Hva har du lært i dag?

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Man lærer så lenge man lever, visstnok...

Litt hver dag om man er heldig.

Så det kunne jo vært interessant å høre hva andre føler de har lært nylig.

Jeg har i dag lært:

- det er ikke lurt å bruke symaskinen så sjelden at man glemmer hvordan den skal brukes.

- det er en dings på symaskiner som tråden skal gjennom som man må vri på hjulet på siden for å få frem om den ikke er der av seg selv.

- det er veldig irriterende når man ikke får til det man hadde trodd skulle være enkelt

- det er dumt å påta seg å sy ting, selv helt enkle ting

- sying er ikke bra for blodtrykket
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.400
Antall liker
11.236
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Jeg har lært i formingstimen på ungomskolen (eller var det barneskolen? )at en symaskin lett syr gjennom en finger. Det er like lett at nålen knekker etterpå også.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.139
Antall liker
8.768
Torget vurderinger
1
Min far lærte meg at jeg ikke var en dårligere person enn andre selv om jeg brukte briller.

Mvh. Bjørn
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Bunaden til niesen som skal justeres? ... du har jo hele morgendagen på deg fremdeles...

I dag har jeg lært at det har dukket opp mange trivelige kafeer i Bergen den siste tiden, og fått inntrykket av at Skostredet kan bli Bergens utgave av Grynerløkka om noen år. Engen og er i siget cafémessig, med Colonialen og Molière som gode eksempler.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Ikke akkurat idag, men for to dager siden. At et foster på 12 uker er så utviklet, og så livlig. Overraskende og morsomt! :) :) :)

Idag:
At det er lov til å bli rørt (egentlig ingen ny lærdom da), og veldig glad for at jeg slapp å dekke begravelsen til de to søstrene som ble drept i bilulykke forrige Lørdag. Kjenner så absolutt en liten klump, når jeg leser om det og ser bilder på nett ikveld. Selv om det dessverre er endel av jobbhverdagen, så blir en (heldigvis) aldri for godt vant og overfladisk til slike ting.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
bambadoo skrev:
Jeg har lært i formingstimen på ungomskolen (eller var det barneskolen? )at en symaskin lett syr gjennom en finger. Det er like lett at nålen knekker etterpå også.
Ja der ser du, farlige er de og... :eek:

Jeg lærte at stiftemaskiner kan stifte inn i fingre da jeg gikk i barnehagen, jeg lærte og at man ikke må holde der stiften kommer ut når man skal sette nye stifter i og klemme de på plass.


Jeg skulle bare sy noen erteposer til ballkastkonkurranse på 17. mai. Hadde ikke erter så det ble makaroni.

Tror du jeg våger meg på bunadssying, å nei du... det skulle tatt seg ut... ;D

12 uker ja, det ser helt ut som et menneske da, bare veldig lite...

Blir familieforøkelse i november da eller? Det blir kjekt. :)
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Komponenten skrev:
Blir familieforøkelse i november da eller? Det blir kjekt. :)
Noen må jo ta over platesamlinga den dagen gamle Eros legger inn årene. ;D
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.342
Antall liker
38.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Ikke akkurat idag, men for to dager siden. At et foster på 12 uker er så utviklet, og så livlig. Overraskende og morsomt! :) :) :)

Idag:
At det er lov til å bli rørt (egentlig ingen ny lærdom da), og veldig glad for at jeg slapp å dekke begravelsen til de to søstrene som ble drept i bilulykke forrige Lørdag. Kjenner så absolutt en liten klump, når jeg leser om det og ser bilder på nett ikveld. Selv om det dessverre er endel av jobbhverdagen, så blir en (heldigvis) aldri for godt vant og overfladisk til slike ting.
For det første, gratulerer..

Og for den andre.. hva jobber du med?

Har ikke lært i dag, men dette kom nok en gang til meg.
To på jobben fikk vite at deres samlivspartnere har kreft, ene 27 år den andre 50..

- Ta vare på livet, nyt det hvert minutt det nytes kan.
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.738
Antall liker
3.918
Sted
Oslo
Pressefotograf i relativ stor avis.

Forøvrig vil jeg si at en ikke skal ta livet for gitt.
Skulle nesten ønske at alle kunne tilbringe et par dager på et sted som f.eks Sunnaas Sykehus. Tror endel ville få på seg nye briller da.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.342
Antall liker
38.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
ErosLoveking skrev:
Pressefotograf i relativ stor avis.
Huff, ikke alltid like kjekt å ta bilder på jobben kan jeg tenke meg nei..
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
ErosLoveking skrev:
Komponenten skrev:
Blir familieforøkelse i november da eller? Det blir kjekt. :)
Noen må jo ta over platesamlinga den dagen gamle Eros legger inn årene. ;D
Selvsagt. :)

Så kan kompisene spørre hva i alle dager det er for noe rart og hva han/hun skal bruke det til.. ;D

Forstår godt at man blir påvirket når man tar bilder av triste ting, uansett hvor mange ganger man har gjort det før.. å miste to (alle ?) ungene sine på en gang er så tragisk at det er vanskelig å fatte..
 

picpac

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.09.2006
Innlegg
123
Antall liker
0
Lærte av sjefen min her om dagen at men skal lære to nye ting hver dag.
Det var det jeg lærte den dagen...
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
ErosLoveking skrev:
Pressefotograf i relativ stor avis.

Forøvrig vil jeg si at en ikke skal ta livet for gitt.
Skulle nesten ønske at alle kunne tilbringe et par dager på et sted som f.eks Sunnaas Sykehus. Tror endel ville få på seg nye briller da.
Kona mi jobber på Sunnaas. De tingene hun forteller setter meg ut rett som det er.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
I dag har jeg lært at jeg aldri skal skru på de tingsene som har med bensin tilførsel på biler å gjøre. Har hjulpet en kompis som er bilmekaniker med å fikse bilen hans og lærte at dette skal jeg aldri prøve på egenhånd.
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
20.342
Antall liker
38.336
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Det er godt at dagen ikke har mer en 24 timer, tenkte jeg i dag da pjukken stod og hoppet i sengen kl. 04.45 i dag, huff jeg er trøtt!
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
At man skal ikke sitte oppe og høre på musikk til langt på natt når man skal på jobb dagen derpå !

/jan
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
At man bør passe på at skjøteledningen alltid er bak deg når du bruker hekkesaks, ikke oppå bladet ;D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Jeg lærte en gang at når man skal åpne et glass med sild, fordi den som liker sild har brukket fingeren og ikke klarer det selv, bør man ikke holde glasset litt fra seg for å ikke få ekkelt sildesø på seg, for da får man ikke bare litt ekkelt sildesø på seg, men også halve innholdet i sildeglasset. Og ikke bare på seg, men også utover store deler av gulvet. :-\
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Komponenten skrev:
Jeg lærte en gang at når man skal åpne et glass med sild, fordi den som liker sild har brukket fingeren og ikke klarer det selv, bør man ikke holde glasset litt fra seg for å ikke få ekkelt sildesø på seg, for da får man ikke bare litt ekkelt sildesø på seg, men også halve innholdet i sildeglasset. Og ikke bare på seg, men også utover store deler av gulvet. :-\
Det kan også være et triks å holde glasset med lokket opp når man forsøker å åpne det. ;)

Ellers finnes det jo noe til enhver anledning som bruker strøm og gjør jobben bedre enn mennesker, iallefall for kvinner med rheumatiske fingre og slikt. ::)

 

Vedlegg

Hamram

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.09.2006
Innlegg
1.120
Antall liker
8
Torget vurderinger
1
Jeg har i løpet av det siste året erfart at norsk helsevesen (systemet) er latterlig dårlig. ::) Det går rett og slett på helsa løs, og det kan da umulig være intensjonen..?

Kortversjon:
  • Jeg fikk en vridningsskade i et kne i mars 2007
  • Jeg ble sendt på MR etter tre uker
  • Kirurgen på sykehuset konkluderte med delvis avrevet korsbånd pluss bruskskade
  • Jeg ble sendt til fysioterapeut
  • Fysioterapeuten sendte etter et par mnd brev til sykehuset, og sa at dette ikke hjalp. Han anbefalte kirurgisk inngrep
  • Legen min skrev til sykehuset, og henviste til "Raskere tilbake i jobb" bestemmelsen
  • Sykehuset gav blanke i disse henvendelsene, og tvang meg til å fortsette fysioterapien
  • Slik gikk året, med masse mas og kjas, og konstante smerter
  • Endelig, i april i år ble jeg operert. Det tok en times tid...
  • Etter operasjonen fikk jeg beskjed om at korsbåndet mitt var 100 % intakt, og at jeg kun hadde bruskskade..!
  • Min type skade burde visstnok behandles snarest mulig for å unngå varige mén, og trening kunne umulig hjelpe, bare gjøre det verre
  • Oppsummering:
    -Sykehuset ville spare det operasjonen kostet.
    -Jeg belastet hjemkommunen min, da de måtte betale for fysioterapien.
    -Heldigvis klarte jeg å jobbe, så samfunnet slapp å betale sykepenger til meg, men det var på hengende håret...
    -Livskvaliteten min er sterkt redusert. Tenk deg å ha en fot som du omtrent ikke kan bruke, og nesten alt det du vanligvis har holdt på med betinger OK bevegelse i alle ledd.
    -Alle disse unødvendighetene og minst et år ødelagt av livet mitt, skyldes at et lite team ved et sykehus ville spare inn kostnadene ved en enkel operasjon.

Jupp, derfor er jeg altså meget kritisk til norsk helsevesen... Jeg gjorde alt hva jeg kunne, men ingenting hjalp. Sykehusgjengen var standhaftige som bare det. Kan skjønne at de visste best. En vanlig allmennlege og en fysioterapeut, skulle liksom de vite bedre? Og pasienten da..? Han kunne de i alle fall ikke høre på. Nope, det viktigste var å passe på budsjettet.

Mon hvordan det gikk nå, når jeg ble operert til slutt likevel? Kanskje noen måtte gå fra jobben sin? Skulle ikke forundre meg det gitt, for det virker som om det er et beintøft miljø på sykehusene i Norge. ::)

PS: Får håpe jeg unngår varige mén...
 

yellow

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
403
Antall liker
187
I dag har jeg lært, for åttitredje gang, at man ikke bør gå og drikke kaffe samtidig... :eek:
Jeg er ekstremt tunglært ::)
 

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Innlegg
5.270
Antall liker
6.563
At det fortsatt er deilig å være arbeidsfri. 4mnd. Mmm.
 
K

kathrine

Gjest
Huff, det vil og kan jeg ikke si til noen..... ::) :'(
Vh
S
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.644
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
I dag har jeg lært at man blir værsjuk og deprimert når det blåser frisk bris og snør ute den 16de. mai. :( :'(
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Spiralis skrev:
I dag har jeg lært at man blir værsjuk og deprimert når det blåser frisk bris og snør ute den 16de. mai. :( :'(
Det var vel det året da sommeren falt på en torsdag. ::)

 

Vedlegg

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Det er mange år siden jeg lærte at når man er misfornøyd med været, og ønsker seg noe som er bedre, så tar man konsekvensen av det.
Derfor er jeg en..........., ja nettopp, klimaflyktning. 8) ;D


 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
Spiralis skrev:
I dag har jeg lært at man blir værsjuk og deprimert når det blåser frisk bris og snør ute den 16de. mai. :( :'(
I dag har jeg lært at man blir svett når man slår plenen 17. mai... ::)

Sorry, den var litt slem... :-*


Dessuten har jeg lært at de selger alle de gamle platene til David Bowie veldig billig på CDON, 59 per stykk...

Hvor er det du har flyktet hen da Oddgeir?

Slår det til som de spår så flykter vi vel snart nordover alle mann, da kan dere få god pris for tomtene der oppe Spiralis, trøst deg med det.. :)


PS. Spiralis, tror de meldte snø i Oslo i morgen og... ;)
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Komponenten skrev:
Hvor er det du har flyktet hen da Oddgeir?
Kjære deg Kompo, jeg sitter her i Oslofjorden og venter jeg. 8)

Her synker vannstanden litt for hvert år, og alt er vel.
 
Ø

Øivind

Gjest
I dag har jeg ikke lært noenting, ettersom dagen i dag har vært identisk med dagen igår.
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.575
Torget vurderinger
2
Jeg har lært at ansjos på pølse ikke smaker spesielt godt.
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.448
Antall liker
26.386
Torget vurderinger
24
At selv ikke jeg kan unngå alder og kilo... Hvem skulle vel trodd.
Så, ikveld drikker jeg rødvin og Single Malt fremfor fetende øl.

Rolfozzy, at ansjos ikke er godt lærte jeg i bursdagsselskap allerede som femåring.
(En tramatisk opplevelse forresten. Barneselskap for femåringer, god oppdragelse med klar beskjed om å spise opp maten når man er på besøk, en mor i nabolaget fullstendig blottet for hva femåringer liker. Jeg trodde det var leverpostei oppå den skiva med egg, men den gang ei.)
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
I kveld har jeg lært at PRS Carlos Santana Signature slett ikke hjelper meg til å låte som Santana ;D ;D
Men duverden for en grom guitar, me want :D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
donnerwetter skrev:
I kveld har jeg lært at PRS Carlos Santana Signature slett ikke hjelper meg til å låte som Santana ;D ;D
Men duverden for en grom guitar, me want :D
Som 18-åring lærte jeg at Fender Telecaster er kongen blant gitarer. Siden har jeg reist verden rundt med den. 8) ;D
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Øivind skrev:
I dag har jeg ikke lært noenting, ettersom dagen i dag har vært identisk med dagen igår.
Kanskje i morgen? Alle gode ting er 3.. ikke gi opp. :D
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.081
Antall liker
6
oddgeir skrev:
Komponenten skrev:
Hvor er det du har flyktet hen da Oddgeir?
Kjære deg Kompo, jeg sitter her i Oslofjorden og venter jeg. 8)

Her synker vannstanden litt for hvert år, og alt er vel.
Hva venter du på da... snøen...? ;D ;D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.597
Antall liker
10
Komponenten skrev:
Hva venter du på da... snøen...? ;D ;D
Nå må du ikke være nesevis kjære.

Jeg venter på sommeren naturligvis. 8)
 
Topp Bunn