.
6. Køb en 2-4 gram mellemlægsplade mellem pickup og headshell.
7.-8.-9.-10.-???? fortsæt selv :)

Sist redigert:

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Jeg har pickupvekt. Problemet er at stiftetrykket tilsynelatende ikke kan skrus høyt nok til å registrere på pickupvekten.

Stifteetrykket kjennes også for lavt ut, og armen vingler også mye mer enn som jeg husker en arm med riktig vekt skal oppføre seg.

Antinegativ

Medlem
Ble medlem
23.10.2012
Antall liker
104
Sted
Å Velstand, Velstand...
Torget vurderinger
2
Hvis jeg ikke husker feil var stifttrykk på bare rundt 2 g med counterweight/lodd skrudd helt inn, og det virker som mye mindre stifttrykk enn det skal være, så jeg venter med å prøve å spille noe før jeg har fått researcha dette bedre.

Er det mulig at kombinasjonen stock headshell og Nagaoka MP 200 er for lett til å få tilstrekkelig stifttrykk?
Har du montert det ekstra motvektsloddet som følgde med spelaren? I så fall, freist utan. Technics sine headshell er grusomt lette, sjølv har eg eit Audio-Technica på ca. 10g, same pickup, og det går fint. Men det originale skal fungra det og.

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
555
1- Kjøp en pakke Extra Menthol.
2- Tygg én av de ti.
3- Spytt ut tyggisen og ta den ferdigtygde mellom tommel og pekefinger.
4- Klem tyggissen fast på headshell.
5- Sjekk vekt på Measure It. Skal være minimum 1,4 gram!
6- Om fortsatt intet utslag på Measure it: Bruk hammer på Measure it!
7- Spill plater:)

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Har du montert det ekstra motvektsloddet som følgde med spelaren?
Får ikke sjekka det akkurat nå, men der tror jeg vi fikk kveldens første bingo!

Jeg monterte spilleren nesten ferdig for lenge siden, men har ikke kunnet ta den i bruk pga ugrei møblering for hifi i stua, inntil nå.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
På 1200 har du "balance weight" og "auxiliary weight". Vet ikke helt hvilken du mener når du skriver "counter wight/lodd"? Balance weight er den med skala som alltid skal være på. Auxillary w. er det lille ekstra loddet som skal skrus inn kun hvis PUen er mer enn 10-12 g (med orginalt headshell), Din PU er vel 6-7 g, og dermed skal ikke ekstra loddet (Auxillary weight) brukes

OsamaFetLaden

Medlem
Ble medlem
29.02.2008
Antall liker
1
Jeg mente balance weight. Hadde helt glemt hele greia med auxiliary weight fra da jeg monterte den for flere måneder siden.

Åkkesom, jeg fjerna auxiliary weight og stilte inn alt på nytt. Fortsatt registreres intet nåletrykk på pickupvekten. Og det er vel i grunnen ikke så rart, når jeg tenker meg, siden det med auxiliaryen på fortsatt lot seg gjøre å stille inn opptil rundt 2 g stifttrykk.

Jeg kjøpte en manuell pickupvekt før jeg kjøpte Measure It S2-en. Skal prøve å finne den før jeg foretar meg noe annet.

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
596
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Har du balansert arma, og så stilt inn som beskrevet av flere over, og PUen går ned, så skal den vise vekt. Da er det ikke spiller/arm det er noe galt med. Min erfaring er at balansevekta sin skala på 1200 er ganske nøyaktig. Mulig veieplate på Measure It er kilt litt, slik at den veier den tunge kaibreringsvekta, men ikke lettere vekter?

Amou

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.08.2018
Antall liker
1.183
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
3
Jeg vil tro du har for lett motvekt til den picupen du bruker. Jeg hadde samme problem når jeg gikk over til en HANA SL som er en lett pickup. Måtte bytte til tyngre motvekt. Du kan også sett på et lodd på headshellet.
Ikke gi opp. Plater er fantastisk gøy når man får det til. Det løser seg :)

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Antall liker
24.070
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Du mener vel modsat??
Om pickuppen er for lett, trenger du ikke en tungere motvekt, men lettere.

Sist redigert:
Topp Bunn