Hva hører du på NÅ (musikk) - Del 2

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Died Pretty - Free dirt (Citadel, 1986)

Debutplate til kenguru-rockere, Sydney for å være nokså presis. Finnes mange dårligere band. U2 for eksempel. Uten sammenligninger forøvrig.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jackie Leven - The Mystery of Love Is Greater Than the Mystery of Death (1995)

Eldste kid'n har kidnappa spoty-kontoen heme. Godt eg har egen server med tusener på tusener av plater i backup.
    Tror søren klype meg eg burde fått meg grammofontrille på jobb. I tilfelle serveren heme streiker.

Men fin plate fra Jackie Chan ja. Kung-fu folk.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The nice boys - The nice boys (Birdman, 2006)

Fra Portland, Oregon må vite. Folk med fartstid fra exploding hearts. Finfin powerpop med veldig klare 70s referanser. Nesten litt glam-fakter på dem.
    Spilles høyt medan man tilbereder marinert laks, ris og tzatziki for kidsa.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Clarence Carter - The fame singles vol.1 1966-70 (Kent, 2012)

Southern soul sånn det skal gjøres. Tviler på Rick Hall angret veldig på at han lot seg overbevise av Carter om at det var fornuftig å signere ham. Her er A og B sidene til de 12 første singlene samlet. Fint selskap til ettermiddagskæffe og kokkosboller...

Er vel mest kjent med Etta James

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    powerpop - eller fuzzpop? - her også, mens jeg lurer på om middagsluren skal komme før eller etter middagen

The Madcaps - Hot Sauce (Howlin Banana & Beast Records , 2016)

fransk og festlig nok

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The lazy cowgirls - Rank outsider (1999)

Boogie Woogie punk&roll! Energi til oppvask. Sånn ca 7. utgivelse fra Los Angeles orkesteret.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Harley tar svenneprøven i loathing, mest av selfi-varianten

Harley Poe - Fallen Down (2015)

demohjemmepreg over denne sologreia hans. Som er ei trist skive, full av hele verdens faenskap, mest hans egen.

Skal visst være en slags avskjedsskive også, dobbelttrist mao..

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Mrs. Jones you've got the rock n roll devil to pay.

Ble visst hengende litt på C i hyllen her i kveld, denne perlen har fått stå i fred litt for lenge.

Vis vedlegget 360519
    Ny utgivelse i februar. Bare å glede seg.
    Kan bli veldig bra etter det han har gjort så langt, to album såvidt jeg vet, eller er det flere?
    Fyren er jo ikke akkurat berømt og googler man Bill Carter blir det bare tull; altfor mange som heter det samme, bl.a. fyren i Screaming Blue Messiahs. Såvidt jeg har kunnet fastslå, har han utgitt hele 9 album (solo og med The Blame). Jobbet mye med Johnny Depp. Og så skrev han jo Why get up? som Fab. Thunderbirds spilte inn.

Man kan lese mer om ham HER.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Grayson Capps - Rott'n'roll (2008 )

Jaggu lenge siden eg har hørt på Grayson Capps nå. Dette får bli kvelens valg. Det er ikkje hans beste, det er faktisk kanskje hans svakeste. Men sjøl den har mer enn nok fint ved seg til at den kan lyttes til en gang i blant. Bra fyr, barsk stemme og et par skikkelig tøffe låter histen og pisten.

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Complex - Complex (1971)

I følge kjennere tilhørende "den hellige treenighet" innen britisk psykedelia, sammen med "Dark" og "Forever Amber". Sjeldnere enn hønsetenner med andre ord. Trykket i 99 eks for å komme under noen avgifter man slapp så lenge opplaget var under 100 ex. En original koster mer enn en helt okei bruktbil, om du skulle finne en - noe eg tviler tungt på. En repress som eg har koster omtrent det samme som en legobil.

Nok om det, det viktige her er musikken - for det er tidvis så sjukt flott at hadde det vært opp til meg så skulle dette vært å finne i ethvert møblert hjem. Det usaklig begrensede opplaget, den gjennomgåede småråtne produksjonen, et sligthly anakronistisk uttrykk (de var kanskje 2-3 år for seine), og sikkert kombinert med promotering på nivå med det Ricky Gervais karakteren opplever i The Extras, må være eneste rasjonelle forklaring på at dette ikke ble radiohits på radiohits, og plata en millionselger. For det må være tilnærmet komplett umulig å ikkje falle pladask for låta images blue. Steike tykjen for ei perle! Så ufattelig enkelt, men allikevel så vidunderlig flott! Makan!

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Conan - Monnos (Burning World, 2012)

Fra lettbent pop med Complex til tungbent doom/stoner fra samme land.
    Gir vel utrykket "Heavy as fuck" ny mening. Blir vel ikkje så himla mye seigere, nedstemt og tyngre enn dette. Tar et gjenhør med Monnos ettersom det er ny plate like rundt et hjørne en plass. tror det var united som tipset meg om denne Liverpool-gjengen en gang.

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Mark Lanegan - I'll Take Care of You (1999)

500x500.jpg

Åh du milde, om man føler seg litt for oppstemt er det alltid greit å sette på noe av Mark Lanegan. Som om ikke musikken er melankolsk nok minner det meg alltid på den gangen jeg kom for sent til å se mannen live sammen med Screaming Trees. De var forband til Soundgarden og startet tydeligvis i det dørene åpnet - de var uansett ferdig å spille når vi kom. Som om ikke det var ille nok var Soundgarden så ræva at vi bestemte oss for å forlate konserten etter ca 3 låter (kan være verdt å nevne at jeg faktisk likte Soundgarden)

Her er en video av en svært så vakker framføring av tittellåta

X

X186841

Gjest
    Rockshop ja, der la jeg igjen ett par årslønner for sånn ca. 25 år siden. Parkerte guttungen i lekerommet og bladde i plater til jeg ble ropt opp over høyttaleren.

Har sterke minner om den gang jeg,Preben og Dankfart lånte pappa sin BMW og kjørte ned fra Holmenkollåsen til Aker brygge for og gå på rock shop og kjøpe plater vi skulle ha med oss til Hemsedal.Preben var dj og jeg skulle få spille litt på after ski.Opp rulletrappen og inn døren på Rock shop,bulle og uggen så rart på oss.Jeg kjøpte grown up wrong og var strålende fornøyd mens Preben fant ingenting.Da var det bare og komme seg til Immeslund så Preben fikk det siste fra Italia og Uk.Det var den kvelden alle mine venner fra Holmenkollåsen snudde ryggen til meg da jeg spilteChris Spedding låten motorbikin med The Jhonnys.Lang historie kort det ble ikke noe dame på meg eller det dvs det var en men hun var veggis og likte sting,det gjaldt ikke.Jeg ble faktisk spylt ut av afterski med champis og lignende drikker.Da var det bare og sitte seg i pappa sin BMW tilbake til Oslo og Holmenkollåsen litt trist men mest glad for at den delen av livet var over

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Rockshop ja, der la jeg igjen ett par årslønner for sånn ca. 25 år siden. Parkerte guttungen i lekerommet og bladde i plater til jeg ble ropt opp over høyttaleren.

Har sterke minner om den gang jeg,Preben og Dankfart lånte pappa sin BMW og kjørte ned fra Holmenkollåsen til Aker brygge for og gå på rock shop og kjøpe plater vi skulle ha med oss til Hemsedal.Preben var dj og jeg skulle få spille litt på after ski.Opp rulletrappen og inn døren på Rock shop,bulle og uggen så rart på oss.Jeg kjøpte grown up wrong og var strålende fornøyd mens Preben fant ingenting.Da var det bare og komme seg til Immeslund så Preben fikk det siste fra Italia og Uk.Det var den kvelden alle mine venner fra Holmenkollåsen snudde ryggen til meg da jeg spilteChris Spedding låten motorbikin med The Jhonnys.Lang historie kort det ble ikke noe dame på meg eller det dvs det var en men hun var veggis og likte sting,det gjaldt ikke.Jeg ble faktisk spylt ut av afterski med champis og lignende drikker.Da var det bare og sitte seg i pappa sin BMW tilbake til Oslo og Holmenkollåsen litt trist men mest glad for at den delen av livet var over
    @LowFiGram: Ja, ja, noe må man jo bedrive tiden med. Ofte det lugger litt i begynnelsen fra Gressbanen og opp, men det går raskt over for de fleste. Resten av livet er for mange nedoverbakke. :)

---------------

Her en sløving som alltid har gått sine egne veier:

Bill Mallonee - Songs for the Journey & Beyond (Egen label, 2012/16)

2553699802-1.jpg

Denne fyren skjønner jeg meg ikke på. Det er veldig mye likt stemningsmessig, men plutselig kliner han til med noe fett elektrisk/elektrisk fett. Har skrevet det tidligere: Hva lever han av?

Her en grei oversikt over hans platemeritter. Han har i hvertfall stått opp om mårran; hvis han i det hele tatt la seg:

http://rateyourmusic.com/artist/bill_mallonee

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The bomboras - Head shrinkin fun ( 1998 )

For det meste instrumentaler, men de bruker lungene innimellom også.
    Et sted mellom Dick Dale og Ramones.

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Tobin Sprout - Lost planets & phantom voices (2003)

Hadde pop-kunst vært en akademisk øvelse tror eg Tobin Sprout hadde blitt utnevnt til æresdoktor fortere enn united rekke å si blåbærpai.

Finner dessverre ikkje riktig versjon av Doctor#8 på tuben, men her er en nedstrippet pianoversjon. Fint nok det også. Dæven han snekrer flotte låter når han er i støtet.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    gammalskrot til frokosten

Pentangle - Basket Of Light (1969)

det var litt av en tid det i britisk folk, gitt

danelectro

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Antall liker
    1.302
    Laughing Hyenas - Life of Crime (1990)

61V1zJ-FoEL.jpg

Laughing Hyenas ble ikke noe dårligere etter at rytmeseksjonen stakk og dannet Mule sammen med PW Long. God deal. Nå var det to steintøffe band i stedet for ett.

Strålende versjon av The Weirdos' Life of Crime her

Sist redigert:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Henry's funeral shoe - Everything's for sale (Alive, 2009)

Utgitt på Alive. Så da er det tøft med andre ord. Liker gitarsounden. Men så er jo en en veldig enkel sjel.

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Nick Dittmeier & The Sawdusters - Midwest Heart​/​Southern Blues (2016)

bra drivende countryamericana, i leia til feks. Turnpike Troubadours

Årets skive, so far....

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    @Eviledorf - Tror eg har hørt plata 10-15 ganger, eg får den ikkje helt under huden...Foretrekker debuten fortsatt :)

Trainwreck Riders - The perch (Alive, 2009)

Er det alt.country? Mon det... På alive? Jaggu fèen. Er det fint da? Javisstsåfaèn. Styr unna united! Ikkje noe for en stonerdude som deg...

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    gjør som du sier jeg, O'strilefar, styrer og syrer uelegant unna.

Lydig som jeg er, lystres også ordren på plate-etiketten til disse gutta: PLAY LOUD

Radio Birdman ‎– Radios Appear (1977)

20160120_170237969_iOS.jpg

kommer ikke helt over hvor bra fjorårskonserten var. Muligens ikke så rart det, ripper jo ofte opp i såret.

på baksida:)
    20160120_171505592_iOS.jpg

Sist redigert:

united

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Antall liker
    35.667
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Various Artists - Golden State Psychedelia (2015)

knallbra Ace-samler over obskure og eller tidligere uutgitte psychperler fra SanFran, siste halvdel av sekstitallet.

bare hør:

janfrt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.06.2011
    Antall liker
    8.619
    Sted
    Pt. Høvik
    Litt snill "Country" fra Texas, med bra melodier og tekster:

Keegan McInroe - Uncouth Pilgrims (Egen label, 2015)

keegan-mcinroe-uncouth-pilgrims.jpg

Altså ikke Nash-country dette. Fin peis- og ølmusikk. :cool:

Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Paul Collins - The kids are the same (1982)

Ikkje vet eg ka Paul Collins vet om at kidsa og det norske urfolket i nord, men han mener alstå at det er en eller annen sammenheng der.

Ganske så Marshall Crenshaw'sk av seg akkurat den trudelutten der.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn