Høyttalere Hva gjør vi når WAF faktoren har en avgjørende rolle ved kjøp av store høytalere?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.331
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bor her jeg også. Du kan bestemme alt annet, men lydutstyr og plassering er mitt fagfelt og min lidenskap, så det tar jeg meg av. Dette er rett og rimelig.
    Tror det er her mange menn feiler og misforstår.

For hadde du vist mer interesse for innredning og helhet, vist at du har en smak utover å få plass til noen bokser, engasjert deg i det som kona er opptatt av. Samarbeidet rett og slett.

Tosken snakker av manglende erfaring, for han er gladelig med nå fru Tosk skal handle gardiner og interiør, til og med klær og har en klar oppfatning om hvordan han ønsker det skal se ut rundt seg. Har aldri vært noe tema å få plass til et anlegg og store høyttaler, da vi har planlagt sammen og blitt enig om den helhetlige estetikken. Vi er et team!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tror det er her mange menn feiler og misforstår.

For hadde du vist mer interesse for innredning og helhet, vist at du har en smak utover å få plass til noen bokser, engasjert deg i det som kona er opptatt av. Samarbeidet rett og slett.

Tosken snakker av manglende erfaring, for han er gladelig med nå fru Tosk skal handle gardiner og interiør, til og med klær og har en klar oppfatning om hvordan han ønsker det skal se ut rundt seg. Har aldri vært noe tema å få plass til et anlegg og store høyttaler, da vi har planlagt sammen og blitt enig om den helhetlige estetikken. Vi er et team!
    Eg kjøpte gardiner ein gong. Imponerte stort. Så eg har ikkje tatt sjansen på det fleire gonger. Enormt forentningspress.

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.101
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Isåfall: Hvorfor skal det da være så utrolig urimelig dersom den ene som faktisk kan lyd, som bryr seg om lyd, som er lidenskapelig opptatt av lyd, og som ikke krever noe annet enn god lyd, ønsker å ta avgjørelser knyttet til lyd, i sitt eget hjem?
    Jeg var med helt hit, men da glemte du en liten detalj. De fleste kvinner er irrasjonelle, så selv om argumentet ditt gir 100% mening for meg - så er det ikke en selvfølge at alle damer henger med allikevel. Som en kollega sa en gang: Kvinner har en helt egen evne til å frikoble hjerne fra snakketøy 💃

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.331
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg var med helt hit, men da glemte du en liten detalj. De fleste kvinner er irrasjonelle, så selv om argumentet ditt gir 100% mening for meg - så er det ikke en selvfølge at alle damer henger med allikevel. Som en kollega sa en gang: Kvinner har en helt egen evne til å frikoble hjerne fra snakketøy 💃
    Ja, for menn er rasjonelle!:ROFLMAO:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.402
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Problemet ligger hos de som velger og bo med irrasjonelle mennesker.

Get a grip !!

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    46.331
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Forresten @Eirik84 . Trodde 84 var fødselsåret ditt, ikke alderen din?🤔😁 Du skriver som en boomer fra tiden, hvor et tilfeldig nyp førte til shootgun marriage. Hvorfor ikke finne seg en partner man liker og som liker deg. Alt blir så mye enklere...

Eirik84

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Antall liker
    10.101
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Forresten @Eirik84 . Trodde 84 var fødselsåret ditt, ikke alderen din?🤔😁 Du skriver som en boomer fra tiden, hvor et tilfeldig nyp førte til shootgun marriage. Hvorfor ikke finne seg en partner man liker og som liker deg. Alt blir så mye enklere...
    hehe... Joda, 84 er årstallet, fylte 41 for 14 dager siden :D
    Jeg er heldigvis godt stilt ift at selv om jeg har anlegget i loftstua, så maser kona om vi ikke kan ta det ned i hovedstua.
    Enkle akustikk-tiltak som dempende spilevegg, etc har jeg klarsignal på.

Men foreløpig koser jeg meg i loftstua, så ikke gjort noen endringer foreløpig :)

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.040
    Tror nok at de fleste her inne har fornuftige koner, de lar jo oss holde på med hobbyen vår, at fruen vil ha noe å si når jeg vil bygge om stuen til et lydsikkert bomberom, det er forståelig.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Eg har funne høgtalarar som ikkje krev store akustiske tiltak. Eigentleg er det veldig enkelt. Etter å ha fått høgtalarkassene i hus (emballasjen er noko for seg sjølv. Hadde kunne erstatta ei lita toroms i Oslo), er det berre å pakke ut 85kg * 2, og bruke tre-fire månadar på å finne optimal plessering. Etterpå ser stova ganske normal ut...relativt.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.402
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Tror nok at de fleste her inne har fornuftige koner, de lar jo oss holde på med hobbyen vår, at fruen vil ha noe å si når jeg vil bygge om stuen til et lydsikkert bomberom, det er forståelig.
    Det er tross alt en mellomting, selvom panzerholz er tilgjengelig 🤭 ;)

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    414
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Mine hter har aksept på toppen av bristepunktet, da min kjære heller vil ha en lydplanke😱
    Men har nå fått inntrykk av at bristepunktet er tunet noe opp.

Barbaresco

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    668
    Synd at utvalget i trykkammerhøyttalere (lukkede kabinetter) har minket så veldig i de siste 40-50 år, det var jo bortimot normen før, og de må gjerne stå inntil bakveggen. Fulltone varter de også opp med, og god impulsrespons, fri for koplede svingninger.

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.948
    Torget vurderinger
    1
    Digresjon:
    Mange kjøper for store høyttalere, i forhold til stuas størrelse. Ambisjonene er større enn rommets akustikkpotensiale. Man bærer på denne drømmen om toppmodellen. Når man omsider er i økonomisk posisjon, så kliner man til, uten tanke for at store høyttalere også krever store rom og dumsnille naboer (helst ingen naboer).

ufo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Antall liker
    1.206
    imo høyttalere med store elementer/baffler er mer direksjonelle og krever ikke store rom, bare en viss avstand til lytter. er ikke slik at bassfrekvenser stopper ved tapeten til en lettvegg heller.

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.402
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Digresjon:
    Mange kjøper for store høyttalere, i forhold til stuas størrelse. Ambisjonene er større enn rommets akustikkpotensiale. Man bærer på denne drømmen om toppmodellen. Når man omsider er i økonomisk posisjon, så kliner man til, uten tanke for at store høyttalere også krever store rom og dumsnille naboer (helst ingen naboer).
    Store rom er flott, men det er ingen fasit i det du sier.

Dire Wolf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    10.021
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Hele waf greia er passé. Et hvert individ med IQ på rett side av pelikan ( dvs lik eller høyere) bryr seg om utseendet på det som skal inn i nære omgivelser og som grenser mot nære relasjoner. Dessuten, få inn i knollen først som sist-Kvinner har ikke god smak i kraft av kjønn, tvert om. Ei heller menn. Smak må forøvrig læres som alt annet. Først da kan en nemlig i trygg forvissning akseptere at ting tar plass og at det er et gode å ha ting som tar plass. Det er tegn på rikdom og evne til å ta agjørelser. Det tomme rom er for munker og andre skapninger uten evne til å åpne lommebok eller bestemme seg.
    Ingen ønsker forøvrig en usynlig sofa eller transparent spisestue. Så hvorfor ikke akseptere et dominerende musikkanlegg? Dumhet?

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Horten
    Det er rett og slett en fysisk lov som sier at tredimensjonaliteten i lydbildet faller sammen dersom høyttalerne står for nær bakvegg. Ingenting å diskutere, så enkelt er det. For å si det slik: det er liten vits i å spandere 50-100kkr på høyttalere hvis man stuer de bort inntil bakvegg med en seksjon mellom høyttalerne
    ...

Vis vedlegget 1098552
    Vis vedlegget 1098553
    Artig med fysikk, fortell gjerne hvilken fysisk lov du henviser til når du påstår at tredimensjonaliteten i lydbildet faller sammen.

For en ting kan jo være at du merker endring hos deg når du trykker høyttalerene inn i det hjørnet/fakk'et i veggen hos deg.
    Men å generalisere effektene du opplever og så definere de som en fysisk lov, er vel litt i overkant.
    Men det er jo veldig haifai å ha det slik da.🤭

PS: Ser du også har lydplanke; kan man anta et kompromiss har vært inngått?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.948
    Torget vurderinger
    1
    Store rom er flott, men det er ingen fasit i det du sier.
    Jo da. Store høyttaleres formål > Forutsetning
    Spille høyt = Stort rom med avstand til tak/vegg*
    Dyp bass = Stort rom pga lange bølgelengder*
    Mange elementer = Større lytteavstand

*Med mindre man gjør ekstreme akustikktiltak.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Horten
    Jeg tror nok at en god del haifai-entusiaster står godt fast i den myra av myter, forventninger og fordums holdninger til hvordan hifi "egentlig" skal og må være.

Eks så tipper jeg at det er mange flere som lett aksepterer (også store) høyttalere plassert langs veggen i en stue, enn det er som liker høyttalere midt utpå gulvet med et par 100kg+ forsterkere ligge mellom de. :cool:

Finn M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.09.2008
    Antall liker
    1.029
    Torget vurderinger
    6
    @Finn M Du glemmer kassehøyttalere med kartoidekarakteristikk, altså konstruert slik at de ikke er rundstrålende nedover i mellomtone og øvre bass. Eksempel (uten separat sub) er splunknye Sigberg Audio Saranna. De skal stå nær frontvegg og de skal heller ikke vinkles noe særlig.
    Hvor mange av oss har slike høyttalere i stua? For de fleste av oss er denne diskusjonen derfor ikke relevant. Og også utenfor tema.

Synes heller at vi konsentrerer oss om det som er viktig. Det er at vi sprer budskapet om at akustikk og plassering av høyttalere er faktisk det aller viktigste man gjør i forhold til det å få god lyd i stua. Og samtidig også det billigste. Veldig mange som ikke er klar over dette.

Regel er enkel: Dersom reflektert lyd har en vei til lytter som er mindre enn tre meter lengre enn den direkte lyden, bør overflaten som førte til refleksjonen dekkes med absorbenter/dempemateriale (se figur under). Det gjelder alle vegger, ikke bare bakvegg, og gjelder også for gulv og tak. Tak er ikke det største problemet dersom man ikke har svært høye høyttalere (og det har man normalt ikke i en stue). På gulvet mellom/foran høyttalerne er det greit å legge et teppe.

Spørsmålet blir da, hva er enklest:
    1: Å få med kona på laget og velge høyttalere som ser bra ut og plassere de litt frem på gulvet. Flotte høyttalere er egentlig å regne som skulpturer og de skal jo ikke stues vekk. Bare de ikke er for store selvsagt :)
    2: Å plassere absorbenter på veggen bak høyttalerne (noe som kanskje ikke er like populært).
    3: Tredje alternativ er å innse at high end lyd ikke kan oppnås, kjøpe et billigere oppsett som låter greit og plassere høyttalerne inntil veggen. Helt greit det også selvfølgelig, det viktigste er jo at man gleder seg over god musikk!

IMG_7374.jpg

Sist redigert:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    414
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Hold fokuset på temaet i denne tråden. Jeg ser lett at man blir uenig. Bare del deres erfaringer, og kom med tips.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.963
    Sted
    Horten
    Jo da. Store høyttaleres formål > Forutsetning
    Spille høyt = Stort rom med avstand til tak/vegg*
    Dyp bass = Stort rom pga lange bølgelengder*
    Mange elementer = Større lytteavstand

*Med mindre man gjør ekstreme akustikktiltak.
    Jeg tror vi fort er inne i noen haifai-myter her.
    Det at store høyttalere normalt tåler mere effekt over tid enn små, betyr ikke at de hele tiden må få denne effekten/aka spille høyt.
    Også om man har en typisk bokhylle-høyttaler som spiller fra 32-20000 hz, og en diger gulvstående jævel med akkurat samme spec, ville ikke rommet ha de samme utfordringene med eks bass?
    Tror også at det nok kommer overraskende på mange hvor nært egentlig en typisk multielement gulvstående kan stå men samtidig langt nok unna til at lydbølgene er samlet.

Min erfaring er at de som liker musikk og god lyd, ikke er kjønnsavhengig.
    Så et viktig poeng er å ha et anlegg som kan betjenes av alle og spiller bra, også på alle typiske volum settinger.
    Aka, anlegget må fungere for flere enn den ene i 50cm x 50 cm sweetspot.:cool:

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.922
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nå skal jeg (som ofte ellers) generalisere litt her.

De fleste her inne er interessert i god lyd.
    De færreste her inne er "trophy husbands" som lever på nåde fra sin fru.
    De færreste har veldig mye annet de mener er dødsviktig at er på en bestemt måte i hjemmet de eier. Hva slags gardiner, møbler, tepper, farger på vegger og gulv, eller andre ting. Men lyden er viktig.
    Lyd og utstyr som reproduserer det, er fagfeltet og lidenskapen vår.

Er man med så langt?

Isåfall: Hvorfor skal det da være så utrolig urimelig dersom den ene som faktisk kan lyd, som bryr seg om lyd, som er lidenskapelig opptatt av lyd, og som ikke krever noe annet enn god lyd, ønsker å ta avgjørelser knyttet til lyd, i sitt eget hjem?

Som min ex-fru sa da jeg spurte om hun ville bli oppgitt om jeg kom hjem med et ekstra anlegg til tv-stua, samt litt sonosgreier til å ha rundt i huset (hun ble først litt skeptisk siden hun syntes det hørtes dyrt ut , men da jeg sa at det uansett ikke skulle tas fra felleskontoen var det ikke så skummelt):

"Hvorfor skulle det være noe problem? Du bor jo her du også."

Hvorfor er det så vanskelig å fatte for så mange andre? Dere bor i deres egne hjem. Hvorfor skal dere måtte trygle og be om å få lov til å gjøre den ENE tingen dere bryr dere om, i deres egne stuer? Hvorfor skal en (i de fleste tilfeller) fullstendig ukvalifisert og uinteressert halvdel diktere hvordan DIN lidenskap og DITT ENESTE ØNSKE om interiør i DITT EGET HJEM skal være?

"Jeg bor her jeg også. Du kan bestemme alt annet, men lydutstyr og plassering er mitt fagfelt og min lidenskap, så det tar jeg meg av. Dette er rett og rimelig."
    "Ja, men ...."
    "MITT FAGFELT."
    "Greit."

Om et ekteskap rakner på grunn av dette, så er det ganske skrøpelige saker.
    Dette er mye som jeg har det.
    Det er jo mitt hjem også, og jeg betaler minst halvparten så det skulle bare mangle at jeg har ett ord eller to med i diskusjonen om hvordan vi har det hjemme.

Jeg er elendig på farger og fargekombinasjoner så det overlater jeg til henne. Hva lyd angår så får hun et ord med i den diskusjonen også, men det er mitt domene og mine penger.

Helt enig med deg @AndersR, at ryker ekteskapet på noe slikt så er det ikke der skoen trykker.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.485
    Sted
    Oslo
    For å svare på åpningsspørsmålet (har vært igjennom denne prosessen selv):
    - Kjøper mindre høyttalere og oppgrader kabler og strømrens i stedet:)
    Jepp. Velkjent teknikk for å føle at man har gjort noe uten at kona merker forskjell, verken på lyd eller utseende.

DagT

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Antall liker
    3.485
    Sted
    Oslo
    @Finn M forteller hva løsningen er !! Finn en samboer som er glad i musikk, husk at det er deres største interesse, og har igrunn ikke lyst til og gå på for mange kompromisser! Del forsiktig og klokt innimellom om hifi, hva som betyr noe og ikke, IKKE nerd om temaet.
    Dra på konserter og festivaler isammen (vis at fokuset er på musikken og ikke bare en unnskyldning til og komme ut og drikke øl ;) )
    Sitt gjerne isammen og bestill musikk, er dere så heldig og ha en platebutikk i nærheten, kjøp plater isammen, husk og ikke bruk like lang tid som kona bruker i klesbutikken... vær effektiv ;)

Dere betaler helt sikker minst halvparten av driftsutgifter til huset og bør ha lik stemmerett på hva som skal være i stua.
    Gå etter høyttalere som har så bra lyd som dere vil ha og som ser bra ut, få til et hifi-møbel til og la komponenter stå i, stålrack og tilsvarende ser uansett aldri bra ut. Det jeg sier, spill på lag med interiøret (om dere må lese noen glossy interiør magasiner er det en kamel dere må svelge.. får dere både penere høyttalere og lyd er det jo vinn vinn.

Musikk er en glede som bør deles med samboer og venner
    Høres ut som jeg har gjort noe riktig i livet. Første test da hun kom inn i mitt hjem var om hun taklet å høre på musikk. Hun så CD-hylla og sa "Å, så mye musikk du har" mens andre hadde sagt "Å, så mange CDer du har" :cool:

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    414
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Jepp. Velkjent teknikk for å føle at man har gjort noe uten at kona merker forskjell, verken på lyd eller utseende.
    Akkurat slik jeg har gjort det tidligere, bortsett fra mindre høytalere. Nå er allt nytt , bortsett fra høytalere. Da er det bare å vente på det som mangler av kroner.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.134
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er elendig på farger og fargekombinasjoner så det overlater jeg til henne.
    Her synes jeg gutta som sliter med "å få lov" til å ha høyttalere i stua burde se sitt snitt.
    Har man en kone med utdannelse og/eller lidenskap for kunst, interiør, farger eller tekstiler, men du selv ikke har filla peiling?
    Her er det tydelig at DU må bestemme, du som ikke ser forskjell på eik, furu, or, kvast og knurp. Eller som ikke kan navnene på de tolv mest populære hvitfargene. og som faktisk kan være delvis fargeblind. og som synes alt de har i møbelbutikken ser flott ut. og som ikke synes det er noe galt med gardinene som henger der fra før.

"Dette har jeg ikke noe som helst interesse eller kunnskap om, så da skal jeg bestemme møbler, kunst, fargevalg og tekstiler, og så kan du velge høyttalere. Høres det smart ut?"

ynot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Antall liker
    1.922
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Her synes jeg gutta som sliter med "å få lov" til å ha høyttalere i stua burde se sitt snitt.
    Har man en kone med utdannelse og/eller lidenskap for kunst, interiør, farger eller tekstiler, men du selv ikke har filla peiling?
    Her er det tydelig at DU må bestemme, du som ikke ser forskjell på eik, furu, or, kvast og knurp. Eller som ikke kan navnene på de tolv mest populære hvitfargene. og som faktisk kan være delvis fargeblind. og som synes alt de har i møbelbutikken ser flott ut. og som ikke synes det er noe galt med gardinene som henger der fra før.

"Dette har jeg ikke noe som helst interesse eller kunnskap om, så da skal jeg bestemme møbler, kunst, fargevalg og tekstiler, og så kan du velge høyttalere. Høres det smart ut?"
    Fordeling av "oppgaver " ihht til kunnskap og interesse, og og et par-tre enkle samtaler..

raeggis

Entusiast
    Ble medlem
    20.02.2004
    Antall liker
    414
    Sted
    Lundamo
    Torget vurderinger
    0
    Om ikke dette fungerer, da må man slå lommeboka i bordetog si: Nå er det nok

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.466
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Digresjon:
    Naboar med god høyrsel er ein uting.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn