Hva handler hifi om?

Hvis man skal bruke ett ord for å si hva som er viktigst?

  • Troverdighet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Musikk

    Stemmer: 0 0.0%
  • Lydkvalitet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Livskvalitet

    Stemmer: 0 0.0%
  • Nytelse

    Stemmer: 0 0.0%
  • Ingreniørkunst

    Stemmer: 0 0.0%
  • Livsstil

    Stemmer: 0 0.0%
  • Annet:

    Stemmer: 0 0.0%

  • Totalt antall stemmer
    0

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Enkelt...... "Hifi handler om å gjengi musikk med en lydkvalitet som er troverdig".

Dette har også den gode bi-effekt at den som lytter også blir mer nysgjerrig og åpen for nye musikktyper, feks klassisk eller jazz, som man tidligere ikke hadde interesse for. Prøv selv!

Opplevelsen blir en totalt annen, kall det, terapi, lykke, fryd,..... når du lukker øynene og følelsen av musikere og instrumenter strømmer mot deg. En følelse som i enkelte tilfeller er så sterk at man må glippe litt med øynene for å sjekke omgivelsene .... Det er HIFI, det :)

Kortfattet: Hifi sprer musikk og lykke!
 
S

slowmotion

Gjest
Ja, men det er ikke hifi......

< ok, jeg blir vel kastet ut av hifisentralen, nå >



;)
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Det handler SELVFØLGELIG om musikk, dog man skulle tro at mange hififriker har glemt dette, mye "hifimusikk" på messer.
Jeg kjenner fler som ikke lenger lytter til musikken, men til taburinen som kommer 2:32 ute i låten og litt til høyre for saksofonisten...
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
For meg er hifi synonymt med klager fra naboene :eek:

(Australia & Kina)


Mvh. RS
 

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Innlegg
1.039
Antall liker
1
Hifi handler om å gi mening til noe som i utgangspunktet er HELT meningsløst... livet !
 
B

bamsemann

Gjest
Det handler om å oppnå noe du er fornøyd med, en lyd du liker på dine plater, det er DEG SELV du skal tilfredstille, ikke andre. Det LTS tullet om en "transparent återgivning" av innholdet på CDn er bare BS og man kommer aldri dit uansett hva man tror og innbiller seg ;)
STØTTES 100%...

bamsemann.. :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg tror diskusjonen her er en semantikkdiskusjon. Noen tolker "hifi" bokstavelig, og da betyr det uomtvistelig "høy troverdighet ("high fidelity" betyr høy troverdighet/nøyaktighet).

Men for de fleste av oss så er hifi også betegnelsen på hobbyen vår. Og den omfatter utstyret, musikken, avspillingen, nytelsen etc. Jeg TROR at spørsmålet sikter til hva hifi-hobbyen handler om for deg personlig, ikke den rene semantiske betydningen av ordet "hifi" i definisjonsforstand.
 
B

bamsemann

Gjest
Jeg tror diskusjonen her er en semantikkdiskusjon.  Noen tolker "hifi" bokstavelig, og da betyr det uomtvistelig "høy troverdighet ("high fidelity"  betyr høy troverdighet/nøyaktighet).

Men for de fleste av oss så er hifi også betegnelsen på hobbyen vår.  Og den omfatter utstyret, musikken, avspillingen, nytelsen etc.  Jeg TROR at spørsmålet sikter til hva hifi-hobbyen handler om for deg personlig, ikke den rene semantiske betydningen av ordet "hifi" i definisjonsforstand.
Et klokt utsagn... Støttes 100%...

bamsemann.. :)
 
O

om.s

Gjest
Men for de fleste av oss så er hifi også betegnelsen på hobbyen vår.  Og den omfatter utstyret, musikken, avspillingen, nytelsen etc.  Jeg TROR at spørsmålet sikter til hva hifi-hobbyen handler om for deg personlig, ikke den rene semantiske betydningen av ordet "hifi" i definisjonsforstand.
Vel talt! ...

mvh
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.813
Antall liker
7.855
Lydkvalitet blir for meg det mest opplagte svar.

Min musikksmak er ikke styrt av lydkvalitet, og jeg kan oppleve nytelse, og dermed økt livskvalitet, gjennom musikk uten hifi.

Hifi handler derfor om lydkvalitet som middel til økt musikalsk nytelse og livskvalitet.


noruego
 

fhe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2006
Innlegg
110
Antall liker
2
Tror mange menn (for det er vel stort sett menn/gutter det er snakk om) har samme forhold til HI-FI som til kvinner: man nyter kroppen, men er rimelig likegyldig til hva som kommer ut av kjeften på dem.
Og når den første spenningen har lagt seg er man på full fart mot noe nytt.
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.033
Antall liker
293
Sted
Tranby
Lure spørsmål ! Svarte musikk, men lydkvalitet kan nytes på film og dermed gjelder det ikke bare musikk, men også andre lyder.
kW
 
U

utgatt60135

Gjest
Hi Fi Handler om lyd. Ikke musikk. Hi Fi er et middel for å kunne få best mulig nytelse av musikken.
Hadde musikken vært det viktigste hadde dette vært Musikksentralen. Selvmotsigende ?

Så jeg stemte lydgjengivelse, selv om musikken er det viktigste for meg.
X 2 :)
 
U

utgatt60135

Gjest
Tror mange menn (for det er vel stort sett menn/gutter det er snakk om) har samme forhold til HI-FI som til kvinner: man nyter kroppen, men er rimelig likegyldig til hva som kommer ut av kjeften på dem.
Og når den første spenningen har lagt seg er man på full fart mot noe nytt.
;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Troverdighet - Troverdighet som i "Det er vitenskapelig bevist at disse shakti steinene virkelig vil gjøre underverkere med anlegget ditt" eller som i "ja det skal være slik .... messingblåsere låter virkelig så skarpt og uharmonisk"

Musikk - Man trenger ikke hifi for å lytte til musikk. Low-fi og live musikk duger lenge for dedikerte musikkelskere.

Lydkvalitet - vanskelig å komme utenom denne

Livskvalitet og Nytelse - igjen ikke avhengig av hi-fi. Det finnes mange livsnytere som ikke har hifi anlegg eller bryr seg om dette. Men som likevel leves det gode liv på alle andre måter.

Ingeniørkunst - hyggelig at tingene virker og at de ser pene ut... men de fleste blir vel ikke opphisset av et genialt printkortutlegg, rålekker indre kabling og lure signalveier, og kondensatorer laget av papyrus dyppet i neseoljen fra burmesiske opprørere.

Livsstil - mer opptatt av å gjemme lydkilder og virke futuristisk. Som å spandere 100.000 kroner på Bang Olufsen eller Bose Lifestyle produkter. hifi?
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Hmmm...

Når en kikker på alternativene kan jeg nesten lure på om de er laget for å få igang krangel. ;)

Er det hifi-anlegget, eller musikken spørsmålet dreier seg om? Avhengig av hvordan en tolker både spørsmål og svar kan andre tolke svaret dit en har lyst.

For meg er grunnlaget i hobbyen min musikken. Den er alfa og omega. Det er musikken jeg koser meg med.

Men med årene har også selve anlegget blitt en hobby, eller en viktig del av hobbyen. Så lyd som et fenomen facinerer meg også. Så til tider kan jeg høre på ting som Kraftwerk/Tour de France bare fordi det er så ekstremt (og morsomt når naboen er borte).
En teknisk greie som en picup kan facinere meg, selv om det bare indirekte har med musikken å gjøre.

Så å velge ett punkt blir for meg meningsløst. Hobbyen min dreier seg om så mye: Musikk, livsnyting, ingeniørkunst. Ja, på en og samme gang nyter jeg øyeblikket og drømmer om forbedringer.

Gjør det meg til en iskald objektivist eller en kabelnevrotisk subjektivist? ::)

Må jeg plasseres i en bås?
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
"Hifi" kan selvsagt bety mye forskjellig......

For deg som gidder å bruke tid på denne diskusjonen, så betyr det sannsynligvis ganske mye.

Ikke minst koster det deg nok også både tid og en god del penger..... Skifte, teste, selge, kjøpe, teste, tvile......lykke....sorg.....glede.....skuffelse....overraskelse...

Nirvana? Dessverre heller sjelden - i beste fall i korte glimt...MEN det er VERDT det!!! Merkelig nok.... :)

For noen betyr "hifi" rett og slett "idioti" ..... enfoldige kan stemple deg som "nerd"!
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Selvsagt har det med musikk og lydkvalitet å gjøre, men jeg krysset av for annet: Eierglede.
Når anlegget gjør noe mer enn sin funksjon og materialitetens bånd knyttes mellom anlegg og eier. Blir rett og slett lys til sinns av å eie det!
 
T

Thomas1

Gjest
Eierglede er også en viktig del av hi-fi for meg også.
Men jeg finner mye glede i frasen "veien blir til mens man går" Gleden av selve gleden altså.

Å kjøpe en ny skive etter oppgraderinger, Selve letingen etter et skritt i riktig retning, all dagdrømmingen og gleden av å få et nytt blad i posten, gleden av all optimismen hver enkelt medlem får på forumet når de har kjøpt seg noe nytt og legger ut bilder...osv osv

Hifi er ikke bare hobby og entusiasme, det er rammene rundt. Møte mennesker med entusiasme og som viser stolthet i et produkt som er kjøpt.
 

stg

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.05.2006
Innlegg
191
Antall liker
0
Jeg valgte livskvalitet fordi jeg mener den dekker det hele.........Musikk gir glede og spenning. Jeg handler myyye brukt og billig, mest vinyl, og har alltid uspilte ting på lager.
Elsker topp kvalitet, men koser meg med peisknitring og sus hvis jeg "må".
Musikken er viktigst - for livskvaliteten min
 

Krigs

Medlem
Ble medlem
12.06.2005
Innlegg
45
Antall liker
0
Krysset av på nytelse, men skulle kunne krysset av for fler..
Min oppfatning av Hi-Fi er hvordan man klarer å få slappet av ordentlig, nærmest meditasjon.
Vinyl gir også en ekstra gevinst med at man må "jobbe" litt for å få musikken.
Dårlig lyd har ikke den samme effekten på meg, jeg må ha Hi-Fi'en til å gi meg musikken slik jeg liker å høre den, masete/dårlige anlegg står bare i veien for musikken og blir bare et irritasjonsmoment.

Enkelt forklart så er Hi-Fi for meg et nødvendig verktøy for å høre musikk, men også den evige jakten for å finne bedre ting, åpne nye esker, ny lukt på utstyr (fetisj? :D), bygge ting etc. Og selvsagt gåsehud når man treffer ;)

Mvh
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Poenget med en avstemning er å få et innblikk i hva folk mener. Hvorfor legge mer i det enn akkurat det? Poenget her er ikke å diskutere seg fram til «det eneste rette svaret».
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Poenget med en avstemning er å få et innblikk i hva folk mener. Hvorfor legge mer i det enn akkurat det? Poenget her er ikke å diskutere seg fram til «det eneste rette svaret».
Blir vel som å kun se hvilket terningkast et produkt har fått istedet for å lese en test eller en omtale. Så slipper man iallefall å slite seg igjennom alle de kjedelige bokstavene...
 
H

Homarhus

Gjest
Hi-fi handler mest om strategi og psykologi. Man vet aldri om man eier det mest optimale anlegget til sin egen musikksmak rom akkustikk osv. Når man er fornøyd med lyden, vil man ha mer krefter for å kunne spille høyere. Dermed er man igang med en ny runde. Slitsomt. :-[
 
U

utgatt60135

Gjest
For meg er grunnlaget i hobbyen min musikken. Den er alfa og omega. Det er musikken jeg koser meg med.
Jo men man trenger ikke å være opptatt av lydkvalitet for å ha musikk som hobby. Bare se hvor få jenter som er interesert i HiFi. Betyr det at jenter er mindre interesert i musikk?

Selv om man kan krysse av på alle er det etter min mening lydkvalitet HiFi dreier seg mest om. Selv om musikkintressenen nødvendigvis ligger til grunn.

Men med lydkvalitet kommer nytelse osv. Mens
ingeniørkunst ligger til grunn for å oppnå lydkvalitet.

Det er nå min mening da :)
 

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Innlegg
9.019
Antall liker
4.463
Jeg svarte "annet".

HFS befinner seg i gråsonen mellom teknologi og bruk av teknologi, og hifi handler om begge deler.

Når det gjelder bruken - som er selve hovedmålet - så handler hifi for meg om økt livskvalitet gjennom god lydgjengivelse av musikk og filmlyd. Og helst uten at stua må se ut som et laboratorium.

Når det gjelder det tekniske - så er det en ting jeg er på jakt etter - og det er en best mulig impulsrespons. God frekvensgang, lite harmonisk forvrengning, lavt støynivå - og med mest mulig presis timing.
 
U

utgatt60135

Gjest
Når det gjelder det tekniske - så er det en ting jeg er på jakt etter - og det er en best mulig impulsrespons. God frekvensgang, lite harmonisk forvrengning, lavt støynivå - og med mest mulig presis timing.
Hva er impulsrespons? Har det noe likhetstrekk med transienter?

For min del er jeg opptatt av alle parametrene men viktigst er at mellomtonen "sitter". Dynamisk og åpent og med god fokus. Og hurtighet...og..... 8)
 

Igor_S

Medlem
Ble medlem
12.08.2006
Innlegg
40
Antall liker
0
Jeg merket av for Lydkvalitet.

Dette punktet er selvfølgelig av subjektiv art.
Vi har alle forskjellige synspk. på hva som er lydkvalitet.

Men ut av dette pkt. får jeg automatisk opp flere av de andre pkt.ene også.
-
Har jeg det JEG kaller lydkvalitet, vil jeg:

-synes det er troverdig.
-høre mer på musikk.
-få god livskvalitet.
-få større nytelse.
-beundre ingeniørkunsten bak den lyden jeg foretrekker.
-ha en livsstil
-få mye annet som følger med (bla. gode hifivenner,
som ikke nødvendigvis har samme lydideal  :))
Amen!!! ;D ;D ;D
 
Topp Bunn