Hva hører du på NÅ (musikk)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The Deep Dark Woods - Jubilee (2013)

*note to self*
    Prøv å høre forbi MMJ vibbene på åpningslåta denne gangen... Ikkje at det er gale per se, men blir litt "rart" her...

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    The Muckrakes - Pill Shaped Void (Hissing Kitten Rec., 2013)

themuckrakes2_large.jpg

Fra Norfolk, VA. Kan intet om disse folkene. Gitt ut en EP og to album (ett av dem live). Nesten umulig å bås-sette. Rett frem-musikk, litt i Americana-landet, steady rytmer, bra melodier som nok blir litt like mot slutten. Fin vokal. Niks bra videoer.

Bent

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2008
    Antall liker
    613
    Sted
    Nordhordland
    Gene Clark - No Other (1974)

Etter alt skrytet i klassiker-tråden måtte jeg dra frem denne igjen.
    Og ja dette må nok absolutt kvalifisere til en klassiker, utrolig mange flotte låter.

X

X186841

Gjest
    Cub Koda

Ett par Cub Koda , en all time favoritt helt siden Brownsville Station.

X

X186841

Gjest
    Greenleaf - JackStaff

Nok ett svenskt Stoner band. Spiller tøft men synger detsverre som avdanka puddelrockere.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    George Thorogood & Vandalene - Live at Montreux 2013 (Eagle Rec., 2013)

1384619452_fjk.jpg

Da fikk han vist seg frem i Montreux han óg. Aldri vært der tidligere. Hvis noen venter noe nytt fra denne kanten (altså Thorogood), venter man høyst sannsynlig forgjeves. Her er det samme ulla hele veien. Bra? Yesss! Men, for fansen. :cool: Flott lyd. Ikke på vinyl, dessverre.

[video]http://www.montreuxjazzlive.com/george-thorogood-and-the-destroyers-bad-to-the-bone-video[/video]

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Boo Ray - Six Weeks in a Motel (Egen label, 2013)

BooRayCover.jpg

Fra NC. Var usikker på hva jeg skulle synes om denne. Det er greit fremført, OK melodier, bra slide her og der, men det blir noe kommerst jeg ikke liker. Nei, jeg driter langt i denne.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Blues Pills - Devil man ep (Nuclear blast, 2013)

Amerikansk/svensk/fransk band med røtter tilbake i tung 70s hard rock/blues. Vokalist Elin Larsson har nesten noe Janis Jolpinsk råskak over seg. Tøffe saker dette. Verdt en lytt vil eg påstå.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Captain Crimson - Dancing madly backwards (2012)

Nytt bekjentskap for min del. Plukket opp navnet tilfeldigvis et eller annet sted. Liker det eg hører innledningsvis, og eg tør nesten vedde lillefingern min på at de kommer fra Sverige. Minner nok om Horisont til at eg har mer enn en hunch ja...

Jaerbu

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Antall liker
    583
    De er veldig bra Live også. Og ikke nok med det...! De kommer til Oslo i løpet av vinteren!

Blues Pills - Devil man ep (Nuclear blast, 2013)

Amerikansk/svensk/fransk band med røtter tilbake i tung 70s hard rock/blues. Vokalist Elin Larsson har nesten noe Janis Jolpinsk råskak over seg. Tøffe saker dette. Verdt en lytt vil eg påstå.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Golden void - Golden void (Thrill Jockey, 2012)

Med medlemmer fra bl.a. Earthless... Så ikkje fritt for gitarer her heller altså. Fuzzed out neo-psychedlic eksperimentell stoner rock tenker eg er passende.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Black Spiders - This savage land (2013)

U.K. band. Stoner/heavy/rock&roll. Sliter litt med vokalen, men lar det stå på enn så lenge.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.996
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Dan Zanes & Elizabeth Mitchell - Turn Turn Turn (2013)
    MI0003603876.jpg

Familievennlig folkmusic fra sjefen fra Del Fuegos, med en gammel venninne.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Disse to ble "utgitt" idag:

Jim Lauderdale - Black Roses (Sky Crunch Rec., 2013)

51TS+nzs0jL.jpg

Jim Lauderdale - Blue Moon Junction (Sky Crunch Rec., 2013)

bluemoon300.jpg

Den første er elektrisk (med mye bra folk), mens den siste er akustisk. Det er som vanlig bra saker. Men, jeg skjønner egentlig null og nix hvor dette kommer fra. Drevet en del research, men tydeligvis ikke nok, for jeg ble ikke særlig klok. Er dette gamle saker? Ihvertfall er det noe nytt her, men hva er dette? Noen som vet, kjære orakler?

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.996
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Tror det er to separate helt nye album, derav det ene er solo akustisk.

Men gav han ikke ut ei plata for et par uker siden også?
    Med denne tittellåta?
    liker egentlig ikke helt at folk er så hyperproduktive

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Tror det er to separate helt nye album, derav det ene er solo akustisk.

Men gav han ikke ut ei plata for et par uker siden også?
    Med denne tittellåta?
    liker egentlig ikke helt at folk er så hyperproduktive
    Jo, han gav ut en plate for noen uker siden óg. Blir litt mye dette og uten å være særlig synsk, så går det som regel utover kvaliteten.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Green Carnation - Acoustic Verses (2006)

cover.jpg

en slags akustisk prog/metal, eller tung-folk om dere vil.. spor 1 var litt sutrete Roger Waters-aktig, men så tok det seg opp! (og ned; ujevn denne..)

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Stein Torleif Bjella - Heim for å døy (2013)

Hadde jomfruturen med denne i går kveld, lover svært så godt :)
    Men fy fan så mørkt - på grensa til kølsvart. Skal skiva oppsummeres figurativt, må det bli noe sånt.
    Tatt en runde med den i dag, mørke fine triste tekster, god stemme.
    Får vente et par-tre runder før melodiene blir vurdert. Ikke mange av dem som satt sånn umiddelbart, uten at det trenger å bety noe.
    Likte best andresida i dag.
    Det gjorde eg umiddelbart i går også. Samme i dag, men melodiene satt enda bedre i dag. Over hele fjøla. Og lyrikken er udsikutabel. Klasse!
    Storligen!, selv om lyden kunne vært bedre. Den er i hotteste laget for meg…

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Stein Torleif Bjella - Heim for å døy (2013)

Hadde jomfruturen med denne i går kveld, lover svært så godt :)
    Men fy fan så mørkt - på grensa til kølsvart. Skal skiva oppsummeres figurativt, må det bli noe sånt.
    Tatt en runde med den i dag, mørke fine triste tekster, god stemme.
    Får vente et par-tre runder før melodiene blir vurdert. Ikke mange av dem som satt sånn umiddelbart, uten at det trenger å bety noe.
    Likte best andresida i dag.
    Det gjorde eg umiddelbart i går også. Samme i dag, men melodiene satt enda bedre i dag. Over hele fjøla. Og lyrikken er udsikutabel. Klasse!
    Syns lyden er ganske så bra eg. På Rottu i hjarta er det et helt vannvittig nærvær både på gitar og vokal.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Hørt litt på den siste Bjella også. Men fikser ikke helt dette. Det er bra og alt det der, fin lyd og dype tekster.. flink. men hvorfor utsette seg for slik tristesse ... jævla sytebitch! Å høre på platene hans er omtrent like fristende som å kjøpe billett til DNS Anne Franks Dagbok... sikkert bra og alt det der. Men jeg er nå likevel glad for å slippe unna.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Syns lyden er ganske så bra eg. På Rottu i hjarta er det et helt vannvittig nærvær både på gitar og vokal.
    Nah, det har du rett i. Kjørte igjennom nok en gang… Låten du viser til er jeg helt enig i, og flere av de andre også. Litt mer trøkka sammen på Mayhem og Modningsangst, f.eks? Men jeg må modifisere meg litt, tror jeg. Dette er ikke en Best i Bil plate. Godt med korrektiv og ettertanke.

Dr Dong gikk litt for hardt ut!

Tillegg:

Separate Sinn og Idiotisk Einvegslove? Halde Maska?

Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.431
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Har også hørt på Bjella i kveld, men nå noe lystigere..

folder.jpg

akustisk polkapunk!

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Hørt litt på den siste Bjella også. Men fikser ikke helt dette. Det er bra og alt det der, fin lyd og dype tekster.. flink. men hvorfor utsette seg for slik tristesse ... jævla sytebitch! Å høre på platene hans er omtrent like fristende som å kjøpe billett til DNS Anne Franks Dagbok... sikkert bra og alt det der. Men jeg er nå likevel glad for å slippe unna.
    Syns det er fin trøst å vite at andre har det kjipere enn en sjøl. Uten at eg har det nevneverdig kjipt da.

Men skjønner poenget ditt, plata er såpass kølsvart at det er på grensen til tappende. Men det gjør litt godt også. På en litt vond måte.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Syns det er fin trøst å vite at andre har det kjipere enn en sjøl. Uten at eg har det nevneverdig kjipt da.

Men skjønner poenget ditt, plata er såpass kølsvart at det er på grensen til tappende. Men det gjør litt godt også. På en litt vond måte.
    Det er jo ikke det at jeg ikke kan sette pris på det triste og mørke. Jeg kan finne behag i alt fra Eric Satie, til Burzum, Joy Division og Diamanda Galas, men dette blir en parodisk bygdetullingtristhet jeg rett og slett har problemer med å fikse. Jeg har intet å utsette på Bjellas musikalske evner... men for fucks sake! Prozac, MDMA, ny fitte eller pistol. Whatever it takes... take it!

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

Det er jo ikke det at jeg ikke kan sette pris på det triste og mørke. Jeg kan finne behag i alt fra Eric Satie, til Burzum, Joy Division og Diamanda Galas, men dette blir en parodisk bygdetullingtristhet jeg rett og slett har problemer med å fikse. Jeg har intet å utsette på Bjellas musikalske evner... men for fucks sake! Prozac, MDMA, ny fitte eller pistol. Whatever it takes... take it!
    Nå må du se til å få fot på munterheten i det dikteriske tragiske. Å ta midler eller pistol er jo det samme som å fjerne det hele. Det er jo slett ikke poenget. Kan godt være at en som person vil være foruten, men diktningen kan ikke være foruten. Og diktningen skal ikke være en tablett. Da bør du heller få tak i en ekstra Bitcoin eller fitte. Bjella er ikke en erstatning for din manglende tllgang på fitte.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Black Merda - Black Merda (1967)

Småtøffe saker dette. Umulig å komme unna en Jimi Hendrix sammenligning, gitt tida og hårsveisen :p Debutskiva forøvrig, og den består av en tøff blanding av funky rock&roll, soul og r&b.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.996
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Brimstone Coven - II (2013)

Tøffe cover må ha svært bilde :)
    Nydelig, akustisk singer/songwriter skive dette (andreskiva, suprise surprise med den tittelen), fra Hr Brimstone Coven.
    Midt i blinken for united.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Dan Zanes & Elizabeth Mitchell - Turn Turn Turn (2013)

Familievennlig folkmusic fra sjefen fra Del Fuegos, med en gammel venninne.
    Åssen var detta da? Har jo sansen for mannen.
    Ørevennlig, men kan ikke si særlig mer ennå.
    Ganske mange coverlåter. Og han har jo drevet omtrent bare med musikk for barn de siste åra, så...
    Er på spottern
    Jeg har hørt på denne flere ganger og det blir litt kjedelig. Forventer så mye når Dan Zanes er med, men, men. Elizabeth Mitchell har visstnok en litt annerledes juleplate (gjesp) ute. Får teste den litt senere.

Idag har jeg bare rotet meg bort i folk som utgir plater nesten i samme frekvens som folk på 1800-tallet skiftet undertøy:

Ty Segall - Gemini (Drag City, 2013)

ty.jpg

Hva dette er for noe (bortsett fra at det er "demos" fra innspillingen av "Twins") vet jeg sannelig ikke. Samme kuttene, men som det står i omtalen, så er "Gemini" "Twins"´avkom. Que??? Men, det er bra til tider. Tror jeg skal finne noe tryggere.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn