Hva hører du på NÅ (musikk)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.
    G

Gjestemedlem

Gjest
    THE TEMPTATIONS – PAPA WAS A ROLLIN’ STONE

[video=youtube;pJV2pWFyfn4]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=pJV2pWFyfn4[/video]

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    mens triller er i gang

Los Lobos - How Will the Wolf Survive? (Slash 1984, MOV 2013)

et par (av flere) godspor
    [video=youtube;qsf3P4ji_7M]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=qsf3P4ji_7M[/video]
    [video=youtube;00o7PlBQqow]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=00o7PlBQqow[/video]

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Kieran Kane - Shadows On The Ground (2002)

Har ikke hørt så mye på denne plata, og det er jo bare teit.
    Bra og enkel tradcountry, akustisk, med fine tekster.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Bill Morrissey - North (1986)

Kanskje ikke verdens beste sanger, men en av de virkelig gode songwriterne/storytellerne, det er han.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Fra den ene suverene singersongwriter til den andre

David Olney - Through A Glass Darkly (1999)

bra fortelling
    [video=youtube;NhCjLserf8k]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=NhCjLserf8k[/video]

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Sainte Anthony's fyre - s/t (Zonk, 1970)

Vurderte den til klassiker-tråden, men det ville kanskje vært å ta for hardt i :)

Uansett, klassisk heavy pscyh/proto-metal er det i alle fall - fra Trenton, New Jersey, og skiva har kultstatus i ringere kretser. Tunge groovy riff, raspende soloer, tut og kjør, og et trøkk som kanskje kan sammenlignes med MC5 på sitt mest rufsete og ville. Blue Cheer er vel heller ingen ueffen sammenligning, mye takket være Greg Ohm som vet å skru knotter på forsterkeren sin. Upolert, langt fra perfekt, men det er ekte vare.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ultravox - Astradyne

Fra return to Eden turneen. Dette opptaket er vel fra London. Reiste til Newcastle for å få med meg konserten der. 40-års present til meg selv. Denne låten var en av de store høydepunktene. En låt jeg alltid har hadde hatt lyst til å se live... men siden bandet var oppløst var det jo ikke lenger mulig.

Inntil....

Et helt magisk konsertøyeblikk da de spilte denne:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Benjamin Folke Thomas - Too Close to Here (Bucketfull of Brains, 2013)

Benjamin-Folke-Thomas-Too-Close-To-Here.jpg

London-svenske fra 2008. Aldri hørt om fyren, men spilt denne studiodebuten tre ganger idag hvor hensikten blant flere var: hvem er det han minner så jævlig om? Skulle faen ikke legge ut denne før jeg visste nærmere. Har hatt det på tungen og det er irriterende, mildt sagt.

Det er iørefallende og veldig bra spilt. Gitar kan han. Og, det nærmeste jeg kom en sammenligning til slutt var Danny O´Keefe.

[video=youtube;F_4Y6MGRz84]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=F_4Y6MGRz84[/video]

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Vis vedlegget 227139
    London-svenske fra 2008. Aldri hørt om fyren, men spilt denne studiodebuten tre ganger idag hvor hensikten blant flere var: hvem er det han minner så jævlig om? Skulle faen ikke legge ut denne før jeg visste nærmere. Har hatt det på tungen og det er irriterende, mildt sagt.

Det er iørefallende og veldig bra spilt. Gitar kan han. Og, det nærmeste jeg kom en sammenligning til slutt var Danny O´Keefe.
    Haha, jeg har også hørt på den i kveld, ikke så overraskende kanskje iom at vi følger med på noen av de samme bloggene.
    Men ja, ålreit denne svensken som høres ut som en så jekla innfødt americanaer.
    Bra svensker som hjelper ham på plata også, smakfullt det hele.
    Men har den den der lille rare usynlige ingrediensen som gjør den til noe spesielt?
    Særpreget, den vindskeive galskapen e.l.?
    Veit ikke, men skal helt klart få flere runder.
    Om ikke alt for lenge blir det vel Danny O´Keefe da.:)

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik

Haha, jeg har også hørt på den i kveld, ikke så overraskende kanskje iom at vi følger med på noen av de samme bloggene.
    Men ja, ålreit denne svensken som høres ut som en så jekla innfødt americanaer.
    Bra svensker som hjelper ham på plata også, smakfullt det hele.
    Men har den den der lille rare usynlige ingrediensen som gjør den til noe spesielt?
    Særpreget, den vindskeive galskapen e.l.?
    Veit ikke, men skal helt klart få flere runder.
    Om ikke alt for lenge blir det vel Danny O´Keefe da.:)
    Den ligger på Spotify. Ellers mangler han helt klart det som gjør en skive virkelig annerledes. Det er fredelig og behagelig å høre på. Blir ikke mer av ham. Men, som jeg skrev om et annet band i går, så er det "Øvelse gjør mester" som gjelder samme faen hvor mange plater man har utgitt. Eventuelt går man skikkelig konk. Folke Thomas har sikkert mer å gi.

Danny O´Keefe gir jo ikke ut plater lenger. Borte vekk akkurat som Lee Clayton. Vi skulle hatt mer av dem. Synd. Denne utgivelsen er jo suveren, men ikke på Spoty:

Danny O´Keefe - The Global Blues (WB, 1979)

4540399055541.jpg

Her stemmer alt og han har blitt en ivrig miljøforkjemper. Topp melodier og attpåtil Tony Williams på trommer. De fleste som kan gå på to bein har jo spilt inn komposisjonene hans, bl.a. "The Road" med J. Browne og "Quits" med Chris Hillman; sistnevnte skikkelig klissete, men melodiøst så det holder.

[video=youtube;jCDkM3tBnWc]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=jCDkM3tBnWc[/video]

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Samsara Blues Experiment - Waiting for the flood (World in Sound, 2013)

Da er det klar for litt psych-blues, av den litt mer eksperimentelle og "trippy" sorten. På tide å dra på tur.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Israel Nash Gripka - Israel Nash's rain plans (Loose, 2013)

Med tid og stunder får nok denne sin rettmessige plass i den nyetablerte Klassiker-tråden. Lukter no stort av denne. Ganske trygg pallplass i år, sammen med noe Toronto-cwboyer og en Ål'ing.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Bra pall du skisserer der, trodde det var stonerdoom som tapetsere pallen din jeg.
    Håper ikke vi bli helt enige, det er litt kjedelig.

Delaney Davidson/Marlon Williams - Sad But True: Volume 1 (2012)

Countryplate fra 'down under og til venstre' som bare blir bedre og bedre.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    34.821
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Tror ikke du egentlig liker den kvisemusikken, du har vel bare ikke blitt ferdig med puberteten.
    Men sånn er det jo å bo i Bergen, tilsvarer det en slags evig pubertet?:confused:

Johnny Cash - Songs Of Our Soil (1959)

bra plate

bra sang
    [video=youtube;wWRUgu8J2sw]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=wWRUgu8J2sw[/video]

Sist redigert:

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen

Vedlegg

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Amelia Curran - Spectators (Six Shooter Rec., 2012/2013)

amelia-spectators-900-620x553.jpeg

Newfoundland, Canada. Ikke fått med meg denne 3.-platen (jeg har ikke hørt de to foregående). Bra saker, med, heldigvis, ganske distinkte trommer. Der det ikke er trommer, blir det lett daft, ullent og noe pretensiøst. 13 på dusinet igjen?

[video=youtube;MNMtSwrlJEw]http://www.youtube.com/watch?list=PLwU4kqtSWyW5XdYjnAQOOUh3lplCxn_Kz&feat ure=player_detailpage&v=MNMtSwrlJEw[/video]

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.037
    Sted
    Sortland
    Lenge siden jeg har spillt denne, er den like god idag, når den er helt uten nyhetsinterresse?

My_Dying_Bride_For_Lies_I_Sire.jpg

åja, det er den. Hardt arbeid lønner seg, uansett sjanger!

X

X186841

Gjest
    Demented Are Go - Pervy In The Park

@janfrt: Blir litt mentalt forstyrret av 13 på dusinet , ett dusin får aldri vært mer enn 12.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Lightnin Hopkins - Lightnin Hopkins (1959)

Sam Charters fant Lightnin Hopkins litt "down and out" i en enroms leilighet i Houston, etter at mannen hadde forsvunnet under jorda for ei stund. Charters lokket Lightnin med ei flaske gin hvis han gikk med på å spelle inn noen låter. Én mikk ble sirlig plassert i nevnte enroms leilighet, og resten er, som de sier, historie...

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    @janfrt: Blir litt mentalt forstyrret av 13 på dusinet , ett dusin får aldri vært mer enn 12.
    Vi folkene fra Bærum vet ikke hva dusin, snes, favn, omfar (økning i tallet er omv. prop. med størr.), osv. er. Spesielt ikke det hersens uttrykket "Mussa på stampen"; hva er det? Èn mussa, to eller hva? Er det om å gjøre å ha flest mulig, eller færrest? 13 på dusinet? Det er jo den 13. idag.

The Vivants - Western Addition (Emily Bonns egen label, 2013)

a0141736216_10.jpg

Rett og slett novemberhyggelig, gammaldags, Western Swing fra San Francisco.

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.037
    Sted
    Sortland
    Var det en ''Klassiker''-tråd her en plass?

sleeps_with_angels.jpg

åpner litt slapt med den intrikate 'My Heart', men når den sure fløyta i åpningen av 'Prime Of Life' setter inn er jeg solgt!
    Derfra og ut er det pur magi fra mesteren.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Skjønner jo ikke helt hva de snakker om, men lydene er behagelige.

Zuco 103 - Nunca Mais

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.037
    Sted
    Sortland
    Dette er forsåvidt et middelmådig Neil Young album (dvs en jevn 8/10 hvorsomhelst), men høydepunktene her; 'T-Bone' og 'Rapid Transit' er to av mine mine absolutte favoritter men herren. Gitarsoloene på 'Rapid Transit' er helt på grensen til seriell musikk og langt over grensen for rock-roll! Ubetalelig! Blir aldri lei den tonen!
    'Shots' er en flott avslutning. (Og vel den eneste låta på albumet som kritikerne likte. - Whatever) Og - vel, den er nok verdt prisen av albumet alene, sant det!

re_ac_tor.jpg

må bare dra soloen på 'Rapid Transit' en gang til ('Talking Heads' kopi - ja, det hadde de ønsket!)
    ....men så spillte jeg også 'Arc' hyppig etter at den kom.....syyyyk mann

Sist redigert:
    X

X186841

Gjest
    Frank Zappa - Twenty Small Cigars

@janfrt: Vi som er fra landet vet att ett snes er 20 stykker. Sto på Lillestrøm torg og solgte brett med 20 egg med min mor da jeg var meget liten.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn