Hva hører du på NÅ (musikk)

• Trådstarter Kaare G. Opsahl
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ja, er problemet med å konsumere (for) mange plater det av og til janfrt. Blir kanskje en del skiver som går inn ene øret og ut andre. Men dette var første runden min med denne, og eg mente å høre at eg det var noe der. Så den skal spilles mer. Avslutter kvelden med mer kjente toner.

Ryan Adams - Ashes & fire (2011)
    Jeg skjønner ikke første setningen din, godeste Townes; skal det være et ?-tegn efter setningen?. Jeg elsker jo å sjekke ut nye album sammen med deg og united og hauger med andre. Har ingen, absolutt ingen, problemer med å konsumere 10 - 15 nye plater hver dag + alle fra 60- og 70-årene. Får hjelp av kona. Gordonsetteren er døv.

Poenget mitt er å få en tilbakemelding og ny vurdering av f.eks. en utgivelse fra 2013 noen måneder efter at den er lagt ut på Asylet. Som sagt, jeg legger jo ut hauger med skiver selv og jeg hører på (nesten) alt dere legger ut. Og Igrons58? Det er et fornøyelig slit. :)

Det jeg skulle ønske meg er altså en ny vurdering av en utgivelse efter en god del lytting. Eks.: United gjorde det i går med Steve Earles siste.

Og, er det noen som skal skjerpe seg, så er det undertegnede.

Her en gammel kjenning:

Joe Ely - Musta notta osv ..
    Det eg mente var at eg for min egen del suser gjennom såpass mange plater at eg fort kan klare å overse godbiter rett og slett fordi mye av "utsjekkingen" foregår på jobb, og da som bakgrunnsmusikk. Det blir mange plater med sånn halvveis konsentrert lytting, og da kan ting fort gå i glemmeboka igjen for min egen del, sjøl om det kan være noe bra der, og derfor kan vurderinger og videre lytting bli marginalt for noen nyutgivelser. Derfor sliter eg av og til med oppfølging og utfyllende kommentarer av en god del nye skiver. Især de (og det er de fleste) eg putter i dusinvare-båsen.

Men ja, det florerer jo med så mange spennende titler her, så dersom man har mulighet/tid til å si nonen bevingede ord om hvorvidt en ny skive er bra eller ei, så er det detfinitivt et pluss ja. Skal skjerpe meg :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Muddy Waters - The complete plantation recordings (1993)

Litt audiofilt innslag på mårrakvisten, med kaffe og unger som er i det sedvanlige turbo-humøret.

Alan Lomax på rundreise i det rurale sør. På Stovall Plantation gjør han innspillinger av en ung McKinley Morganfield (rundt 27-28 mener eg), og med disse innspillingene skrives musikkhistorie. På noen av kuttene backes han av en trio på gitar, mandolin og fiolin. En del små intervjusnutter utført av Lomax gjør det hele enda mer interessant.

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Charles Brown - Driftin' blues (Collectables, 1995)

Best of samler, dekker Aladdin innspillinger gjort i 1945-46. Nedpå, cool pianoblues - som egentlig passer like greit i de sene nattetimer som tidlig en lørdags morgen. Men er ikkje helt klar for Soledad brothers ennå :) Gjør seg til kaffe'n detta. Finner nada fra denne på tuben, men her er en senere innspilling av kremlåta black night

X

X186841

Gjest
    Melt Banana : White Christmas

Begynt å glede meg til jul alt. Og ja, de er så klart Japanske.
    melt-banana.jpg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Snooks Eaglin - Complete Imperial recordings (1995)

Blues med tunge New Orleans vibber. Innspillinger gjort for Imperial labelen på tidlig 60 tall, produsert av Dave Bartholomew, som også står bak flere av låtene. Koselige greier.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.417
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    The only ones - The only ones (1978)

Frisk og fin debut. Petter Perret skal visstnok senere ha blitt taxisjåfør i London, uten at eg har klart å finne helt ut om det stemmer. Yo la tengo har en fin versjon av åpningslåta The whole of the law. Flott låt, men rosinen i pølsa gir seg vel sjøl på denne plata.
    Peter Perrret solgte dop og brukte dop. Sleit med heroinavhengighet og senere crack. Så vidt jeg vet finansierte hasjsalget hans de første utgivelsene. Tviler på at han har kjørt drosje; han bodde visstnok ute i skogen en stund, i et barrikadert hus hvor han fikk dagene til å gå med politiparanoia og heroin.. Flere små bandprosjekt som strandet pga rus. The One gav ut en plate tidlig 90 tall

Gitaristen John Perry ble i et intervju spurt om "drugs had influenced the sound of the band", og han svarte ja, siden han hadde hult ut mesteparten av stratocasteren sin for å smugle stoff gjennom tollen..

Trommisen Mike Kellie som spilte med Spooky Tooth tidligere holdt seg vel nykter gjennom hele karrieren, og gir ut musikk fortsatt.

Den lille gjenforeningsturneen i 2007 var visstnok verdt å få med seg, sier de heldige.

Uansett: Only Ones var et band det var verdt å få med seg. Husker gitaristen i Blaupunkt hadde en t-skjorte med Babys got a Gun på en konsert i Trondheim i -80/81. I uka etterpå kjente jeg igjen tskjorte-teksten på et platecover, og kjøpte plata til tross for at bandet så nokså umake ut. The rest is history...

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Takker for folkeopplysningen Burnt :)

O.V. Wright - A Nickel and a Nail and Ace of Spades (Back Beat, 1971)

Southern/Memphis soul fra O.V. Wright. Produsert av Willie Mitchell, med husbandet til Hi Records til å ta seg av instrumentering. Bra oppskrift med andre ord. Syns han synger temmelig skjitbra her (også).

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.952
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Mannen som slåss med George Best om å være min favoritt fra hjembyen

Van Morrison - Astral Weeks: Live at the Hollywood Bowl (2009)

Ja, originalen ble tatt først

astral weeks (1968)

Bra plate.

M

musicus

Gjest
    Ketil Bjørnstad er en siden lenge favoritt og denne oppsetningen fikk man med seg live for noen år siden...

51oPhv895qL._SL500_.jpg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Skogen brinner - 1st (Subliminal sounds, 2013)

skogen brinner - 1st.jpg

Da får man jaggu en time for seg sjøl i kåken. Da er det bare å sveive i gang grammofonsnurra og sette på debuten til skogen brinner. united har snakket varmt om dem i lang tid nå :) (Og danelectro såklart)

Musikalsk så er det vel enda en gjeng med langhåra svensker med slengbukser som er litt over middels glad i 70s rocken og black sabbath.

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    425
    Sted
    Friedrichstadt
    The Knife - Shaking the Habitual, 3 lp vinyl

Mer krevende enn de andre platene fra duoen. Snodige hooks, til tider støyende synther og Karin Dreijer Anderssons lett skingende stemme kan utfordre velbehaget hos enhver. T.o.m. fargene på cover art`en setter nervene på prøve. Men kjedelig er plata ikke.

The-Knife-Shaking-The-Habitual.jpg

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Reiging sound - Love and curses (In the red, 2009)

Foreløpig siste ordentlige studioalbum fra Greg Cartwright med hans Reigning sound. Var vel noe rykter om plate i fjor, men den såg ikjke eg snurten av i alle fall. Inntil videre trøster eg meg med denne, som, i likhet med alt annet fra denne gjengen, er fornøyelig lytting. Litt rundere i kantene enn forgjengeren too much guitar er den også.

Og en helt usannsynlig fet cover:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The revellions - The revellions (Dirty water, 2008)

Lenge siden eg hørte at disse skulle komme med ny skive også, men den lar også vente på seg. Men ser ut til at den er ferdig innspilt, og det ligger noen teasere her og der på internettet. Debuten fra 2008 er i alle fall en ganske så godkjent sak, fra disse karane fra Dublin. Trenger vel ikkje være kvantefysiker for å skjønne sjanger når man ser coveret :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The "5" royales - Monkey Hips and Rice: The "5" Royales Anthology (Rhino, 1994)

Disc 1 på denne killer-samleren fra Rhino Records. Doo wop/R&B med flerstemte suverene harmonier og enkeltprestasjoner. Tror alle 5 hadde gått videre i Idol.
    Detroit cobras fans drar nok kjensel på i alle fall denne låta:

Finbeck

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2008
    Antall liker
    1.135
    Lynyrd Skynyrd

61-kZHgHSIL._SS500_[1].jpg

Mye bra på denne cd boxen som tar for seg perioden 1970-77.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.952
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    En miks av 'old wave' og 'new wave', en vellykket sådan.:)

Sir Douglas Quintet - Border Wave (1983)

Får jo lyst til å drikke tequila av sånt, men får prøve å holde meg streng.:(

[video=youtube;2ZP3l1eELy0]http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2ZP3l1eELy0[/video]

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    The Statesboro Revue - Ramble on Privilege Creek (Vision, 2013)

statesborocover2.jpeg

Hørt på denne Austin-gjengen noen ganger nå. De spiller bra, men det er kanskje litt for oppskriftsmessig? Skynyrd-/Allman-stil.

Kjetil_M

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Antall liker
    1.989
    Sted
    Bergen
    Så over til noe helt annet. Et herlig blues/rockabilly album fra V.Busk.
    Etter min menig, hans beste album. Dette fungerer sinnsykt bra, Låter grise tøft og svinger som bare f***
    Vidar Busk and his true Belivers - I came here to rock(1998)
    image.jpg

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.417
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Beasts of Bourbon - Black Milk (1990)

Black+Milk.jpg

et litt streitere bluesrock album enn de to foregående.

edit: streitere er feil ord - mindre rølpa passer bedre..

Sist redigert:

Finbeck

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2008
    Antall liker
    1.135
    Magnum

Magnum-The-Eleventh-Hour-544575[1].jpg

Blar i gamle plater .Ikke så værst denne fra Sonet 1983.
    vinyl

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Nina Van Horn - Seven Deadly Sins (Christal Rec., Frankrike, 2013)

cover-copie2-copie1.jpg

Ramlet nettopp over denne blues-/R´n B-damen på Qobuz som jeg aldri har hørt om. Tysk, tror jeg. Var sikker på at platen skulle av efter ca. 30 sek., men dette er rått og hun gir jernet. Musikerne er glimrende! Dagens høydepunkt (så langt :)).

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo
    ymse singler fra dagens rotterace blant gutta på gølvet i pampenes høyborg, Folkets Hus. Bl.a denne 1$-singelen som kostet noen kroner mer siden den var svenskpresset med bildecover.

sjæfslåt okke som.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Lightnin Slim - Rooster blues (Excello, 1960)

Blueshumør i dag gitt. Gjør seg med en flat-out classic da. Førsteskiva til Lightnin Slim, og Louisiana blues/ swamp blues, kall det ka du vil, blir vel ikkje spesielt mye bedre enn dette. Groove av en annen verden, med Lazy Lester til å blåse i harpa for det meste. Koolness i n'te potens? Oh yeah!

G

Gjestemedlem

Gjest
    ymse singler fra dagens rotterace blant gutta på gølvet i pampenes høyborg, Folkets Hus. Bl.a denne 1$-singelen som kostet noen kroner mer siden den var svenskpresset med bildecover.

sjæfslåt okke som.
    Den der var fin! Herlig happy og ukomplisert. Blir glad og menneskevennlig av slike låter. :)

G

Gjestemedlem

Gjest

Blueshumør i dag gitt. Gjør seg med en flat-out classic da. Førsteskiva til Lightnin Slim, og Louisiana blues/ swamp blues, kall det ka du vil, blir vel ikkje spesielt mye bedre enn dette. Groove av en annen verden, med Lazy Lester til å blåse i harpa for det meste. Koolness i n'te potens? Oh yeah!
    Lighting Slim .... meeeehh

Hoodoo Man ... jadah!

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.919
    Sted
    Oslo

sjæfslåt okke som.
    Den der var fin! Herlig happy og ukomplisert. Blir glad og menneskevennlig av slike låter. :)
    heller ikke å komme i bort i fra at The Who under navnet The High Numbers covret den som sin første singel med tittelen "Zoot Suit". En klassiker okke som, og mangeårig favoritt. :)

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1

Lighting Slim .... meeeehh

Hoodoo Man ... jadah!
    Sier som Ole Brumm: "Ja takk, begge deler" :)

Ganske forskjellige ting da. Lightnin er jo skikkelig bakpå, laidback og kool. Junior Wells er jo reine fyrverkeriet. Alt til sitt bruk.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn