Hva hører du på NÅ (musikk) - Del 3?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.931
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Sortland
    Blir aldri lei denne:
    head.png


    ..som har verdens feteste sample : 50sekunder ut i 'Funky Boss' sampler de Per Ubu! :D

    Syns dette er det beste Beastie Boys albumet... men -
    vi snakker rangeringer av klassikere :cool: - 3 på rad - denne ett tynt hår bedre :cool:
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.931
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Sortland
    ...men rock er jo kjedelig så jeg skiftet fort til denne,
    spiral insana.jpg


    som har fått mye spilletid siden den kom i hus.
    Gammel - men meget god!
    Platene pakkes av kunstneren selv - så jeg har drøssevis med autografer :rolleyes:
    Også denne kommer i begrenset opplag; 1000 eksemplarer.
    Utgitt i 2016......han har fortsatt 35 stykker igjen :rolleyes:
    Selger ikke akkurat som boller på Lena :D
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    ...men rock er jo kjedelig så jeg skiftet fort til denne,
    Vis vedlegget 517281

    som har fått mye spilletid siden den kom i hus.
    Gammel - men meget god!
    Platene pakkes av kunstneren selv - så jeg har drøssevis med autografer :rolleyes:
    Også denne kommer i begrenset opplag; 1000 eksemplarer.
    Utgitt i 2016......han har fortsatt 35 stykker igjen :rolleyes:
    Selger ikke akkurat som boller på Lena :D
    Hvor bestiller jeg?
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Noen selger hele vinylsamlingen sin og en slik har jeg fått kontakt med. På Vestlandet. Hauger med plater jeg liker. Bare å fylle opp tomrommene i samlingen, eller kjøpe og få to eks. av de beste. Her én:

    Amazing Rhythm Aces - Full House - Aces High (Muscle Sound, 1981)


    IMG_2797.JPG


    Denne live-saken synes jeg stiller på linje med Little Feats "Columbus". De har hauger med gode komposisjoner, deler på oppgavene, det er energisk og trakteringen av instrumenter er overlegen. De rett og slett briljerer. Fulgte med en CD også (avbildet nede t.v.).
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.931
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Sortland
    Utdrag kan høres på Bandcamp:
    https://nursewithwound1.bandcamp.com/

    Og denne artikkelen er en god introduksjon (med eksempler):
    https://thevinylfactory.com/features/an-introduction-to-nurse-with-wound-in-10-records/

    ''A challenging, amorphous entity that has revolved around Steve Stapleton for almost forty years, Nurse With Wound has operated at the vanguard of industrial, drone and ambient music with fearless clarity. With over forty full length titles and a formidable reputation to boot, entering the world of Nurse With Wound can be a daunting affair. ''

    Verden ville vært mye kjedeligere uten Steven Stapleton :)
    (og Andrew Liles, David Tibet (Current 93), Peter Christopherson & John Balance (Coil) og så videre....)
    Noen må utfordre grensene :cool:
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Utdrag kan høres på Bandcamp:
    https://nursewithwound1.bandcamp.com/

    Og denne artikkelen er en god introduksjon (med eksempler):
    https://thevinylfactory.com/features/an-introduction-to-nurse-with-wound-in-10-records/

    ''A challenging, amorphous entity that has revolved around Steve Stapleton for almost forty years, Nurse With Wound has operated at the vanguard of industrial, drone and ambient music with fearless clarity. With over forty full length titles and a formidable reputation to boot, entering the world of Nurse With Wound can be a daunting affair. ''

    Verden ville vært mye kjedeligere uten Steven Stapleton :)
    (og Andrew Liles, David Tibet (Current 93), Peter Christopherson & John Balance (Coil) og så videre....)
    Noen må utfordre grensene :cool:
    Jeg hører ikke på plater på forhånd; det gjorde vi i gamle dager i platebutikken. Har du 2 - 3 skiver å anbefale av Stapleton?
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Alltid en daff, men god skive må spilles før man legger seg. Dette er fin-fin sovemedisin. Rart de ikke sovnet i studio:

    New Riders of the Purple Sage - Powerglide (Columbia, 1972)


    new-riders-of-the-purple-sage-powerglide-3-ab.jpg


    Men, som sagt, bra sovemedisin er dette. Andreskiven deres med J. Garcia, Buddy Cage og Nicky Hopkins. Canadieren Cage lever fortsatt. Bra saker.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.931
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Sortland
    Anbefaler å lese artikkelen på 'The Vinyl Factory'

    Nick Soulsby sier dette i omtalen/anbefalingen av ''Salt Marie Celeste'':

    ''The artistry comes from making something created by human hands sound like the motion of nature,
    as if everything caught here is unconscious when the piece can only have been the result of intense control,
    know-how and focused intent.''

    En veldig presis beskrivelse syns jeg.

    Anbefalinger?
    'Soliloquy for Lilith' regnes som en klassiker innen stoner-rock - sjøl syns jeg at å kalle det ''rock'' er å dra begrepet litt langt :rolleyes:
    ''Dark Fat'' er vel en grei plass å starte vil jeg tro.
    'Huffin' Rag Blues' og 'Lumbs Sister' ? Tar du med 'Space Music' får du et fint bilde av spennvidden.

    Mye av det han har laget grenser mot 'musique concrete' (?), noe befinner seg i farvannet til moderne klassisk musikk (Steve Reich (eller der i strøket....))

    Morsomt er det jo nå å oppdage at Stapleton var gjest hos 'Kunst i Nordland' i 2004 (- kudos til dem!)
    og da benyttet han anledningen til å sende 24 uannonserte episoder fra Lofoten på lokalradioen kalt
    ''Shipwreck Radio''
    Finnes på 3 cd'er, hvorav nr.1 er utsolgt. Nr 2 har jeg og den er meget god - men kommer nok ikke øverst i anbefalingene - tror jeg?
    @Janftr er vel fan av Cpt. Beefheart om jeg husker rett - og for deg kan nok 'Shipwreck Radio' gi mening :cool:

    Igjen - les denne og hør på eksemplene: https://thevinylfactory.com/features/an-introduction-to-nurse-with-wound-in-10-records/

    The Quietus har også en fin artikkel med eksempler: The Quietus | Features | Strange World Of... | A Repertoire Of Mistakes: The Strange World Of… Nurse With Wound

    Merk at Stapleton/Tibet: ''The Sadness Of Things'' ikke er mulig å skaffe. Tror faktisk dette er den eneste siden den er tilgjengelig på.
    og det er veldig leit fordi det er et virkelig gripende stykke musikk!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.931
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Sortland
    Nå spiller jeg imidlertid denne:
    throbb.jpg

    D.o.A. The Third And Final Report of Throbbing Gristle

    innkjøpt i 1980.
    Hadde sans for sære ting tidlig :rolleyes:
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Anbefaler å lese artikkelen på 'The Vinyl Factory'

    Nick Soulsby sier dette i omtalen/anbefalingen av ''Salt Marie Celeste'':

    ''The artistry comes from making something created by human hands sound like the motion of nature,
    as if everything caught here is unconscious when the piece can only have been the result of intense control,
    know-how and focused intent.''

    En veldig presis beskrivelse syns jeg.

    Anbefalinger?
    'Soliloquy for Lilith' regnes som en klassiker innen stoner-rock - sjøl syns jeg at å kalle det ''rock'' er å dra begrepet litt langt :rolleyes:
    ''Dark Fat'' er vel en grei plass å starte vil jeg tro.
    'Huffin' Rag Blues' og 'Lumbs Sister' ? Tar du med 'Space Music' får du et fint bilde av spennvidden.

    Mye av det han har laget grenser mot 'musique concrete' (?), noe befinner seg i farvannet til moderne klassisk musikk (Steve Reich (eller der i strøket....))

    Morsomt er det jo nå å oppdage at Stapleton var gjest hos 'Kunst i Nordland' i 2004 (- kudos til dem!)
    og da benyttet han anledningen til å sende 24 uannonserte episoder fra Lofoten på lokalradioen kalt
    ''Shipwreck Radio''
    Finnes på 3 cd'er, hvorav nr.1 er utsolgt. Nr 2 har jeg og den er meget god - men kommer nok ikke øverst i anbefalingene - tror jeg?
    @Janftr er vel fan av Cpt. Beefheart om jeg husker rett - og for deg kan nok 'Shipwreck Radio' gi mening :cool:

    Igjen - les denne og hør på eksemplene: https://thevinylfactory.com/features/an-introduction-to-nurse-with-wound-in-10-records/

    The Quietus har også en fin artikkel med eksempler: The Quietus | Features | Strange World Of... | A Repertoire Of Mistakes: The Strange World Of… Nurse With Wound

    Merk at Stapleton/Tibet: ''The Sadness Of Things'' ikke er mulig å skaffe. Tror faktisk dette er den eneste siden den er tilgjengelig på.
    og det er veldig leit fordi det er et virkelig gripende stykke musikk!
    Takk for inngående forklaringer! Da bestilte jeg Dark Fat (3 box set, vinyl) I NM-forfatning på Discogs fra en kar i Belgia. Blir sikkert fint til juleøllen dette. :cool:
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    The Sadness of Things dukker nok opp nå og da. Vi får følge med på Discogs og andre steder. Ser at noen kun selger coveret (Sic!).
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.185
    Antall liker
    32.928
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    har sansen for det meste denne karen gjør, men tar meg nå i blant i å savne countryen hans. Kommer med ny skive snart, det blir nok ikke i denne stilen, dessverre.

    Daniel Romano ‎– If I've Only One Time Askin' - 2015

    20181114_201333.jpg


     
    Sist redigert:

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.931
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Sortland
    Har hatt denne i et par uker uten å spille den, men du gode min - dette var bra!
    Anbefales på det stekrkeste om du har planer om å sjekke ut NWW.
    Det er en slags hjemmeproduksjon - ikke noe plateselskap som gir den ut. Skulle egentlig bare selges på en konsert (sammen med Current 93) i London i sommer,
    men rot fra arrangøren gjorde at det ikke gikk - så nå selges de hjemmefra.
    Stapleton har mange sånne, blir kostbare når han ikke gidder å lage flere - så om den ikke faller i smak kan du selge den om et år til 2x kostpris :)
    Veldig god introduksjon til NWW er det også.

    nerve.jpg


    Nurse With Wound: Nerve Junction

    Kjøpes her:
    https://www.nursewithwound.co.uk/shop/nerve-junction-london-gig-only-ltd-ed
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.931
    Antall liker
    1.929
    Sted
    Sortland
    Ovenstående kan vel kategoriseres som ''samtidsmusikk''
    (men - all musikk laget i år kan vel kalles samtidsmusikk???)

    Han har laget musikk (eller 'musikk' :rolleyes: ) i 40 år så noen utgivelser er det blitt -
    listen min teller ca 130 utgivelser.....
    Alle er nok ikke like interessante men det som er bra er virkelig stort.

    ..og, jada - denne uken har jeg faktisk spilt ''Heavy Horses'' helt igjennom, 2 ganger! -
    så litt rock 'n' roll er det da på loftet :cool:

    Nå derimot:
    Huffin rag blues.jpg


    Nurse With Wound: Huffin' Rag Blues
     
    Sist redigert:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.185
    Antall liker
    32.928
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    med Mariah Carey og Mark Knophler på trappene, dropper jeg like godt den sedvanlige tjuvstarten på fredagsslippet. Spiller heller en halvgammel (10 mnd) rufset country(blues)skive fra et par stygge hillbillies fra Salt Lake City

    Ugly Valley Boys - Iron Mine (2018 )



     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.185
    Antall liker
    32.928
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    en skrue som denne gangen covrer hele av et ikke utgitt album av Dave Matthews Band, et av hans favorittband i ungdommen. Lillywhite var originalprodusenten.

    Ryley Walker - The Lillywhite Sessions (2018 )



    noe er bra, noe er rart, mye er ikke-smooth jazz

     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.185
    Antall liker
    32.928
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    very british og svært brexit-aktuell. Albumet fra kjendisgjengen er ment som et motvillig adjø .

    The Good, The Bad & The Queen - Merrie Land (2018 )




    produsenten er heller ikke ukjent, Tony Visconti.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.185
    Antall liker
    32.928
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    har man god tid, ro i sjel og kropp, kan denne lavmælte trubadur være noe. Men trenger man å røre seg på gulvet, er det bedre å sette på the song and dance man (Dylan)

    Nathan Bell - Loves Bones & Stars, Love's Bones & Stars (2018 )



     

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Fremdeles ikke fått den opp ifra gulvet og teppet ser ut til å trenge en runde med støvsugeren..

    Men musikken er ikke å klage på;)


    DSCF8569.jpg


    Frog79
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn