Hva hører du på NÅ (musikk)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.914
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Nickel Creek - A Dotted Line (2014)

folk/bluegrass pop av det tjaete slag, trur eg...

[video=youtube;lM3NGqNCnOc]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=lM3NGqNCnOc[/video]

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.354
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    fortsettelse på fordypningsprosjekt Nikki Sudden: Jeg vet jeg liker (post)punken til Swell Maps, Jeg vet jeg liker den litt skakke og rufsete rocken til Jacobites (og har en mistanke av at de Stones aktige sene skivene til Jacobites i utgave to kan være hørbare og. Når det gjelder Nikkis utgivelser under eget navn startet jeg i motsatt ende. Nå er turen kommet til skiva fra 1999 - Red Brocade, som flere mener er blant hans beste. Jeff Tweedy bidrar på to spor forresten.

00 - Folder.jpg

edit: førsteinntrykket er at dette ikke er mer enn en helt grei skive, låtene går litt over i hverandre, selv om det finnes lyspunkt..

Sist redigert:

Zombat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Antall liker
    807
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    The Revivalists - Vital Signs

47469763.jpg

Indierock fra New Orleans uten at det kommer så tydelig frem. Faktisk ganske bra.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Superb låt...

Skru opp

Ha en god utgivelse spillende

litt tålmodighet

på øret, eller på anlegget med volum!

Spesielt genialt på høyt volum i mystiske omgivelser direkte på øret.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En til fra det Gjestemedlemske univers.

En låt jeg er veldig veldig glad i:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Flink gutt janfrt , du må da være enhver platelangers våte drøm :)
    Nei, tror ikke dét, men jeg må stadig teste ut nye saker og bruker alt for mye pæeng på vinyl. Liker formatet, med to damer og en herremann. Venter egentlig på at Heart Attack Alley skal komme med en ny en. Tar denne én gang til:

[video=youtube;kfh39_xJnT4]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=kfh39_xJnT4[/video]

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.354
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    en 30 år gammel skive som det er lenge siden jeg har hørt på.. vanskelig å si om jeg lytter til musikk eller bare til følelser og minner..

10796-lifes-a-riot-with-spy-vs-spy.jpg

fant ikke et bilde med det riktige rødskjæret..

Zombat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.10.2010
    Antall liker
    807
    Sted
    Trøndelag
    Torget vurderinger
    1
    Dead Man Winter - Bright Lights (2011)

Litt americana, litt indie kanskje. Trivelig musikk ihvertfall.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.914
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Micah P. Hinson - Micah P. Hinson And The Nothing (2014)

en runde nummer to fortjener denne så absolutt, det er noe galskapens vindskeivhet som får sitt utløp her, hvis den ikke bare ligger og vaker i vannskorpa da. På det beste minner han meg om Vic Chesnut og Jason Molina.

Den havner ett eller annet sted på årslista, ja

[video=youtube;KGj7MfbmFnM]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=KGj7MfbmFnM[/video]

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    fortsettelse på fordypningsprosjekt Nikki Sudden: Jeg vet jeg liker (post)punken til Swell Maps, Jeg vet jeg liker den litt skakke og rufsete rocken til Jacobites (og har en mistanke av at de Stones aktige sene skivene til Jacobites i utgave to kan være hørbare og. Når det gjelder Nikkis utgivelser under eget navn startet jeg i motsatt ende. Nå er turen kommet til skiva fra 1999 - Red Brocade, som flere mener er blant hans beste. Jeff Tweedy bidrar på to spor forresten.

Er litt i samme sporet selv – samleren "Ragged School" med Jacobites inn gjennom postluken idag (har riktignok ikke fått hørt den enda):

ragged school.jpg

Og faktisk ankom Swell Maps' (som jeg må innrømme å ikke ha kjent til, før jeg kom på å trekke Sudden frem fra glemselen for et par år siden… man kan ikke til enhver tid få med seg alt – føler ingen skam) "Jane From Occupied Europe" like før helgen. Ble snurret på middels volum i fellesarealet sent lørdag kveld… Aldri godt å si når samboer mister sin musikalske (eller annen) tålmodighet og jeg ser meg nødt til å – demonstrativt – klappe på meg et par hodetelefoner, men det gikk altså veldig greit.

jane_occupied.jpg

Litt rart, men mye av det Nikki Sudden klimprer/harver seg gjennom ligger i et landskap jeg sjeldent gidder å bruke særlig tid på (aka. fuck that). For selv om det av og til kan virke langt mellom høydepunktene [både hopper over og slår av ved anledning bare så det er sagt], godtar jeg fyrens premisser med forbausende letthet. Må være (ha vært) noe med premissene… Må være (ha vært) noe med fyren.

For meg blir nok en del av forklaringen dette: finner en ærlighet der, bak fløyelskledd forfengelighet og lånte fjær…

mvh e

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Micah P. Hinson - Micah P. Hinson And The Nothing (2014)

en runde nummer to fortjener denne så absolutt, det er noe galskapens vindskeivhet som får sitt utløp her, hvis den ikke bare ligger og vaker i vannskorpa da. På det beste minner han meg om Vic Chesnut og Jason Molina.

Den havner ett eller annet sted på årslista, ja
    Samme her. Og det gjør jommen denne karen óg, presentert for noen dager siden (kanskje litt tett opp til forrige presentasjonen, men nå kan den nedlastes). Egentlig ganske britisk sound her. Men, det er bra saker:

Jonny Two Bags - Salvation Town (2014)

zz jonny two bags.jpg

[video=youtube;WBGDkD0uQi8]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=WBGDkD0uQi8[/video]

[video=youtube;Ia4RMW4xQco]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=Ia4RMW4xQco[/video]

Sist redigert:

Handsoer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Antall liker
    2.060
    Sted
    Sortland
    dagens særeste plate; ambient, drone, eller bare enerverende? en tekst leses og tas opp, opptaket spilles av og tas opp, dette repeteres gjentatte ganger; på den måten blir det et nytt lag med romresonans på hvert nytt opptak. en slags meditativ øvelse. noe for en eventyrlysten Handsoer kanskje?

edit: utgivelsen er fra 93, utgitt første gang 1981
    jeg kommer til å spille dette igjen, og en gang til..
    Takk for tipset, er det litt sånn 'fasemusikk' ala Steve Reich for en stemme?
    (Pendulum Music, Phase Patterns, 12 Pianos. Six Organs, Piano Phase osv?)

Har et spor av ham på Ohm+ samlinga

Fant ikke den du spillte på spottern, fant imidlertid denne som han dirigerer:

her var det mye snasent, åpningssporet er flott (Oliveros: 'Sound Patterns'), her er Cage's: 'Solo For 2 Voices'
    og to spor av Morton Feldman, en mann jeg anbefaler å låne øre til.
    Luciers *North American Time Capsule 1967' var relativt langt ute, som et 10 minutters mellomspill fra Mothers. ;) Underholdende og interressant,
    men ikke akkurat vakkert!

Alvin Lucier – North American Time Capsule 1967

Denne er fra 2011, litt mere sivilisert? Alvin Lucier – Almost New York

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.914
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Johnnie Taylor - Raw Blues (1969)

kanskje ikke så rå, men en helt herlig soulblues er det han byr oss på her.

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Da er det på huet med denne. Presentert tidligere. Tror den vil bli omtalt senere i år :):

d62173ea6a4d97f4c05fbfad2e35fa67_large.png

G

Gjestemedlem

Gjest
    Forsiktig mot ny dag

[video=youtube;kA6ulKFXiTA]https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=kA6ulKFXiTA[/video]

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.914
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    forsiktig mot ny dag

Traffic - John Barleycorn must die (1970)

Litt opp og ned her, men for ​en låt den tittellåta
    [video=youtube;93mv8LPtmro]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=93mv8LPtmro[/video]

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.914
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    The Reverend John DeLore - Songs From Church Avenue (2011)

ContentImage-8896-152328-600px_ChurchAve.gif

Rolig, melodiøst, kul: en favorittplate fra det året, dessverre ikke produsert på vinyl

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.354
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Er litt i samme sporet selv – samleren "Ragged School" med Jacobites inn gjennom postluken idag (har riktignok ikke fått hørt den enda):

Og faktisk ankom Swell Maps' (som jeg må innrømme å ikke ha kjent til, før jeg kom på å trekke Sudden frem fra glemselen for et par år siden… man kan ikke til enhver tid få med seg alt – føler ingen skam) "Jane From Occupied Europe" like før helgen. Ble snurret på middels volum i fellesarealet sent lørdag kveld… Aldri godt å si når samboer mister sin musikalske (eller annen) tålmodighet og jeg ser meg nødt til å – demonstrativt – klappe på meg et par hodetelefoner, men det gikk altså veldig greit.

Litt rart, men mye av det Nikki Sudden klimprer/harver seg gjennom ligger i et landskap jeg sjeldent gidder å bruke særlig tid på (aka. fuck that). For selv om det av og til kan virke langt mellom høydepunktene [både hopper over og slår av ved anledning bare så det er sagt], godtar jeg fyrens premisser med forbausende letthet. Må være (ha vært) noe med premissene… Må være (ha vært) noe med fyren.

For meg blir nok en del av forklaringen dette: finner en ærlighet der, bak fløyelskledd forfengelighet og lånte fjær…

mvh e
    Swell Maps ble jeg oppmerksom for på tidlig 80 tall, som en positiv bivirkning av et damebekjentskap (spiller musikken fortsatt, men husker knapt hva dama het..) Nikki Sudden & Dave Kusworth/Jacobites derimot, oppdaget jeg først i forbindelse med dette fordypningsprosjektet. Jeg lurer virkelig på hvordan det ville vært å hatt et forhold til denne musikken siden midten på 80 tallet, for når jeg lytter til det nå får jeg en gjenklang av de samme vibbene som jeg fikk fra tidlig Green On Red, Dream Syndikate osv dengang da
    ..ikke nødvendigvis musikalsk likhet, men det er et nærvær inni der et sted - en inderlighet, noe ærlig og ekte (hva nå faen det betyr)
    jeg har kommet frem til at jeg liker å tilbringe tid sammen med denne musikken:)

folder.jpg

Nikki Sudden & Dave Kusworth - Jacobites (1984/2002 Reissue)

espege

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.09.2009
    Antall liker
    692
    Sted
    BERGEN
    Torget vurderinger
    71
    dagens særeste plate; ambient, drone, eller bare enerverende? en tekst leses og tas opp, opptaket spilles av og tas opp, dette repeteres gjentatte ganger; på den måten blir det et nytt lag med romresonans på hvert nytt opptak. en slags meditativ øvelse. noe for en eventyrlysten Handsoer kanskje?

Idéen er jo glimrende som skoleoppgave ift. lydopptak og akustikk – annekterer den glatt! Takk til både Burnt og Alvin!

e

Iden er joo glimnredde som skoleoppgve if t. lydoppptak og akkkustiik – anketrer den latt! T kk tiil båd BuIrnt og Avnlvin!

æ

Inen e r joo glim n redde som s koleop pgve ift. lydpptak og ak kustikkk – a nketrer den latt! T k k til bd uIrnt og vnA lvin!

æ

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.354
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Viste "Requiem for a Dream" til englebarna i dag, og hadde lyst til å høre mer Clint Mansell etter jeg kom hjem..

folder.jpg

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn