Hvilke strøk er det utrygt å bevege seg, Polka? Konkretiser nå.
Hvor i Bergen, Stavanger, Trondheim og Oslo er det utrygt å bevege seg?
Nesten for dumt spørsmål til å svare på. Hvis du ikke har fått med deg utviklingen i Norge de siste årene, foreslår jeg at du søker opp informasjon. Men Oslo er naturlig nok mest utsatt. Ran og vold skjer meget hyppig på utsatte steder. Politibiler på skoler er vanlig. Våpen beslaglegges. Lærere trues og skades. And guess what, det er visse kulturer som er sterkt overrepresentert i faenskapet. Jeg kjenner to polititjenestemennesker, en kvinne og en mann i litt forskjellige stillinger. Jeg har forøvrig kollegaer fra mange forskjellige land, også Somalia til tider, og har ingen problemer med det. Du kan spare deg for rasismegnålet. Det er ikke rasisme å påpeke aktuelle fakta eller å komme med realistiske eksempler. Rasisme er et totalt misbrukt uttrykk. Den opprinnelige betydningen av rasisme er forestillingen om at en rase/kultur pr. automatikk er overlegen en annen.
Stovner, Holmlia, Søndre Nordstrand, Grønland er eksempler på steder jeg ikke ville gått alene kveld/natt eller tatt en sen buss alene. Det går vel stort sett bra, og i en by er man naturlig nok mer utsatt enn på landet kanskje... men risikoen i disse og andre områder nede i sentrum er mye større etter den voldsomme innvandringen og familegjenforeningene de siste 20-30 år.
Unge er utsatt. Det skjer hyppige ran hvor gutter og jenter ned i 12 års alderen truer med kniv eller vold, og utfører vold, for å få verdisaker eller merkeklær.
Mulig jeg kunne brukt eksempler uten å nevne spesifikt land, men ærlig talt... jeg gidder ikke bruke tid på å diskutere hvorvidt vi har store utfordringer med kriminalitet som følge av innvandring. Det er en sannhet, og for meg et veldig mye større problem enn politivold. Det går ut over helt uskyldige mennesker, og liv går tapt. At en yrkeskriminell får litt røff behandling er altså mer provoserende for deg. Uforståelig for meg.