The Clash - The Clash (1977)
Vis vedlegget 397729
Fikk dessverre aldri sett de live, men tipper det er som Thåström sa det:
"Jag såg The Clash på store hotellet i Örebro, sen blev det aldrig bättre enn så"
Det fikk jeg gjøre, på Roskilde 1985. Og selv om det var uten Mick, altså Strummers siste inkarnasjon av Clash, så var det en stor opplevelse. Men ikke så stor som The Cure, Leonard Cohen og Tant Struls avskjedskonsert på samme festival i 1985.
I natt følte jeg et savn etter ei plate som har vært forsvunnet i nærmere 20 år. Og det har vist seg å ikke være så lett å erstatte den uten å ha vinylsnurre, den kom nemlig i et lite opplag på CD på totusentallet, ellers ingen reissues. Før det har den kommet i et vinylopplag i 1984, og CD-en var også ute av distribusjon nå. Det dreier seg selvsagt om John Cales live fra London i februar 1984.
NRK viste konserten vinteren 84/85, og tenningen på å høre det igjen var så stor at jeg løp rett til Hot Music og sørget for et vinyleksemplar. Det er ikke mulig i dag, men heldigvis fant jeg etter litt leting at ZE Records (som gav den ut i 1984) selger den som både FLAC og MP3 i natt. Jeg betalte min syv euro, men måtte vente til jeg hadde stått opp før de hadde fått sendt nedlastingslenke. Det advarte de mot da jeg skulle betale, så det var egentlig greit. På den tiden av natten er ikke selve lyttingen man ser fram til, men det å ha den i sitt eie. Så da jeg våknet i dag var den klar til nedlasting, så dette er første gjennomspilling. Og platen er akkurat så god som jeg husket, og Chinese Envoys sterkest versjon er denne liveversjonen fra London.
Men denne låten kunne jeg ikke finne på YouTube i den versjonen. Tar heller med to andre gode eksempler, som åpningssporet Ohh La La og sporet Dead of Alive. Dette viser litt at dere som baserer dere på strømming uten å ha fysiske medier nødvendigvis vil havne i slike dilemmaer der hifi-en blir stående taus fordi det ikke går an å streame av ymse grunner. Ha noe lokalt i bakhånd, sier jeg.
Jeg legger likevel med lenkene som jeg vet fungerte for noen uker siden, for de virker sikkert igjen om noen timer. Det var også andre filer som fikk samme feilmelding. Nyt og bestill selv.