Hva hører du på NÅ (musikk)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Johnny Winter - The Alligator Records Years (2013)

240_-1_008.jpg

Samlealbum er som kjent forbudt i vårt hjem, men her gjør jeg et unntak. Det er bare å lene seg tilbake å høre på noe av det beste han spilte inn, i tillegg til CBS/Colombia-sakene fra sent 60- og tidlig 70-tall.

[video=youtube;8Tyg5SJDpiQ]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8Tyg5SJDpiQ[/video]

Dette er tatt opp av dansk TV i 1970!

X

X186841

Gjest
    Bob Log III (live: at a women's toilet in Shibuya TOKYO JAPAN)

Pisse pause

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Guy Clark - My Favorite Picture Of You

Spiller My Favorite Picture Of You.JPG

Words can not describe the christmas feeling inside a young boys heart. Jeg klarte nesten å vente til vinylen lå på bordet... Første gang jeg holder en fersk Guy Clark-vinyl i handa, på en forskrudd måte innbiller jeg meg at jeg begriper hvordan religioner oppstår, natten er fersk og denne får nok flere runder på tallerkenen.

"Who's gonna save the hero from himself"

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Calvin Russell - Sam (Last Call ,1999)

A-306501-1229806662.jpeg

Fyren ble 62 år. Født og oppvokst i Austin, TX. Nr. 4 av 9 søsken. Sveitsisk kone, hvor han oppholdt seg for det meste (både hos konen og i landet). Nattens nerdeopplysninger! :)

Døde altfor tidlig (som om noen skulle dø for sent?), men fikk komponert og innspilt en masse bra; han har ikke utgitt en eneste dårlig plate synes jeg.

Dette er er en utgivelse hvor tekstene utgjør 80% og musikken 60, altså over 100% og det er korrekt regnemåte i dette tilfellet. Det er bare å kose seg!

[video=youtube;rn9fdTAPxjs]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=rn9fdTAPxjs[/video]

Han fikser t.o.m. "Over the rainbow".

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Calvin Russell er en av de som frembringer Steve Forberts evige "Born Too Late". Hadde jeg bare funnet dèt ut tidligere ville jeg fått en legendarisk konsertopplevelse med på kjøpet.

Oblivians - Desperation

Spiller Desperation.JPG

Sannelig trodde jeg ikke at jeg var Born Too Late til å få med meg Oblivians også, men i lys av en viss Eros' poster for et par dager siden er det kanskje håp i hengende snøre??? Her er ihvertfall skiva fotografert sammen med øksa som nærmest hogde hodet mitt av et sent nachspiel da det løsnet fra halsen idet jeg tok første akkorden og traff meg rett over kjeften med styrken til seks strenger av stål. Punch drunk. Den er reparert på en slik måte at historien er godt synlig. :rolleyes:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Calvin Russell er en av de som frembringer Steve Forberts evige "Born Too Late". Hadde jeg bare funnet dèt ut tidligere ville jeg fått en legendarisk konsertopplevelse med på kjøpet.

Oblivians - Desperation

Vis vedlegget 211185

Sannelig trodde jeg ikke at jeg var Born Too Late til å få med meg Oblivians også, men i lys av en viss Eros' poster for et par dager siden er det kanskje håp i hengende snøre Her er ihvertfall skiva fotografert sammen med øksa som nærmest hogde hodet mitt av et sent nachspiel da det løsnet fra halsen idet jeg tok første akkorden og traff meg rett over kjeften med styrken til seks strenger av stål. Punch drunk. Den er reparert på en slik måte at historien er godt synlig. :rolleyes:

Good story! Oblivians står på kartet i morgen. Efter oppstandelsen.

Til ungdommen: Dette er Calvin Russells mest rockete. Ikke så jævlig rockete, men musikken og tekstene hans gir forhåpentligvis litt mening.

Hva med en deal: Vi lytter til dere og dere lyttter til oss?

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Fra det jeg mener er deres beste skive- King of the Road:
    Hey, det er sant! Har spilt cd'en i fillebiter to ganger og det er ingen steder den gjør seg bedre enn på bilstereoen, husker jeg skvatt når jeg kjøpte en gammel Grand Voyager og gitarveggen kom bakfra. Det pusher jaggu King of the Road fremover, ja...

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    lander natta før et par timer under dyna, zombie endeed. :rolleyes:

The Zombies - "Meet the Zombies"
    531zombies-thumb-500x500-5317.jpg

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    The Jimi Hendrix Experience - Axis: Bold As Love

Axis Bold As Love.jpg

Endelig har jeg fått de tre mest vesentlige Jimi-vinylene på plass og starter ballet med perleplata Axis: Love som frukt.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men for helvede da mann - hvorfor ige starde dægen med noe dænsk rock&roll?

Baby Woodrose - Chasing rainbows (2007)

Hodet skriker egentlig på ørebalsam ala the boatman's call eller lignende, men her er det ikke tid for hvile - sier som Warren Zevon; I'll sleep when I'm dead.

Og Lorenzo Woodrose funker bedre til rydding og vasking enn en nedtonet Nick Cave.

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.122
    Torget vurderinger
    1
    Light Bringer - Midnight Circus.jpg
    Scenes of Infinity er lagt til bestilling fra Japan, det går ofte raskere og bestille platene der i fra enn vis de kommer som import til en sjappe her på berget.

Tremor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2012
    Antall liker
    878
    Sted
    Tromsø
    Dansk kvalitetsrock: sjeldnere enn hønsetenner på testikler, hehe.

Jack McDuff - The Heatin' System

The Heatin' System.jpg

Siden jeg kjenner meg lettere funky, eller hva det nå enn kalles det som er i veien med meg i dag, passer nok denne som et skudd i en hanske. Advarsel: KRAFTIG jazz-funk alert!!!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Så alt er hunky dory for Finger'n altså?

Dansk kremrock finnnes den Tremor, men ja, hører til sjeldenhetene....

Her når stressometeret uante høyder daglig, godt man har rock&roll

Flamin groovies - Flamingo (1970)

Andreskiva dette. Fabelaktig band var de. Fabelaktig!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Fra det ene til det andre

John Coltrane - My favorite things (Atlantic, 1961)

En av (mange) favoritter med Coltrane. Holder nok A love supreme noen hakk høyere, men er kanskje pallplass på denne også. Lucinda Williams har jo også sansen for mannen:

Flirt with me don't keep hurtin' me
    Don't cause me pain
    Be my lover don't play no game
    Just play me John Coltrane
    (Fra låta Righteously på World without tears).

Fantastisk fra første anslag :)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    The Big Enchilada

8990714441_1c4e43312a_z.jpg

Vært utedag med avislesing, arbeid i haven, matlaging ++ og nix musikk. Før nå.

Dette er en Podcast med masse bra musikk, mest innenfor Americana, Bluegrass, gammelt og nytt. På denne finnes t.o.m. The Blasters. På andre Voodoo Rhythm-utgivelser. Og mye tullprat innimellom. Det er bare å sette det på og la det dure og gå. Ca. én time ad gangen.

Du finner "All the shit" HER. Enjoy. :cool:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ghosts along the brazos - When it rains it pours (2013)

Austin-band, og temmelig variert. Inspirert av så mangt kan det virke som, hillbilly, blues, new orelans, jazz, etc. Såpass mye orgel innledningsvis at eg lurer på om det kan være noe for united. Andrelåta, I'll get home, minner meg nesten om Ben Folds five...

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.936
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Takk for tipset, Tow.:)
    har hørt igjennom den her ute på skjæret, via spotify og en liten Geneva høyttaler.

Syns den begynte bra, men det blei nok for mye vaudeville- (?) og syngejazz for meg utover.
    De kan mye, hadde de bare lagt av seg det som (for meg) er "unotene"', så...

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Husker du Grant Hart fra Hüsker dü? Ho ho ho, for et ordkløveri...

Grant Hart - The argument (2013)

Vel, han er i alle fall ute med skive nå. Har hørt såvidt på den tidligere, syns det virket fint. Gode kritikker har den også fått, sjøl i kitchpork. Så da er vel bra da?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Tedo Stone - Good go bad (2013)

Vetta søren ka eg skal kalle dette eg. Musikalsk er det en slags rock, med en god del soul i seg, eller noe sånt. Orgel og greier. Fine gitarer, flott sound.
    Men foreløpig sliter eg litt med vokalen. Den er litt sånn indiehipster kul. Trur det kan bli bra bare eg lærer meg å like vokalen, for låtene virker ikkje så halvgærne.
    Her en akustisk tapning av åpningslåta.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Mjæh, Tedo Stone ble bare litt rart utover... Skal få en lytt til, for det kan ha vært noe der.

Ymse - The raging teens vol.1 (Norton, 1992)

De fine folka i Norton har laget en serie på (foreløpig) fire volumes med wild New England Rock n' roll fra det glade 50 tallet. Dårlig med Elvis og Carl Perkins her, men fanden heller - Gene Maltais & The Gibson String band svinger temmelig bra det også.

Finfin rufsat vokal der ja.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.936
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Hurray for the riff raff - My dearest darkest neighbour (2013)

Coverskive.]
    tatt en runde med den.
    Trivelig nok, men syns jo at det er litt trist at de ikke klarer å følge opp den gode selvtitulerte plata fra et par år tilbake. Skrivetørke?

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hurray for the riff raff - My dearest darkest neighbour (2013)

Coverskive.]
    tatt en runde med den.
    Trivelig nok, men syns jo at det er litt trist at de ikke klarer å følge opp den gode selvtitulerte plata fra et par år tilbake. Skrivetørke?
    Si det. Den var ikke så mye å skrive hjem om i alle fall. Ho ho ho ho... I dag bare triller de ut av meg.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.936
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Selvsensuren forsvinner visst når man blir æresmedlem.:p
    (og det er jo ofte bra det...)

Sist redigert:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik

Vel, han er i alle fall ute med skive nå. Har hørt såvidt på den tidligere, syns det virket fint. Gode kritikker har den også fått, sjøl i kitchpork. Så da er vel bra da?
    Jeg prøvde meg på denne Grant Hart-skiven en tid tilbake efter å ha lest strålende kritikker, men fikk det ikke til og gav opp. Får vel prøve igjen. Hüsker Dü var jo jævlig bra.

Her et forsøk på å forlenge sommer-feelingen.

The Wild Feathers - S/T (WB, 2013)

15901358.JPG

Ung kvintett fra Nashville. Helt uproblematisk Rock og veeeldig amerikansk. Ikke utfordrende i det hele tatt, men kan brukes som bakgrunnsmusikk mens man drikker øl. :cool:

[video=youtube;k1eYfrT-hBw]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=k1eYfrT-hBw[/video]

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

Jeg prøvde meg på denne Grant Hart-skiven en tid tilbake efter å ha lest strålende kritikker, men fikk det ikke til og gav opp. Får vel prøve igjen. Hüsker Dü var jo jævlig bra.
    Tror den krever noen runder, ja. Er noe som sitter ganske bra med en gang, og noe som er litt mindre "tilgjengelig" - om man skal bruke et slikt ord. Fikk også ganske mye Bowie-vibber til tider i dag da den snurret, men eg vil anslå lyttekonsentrasjonen til skarve 63%.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Her en flott videosnutt som taler for seg selv:

[video=youtube;CrHEmaxqDuo]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CrHEmaxqDuo[/video]

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.514
    Hunx & His Punx - Street Punk

Hunx har blitt litt sintere, og innimellom veldig mye kjappere enn sist han vrikket forførende inn i studioet, men det er fortsatt fengende som ville satanas.
    Du kan gå høsten trygt i møte med Street Punk i ørene og vaselin på innerlomma.

hunx-and-his-punx-street-punk.jpg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Passe daft i denne tråden, men det kommer seg nok!

Her en gammel kjenning med en nydelig tekst:

[video=youtube;Rc-I9NRDQ1I]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Rc-I9NRDQ1I[/video]

Maleriene er utført av John W. Waterhouse. Efter min mening, passer det visuelle ypperlig med det vi hører.

Sleep tight!

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn