Diverse Hva har du kjøpt i år og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Antoine

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.09.2022
    Innlegg
    440
    Antall liker
    634
    Sted
    Oslo
    Det er sjeldent å se tråder om nye kjøp på HiFi generelt. Man kan jo lure på hvorfor, men de legges vel ut i sine egne tråder kun slik at de som ikke følger med på dem ikke får sett eller kommentert valgene. Jeg synes egne tråder er de morsomste, men dessverre er de ikke å se. Men jeg kan jo se om dere vil dele av erfaringene her i en slags samlet tråd hvor dere kan si hva dere har byttet fra, hva som gjorde at dere byttet og hva dere vurderte i mellom. Kanskje dere har testet utstyr mot hverandre som er nyttige for oss andre å lese om?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.340
    Antall liker
    3.690
    Torget vurderinger
    1
    Kun kjøpt DIY deler, fordi det er så ubrukelige og alt for dyre ferdige produkter. Når attpåtil det bare er montering av moduler mange tar seg highend priser for, så starter det å bli av prinsipp..
    Bruktmarkedet er også helt på trynet, der ligger det bare dritt; "strømrens" og kabler av all slags overpriser. Ellers bare overprisede produkter som gikk ut av produksjon for 5-10 år siden++ og såklart brukt til høyere pris enn nypris og budrunder alt for ofte.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.560
    Antall liker
    35.492
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    I år har jeg ikke kjøpt noe (tror jeg).
    Skal være litt mer seriøs...

    LPS til Minidsp flex.
    En hug med kabler fra Inakusitik.
    Humminguru s-duo.
    Nagaoka mp-110.
    Lenco L78 pluss ekstra headsheall (brukes ikke (vurderer oppgradering).
    AT VM95E.
    Entré et-100
    Rothwell mc1-h *
    WiiM Pro *
    AT VM95ML.
    Rega Brio *
    klipsch rp-160m *
    EverSolo DMP-A6.
    IcePower 2000as-hv x2
    Magnepan 1.7
    EliAcustic Fussor 3d
    Fisher MT-6225
    Ortofon Bronze
    Fire forskjellige headshell med sme-kobling.
    addictive sound - acoustic screen
    Ortofon OM-40
    Hana SL
    Shelter 201
    lps til EverSolo dmp-a6
    Sony UBP-X800M2

    Så har jeg kjøpt en del til tre andre anlegg i huset også, men gidder ikke å liste det opp her. Har fått hamstret mye til tross for at jeg bodde nesten 10 uker i England dette året. Neste år har jeg ikke planer om å kjøpe noe som helst utenom musikk.

    (*) = Solgt

    Hvorfor.... Fordi vi skal alle dø, men inntil det så skal vi leve.
     
    Sist redigert:

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    5.089
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Uff, det er kanskje ikke bra å gå gjennom den lista o_O
    Og det er helt korrekt å spørre (seg) HVORFOR???
    Alt har vært (til dels ganske betydelige) oppgraderinger + tilbakefall til vinyl.

    Men sånn er det nå fatt for 2023:
    Eversolo A6 og LPS til denne (blir sikkert montert i jula, all den tid jeg på en annen A6 har hørt hva den gjør for lyden).
    Marten Parker Duo
    Puritan PSM 156
    Puritan Ground master
    Puritan nettkabler x 4
    Clearaudio Concept Wood
    Whest To.2
    IsoAcoustic Gaia III
    SVS SB1000 Pro (solgt)
    Arendal 1723 1S
    Hana ML
    Nærmere 100 LP plater
    Inakustik SPDIF kabel
    Supra Excalibur USB
    Sikkert masse vinylsnacks, platevekt og noen bassabsorbenter jeg ikke husker om var i år eller i fjor.

    Jøss, var det alt? Kanskje man skulle feire nyttår med å oppgradere platespilleren likevel da :ROFLMAO:
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.591
    Antall liker
    34.333
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Startet året bra med Technics sl 1000r fordi det er den beste platespilleren til en fornuftig penge

    1702222085125.png



    tok med en Ramar Record Brush "Tina" samtidig fordi den var best i test og ikke kinamikk

    1702222690782.png



    så en typeriktig headfi-amp McIntosh mha200 fordi jeg fikk hørlurar til jul og er MakkinTosken

    1702222135252.png



    til sist, drømme pickupen Ortofon Xpression fordi jeg kunne og måtte ha noe nytt til platespilleren

    1702222265555.png


    etter det har det stoppet helt opp.
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    5.089
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Hva byttet du fra og hvorfor? Testet du andre alternativer?
    Fra Oscar Duo. Er veldig imponert over hva Marten har fått til på det drøye tiåret jeg ikke fulgte med på hifi!
    Testet ikke annet etter Oscar, (siklet på Parker fra dag 1) men ganske mange før jeg kjøpte dem.
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.986
    Har bare handlet et par hifi-ting i år.

    En Genelec 7350A subwoofer - som erstattet en SVS SB1000 - for å kunne utnytte Genelecs GLM romkorreksjon bedre sammen med Genelec monitorene. Fornøyd med den oppgraderingen.

    Og en Eversolo A6 for å kunne benytte Apple Music lossless - og pga VU-metere seff :cool: fornøyd med det kjøpet også.

    Ja - også bygget jeg en ny stasjonær pc for bruk til musikk/video avspilling (og alt annet unntatt gaming) - Big Tower med høy ytelse - ca 60k. Den gamle var over 10 år gammel og det var på tide å skaffe nytt.
     
    Sist redigert:

    kmolds

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2010
    Innlegg
    373
    Antall liker
    759
    Sted
    Ulsteinvik
    Noen rimelige kabler fra forforsterker til hodetelefonforsterker fordi jeg ville bli kvitt en 4xrca til din-kabel hvor jeg bare brukte to av fire rca.
    En Violectric Niimbus 4 hodetelefonforsterker som erstatter en Violectric V281 fordi jeg har innsett at jeg ikke kan behandle stuen med akustikkpanel og dermed vil jeg makse ut potensialet i hodetelefoner. Og så helt til slutt har jeg bestilt seks 120x60x10 cm akustikkpaneler til stuen fordi livet er for langt til ikke å gjøre merkelige
    Niimbus4_Fraim2.jpg
    ting.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.116
    Antall liker
    34.040
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Min største kjøp er en Mola Mola Tambaqui DAC. Ikke fordi jeg ikke var fornøyd med min AKM chip baserte Gustard A26 - men da jeg fikk mulighet til å teste Tambaqui i oppsettet spilte den så overbevisende at jeg endte opp med å kjøpe en. Ekstremt oppløst og transparent. Både organisk og luftig - OG kjapp og dynamisk. Stemmer og instrumenter lyder overbevisende naturlig. A26 er flyttet til anlegg nr 2.

    1 (4).jpg

    To sett signalkabler fra DH Labs - Silver Sonic Revelation ble kjøpt og satt inn fra DAC til preamp , og fra Preamp til Power. Dette er rene sølvkabler som har vært på markedet over 20 år - og er nok den mest transparente kabelen jeg har hatt. Alle kabler har sin signatur - signaturen på disse er at de (ehh. ikke har noen ?) Alt slipper gjennom uten å bremse - homogen flyt hele veien.

    Revelation-1 (1).jpg

    Platespilleren fikk en ny Pickup - Audio Technica AT-33 PTG/II. Et sjeldent bra kjøp når det kommer til pris kontra ytelse. I forhold til mitt bruk gjør den akkurat det den skal - og den gjør det bra (nok).

    at33ptg2.jpg
     

    vim01

    Gjenganger
    Ble medlem
    19.06.2003
    Innlegg
    1.551
    Antall liker
    5.089
    Sted
    Gjettum
    Torget vurderinger
    3
    Hva er forskjellene i lyden mellom dem? Nå selger mala en brukt Trio i "rette" fargen. Hadde den kommet før hadde jeg slått til.
    Er vel egentlig riktig å svare "mer av alt". Bedre oppløsning, større lydbilde, mer solid fundament i bass og kropp i mellomtonen, mer detaljer......". Tipper jeg har skrevet litt i bøttekott-tråden min på starten av året :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.853
    Antall liker
    21.840
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bokrand AS-230 (bestilt/kjøpt i fjor, men mottatt i år). En tonearm det går an å leke med. Tar alt fra moderne MM til SPU.
    Cambridge Audio Alva Duo. Perfekt til Audio-Technicas pickuper. Rimelig nestenmålemonster.
    Korf HS-A02. Kanskje verdens beste headshell. Pent er det også.
    Audio-Technica:
    AT33PTG/II. Veldig god MC.
    RigB VM540ML. Veldig god MM, enda bedre i stivt alu-hus med små toleranser.
    AT-VM95SP. Til steinkakene.
    MiniDSP Flex Eight. Farvel delefiltere i PC etter 14 år.
    Kabinett til hovedhøyttalernes effektforsterkere. De fortjener kjøling.
    Beyerdynamic DT 1770 Pro. Gode lukkede er kjekke i stuen.
    Topping DX-1. Hifilytting på gjemmekontoret.
    Ganske mange LP-plater. Havnet på DG The Original Source-kjøret.

    Tre av årets i et og samme foto:

     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.291
    Antall liker
    11.109
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg trodde egentlig ikke jeg hadde kjøpt noe siste året. En MiniDSP Flex balansert tror jeg kom i hus før årsskiftet, men ble ikke tatt i bruk for alvor før nå nylig.
    Hvorfor? For å kompensere for hard og vanskelig akustikk, og høyttalere med litt heftig voicing i presensområdet.
    Og så kjøpte jeg et par nye Gradient Revolution, akkurat da modellen forsvant fra markedet for godt.
    Hvorfor: Klarte ikke la være en slik klassiker til god pris. Har hatt samme før.
    Nytt platespillerlokk er bestilt, men ikke ferdig enda. Leveres sannsyligvis på nyåret.
    Hvorfor: for sikkerhets skyld, da arm og pickup er pinlig dyre.
    Det var jo litt likevel.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.574
    Antall liker
    103.029
    Torget vurderinger
    23

    Ikke mye å skryte av men så er jeg heller ikke typen til å skryte!

    innkjøp filterkomponenter.png
     
    • Haha
    Reaksjoner: LMC

    Salamander

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2004
    Innlegg
    713
    Antall liker
    1.034
    Sted
    Huset med epletrær
    Torget vurderinger
    5
    I 2023 har jeg kjøpt:

    Hegel H590
    RME ADI DAC2 fs
    Accuphase E-480
    Accuphase DP-450
    Accuphase A-48
    Accuphase C-2150
    Accuphase C-2300 (kommer i 2024)
    Accuphase P-7500
    Tannoy Legacy Arden

    Sakset fra annen tråd i latskapens navn:

    Hi-fi interessen hadde ligget brakk i flere år frem til min trofaste traver McIntosh MC602 bestemte seg for å ta en tur på service. For å gjøre ventetiden levbar kjøpte jeg meg en ventepølse i form av ATI AT542NC. Denne hadde en så annerledes måte å spille på enn hva jeg var vant med, at interessen brått kom ut av dvale. Etter å ha sondert terrenget for hva som kunne være interessant å prøve videre, så kom jeg til slutt frem til at Hegel og Accuphase var hete kandidater. I romjula pløyde jeg igjennom de respektives vennertråder her på sentralen, og i starten av 2023 sto Hegel H590 og Accuphase E-480 på hylla. Hegel hadde en en besnærende spillestil. Silkehansker med punch, men våknet dessverre ikke ordentlig til live før volumhjulet gikk litt over daglig lyttevolum. Accuphase hadde ikke samme punchen, men spilte fantastisk fra "viskevolum" og opp. Ut gikk Hegel, og inn kom Accuphase C-2150 og A-48. Med denne komboen satt lyden som et skudd. Jeg prøvde ATI’en på C-2150 også, men A-48 tilførte en fylde og nerve i vokalen ATI’en ikke kunne hamle opp med. Jeg vinket adjø til E-480 og var overlykkelig med min nye forsterker-kombo.

    …Etter å ha levd med komboen en stund, hadde jeg 2 (tullete) ankepunkter. På enkelte "up tempo" låter kunne bassen virke "treg", og om jeg spilte avsindig høyt, så kunne lyden bryte opp å bli skarp. Vurderte å bi-ampe med ATI’en i bassen, for å frigjøre kapasitet i A-48, men syntes det virket så orkete at jeg tilslutt gikk all in på P-7500. Med den fikk jeg i pose og sekk. Fylde og nerve i vokal, kjapp bass, jerngrep på høyttalerne og silkediskant.

    Det er godt mulig jeg kunne fått samme lyden med E-4000 eller E-5000. Men det verken vil eller orker jeg og mitt ego å finne ut av.

    Tannoy Arden hadde stått på ønskelisten lenge, så når de dukket opp i strøken tilstand, så slo jeg til. I forhold til JBL 4348 som jeg hadde fra før, var umiddelbart inntrykk at disse var mer tilgivende på kjipe innspillinger og lyden var litt mer "hodetelefon" enn JBL. De skal få stå i oppsettet frem til romjul. Da blir det "clash of the titans", for et par må ut i løpet av 2024.

    IMG_2168.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.299
    Antall liker
    9.537
    Torget vurderinger
    2
    Platespiller Denon DP-51F med original PU. Gav 5000kr i ett svakt øyeblikk . Ønsket meg en direktedrevet som det også var plass til i hylla . Virker helt fint men Skal få nye kondensatorer for å hindre fremtidige problemer.

    Skapspillere:
    Denon DP-21F 300kr. Gikk med feil hastighet og armen traff ikke tallerken . Det fikset jeg . Kjøpt for å stå ubrukt som kilde for
    reserve styringselektronikk for 51F(LSI kort)
    Fikk med en Ortofon OM 5E.

    Sony PS-212 platespiller . 300kr. Fikset feil på hastigheten . Kjøpt fordi den har SME headshellkobling dermed fort gjort å sjekke og måle diverse PU før de går på hovedspiller.
    PU fulgte med

    JIS skrutrekker sett for å ikke ødelegge skruehoderv på Japanske pletespillere. 200kr?
    Støvbørste under spilling Dustomatic . 100kr det må man ha.

    Stift AT91R 299kr. Hva kan en rimelig PU gjøre? Skulle vært returnert,SRA på 80 grader.
    Shure V15 type IV EBay 2000 kr til døra. Måtte ha en klassiker.
    Stift til PU over SAS/B ( Bor Microline) 3900 kr.
    Stift til samme Tonar 6645 Japan Hyperelliptical. Måtte jo se forskjellen på disse . 1700kr.

    Stift til Technics 270CII som jeg har hatt siden 1978. 1400kr Japansk Hyperelliptical Står på Denon 51F.

    Mini protraktor 75kr Ali ekspress . Ubrukelig PU går utenfor linjene.

    DIY
    Kondensator sett for PU last 199kr. For å få laste PU for flat respons.
    Diverse RCA koblinger for å lage R og C last plugger. Aliexpress 100kr
    Photoresistor til Denon , 5kr.

    Og så har jeg kjøpt 3 LPer, har stort sett det jeg vil ha fra før , nyutgitt musikk strømmer jeg.

    Har de forsterkere og høyttalere jeg trenger.
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    I år fikk jeg endelig oppgradert stua med absorbenter i tak og på vegger. Har tenkt på dette i flere år, og burde virkelig ha gjort det for lenge siden. Hvorfor? Gode akustikktiltak er en no-brainer for bedre lyd :giggle:

    akustikktiltak.jpg
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    handlet i -23....mere enn jeg kan komme på
    hvorfor?
    fordi jeg følte at jeg trengte det...
     

    Berka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    194
    Antall liker
    446
    Sted
    Valnesfjord
    Torget vurderinger
    5
    Antallet innkjøp i 2023 bærer preg av at jeg har et anlegg som jeg er fornøyd med. Det har kun blitt noen små justeringer.

    - Duelund kobber/sølv kondensator i oppgradert ANK Dac 2.1 Signature
    - Elma stepped attenuator med AN Tantalum non-magnetic til oppgradert ANK L4 Mentor preamp (bestilt)
    - Neotech digital sølvkabel mellom cd-transport og dac
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    lurt....var det stor forbedring å gå fra to til fire subber?
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.613
    Antall liker
    84.884
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Noen kassetter (ca 5-600 stk)
    Noen kassettkaruseller (enkle og doble)
    Et par Geneva Touring DAB+ radioer (L og S)
    Fire par Technics SB-F høyttalere
    To par Audio Pro høyttalere
    Tre stk Technics kassettspiller
    To "ghettoblastere JVC og SONY
    En lydtrykksmåler for veggmontering
    En SONY cd spiller
    En US reisespolebåndspiller (husker ikke merket)
    En mekanisk metronom (vintage i original eske)
    En seiko digital metronom
    Enda en digital metronom (husker ikke merket)
    En Seiko digital gitarstemmer
    8-10 stk kassettskuffeseksjoner
    Et par Canton høyttalere
    Et par Dali Zenor 1
    Et par australske minimonitorer
    Et par høyttalerkabler 2x2 m. (Gave fra Hertugen)
    Fire PF grammofonplater
    En Jonas Fjeld grammofonplate
    En AKAI kassettspiller
    Et AKAI keyboard
    Bluesound Node X
    Et stk Sluket clamp versj 2 (kun 10 eks laget!)
    Et par ANC hodetelefoner


    Var vel det jeg kom på i farten
     
    Sist redigert:

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.791
    Antall liker
    21.342
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    lurt....var det stor forbedring å gå fra to til fire subber?
    ja, faktisk latterlig stor.
    mye jevnere og mer naturlig bass.
    det ideelle hadde vel vært å stacke 8 pr side slik at det gikk fra gulv til tak, hehe.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.580
    Antall liker
    2.780
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ut: Devialet d200
    Inn: Aavik u-180
    Hørte Aavik spille gnistrende på et par Marten, og det viser seg å ha vært et godt bytte.

    Ut: Pylon Jasper 25
    Inn: Gold Note A6 Evo
    Fordi Pylon ble for store, igjen opplever jeg byttet som godt

    På sikt: Muligens en ok spiller som tar sacd

    mvh
    Proffen
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.962
    Antall liker
    13.312
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    gjort noe med de?
    har du noe tape å spille?
     

    jorwed_

    Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Innlegg
    10.879
    Antall liker
    17.477
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hyggelig å se at jeg har solgt noe av det som nevnes i tråden :) Det å liste opp hva jeg har kjøpt blir vanskelig, MEN vil nevne det siste kjøpet i alle fall : Blir forhåpentlig å se i egen byggetråd snarlig :) JBL 4341
    IMG_1880.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn