Hva hører du på NÅ (musikk) - Del 3?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Får vel bidra med ein samlar i dag også da


    VA- Sixties archives vol.8 - Acid trip & heavy sound for psychic minds (Eva, 1992)



    Trur dette er siste volum i denne serien? Har ikkje heilt oversikt her, i motsetning til enkelte andre...
    Det vert kanskje i overkant mykje fleinsopp og det som verre er her, men i forsvarlige doser funker det bra.


     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Takker for gode tips, Townes. Her er rørene forlengst varme, og jeg har latt Cooder dra meg med over Atlanteren og til Mali. Har hatt et lite kick på sønnen til Ali Farka Tourés sønns prosjekt Touré-Raichel Collective (sjekk det ut på strømmetjenester). Jeg er vel ikke kjent som en stor bluesentusiast her på asylet, men malisk blues vil jeg alltid slå et slag for.

    396512d1472558125-tidal-la-ter-med-fantastisk-lyd-151948.jpg
     

    Fjellreven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2013
    Innlegg
    1.333
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Heme
    Torget vurderinger
    2
    Blue Rodeo - Diamond Mine

    Siden de ble dratt frem igjen i lyset her i går. Kan vel umulig kalles americana når de er kanadiere? Canadiana?
    Ikke spilt på mange år, men det låter jo greit.

    image.jpg
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Oriental Sunshine - Dedicated to the bird we love (1970/2016)



    Det er neimen ikkje godt å seie ka det er Nina Johansen og Rune Walle putta i cocktailane sine ute på Mångjer folkehøgskule på Raøyne på slutten av 60 tallet, men at det truleg ikkje var heilt innafor det som var approbert av Norske Apotek på den tida er vel rimelig sikkert. Hvis ikkje alle kokkelimonkefaktene skal tilskrivast Satnam Singh. 10 poeng til den som klarar å identifisere sistnemnde på coveret.

    Førebels siste utgivelse frå strøkne Round2, og sjøl om det kanskje ikkje er inntertier reint musikalsk, så har det no eit eller anna ved seg, denne folkpsychen. Ein original frå 1970 kostar forøvrig ca 70 milliarder.

     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    34.404
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Western Centuries - Weight of the World (2016)



    mye skryt av denne countryskiva, og det er nok velfortjent. Seriøs country, så de veit nok ikke hva humor er.

    Trenger flere en én lytt for å finne ut om hvor bra den er, og det skal den jo få, såklart.

    .
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Oriental Sunshine - Dedicated to the bird we love (1970/2016)



    Det er neimen ikkje godt å seie ka det er Nina Johansen og Rune Walle putta i cocktailane sine ute på Mångjer folkehøgskule på Raøyne på slutten av 60 tallet, men at det truleg ikkje var heilt innafor det som var approbert av Norske Apotek på den tida er vel rimelig sikkert. Hvis ikkje alle kokkelimonkefaktene skal tilskrivast Satnam Singh. 10 poeng til den som klarar å identifisere sistnemnde på coveret.

    Førebels siste utgivelse frå strøkne Round2, og sjøl om det kanskje ikkje er inntertier reint musikalsk, så har det no eit eller anna ved seg, denne folkpsychen. Ein original frå 1970 kostar forøvrig ca 70 milliarder.
    La meg se, 70 milliarder er litt mer enn jeg tapte på oljeaksjene mine i fjor, så slikt har jeg ikke lov til å ta meg råd til på lang tid framover. :eek: Men det til side, husker veldig godt første gang jeg hørte dem. Det var på dobbeltsamleren Hot Socks Norway Rocks en gang rundt 1980. Knallbra at Norge har hatt slikt, tenkte jeg da. Digget det dobbeltalbumet.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @baluba - Mulig 70 milliarder var en smule overdrevet. Mm du ville betale i lire, eller tyske mark anno 1923 eller kortid det var.

    Bloodshot Bill - All messed up (Hog Maw, 2007)



    The fifth hardest working man in show business leverer som alltid. Tidlig utgivelse dette, før tida på Norton. Dette er ein andrepress, førstepressen var gul i staden for raud.

     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    34.404
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Paul Kelly - Seven Sonnets & A Song (Cooking Vinyl, 2016)



    midialbum (19') der den australske veterantrubadur gjør Shakespeare-sonetter om til fine sanger.

     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.813
    Antall liker
    12.557
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Har bestemt meg for å slutte å ha en egen musikksmak, så inntil jeg finner den riktige boka/lista/personen å følge (mao andres smak) satser jeg på tilfeldig avspilling fra Squeezebox.

    Da går vi direkte fra
    til
     

    Fjellreven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2013
    Innlegg
    1.333
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Heme
    Torget vurderinger
    2
    The Nomads - The Cold Hard Facts Of Life

    Tror Nomads havner på min topp ti over beste konserter i mitt liv. Denne titommeren med en homoerotisk utgave av et Porter Wagonercover og versjoner av kanadiske garasjelåter er på høyde med det beste de har gjort. De spiller på skjærgårdscruise i Stockholm en av de første dagene, vurderte faktisk å ta turen, men ble ikke av denne gangen.

    image.jpg
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.813
    Antall liker
    12.557
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Tror Nomads havner på min topp ti over beste konserter i mitt liv. Denne titommeren med en homoerotisk utgave av et Porter Wagonercover og versjoner av kanadiske garasjelåter er på høyde med det beste de har gjort. De spiller på skjærgårdscruise i Stockholm en av de første dagene, vurderte faktisk å ta turen, men ble ikke av denne gangen.

    Vis vedlegget 396559

    hadde jeg fortsatt hatt min egen sans for musikk hadde jeg fått et snev av misunnelse nå ;-)
    men et sånt cruise er jeg ikke sikker på om jeg hadde våget. hvis de som så mange andre eldre (og jevnaldrende) musikere hadde endt opp med å høres ut som et tributeband til seg selv, hadde det vært bedre å ikke ha hørt de..
    men enn om det hadde vært en kjempekonsert da, og du ikke var der..
     

    Fjellreven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2013
    Innlegg
    1.333
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Heme
    Torget vurderinger
    2
    Tror Nomads havner på min topp ti over beste konserter i mitt liv. Denne titommeren med en homoerotisk utgave av et Porter Wagonercover og versjoner av kanadiske garasjelåter er på høyde med det beste de har gjort. De spiller på skjærgårdscruise i Stockholm en av de første dagene, vurderte faktisk å ta turen, men ble ikke av denne gangen.

    Vis vedlegget 396559

    hadde jeg fortsatt hatt min egen sans for musikk hadde jeg fått et snev av misunnelse nå ;-)
    men et sånt cruise er jeg ikke sikker på om jeg hadde våget. hvis de som så mange andre eldre (og jevnaldrende) musikere hadde endt opp med å høres ut som et tributeband til seg selv, hadde det vært bedre å ikke ha hørt de..
    men enn om det hadde vært en kjempekonsert da, og du ikke var der..
    Det var vel en av grunnene til at jeg ikke dro avgårde, de kan aldri bli bedre enn da de var på sitt beste, og man risikerer å ødelegge mer enn godt er.....men det var forbannet fristende. Og du må gjerne låne litt av min beundring for Nomads, jeg er fan nok til å dele dem med andre. Men da ligger du jo plutselig an til å finne din egen smak igjen.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    En obligatorisk bunke samletitler der vinylmannen. Singelmessig (ikke lydmessig) så er volum #5 du har der en av de beste samleplatene utgitt noen gang. En hitparade med killerlåter.
    Pebbles-serien er kjekk. Greit å vite at #5 er den ultimate samleskiven. Ikke at jeg hadde lurt noe særlig på om jeg skulle kjøpe eller ikke hvis jeg kommer over enkeltskiver eller hele serien. Tydeligvis populært med slike sekstitallsnavn på samleserier. Nuggets-serien regnes vel nesten som den hellige gral av enkelte. Innholdet i de to seriene er vel ikke så ulikt, eller?

    Har forsøkt å finne Pebbles-serien på Tidal og Spotify. På Tidal var der ingenting, men på Spotify fant jeg en håndfull album som er tilsynelatende tilfeldig dratt ut av en samling. Men med en ting felles, ingen av banda var fra UK eller US. Er dette en del av en utvidet Pebbles, for jeg kan ikke huske noe om afrikansk rock fra psykedeliaperioden?

    Vis vedlegget 396467

    På Spotify
    Nuggets er på mange måter ur-samleskiva. Satt sammen av Lenny Kaye (gitaristen til Patti Smith) så langt tilbake som 1972. Ganske unikt egentlig, med tanke på all den nye musikken og sjangere som hele tiden kom. Endel nordmenn har nok et forhold til Nuggets 4CD-boksen. Tror den ble solgt i relativt store kvanta etter at den ble utgitt på slutten av nittitallet. Det kom også en videre Nuggets-serie på midten av 80-tallet med fokus på forskjellige sjangere/stilretninger innen US 60s, 12 volum i tallet.

    Pebble på spoty er nok bare en bøff av navnet. 28 volum kom ut, med endel ganske uetterrettelige linernotes dessverre. De første 14 volumene var US - garage, så kom et nederbietalbum, før andre land ble representert, med noen US -utgaver innimellom. Dette er i perioden fra slutten 70-tallet og utover 80-åra, det tiåret et kanskje ble utgitt flest garagesamleskiver. Ofte i lave opplag, og enkelte er svært ettertrakta nå i dag.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Tror Nomads havner på min topp ti over beste konserter i mitt liv. Denne titommeren med en homoerotisk utgave av et Porter Wagonercover og versjoner av kanadiske garasjelåter er på høyde med det beste de har gjort. De spiller på skjærgårdscruise i Stockholm en av de første dagene, vurderte faktisk å ta turen, men ble ikke av denne gangen.

    Vis vedlegget 396559

    hadde jeg fortsatt hatt min egen sans for musikk hadde jeg fått et snev av misunnelse nå ;-)
    men et sånt cruise er jeg ikke sikker på om jeg hadde våget. hvis de som så mange andre eldre (og jevnaldrende) musikere hadde endt opp med å høres ut som et tributeband til seg selv, hadde det vært bedre å ikke ha hørt de..
    men enn om det hadde vært en kjempekonsert da, og du ikke var der..
    Det var vel en av grunnene til at jeg ikke dro avgårde, de kan aldri bli bedre enn da de var på sitt beste, og man risikerer å ødelegge mer enn godt er.....men det var forbannet fristende. Og du må gjerne låne litt av min beundring for Nomads, jeg er fan nok til å dele dem med andre. Men da ligger du jo plutselig an til å finne din egen smak igjen.

    Nomads er jeg trygg på at leverer varene fortsatt, de eldes med stil og fortsatt trøkket godt inne. Har sett de utallige ganger nå utover på 2000-tallet og aldri blitt skuffa. Nomads er the real deal!
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.640
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Dirt Royal - This is now (Time for action, 2014)



    Frekk debut frå ung og lovande trio frå Brighton, UK. Dei har nok fått the jam, the undertones og anna gull frå samme perioden inn med morsmjølka desse sjarmerande snåttungane, der dei bankar ut eine snappy sjefslåta etter den andre.

    Tight og tøft, med låtar til å bli glad av/i.


     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.738
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Bandet leverer fortsatt fin fine jangly 12-strengmelodier. Perfekt å lande en tirsdags kveld, muligens den første og siste for dagen.

    The Higher State - "Volume27" (2016)
    volume-27.jpg



     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.319
    Antall liker
    1.302
    England's Glory - S/T (1973/1987)

    England's Glory Front.jpeg


    Er vel ikke Peter Perretts beste øyeblikk, men fremdeles trivelig nok.
     

    Skipnes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    2.815
    Antall liker
    1.569
    Sted
    Sætre
    Ja den er god . We can work it out har en god tekst , men stevie wonder gjør den bedre :D
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.466
    Antall liker
    34.404
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    gammal engelsk hippiegreie, bandet holdt vel ut til pønken kom og tok det

    Global Village Trucking Company - s/t (1975)

    20160830_184840383_iOS.jpg


    mye kozejamming, men så er det en annen psychcountrylåta der innimellom

     

    Fjellreven

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.09.2013
    Innlegg
    1.333
    Antall liker
    3.212
    Sted
    Heme
    Torget vurderinger
    2
    The Monks - Black Time

    The Monks ble aldri like store som Beatles. Det kan ha hatt noe med frisyrene å gjøre....og noe med låtene...og kanskje noe med at de er et av de særeste fenomenene i rockehistorien.

    image.jpg
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.319
    Antall liker
    1.302
    Ledfoot

    Jeg vil gjerne slå et slag for Tim Scott McConnells og hans alterego Ledfoot. Jeg skjønner ikke helt hvorfor denne fyren ikke er mer (aner)kjent enn det han er.

    Fabelaktig låtskriver, gitarist og vokalist. Ikke minst en strålende liveartist som jeg har sett både solo (med og uten band) og med det altfor kortlivete bandet Bulldog der han spilte med Chuck Frazier fra Lost at Sea og Ned Leukhardt fra Wall of Voodoo.

    Dessverre fikk jeg aldri sett Havalinas live.

    Gjør dere selv en tjeneste og hør disse lystige låtene - om dere kjenner musikken hans eller ikke ...


     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn