Hva hører du på NÅ (musikk)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Neil Young - Prairie Wind (2005)

favorittplata mi med mannen de siste 20 åra.:)

Ser at El Cuero skal varme opp på konsertene i Norge, det blir så godt som 'to fluer i et smekk' i vår familie.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ikkje dum den united, ikkje dum. The Painter er en nydelig låt. Men det er noen blåsere utover på skiva som eg sliter litt med.

Apropos Neil skiver de siste 20 år. Noen som vet ka som skjedde (evt. skjer) med Toast, som skulle slippes i 2009? Ble ferdig innspilt visstnok.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The Bevis Frond - Miasma (1987)

bevis frond miasma.jpg

I rekken brukbare debuter... Nick Saloman har popteft. Inni et (av og til) noe utilgjengelig lydbilde ligger det ofte noen helt suverene melodier på lur. Tidvis minner han om Mascis og Dinosaur jr, og andre tider tar eg meg å tenke at dette er låter Robert Pollard kunne ha skrevet, hadde de vært halvparten så lange vel å merke. Og i det hele høres ekko fra 60 tallet, fra the byrds til litt mer halvobskure ting som pearls before swine og the deviants.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik

Jepp, bra saker det der. Tok opp en konsert fra NRK (tror jeg det var) for noen år siden på PVRen medvirkende kona Peggie, Emmylou og et bra backingband. Slettet den aldri, angrer ikke på dét og har sikkert sett den 5 - 6 ganger litt utpå natten. Like bra hver gang.:) Men nå lyner det så jævlig her at anlegget skrus ned.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

Jepp, bra saker det der. Tok opp en konsert fra NRK (tror jeg det var) for noen år siden på PVRen medvirkende kona Peggie, Emmylou og et bra backingband. Slettet den aldri, angrer ikke på dét og har sikkert sett den 5 - 6 ganger litt utpå natten. Like bra hver gang.:) Men nå lyner det så jævlig her at anlegget skrus ned.
    Filmen Heart of Gold?
    Først en dokumentar, reisa til Nashville (Grand Ole Opry House?), deretter konserten?

The Painter er fin, men dette er favorittlåta. Med blåsere.:cool:
    [video=youtube;PNt_2K5oUs0]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=PNt_2K5oUs0[/video]

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Eric Burdon & The Animals - The Twain Shall Meet (Polydor, 1968)

Vis vedlegget 209789

Denne kjøpte jeg da den utkom og spiller den sånn én gang i året. Tittelen på platen er jo noe man aldri glemmer! Spekket med fete melodier og tekster. Burdon & Co. fremførte noen av låtene fra denne på Monterey i ´67. Gikk nok ikke i Miller´s Light.

[video=youtube;-eZYmF-RWYQ]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=-eZYmF-RWYQ[/video]

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik

Filmen Heart of Gold?
    Først en dokumentar, reisa til Nashville (Grand Ole Opry House?), deretter konserten?
    Ja, konserten/filmen er Heart of Gold sendt på NRK 10. september 2011. Den fysiske bakrunnen er et teppe/lerret med påskriften Prairie Wind. Det hele regissert av Jonathan Demme. Kikket litt på det nå, og han spiller vel omtrent, kanskje hele, Prairie-albumet ++.

Musikerne var, for ordens skyld:

- Rick Rosa: Bass
    - Ben Keith: Steel
    - Grant Boatwright: Gitar
    - Spooner Oldham: Keyboards
    - Karl Himmel: Trommer

pluss koring.

Uforglemmelige saker, mildt sagt!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Nydelig låt janfrt. Neppe Miller's lite nei. Trolig Budweiser :p

Må innom favorittartisten for tida også

Ymse - South Texas Rhythm 'n' Soul Revue (Kent, 2013)

Kent gjør det igjen. Innspillinger gjort for smalere/ mindre labler i perioden 1962-1973. Soul, blues, r&b, en dert country - i mang en utgave. Fra rolige nedstemte ballader, til mer drive, groove og grit. Artistene som er representert er kanskje ikkje størrelser som Otis Redding og Aretha Franklin, men det betyr ikkje at dette er annenrangs materiale. Langt derifra. Johnny Adams er med her, og dæven så han kunne få sjel i countryen sin. Eller country i sjela si.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

Filmen Heart of Gold?
    Ja, konserten/filmen er Heart of Gold sendt på NRK 10. september 2011. Den fysiske bakrunnen er et teppe/lerret med påskriften Prairie Wind. Det hele regissert av Jonathan Demme. Kikket litt på det nå, og han spiller vel omtrent, kanskje hele, Prairie-albumet ++.

Musikerne var, for ordens skyld:

- Rick Rosa: Bass
    - Ben Keith: Steel
    - Grant Boatwright: Gitar
    - Spooner Oldham: Keyboards
    - Karl Himmel: Trommer

pluss koring.

Uforglemmelige saker, mildt sagt!
    Det er denne?

Amazon.com: Neil Young - Heart of Gold: Neil Young, Emmylou Harris, Pegi Young, Ben Keith, Spooner Oldham, Rick Rosas, Karl T. Himmel, Chad Cromwell, Wayne Jackson, Grant Boatwright, Diana DeWitt, Gary W. Pigg, Jonathan Demme, Elliot Rabinowitz, Gary

Den står jo for tusan i hylla mi (på landet da), og eg er jammen søren tutle klype meg ikkje sikker på om eg har rukket se den ennå

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    TAD - 8-Way Santa (1991)

Tad_8_Way_Santa_Alternate.jpg

Ser passe fornøyd ut de to skøyerne på coveret. Dama saksøkte forøvrig bandet for bruken av bildet (som de hadde funnet i et tilfedig fotoalbum). Plata innholder Tads fineste øyeblikk, Jack Pepsi. Steintøff låt. Ble forresten like gjerne saksøkt av Pespi også - for misbruk av Pepsi-logoen

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    The Waco Brothers - Electric Waco Chair (2000)

DE har vel vært mer rocka på andre plater, men av de beste fra bandet dette, syns jeg. Mye bra roots.
    Waco Br er et alt-countryband fra Chicago, ledet av den britiske punkeren (!) Jon Langford.

[video=youtube;S_oNhJncXmw]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=S_oNhJncXmw[/video]

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Mary Gauthier - The Foundling (2010)

meget rolige toner, mer nedstrippa blir det sjeldent.

[video=youtube;jlMMSWHsk58]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=jlMMSWHsk58[/video]

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Radio Birdman - Zeno Beach (Yep Roc, 2007)

51ZD76Z16QL.jpg

Destruktiv-psyco-balle-country eller noe sånt? Disse karene er ihvertfall suverene. Spiller distinkt og rent. Fra Australia. Har noe vinyl med dem, men ikke denne. Fete gitarsoloer her og der.

[video=youtube;oNPbOgIlQ5Y]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=oNPbOgIlQ5Y[/video]

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Holder meg i det snille sarte hjørnet litt til, jeg:)

The Civil Wars - The Civil Wars (2013)

Første runde med nyeste fra folkpopduoen. De som spilte på idyll og vant Grammy og greier, de krangla visst så mye at samarbeidet plutselig er over. En tour ble avløst pga "internal discord and irreconcilable differences of ambition"
    Jaja, siste plata kan jo ha blitt mer spennende da...:confused:

edit: nei, den var nok ikke så mye å rope hjem om. Litt mer rocka nå, men klart dårligere låter. Trur eg da.,,

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Ian Dury - Lord Upminister (Polydor, 1981)

Ian-Dury-Lord-Upminster-472449.jpg

Dette er jo faen meg nesten disco! Nettopp utgitt pånytt. Men, fyren er jo kul. Spilt inn på Bahamas som så mange andre gjorde og da også med Sly & Robbie som rytmesjefer. Chas Jankel produserer (og dét er ikke bra).

Resultatet er allikevel OK, han synger veldig bra og når hele bandet trår til, så blir det klart godkjent. Meeen, tror de har vært der for lenge. Det er varmt på disse kanter, og da blir man fort daff, drikker mye, røyker for mye tjall og blir ikke så overvettes kreativ. Dury minnes jeg uansett som en flott kar som fikk leve så altfor kort.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Gene Clark - Roadmaster (1972)

Litt Gene Clark til morgenkaffen er aldri feil. Merkelig nok ble den kun sluppet i Holland da den kom som oppfølger til klassikeren White Light. Roadmaster er nok ikkje like bra som den (skal vel litt til), men den inneholder en av de fineste låtene eg har hørt fra det tidlligere byrds-medlemmet:

Temmelig strøkent ja.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Første runde med nyeste fra folkpopduoen. De som spilte på idyll og vant Grammy og greier, de krangla visst så mye at samarbeidet plutselig er over. En tour ble avløst pga "internal discord and irreconcilable differences of ambition"
    Jaja, siste plata kan jo ha blitt mer spennende da...:confused:

edit: nei, den var nok ikke så mye å rope hjem om. Litt mer rocka nå, men klart dårligere låter. Trur eg da.,,
    Jeg er ening i at dette ikke er allverden. Men med et slikt band navn var det vel dømt til å bli interne stridigheter :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Startet dagen med næring i form av oppbyggende gullkorn fra Mary

Mary Gauthier - Between Daylight and Dark (2007)

Mary Gauthier - Filth & Fire (2002)

Noen fantastiske tekster dama kommer opp med

Good-bye

Born a bastard child in New Orleans

to a woman I've never seen
    I don't know if she ever held me
    All I know is that she let go of me

I passed thru like thunder
    I passed thru like rain
    Passed out from under
    Good-bye could have been my family name

Every time I settle down it happens
    I get a restless feeling I can't control
    I hit the wall, then I hit the highway
    I've got the curse of a gypsy on my soul

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Elvis Costello - National ransom (2010)

Er jo bare et par dager igjen til Costello står på scena i Bergen. Da må det friskes opp i deler av katalogen. Dette, hans foreløpig siste ordentlige studioalbum, er nok ikkje blant det aller beste han har gjort, men med et slikt cover, og en slik backlog kan man godta en og annen skive som bare er bra, og ikkje vannvittig bra :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Startet dagen med næring i form av oppbyggende gullkorn fra Mary

Mary Gauthier - Between Daylight and Dark (2007)

Mary Gauthier - Filth & Fire (2002)

Noen fantastiske tekster dama kommer opp med

Good-bye

Born a bastard child in New Orleans

to a woman I've never seen
    I don't know if she ever held me
    All I know is that she let go of me

I passed thru like thunder
    I passed thru like rain
    Passed out from under
    Good-bye could have been my family name

Every time I settle down it happens
    I get a restless feeling I can't control
    I hit the wall, then I hit the highway
    I've got the curse of a gypsy on my soul
    Knallåt det der. Røff start på livet den dama der. Sett ho nokre gonger live, masse sjølironi og glimt i øyet, tross alle sine kjipe erfaringer på livets landevei.

edit:
    Forrestem, ka i alle dager gjør du oppe så tidlig??? Det er jo knapt formiddag :p

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ka i alle dager gjør du oppe så tidlig Det er jo knapt formiddag :p
    Bare for å terge, slik som du gjorde i går da du var oppe etter kl 21.:confused:

Los Lobos - Good Morning Aztlan (2002)

Jeg har et sterkt forhold til 80-talls-Los Lobos, men også nyere saker fra "Ulvene" er dra, da.:)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    13th floor elevators - Bull of the woods (1969)

Ikkje det skarpeste Roky har levert - svanesangen til til elevatorene, men for all del - det er bra. Bluesa, fuzza og litt out there :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Musikk tæl arbeidet

Hellacopters - Rock&roll is dead (2005)

Kall meg enkel, men eg liker dette eg. Nicke var sikkert inne i en tung Chuck Berry periode da han skreiv åpningslåta (Before the fall) her :)

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    ikke fantasi nok til å gå forbi

Los Lobos - Ride (2004)

fantastiske gjesteartister til tross, ei skikkelig Los LObos-skive er dette også.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    T. Hardy Morris - Audition Tapes (Dangerbird Rec., 2013)

T-Hardy-Morris--Audition-Tapes-album-cover.jpg

Aldri hørt om denne karen fra Athens, GA. Det er pent og pyntelig fremført selvom produksjonen virker litt uferdig (men det er sannsynligvis hensikten; jfr. platetittelen). Det er Ameri…a med bra tekster og melodier. Sistnevnte blir nok litt for like; mer variasjon hadde gjort seg.

Nå må jeg bli ferdig; det lyner, tordner og hagler ute.

[video=youtube;mV5XqbR3pB0]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=mV5XqbR3pB0[/video]

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Grayson Capps - The Lost Cause Minstrels (2011)

NoLas svar på Tom Waits får stå for første vinyl i dag.

fin fyr, fin plate
    [video=youtube;otuhi7gOY6M]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=otuhi7gOY6M[/video]

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Marshall Crenshaw - Marshall Crenshaw (1982)

Marshall Crenshaw lagde like så godt en total klassiker med sin debut. Ekko av Buddy Holly (og annen fin 50s og 60s) høres hele veien. Det finnes vel ikkje et halvsvakt spor, og melodiene er små genistreker på rekke og rad. Suveren popmusikk, eller powerpop/nyveiv som det sikkert het(er) i 1982.

Feiende fin versjon, av låta som også The derailers har gjort en svært habil tolkning av.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Two Cow Garage - Sweet Saint Me (Suburban Home Recordings, 2010)

sweet_saint_me.jpg

4 av dette Ohio-bandets 5 utgivelser finnes nå på Spoty. Dette er den siste og det rocker meget bra med Micah Schnabel i spissen. T.o.m. melodier er det her, ikke bare rett frem. Slett ikke værst i denne sjangeren (Alt-Country/Cow-Punk el.?). Bare å jekke en øl eller fylle på med mer vin. :cool:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Moreland & Arbuckle - 7 cities (Telarc, 2013)

Moreland & Arbuckle har mye samme tilnmæringa til bluesen som black keys. Kansas-duoen er ute med ny skive nå, den femte eller sjette i rekka trur eg, og det leveres vel småskitten bluespunk og god gammal rock&roll nå også skulle ein tru. The devil & me sitter bra ved første lytt, men finner ikkje på tuben.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    O.V. Wright - A Nickel and a Nail and Ace of Spades (1971)

Dampende, sydende, nesten sexy southern soul signert O.V. Wright settes på, i et forsøk på å få smøysa in the right mood. Ho ho ho. Marvin Gaye blir for cheesy, Wright har mer blues og grit i seg. Willie Mitchell produserer og Hi Records Rhythm Section og the Memphis Horns backer Wright, og det hele må bare sies å være et knakende bra southern soul album.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Patrick Sweany - Every Hour Is A Dollar Gone (2007)

får mer og mer sans for'n.

[video=youtube;e_Jgn7_MEYY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=e_Jgn7_MEYY[/video]
    [video=youtube;4LTxagAp0UI]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=4LTxagAp0UI[/video]

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    36.027
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Todd May - Rickenbacker Girls (2013)

Også en singersongwriter, har ikke hørt den før.

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Riverside - Second Life Syndrome (2005)

Startet dagen med litt polsk prog rock. Høres ut som en blanding av Porcupine Tree og Opeth noe som slettes ikke er så dumt...

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Furry Lewis - Good morning judge (Fat possum, 2003)

Innspillinger gjort i 1962 og 1967. Akustisk, nedstrippet countryblues, med mye fint slidearbeid. Amg sier:

"the title cut sounds like something John Fahey could spend his whole life trying to re-create"...
    Noen er bare født til å spelle blues :D

Eviledorf

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    1.055
    Sted
    Bergen
    Pearl Jam - Mind Your Manners

Ny låt fra Pearl Jam. I starten høres det nesten ut som System of a Down. En ganske punka sang som er i samme gate som Spin the Black Circle.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @Eviledorf

Kommer vel ny plate også da? Backspacer var en positiv overraskele. Ikkje sikker på om eg likte denne Mind your manners like godt. I alle fall ikkje etter en rask lytt over pc-høyttalere.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn