Hva hører du på NÅ (musikk)

  • Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The rationals - The rationals (Crewe records, 1970)



    Med Scott Morgan bak mikken. Blåøyd r&b/garagesoul, or thereabouts? Men med noen innslag av litt psych her og der også. Skiva starter med en snerten cover av floorfilleren Barefootin', men der må eg nok innrømme at eg holder en knapp på sax-mannen til Professor Longhair, Robert Parker.


    (Dansinga hans er slående lik min i de sene nattetimer på garage)
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    3.921
    Antall liker
    1.926
    Sted
    Sortland
    Endelig tilgjengelig for oss med tynne portemoneér og for de som er sugne på noe nytt.(.....fra 2007:rolleyes: - godt nytt kan vel ikke komme for seint?)

    Er faktisk annerledes enn de to første....litt mere mediativ og ehhh...tyngre , kortfattet er de også - hele 4 låter har de fått plass til!

    Om_Pilgrimage.jpg


    Om: Pilgrimage


    (mulig jeg er seint ute her....men oppdaget den først i dag på spoten, de to første albumene er tilgjengelig hos den norske konkurrenten. De to siste albumene er ennå ikke gjort tilgjengelige. Får underslå litt av husholdningsbudsjettet.......)
     
    Ble medlem
    30.04.2008
    Innlegg
    11.870
    Antall liker
    1.398
    The National - Demons

    [video=youtube;N527oBKIPMc]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=N527oBKIPMc[/video]
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Owen-B - Owen-B (1970)



    Fra Mansfield, Ohio, og dette er vel rubbel og bit som ble spilt inn under navnet Owen-B - før det kalte de seg The wildlife visstnok, og gav ut en del singler. Mye forskjellig her - fa psych, via countryrock til folk og akustisk "stoner folk" (har eg sett det stå enkelte steder). Mye flotte vokalharmoiner, strøkne melodier og en del fett gitararbeid. Verdt en lytt? Joa.


     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    The Highballers - Soft Music & Hard Liquor (Egen label, 2013)

    61goif4hJ5L._SS500_.jpg


    Fin tittel. Heste-jazz og ku-punk med noen helt rolige kutt. Et debutalbum. Kendall Jackson er låtskriver og frontmann. Victoria Patcher synger med. Et album som kan sette enhver i godt humør. Fra Washington DC.
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    Semi-Twang - The Why and the What For (Uavh., 2013)

    artworks-000040198368-x7rr4r-t500x500.jpg


    Holdt på i ca. 25 år. Jeg kjenner dem ikke, men denne utgivelsen høres veldig bra ut. Fra Milwaukee. John Sieger er leder. Noen ganger høres han ut som Jeff Lynne og det er noe ørene mine liker veeeeeldig dårlig. Later som om jeg tar feil..
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.131
    Antall liker
    32.642
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    hehe, blir nok nok å sjekke ut ja framover, så keep 'em coming, janfrt!
    bra det lages så mye interessant musikk.:)

    Sjøl har jeg fortapt meg i mange tider for tida, fortid og enda mer fortid.
    Øl og bibliofili, så jeg trenger sikkert å bli bragt tilbake til nuet.:confused: ? :cool:

    Peter Case - Flying Saucer Blues (200

    Fin plate fra kar som har laget mye bra.:)
    Kretser rundt folkrocken.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.131
    Antall liker
    32.642
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Clarence Carter - Snatching It Back (1992)

    Bra samleplate fra soulmannens Atlantic periode.

    [video=youtube;R1jF5Zjewuw]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=R1jF5Zjewuw[/video]
     

    janfrt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Innlegg
    7.491
    Antall liker
    8.615
    Sted
    Pt. Høvik
    hehe, blir nok nok å sjekke ut ja framover, så keep 'em coming, janfrt!
    bra det lages så mye interessant musikk.:)

    Sjøl har jeg fortapt meg i mange tider for tida, fortid og enda mer fortid.
    Øl og bibliofili, så jeg trenger sikkert å bli bragt tilbake til nuet.:confused: ? :cool:

    Peter Case - Flying Saucer Blues (200

    Fin plate fra kar som har laget mye bra.:)
    Kretser rundt folkrocken.
    Jeg synes vi utfyller hverandre veldig bra. Du, Townes, igrons, Fingern osv. osv. (alle kan ikke nevnes, men burde) er helt rå til å finne frem til "gamle" utgivelser. Jeg lytter til det meste av det dere legger ut, men pr. i dag er jeg bevisst på utkikk efter noe nytt og tråler det som finnes av nye utgivelser og legger ut det jeg synes er bra. Til inspirasjon for dere, håper jeg. Lengter noe jævlig efter det som virkelig er oppsiktsvekkende. Hittil har det ikke dukket opp.

    Tipper at det som blir det store i år ihvertfall kommer vestfra, bortenfor de britiske øyene? Tar ikke sjanser og tipper derfor ikke noe annet.

    Her en kar hvor utgivelsen ikke er fra 2013. Noe jævlig bra gitarspill:

    Old Gray Mule - 40 Nickels for a Bag of Chips (Crambone Rec., 2011)

    40-nickels-for-a-bag-of-chips.jpg
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The Highballers - Soft Music & Hard Liquor (Egen label, 2013)

    Vis vedlegget 193022

    Fin tittel. Heste-jazz og ku-punk med noen helt rolige kutt. Et debutalbum. Kendall Jackson er låtskriver og frontmann. Victoria Patcher synger med. Et album som kan sette enhver i godt humør. Fra Washington DC.
    Satt denne på nå, høres lovende ut i åpningslåta i alle fall. Fine harmonier på Juneen i alle fall.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Two cow garage - Sweet saint me (2010)



    Temmelig rocka alt.country. Dette er fjerde skiva (trur eg) fra dette orkesteret med base i Columbus, Ohio. Mye fuzz til tider, men twangen er der hele veien. Michah Schnabel som fronter bandet, kan tidvis minne om Ben Nichols fra Lucero (en slags upolert råskap/ærlighet i stemmen) - og musikalsk så er det ikkje ukurant å sammenligne de to banda heller. Tidvis veldig flott plate dette.



     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Randy California - Kapt. Kopter and the (fabulous) twirly birds (1972)



    Randy California var vel en av sjæfan i Spirit om eg husker rett? janfrt kan nok arrestere meg ellers. The fabulous twirly birds var bl.a. medlemmer fra rytmeseksjonen til en eller annen gitardude fra 60 tallet. Jimmy Hendriksen? Jim Hendresen? Jimi Hendrix? Ett eller annet sånt. Covrer bl.a. Beatles og Paul Simon.

    Vetta søren ka bås dette hører til under eg. Blues rock? Psych? Hard rock? Ikkje unaturlig å sammenligne med han der gitarfyren kanskje.

     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Lonesome Wyatt and the holy spooks - Ghost ballads (2013)



    Litt assosiasjoner til Delaney Davidson, kanskje? Merkelappen gothic country puttes titt og ofte på dette, fra frontmannen fra Those poor bastards.

     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.131
    Antall liker
    32.642
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Mitch Ryder - The Old Man Springs A Boner (2002)

    Gammel mann som fortsatt får den opp...:)
    Bra konsert, rolig atmosfære, fine gitarer og mektig stemme.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.131
    Antall liker
    32.642
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Elephant Micah - Louder Than Thou (2012)

    Fin plate som sikkert burde fått flere lytt i fjor.
    En slags lofi folk? Med litt fuzz iblant.

    Elephant Micah er pseudonymet til Joseph O'Connell, Indiana. Får litt Jason Molina vibber.

    [video=youtube;cqH4Dosj2pY]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=cqH4Dosj2pY[/video]
    MC Taylor (Hiss Golden Messenger) er stor fan av O'Connell.
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.131
    Antall liker
    32.642
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Mouse & the Traps - The Fraternity Years (1997)

    Texas garage fra slutten av 60-tallet. Som var temmelig Dylan, iblant.:)

    [video=youtube;LqmzLgoWl3w]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=LqmzLgoWl3w[/video]
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The beau brummels - Triangle (Warner, 1967)



    Syns The Beau Brummels er et noe undervurdert band. De hadde vel noen "hits" med Laugh laugh og Just a little, men albumene er vel nokså neglisjert blant den gemene hop? Denne er i alle fall jæla bra ifølge meg, og inneholder noen helt strøkne folkrock låter - burde jo glit ganske lett ned hos de som har sansen for the byrds og Gene Clark, skulle ein tru?

     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    @united

    kunne vært moro og hør Dylan gjort denne...
    Hehe, jeg skrev iblant, heldigvis.:)
    På samleren heter sangen Lie Beg Borrow And Steal.
    Du har vel singler med dem du, de gav vel ikke ut et ordinært album.
    de ga ihvertfall ut et drøyt dusin singler nok for et par album, men ingen ordinære LPer den gangen nei. Det som finnes er samlere fra de tre siste 10-år.
    Originalt het låta Beg Borrow and and Steal. Senere pressinger av singelen, men med samme katalognummer Fraternity 1000, fikk tilføyd "Lie" i tittelen. Bra band vel verdt å plukke opp en samle-CD eller LP hvis en kommer over et ex.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    November - En ny tid är här (Sonet, 1970)

    november en ny tid.jpeg


    Svensk slengbukse-rock fra dengang da. Har vel vært med og sette standarden for mye av det som rører seg hos söta bror nå.


     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Iggy Pop - New values (Arista, 1979)



    Eg er faktisk litt småspent på den kommende stooges skiva eg. Den lille teaseren eg hørte virket forbausende habilt. I mellomtiden får denne seg en runde.


     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Fresh air - A breath of fresh air (Amaret, 1970)

    fresh air a breath of fresh air.jpg


    Eneste skiva bandet gav ut, og blant det første på Amaret labelen som senere også gav ut bl.a. Crow. Psych rock, med tilstrekkelige doser orgel i alle fall. Heldigvis er det litt fuzz også asså. SKiva starter med en interessant tolkning av Stephen Stills sin For what it's worth, trolig mest kjent med Buffalo Springfield :)


     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Fikk denne i posten i dag, ble bestillt etter jeg så filmen. Som jeg også vil anbefale!
    så denne snurrer jeg nå, en nydelig dobbel vinyl, med meget fin vinyl kvalitet.
    Jeg ble advart om "loundness war" på denne platen, men jeg må si at de første låtene på side en låter meget bra her hos meg!

    edit: leste akkurat på nettet at "loundness war" ikke gjelder vinyl versjonen:rolleyes:

    Sound City - Real To Reel(2013)
    image.jpg

    sakset fra allmusic:
    Sound City, Dave Grohl's love letter to the golden age of recording studios, plays very differently as an album than it does a documentary. On the screen, Grohl devotes a significant amount of time tracing the history of Sound City Studios, the legendary Los Angeles studio where such rock classics as Fleetwood Mac's Fleetwood Mac and Rumours, Tom Petty's Damn the Torpedoes, Pat Benatar's Crimes of Passion, Rick Springfield's Working Class Dog, Foreigner's Double Vision, and Nirvana's Nevermind were recorded. Sound City closed in 2011, and Grohl not only wound up purchasing the studio's Neve mixing board, he made his film as a tribute to this golden age of rock and, then, decided to make an accompanying album of all-new songs using that board in his own home studio, finalizing his salute to the golden age of analog. Grohl brought in friends and colleagues, including his longtime jam partner Josh Homme, then invited a bunch of Sound City veterans like Springfield, Stevie Nicks, Cheap Trick's Rick Nielsen, and Fear's Lee Ving to cut new songs. He also roped in Paul McCartney to play with Krist Novoselic and Pat Smear -- aka, the surviving members of Nirvana -- a nifty coup that earned the project tons of publicity and resulted in a pretty good little rocker called "Cut Me Some Slack." It's not the only tune here with an immediate hook or melody -- Nicks' "You Can't Fix This" isn't bad, Ving's "Your Wife Is Calling" conjures a bit of Fear, and Rick Springfield's "The Man That Never Was" is rather excellent -- but it's one of only a handful, as the rest of Sound City: Real to Reel sounds exactly like what it is: a bunch of old rockers jamming in a studio. Often, this is quite enjoyable, as they're all excellent musicians playing through a top-notch board, but the songs do have a tendency to drift away from the point, sounding like exceedingly well-executed first drafts. It is telling that the songs that do catch hold all come from survivors of the golden age of classic rock, musicians who can knock out a well-sculpted song without too much effort, and that is as much a testament to the heyday of Sound City as the soundtrack itself.

     
    Sist redigert:

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.131
    Antall liker
    32.642
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Da kom et par plater av Jason Molina i hus.:)

    Magnolia Electric Co. - Josephine (2009)


    Fin plate ja
    [video=youtube;pStL2wkOoTk]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=pStL2wkOoTk[/video]
    [video=youtube;QvkExpsUAKI]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=QvkExpsUAKI[/video]

    en liveversjon
    [video=youtube;tqEzKWkCvO8]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=tqEzKWkCvO8[/video]
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    @ united
    er du litt på hugget etter å skaffe Molina-skivene ettersom han gikk bort pg.a "totalt" organsammenbrudd for noen uker siden? Burde kanskje gjøre det selv....


    Her går det i mye "nytt" idag. Blir så inspirert av høreNÅ-tråden at det svir litt i lomma. Smådrypper ut av brukskontoen ganske hyppig nå. Charles Bradley, Mudhoney, Horisont og 2:a November har vært soundtracket i ettermiddag. Alle funnet veien hjem ila de siste dagene, i tillegg er ymse bestillinger registrert hos platebaren.
    JauJau, bør snart få mer plass og boltre oss på, følelsen av skrotnisse og hoarder, lurer i nakkerota. :rolleyes:
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    The Grateful Dead vinyl boks

    Det ringte på døren i dag også, og der sto en hyggelig mann fra ups med en etterlengtet pakke.
    i esken vare en nydelig vinyl boks fra the greatful dead. Utrolig fin kvalitet på boksen med nydelig artwork.
    5 vinyl plater og en fin "bok" med bilder.
    Så denne står for tur nå, skal bli noen fine dager med musikk dette.
    The Warner Bros. Studio Albums 180-gram Vinyl Box | Grateful Dead
    The Grateful Dead - The Warner Bros. studio albums


     

    Vedlegg

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.131
    Antall liker
    32.642
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    @Kjetil: grattis, blei litt avindsjuk der, gitt.:)

    @Eros: tja, jeg er ingen samler, skal ikke ha alt. Men jeg fikk et andre (eller var det tredje?) kick på musikken hans etter dødsfallet ja.
    Da var det nærliggende å sjekke om noe var å få tak i på vinyl (i tidligere perioder med mye Molina på stereoen, hadde jeg ikke fungerende platetriller).

    Denne kom også, ikke et fnugg dårligere den.:)

    Magnolia Electric Co. - What Comes After the Blues (2005)

    Syns vel den lille platesamlinga brått fikk et kvalitativt løft med et par Molina-vinyler.:)
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn