Hva har dere ødelagt?

frode.s

Hi-Fi interessert
Ble medlem
19.02.2005
Antall liker
6
Sted
Namsos
Hei alle sammen!
har sittet og lest om et innlegg som handler om "din største hifitabbe", og der er det mange bra historier.
det jeg derimot lurer på, er hva har dere klart å ødelagt gjennom tidene?
jeg hadde en gang et par martin logan request høyttalere, som jeg var veldig glad i(spiller bra og ser bra ut)
disse var det litt problemer med å plassere opp istua, da det var en vedovn, og en dør inn til stua som ødela for optimal plassering!
vedovnen ble kastet ut(kjøpte varmepumpe i stedet) og døra ble kledd igjen.
høyttalerne hadde fått sin hedersplass og alt var bare fryd og gammen.
etter nyveggen kom opp, så var det noen stikkontakter som skulle på plass..
jeg brukte apk til ledningene..
en av disse ble imidlertid bøyd, så jeg skulle dra den ut med en nebbtang.
dette var bak den ventre høyttaleren..
jeg dro i apk,en..den satt ganske bra i panelveggen..
med ett så fikk jeg den ut, men problemet var at jeg sto på huk når jeg dro, så jeg ramlet bakover når den slapp...
jeg datt bak på høyttaleren, og den datt i mot gulvet..
uheldigvis, så sto det en sofa ca 1,5m fra høyttaleren..
høyttaleren traff sofaen(panelet), og knakk!!
høyttaleren knakk nederst, der panel møter basskassa..
de første 10 telefonene gikk til samboeren som var på jobb, og inget svar..
den neste gikk til forsikringsselskapet... liten respons der ja..
nå var gode råd dyre, og jeg fikk til slutt tips om å lime sammen kassa med polyeretan-lim.
demonterte hele høyttaleren, og limte under prss i ett døgn.
monterte sammen igjen, og alt virket bare godt.
stålbuene som omslutter elktrostatpanelet ble ikke skadet, og heller ikke panelet..
høyttaleren spilte like godt som før..
happy ending!!!!!!!!!!!
mvh
Frode

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.562
Jeg glemte å skru fast et par effekttransistorer til kjøleribben da oppgraderingsjobben var nesten unnagjort. Det tok nok ikke lang tid før de ble gode og varme. Det er første og siste gang jeg har opplevd stjerneskudd fra hifiutstyr 8) 8)

Jeg svei av et par transistorer til før jeg innså at alle aktive komponenter i den aktuelle kanalen måtte skiftes ut. Men nå har forsterkeren gått som en klokke i mange år ;D

KHH

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2005
Antall liker
18
Hadde CD, DAC, pre og effekt koblet til en padde som var med jord, men ikke koblet til jord i veggen..
DAC var av typen Theta, som jo er kjent for sine problemer med statisk elektrisitet i ujordede systemer, men det var ikke jeg klar over den gangen.!
Koblet til herligheten og det freste vakkert i pre og effekt, DAC og CD klarte seg uten noe problemer..
Rep av pre og effekt kostet meg 3k :-[

Hadde selveste karatekid på besøk, det skulle vel være en form for dans, men sparket til høyttalerene så de falt mot rack, tre mot tre og en "vakker" bulk i mine uinnspilte Sonus Faber :'(

K

kbwh

Gjest
1990: En siste sjekk på tomgangstrømmen på The End mk. II selvbyggeffektforsterker, og så kortsluttet jeg faenskapet med måleprobene. Nye drivere og utgangstransistorer måtte bestilles.

G

Gjestemedlem

Gjest
Klarte å ødelegge noen Canton CT 1000 en gang i hine hårde dage, ved å prøve å overdøve noen i en annen del av bygningen.. mens jeg selv var i en annen del av bygningen. Delefilterene var nedsmeltet og elementene ødelagt litt senere .. game over. Rølp og hifi var en dårlig kombo.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.857
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hadde klasse D.
En ettermiddag jeg kom hjem var hele modulen sprengt i fillebiter. Tok med seg noen HT elementer også (ScanSpeak ringradiator bl.a). Var sotrester i hele stua.

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
582
Har vel 3stk. Scanspeak 8535 7" på samvittigheten. Lettsprengte jævler de der...

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
883
Torget vurderinger
35
Hadde en lånt Lectron JH50 som begynte å brenne mens jeg var ute på butikken.
Flaks at butikken lå ganske nært.....

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Da jeg bygde min nåværende forsterker, lot jeg være å legge til komponentene for mute. Tenkte at jeg ikke trengte dem. Men da jeg skrudde på forsterkeren første gang, var det ingen lyd. Jeg stakk da noen målepinner ned til pinnene på LM3886-chipen. De sitter rimelig tett, så ejg klarte å kortslutte et par pinner. Det ble litt sprakende fyrverkeri før det sa "PANG!" og to av pinnene pluss deler av printkortet var borte. Fikk kjøpt nye deler og etter å ha konferert skjemategningene for chip'en, skjønte jeg at jeg må skru AV mute, ikke på...
Nå funker den fint sammen med mine nybygde Response 2.95-kloner.
8)

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
883
Torget vurderinger
35
....jeg har kortsluttet en NLE11/12 forforsterker også - og svidd to Technics diskanter på åttitallet

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Opera CD2.2
Skulle sjekke hva som var + for å bytte no dingser, klarte å kortslutte med målepinnen... heldigvis kun en Burson discrete opamp og en regulator som røyk

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Tok en zappulsemodul en gang fordi jeg koblet av høyttalerkablene mens forsterkeren sto på. Da gikk et basselement og diskantelement.

Senere smalt jeg av noen kondensatorer i cd-spilleren som jeg hadde satt feil vei. ::)

I det siste har jeg røket samtlige effekt- og småsignaltransistorer i effektforsterkeren. Tror det var noe som løsnet fra kjøleelementet. 44000uF kondensatorer tok også kvelden. Det så ikke pent ut. Resultatet var et par svidde talespoler i Trianglene. :( Heldigvis er det kapittelet avsluttet.

Ikke så rart at frua har blitt skuddredd. Det tok lang tid før hun ville nærme seg forsterkeriet igjen. :)

LydKarl

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.11.2004
Antall liker
115
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
1
´95: Sprenger diskanten på Vifa Jonglering
´99: Trykker inn diskanten på Eltek Exact ved montering (det fixa støvsugaren fin-fint)
´06: Knekker stiften på AudioTechnica OC9 ML/II

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
bambadoo skrev:
Hadde klasse D.
En ettermiddag jeg kom hjem var hele modulen sprengt i fillebiter. Tok med seg noen HT elementer også (ScanSpeak ringradiator bl.a). Var sotrester i hele stua.
Jeg mener jeg har sett bildene på ett eller annet dansk hifi-forum? Zappulse 2.1/2.2 var noe lunefulle greier.

bevisfrond

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.01.2005
Antall liker
525
Torget vurderinger
23
Fant ut at om du har en kompis som slenger fra seg en collage-genser oppå en Audion Black Shadow med GE 845 rør fra 50-tallet, mens han tar seg en konjakk til, så smelter genseren ganske fort. Dyr genser.

cobra

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.04.2006
Antall liker
1
Valentino skrev:
1990: En siste sjekk på tomgangstrømmen på The End mk. II selvbyggeffektforsterker, og så kortsluttet jeg faenskapet med måleprobene. Nye drivere og utgangstransistorer måtte bestilles.
Jeg gjorde tilsvarende med en rørforsterker. Det gnistret og smalt, men forsterkeren var like fin. Rør tåler litt mer elektrisk karamell enn transistorer (og mennesker). Moral : Ikke kjøre spenningstester kl. 4 om morgenen...
Jeg var våken resten av dagen... :eek:

O

Oblivion

Gjest
På 80 tallet med IMF TL og EC 200 Watt i stua hadde jeg gått med på å la disse bli "pyntet" med blomster (i potte)...
Dette gikk bra inntil exen vannet EC'en....

På 90 tallet veltet ungene en Martin Logan CLS som var påslått slik at den falt over juletreet som var ganske tørt.
Det ble noen få hull i membran og jeg fikk ut alle barnålene, men den ble aldri som før og membranene måtte byttes (12k)...

R

RL69

Gjest
Byggde et par 212A MkII, en Lauland design som ble publisert i Audio en gang tidlig på 90-tallet for de som husker så langt tilbake.
Brukte den i 6-7 år og utgangstrinnet må nok ha blitt svidd 3-4 ganger i løpet av disse årene. Spillte altfor høyt på et par modifiserte ESL-63.
Det gjorde ikke så mye, for utgangstransistorene var billige og lette å bytte.
Til slutt ble det overslag i begge høytalerene, og det var litt verre.

MVH
KOL69

S

Stereo_Mono

Gjest
Har klart og tråkke på en Sony Cd spiller, som en eller annen hadde satt på gulvet for festens skyld. Var 16 år og full som en bøtte ;D. Snakk om partybrems a!!!

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Koblet noen kassettspillerhøyttalere til en Parasound Hca 2200 mk2, just for fun. Dro på det uutholdelige, jaggu kom det ene elementet rykende ut av kassa si, gitt. Underholdende som bare det.

Heldigvis har jeg ikke hatt noen uhell utover det, bank i bordet.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.562
Det skumleste jeg har opplevd var da 100 watteren holdt på å ta kvelden. Og hvis vi ikke hadde oppdaget det i tide så hadde den kanskje tatt med huset også.

Forsterkeren har softstart i form av et tidsforsinket rele i parallell med en 10 ohms motstand. Men en vakker dag sluttet releet å funke. Morgenen etter lukta det brent elektronikk i huset.

Da hadde denne motstanden fordøyd DC i timevis, og printet var skikkelig forbrent rundt motstanden. Alt lot seg reparere med litt skraping, mye epoxy, ny motstand og nytt rele, men jeg tør ikke tenke på hva som kunne skjedd hvis jeg ikke hadde stukket nesen inn i loftstua den morgenen.

Så til alle som har gamle forsterekere med softstart: Releer lever ikke evig, så vær obs.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Jeg kan faktisk ikke komme på å ha ødelagt noe, hverken egenprodusert eller kjøpt. Men, det var kanskje ikke det tråden handlet om?

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Mitt eget rykte som lydmann... en gang tidlig på 90-tallet. Hadde tatt med hjemmeanlegget til et festlokale der vi skulle ha bursdagsfest. Anlegget var min stolthet den gangen og bestod av en 60 watt Rotel forsterker og et par Mission 781 stativhøyttalere. Selv om jeg spilte oppimot forvrengning hørtes folks hvisking best, bakerst i lokalet.. pinlig! To 6,5 tommers elementer blir _ikke_ fest & moro på 200 kvm!

Mvh

K

kbwh

Gjest
Til glede for nye lesere. 2007:
I går morges fant jeg yngstemann oppå Montana, ivrig utforskende. Tonearmen hadde han dreid bak platetallerkenen og vridd 90o. Strømforsyningsdekselet var passasjer i 45 RPM.

"-Rundt og rundt, Pappa!"

U

utgatt60135

Gjest
Veltet min svenske marmorhøyttaler Opus3 Chorus for mange år siden. Det ble mange biter strødd utover gitt..... Fikk støpt et nytt kabinett med mitt delefilter og elementer etter noen uker faktisk.

Ellers ødela jeg min Cary spilleren min nylig. Men det viste jeg at volumet var skrudd langt ned :p :p. ÅÅÅ FFF... det er volumkontroll!! Utrolig at jeg kunne glemme det!!! Heldigvis kom den ikke lengre enn til Lyric men fikk bruke en rimelig Creek spiller i stedet. Gjett om jeg var glad for å sette på plass Cary´en i stedet. Budsjettspiller til high-end høyttalere? Det er dumt det 8) !

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg har også tatt cantileveren på en ATOC 9. Pakke pent i papir og legge i jakkelomma? Dårlig idé!

Ellers hadde jeg en Thule CD 150B som sendte DC på en utgang. Sammen med min da nyanskaffede DP, og Proac Studio 150 ble det ikke bra..

Spoleformene på bassene krøllet seg til sølvfarget krepp-papir. Heldigvis kunne Eltek skaffe like for selvbyggerpris.

Jeg måtte vente en hel uke, og kjøpte B&W 600 S3 for å ha musikk mens jeg ventet. En hel uke uten musikk? Uaktuelt!

Vinnie

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.11.2004
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Brant av ene utgangen på en DP6.4 ved to anledninger. Hjemme-mekkede høyttalerkabler som kortsluttet ... Man lærer visst aldri :-[.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.792
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Har ødelagt noen kabeltråder ;D samt et sikringskretsløp på en Nakamaichi PA 7 en gang + min fars reiseradio. Ellers er jeg relativt fri for fikletendenser.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
648
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Moddifiserte delefilteret på noen AudioNote ht en gang mens anlegget spilte ::) 6bm8 forsterkeren min ble helt tyst gitt!!! røk noen kondiser og en motstand i ampen.. :p

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Har tatt X antall glassikringer på ulike elektronikkomponenter, men om det var min feil vites ikke.

Har også måttet skifte en diskant i selvbygde høyttalere, noe jeg tror kom av radiosus ved at jeg uforvarende skiftet til tuner-inngangen mens jeg spilte temmelig høyt.

En blomsterpotte falt ned fra en vinduskarm over anlegget ved en anledning og slo hakk i bakplata på effekttrinnet.

Ellers har jeg laget et stort hakk i et laminatgulv en gang da jeg mistet en av mine nå pensjonerte Dali 2A i gulvet med hjørnet først. Høyttaleren fikk ikke en skramme.

L

lark

Gjest
Koblet opp igjen min da nye Thule IA250B etter å ha hatt den med til en kompis for prøvelytting. Når jeg slår på forsterkeren er det 3 sekunder med heftig trafo-brumming før innmaten rett og slett eksploderer i blå stikkflammer, og røyken står opp av ventilasjonsåpningene. Slet i 2 år med angst for å trykke inn nettbrytere etter denne hendelsen. Fikk helt ny forsterker da det ikke var vits i å reparere.

draapen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.02.2007
Antall liker
9
Kjøpte en Electrocompaniet EC-1 for et par tre år siden,ca 10 min etter jeg slo den på for å teste så sto plutselig den ene kanalen i fyr og flamme...Sprang med den mens den brant og fikk kastet den ut i snøhaugen... :eek:

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.250
Sted
Siggerud
I sin tid, før jeg fant ut at viftekjøling var veien å gå i dette tilfellet, eksprimenterte jeg med å gi min integrerte klasse A forsterker Luxman L-550 bedre kjøling, dvs jeg prøvde å bygge ut Heat-Pipe kjølesystemet med større kjøleflate. Dette fordi den overopphetet, og dermed trengte overhaling ca annethvert år ved aktiv bruk. Under ett av disse overmodige forsøkene mistet jeg en aluminiumsvinkel ned i uhyrets indre, hvor den la seg pent oppå utgangstransistorene, og POFF!
1 stk utgang rett åt skogen. Også jeg som nylig hadde oppgradert med mye dyrere utganger! Heldigvis ikke så mange transistorer i utgangene på denne.

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Antall liker
502
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Til glede for nye lesere. 2007:
I går morges fant jeg yngstemann oppå Montana, ivrig utforskende. Tonearmen hadde han dreid bak platetallerkenen og vridd 90o. Strømforsyningsdekselet var passasjer i 45 RPM.

"-Rundt og rundt, Pappa!"
Meget billedlig :D

Asbjørn

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.681
Torget vurderinger
2
Min første kone påsto jeg ødela livet hennes når jeg spilte John Coltrane.

Topp Bunn