Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Problemet er at politiet kan finne ut i sitt hode at DU er den skyldige, og når de ustraffet kan bruke vold for å fremme sin hypotese så er det en rekke justismord som oppstår. Finnes utrolig mange falske tilståelser gjort under press.

    Jeg vil ikke ha et politi som benytter vold slik som de føler for og som bryter lovverket ment for å beskytte våre rettigheter.

    Politiet er alldeles ikke ufeilbare, og når de nekter å rydde i sine råtne egg så kan jeg ikke stole på at den politibetjenten som jeg tilfeldigvis møter på i tjeneste er en good guy. Han kan være et råttent eple.

    Politiet er ikke din venn. De har makt til å fucke opp livet ditt, uansett hvor lovlydig du er.
    Selvsagt er polititet din venn. La meg tippe... du eller dine nærmeste har aldri vær i en situasjon der politiet har vært gode å ha. Om du en gang sitter og slapper av med en øl og en gjeng på 5-6 somaliere kommer for å lage livet fryktelig for deg, tenker jeg du ønsker mest av alt en politipatrulje som kan hjelpe deg. Polititet er ikke ufeilbarlige, men de eneste som står mellom oss og faenskapet som truer vår hygge og trygghet. At hardbarkede kriminelle blir tatt litt hardt noen ganger er virkelig ikke et stort problem i Norge. Det er det i USA, og jeg ser ingen formildende omstendigheter i mange av de styggeste sakene der borte.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    de gjengene på 5-6 somaliere jeg har observert er de som står på et hjørne i en bydel og snakker. Jeg har aldri hatt noe behov for beskyttelse fra somaliere, og jeg ser ikke for meg at jeg får det. Kanskje du skal ta en titt i speilet og se på dine rasistiske fordommer?

    Politiet er ikke ufeilbare og da er det et megaproblem at de benytter unødvendig vold som virkemiddel. Skulle jeg være på feil sted til feil tidspunkt og de mistenker meg for noe jeg alldeles ikke har gjort så vil jeg ikke ha en brautendes politimann over meg som tar ulovlig halsgrep, fordi han føler for det. Jeg ønsker heller ikke å bli avhørt av noen som tillater at slike brautendes brøleaper befinner seg i etaten.

    Når livet blir fryktelig grunnet trusler så vil politiet rydde opp, sier du. Vel, gjør de virkelig? Ta den norsk-somaliske familien på Elverum. De hadde en norsk-etnisk rasistjæveø av en nabo som ødela dems bomiljøet gjennom trusler og what-not. Ryddet politiet opp, sa du?

    Politiet er ikke din venn. Politiet har voldsmonopol i Norge og mulighet til å ta deg med makt inn på politihuset og bure deg inne.
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Mulighet til å ta deg med makt om du ikke vil.Du får vel en mulighet til å bli med frivillig.Ville du vært politi om der ikke var mulighet for maktbruk med alle de galninger som finnes !
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    de gjengene på 5-6 somaliere jeg har observert er de som står på et hjørne i en bydel og snakker. Jeg har aldri hatt noe behov for beskyttelse fra somaliere, og jeg ser ikke for meg at jeg får det. Kanskje du skal ta en titt i speilet og se på dine rasistiske fordommer?

    Politiet er ikke ufeilbare og da er det et megaproblem at de benytter unødvendig vold som virkemiddel. Skulle jeg være på feil sted til feil tidspunkt og de mistenker meg for noe jeg alldeles ikke har gjort så vil jeg ikke ha en brautendes politimann over meg som tar ulovlig halsgrep, fordi han føler for det. Jeg ønsker heller ikke å bli avhørt av noen som tillater at slike brautendes brøleaper befinner seg i etaten.

    Når livet blir fryktelig grunnet trusler så vil politiet rydde opp, sier du. Vel, gjør de virkelig? Ta den norsk-somaliske familien på Elverum. De hadde en norsk-etnisk rasistjæveø av en nabo som ødela dems bomiljøet gjennom trusler og what-not. Ryddet politiet opp, sa du?

    Politiet er ikke din venn. Politiet har voldsmonopol i Norge og mulighet til å ta deg med makt inn på politihuset og bure deg inne.
    Veldig forutsigbart svar. Vi vet alle at det eksisterer rasisme i Norge. Jeg har aldri forsvart slik oppførsel. Men jeg vet også at det dessverre er et utbredt problem i de større byene med gjenger som gjør det utrygt å bevege seg i visse strøk. Det skjer meget stygge ting. At du har et slikt ensidig syn på politiet er trist for deg. Finnes veldig mange gode politifolk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Et "megaproblem"?
    Uten å ha sett noen statistikk på det, er jeg allikevel ganske sikker på at det er ikke er noen tvil om at det er flere lovlydige som har nytte og glede av politiets eksistens og tjenester, enn de som opplever det motsatte. Om vi et par ganger i året får høre om situasjoner hvor noen i politiet har tatt en stygg feilvurdering eller kanskje tilogmed oppført seg fullstendig upassende, så vet jeg ikke om det kan kvalifisere til å regnes som "et megaproblem"

    (utsagnet mitt tar ikke hensyn til hva kriminelle måtte føle. Det er stor fare for at det er mange der som føler politiet er fordomsfulle og derfor behandler dem urettferdig, men det blir en helt annen diskusjon)
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvilke strøk er det utrygt å bevege seg, Polka? Konkretiser nå.

    Hvor i Bergen, Stavanger, Trondheim og Oslo er det utrygt å bevege seg?
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    hvis du synes mega ble for mye, så stryk mega.

    Er det et problem eller ikke et problem at politiet bruker ulovlig og unødvendig vold, livsfarlig sådann, og det ikke får noen følger for betjentene?


    Hvis du vil ha eksempel på lovlydig borger som får problem med politiet, så kan du gå tilbake til faren og hans autistiske barn som nakenbadet. 3 politibetjenter gjorde livet surt for faren i en ikke-sak, fordi noen tilskuere totalt hadde misforstått situasjonen. Politiet utførte ulovlig ransakelse og frihetsberøvelse foran eget hjem (gapestokk-effekt).

    Politiet er ikke din venn. (Jeg sier alldeles ikke at politiet er din fiende.)
     
    Sist redigert:

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    3 politibetjenter gjorde livet surt for faren i en ikke-sak, fordi noen tilskuere totalt hadde misforstått situasjonen.
    Med andre ord, feilen politiet gjorde var å ta en henvendelse de mottok fra publikum på alvor.
    Det samme vil skje dersom f.eks du anmelder meg for å ha voldtatt deg. Om de tar henvendelsen på alvor, så vil det gjøre livet surt for meg. Det vil jeg føle er dritt.
    Alternativet er at de ikke tar deg seriøst. Og da er det du som føler at politiet ikke spiller på lag.
    Det blir feil uansett.

    Politiet er ikke din venn. (Jeg sier alldeles ikke at politiet er din fiende.)
    Akkurat det var en viktig presisering.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke strøk er det utrygt å bevege seg, Polka? Konkretiser nå.

    Hvor i Bergen, Stavanger, Trondheim og Oslo er det utrygt å bevege seg?
    Kriminelle har full kontroll over gater mellom rådhuset og politihuset i Oslo

    Justisminister Jøran Kallmyr møtte politimesteren i Oslo Beate Gangås og byrådsleder Raymond Johansen for å diskutere problemet med ungdomskriminalitet i hovedstaden i oktober. Nå får Kallmyr og regjeringen kritikk for at tiltakene kommer for sent.

    ANSVARLIGE: Både avgått Justisminister Jøran Kallmyr (Frp), politimesteren i Oslo Beate Gangås og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har ansvar for ungdomskriminaliteten i hovedstaden. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)

    Kriminelle har full kontroll 500 meter fra landets største politihus.
    Åpne deleknapper for artikkelen
    Lukk deleknapper for artikkelen

    30.01.20 10:03 30.01.20 13:27
    Det er 500 meter å gå fra landets største politisenter til landets verste kriminelle område. Og fortsetter du, kommer du ganske raskt til landets største lokalpolitiske maktsenter - Oslo rådhus.

    Likevel klager barnehager, butikker og kafeer i området på at de blir tyrannisert av narkotikaselgere og kriminelle gjenger. Og Aftenposten har i dag regnet ut at bydelene med 195.000 innbyggere i fjor hadde 36.000 lovbrudd.
    Brutalt sagt: 1/9 av alle lovbrudd i hele Norge skjer på noen få kvadratkilometer i landets hovedstad.

    Capture2.JPG
    Capture.JPG

    Ran i Oslo vist under
    Capture.JPG

    Var det noe mer du lurte på Larson?
     
    Sist redigert:

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Med andre ord, feilen politiet gjorde var å ta en henvendelse de mottok fra publikum på alvor.
    Det samme vil skje dersom f.eks du anmelder meg for å ha voldtatt deg. Om de tar henvendelsen på alvor, så vil det gjøre livet surt for meg. Det vil jeg føle er dritt.
    Alternativet er at de ikke tar deg seriøst. Og da er det du som føler at politiet ikke spiller på lag.
    Det blir feil uansett.


    Akkurat det var en viktig presisering.
    Kriminelle har full kontroll over gater mellom rådhuset og politihuset i Oslo

    Justisminister Jøran Kallmyr møtte politimesteren i Oslo Beate Gangås og byrådsleder Raymond Johansen for å diskutere problemet med ungdomskriminalitet i hovedstaden i oktober. Nå får Kallmyr og regjeringen kritikk for at tiltakene kommer for sent.

    ANSVARLIGE: Både avgått Justisminister Jøran Kallmyr (Frp), politimesteren i Oslo Beate Gangås og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har ansvar for ungdomskriminaliteten i hovedstaden. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)

    Kriminelle har full kontroll 500 meter fra landets største politihus.
    Åpne deleknapper for artikkelen
    Lukk deleknapper for artikkelen

    30.01.20 10:03 30.01.20 13:27
    Det er 500 meter å gå fra landets største politisenter til landets verste kriminelle område. Og fortsetter du, kommer du ganske raskt til landets største lokalpolitiske maktsenter - Oslo rådhus.

    Likevel klager barnehager, butikker og kafeer i området på at de blir tyrannisert av narkotikaselgere og kriminelle gjenger. Og Aftenposten har i dag regnet ut at bydelene med 195.000 innbyggere i fjor hadde 36.000 lovbrudd.
    Brutalt sagt: 1/9 av alle lovbrudd i hele Norge skjer på noen få kvadratkilometer i landets hovedstad.

    Vis vedlegget 651626
    Vis vedlegget 651627

    Ran i Oslo vist under
    Vis vedlegget 651628

    Var det noe mer du lurte på Larson?
    Betyr dette at publikum er utrygge når de beveger seg i disse områdene?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.264
    Antall liker
    9.498
    Torget vurderinger
    2
    Betyr dette at publikum er utrygge når de beveger seg i disse områdene?
    Ja min svigermor ble ranet på åpen gate midt på dagen på vei til butikken i nevnte område.
    Jeg har en kollega som helt uprovosert ble slått ned og nesten drept av noen ungdommer
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Hvilke strøk er det utrygt å bevege seg, Polka? Konkretiser nå.

    Hvor i Bergen, Stavanger, Trondheim og Oslo er det utrygt å bevege seg?
    Nesten for dumt spørsmål til å svare på. Hvis du ikke har fått med deg utviklingen i Norge de siste årene, foreslår jeg at du søker opp informasjon. Men Oslo er naturlig nok mest utsatt. Ran og vold skjer meget hyppig på utsatte steder. Politibiler på skoler er vanlig. Våpen beslaglegges. Lærere trues og skades. And guess what, det er visse kulturer som er sterkt overrepresentert i faenskapet. Jeg kjenner to polititjenestemennesker, en kvinne og en mann i litt forskjellige stillinger. Jeg har forøvrig kollegaer fra mange forskjellige land, også Somalia til tider, og har ingen problemer med det. Du kan spare deg for rasismegnålet. Det er ikke rasisme å påpeke aktuelle fakta eller å komme med realistiske eksempler. Rasisme er et totalt misbrukt uttrykk. Den opprinnelige betydningen av rasisme er forestillingen om at en rase/kultur pr. automatikk er overlegen en annen.

    Stovner, Holmlia, Søndre Nordstrand, Grønland er eksempler på steder jeg ikke ville gått alene kveld/natt eller tatt en sen buss alene. Det går vel stort sett bra, og i en by er man naturlig nok mer utsatt enn på landet kanskje... men risikoen i disse og andre områder nede i sentrum er mye større etter den voldsomme innvandringen og familegjenforeningene de siste 20-30 år.

    Unge er utsatt. Det skjer hyppige ran hvor gutter og jenter ned i 12 års alderen truer med kniv eller vold, og utfører vold, for å få verdisaker eller merkeklær.

    Mulig jeg kunne brukt eksempler uten å nevne spesifikt land, men ærlig talt... jeg gidder ikke bruke tid på å diskutere hvorvidt vi har store utfordringer med kriminalitet som følge av innvandring. Det er en sannhet, og for meg et veldig mye større problem enn politivold. Det går ut over helt uskyldige mennesker, og liv går tapt. At en yrkeskriminell får litt røff behandling er altså mer provoserende for deg. Uforståelig for meg.
     
    Sist redigert:

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    96
    Kriminelle har full kontroll over gater mellom rådhuset og politihuset i Oslo

    Justisminister Jøran Kallmyr møtte politimesteren i Oslo Beate Gangås og byrådsleder Raymond Johansen for å diskutere problemet med ungdomskriminalitet i hovedstaden i oktober. Nå får Kallmyr og regjeringen kritikk for at tiltakene kommer for sent.

    ANSVARLIGE: Både avgått Justisminister Jøran Kallmyr (Frp), politimesteren i Oslo Beate Gangås og byrådsleder Raymond Johansen (Ap) har ansvar for ungdomskriminaliteten i hovedstaden. Foto: Stian Lysberg Solum (NTB scanpix)

    Kriminelle har full kontroll 500 meter fra landets største politihus.
    Åpne deleknapper for artikkelen
    Lukk deleknapper for artikkelen

    30.01.20 10:03 30.01.20 13:27
    Det er 500 meter å gå fra landets største politisenter til landets verste kriminelle område. Og fortsetter du, kommer du ganske raskt til landets største lokalpolitiske maktsenter - Oslo rådhus.

    Likevel klager barnehager, butikker og kafeer i området på at de blir tyrannisert av narkotikaselgere og kriminelle gjenger. Og Aftenposten har i dag regnet ut at bydelene med 195.000 innbyggere i fjor hadde 36.000 lovbrudd.
    Brutalt sagt: 1/9 av alle lovbrudd i hele Norge skjer på noen få kvadratkilometer i landets hovedstad.

    Vis vedlegget 651626
    Vis vedlegget 651627

    Ran i Oslo vist under
    Vis vedlegget 651628

    Var det noe mer du lurte på Larson?
    Jeg holdt på å trykke liker, men det er ikke passende. Dette er forferdelig trist statistikk.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Er vi på leit etter eit ekkokammer?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Da er det muligens på sin plass å spørre hvor det er et megaproblem å møte politi i Norge som lovlydig borger.
    E6 og E16 for å nevne kun et par.

    De fleste her inne er vel klar over at de aller fleste som kjører for fort ser på seg selv som "lovlydige" borgere?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Er vi på leit etter eit ekkokammer?

    Hvem har definisjonretten på hva som er kloakk, rasisme, grums og myter? Enkelte ser ut til å mene at alle avvikende meninger er grums, myter ikke fakta, og endog rasisme.
    Jeg er ikke på Facebook, men man får inntrykk av fra enkelte kommentatorer i media at kommetarfelt er kloakk. Sjøl ser jeg bare at 1-2% av innleggene kan karakteriseres som søppel, men likevel blir dette omtalt som et stort problem og at hele kommentarfeltet er en kloakk. Jeg er ikke sikker på at disse meningsbærerne er interresert i en åpen debatt eller et demokrati...eller i det hele tatt å bli motsagt...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Det forteller vel strengt tatt mer om deg enn kommentarfeltene
    Jeg er ikke sikker på at disse meningsbærerne er interresert i en åpen debatt eller et demokrati...eller i det hele tatt å bli motsagt...
    Ja hva skal man si?? "I rest my case" kanskje? Selv om kommentaren egentlig er Voff sin..............................
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hvem har definisjonretten på hva som er kloakk, rasisme, grums og myter? Enkelte ser ut til å mene at alle avvikende meninger er grums, myter ikke fakta, og endog rasisme.
    Jeg er ikke på Facebook, men man får inntrykk av fra enkelte kommentatorer i media at kommetarfelt er kloakk. Sjøl ser jeg bare at 1-2% av innleggene kan karakteriseres som søppel, men likevel blir dette omtalt som et stort problem og at hele kommentarfeltet er en kloakk. Jeg er ikke sikker på at disse meningsbærerne er interresert i en åpen debatt eller et demokrati...eller i det hele tatt å bli motsagt...
    Det var eit radioprogram for ei tid sidan der (eg trur det var) Astrid Nøklebye Heiberg som vart intervjua. Ho hadde vore pensjonist ei tid, men ville attende til yrkeslivet. Fordi ho aldri vart motsagt. Ho trengte å bryne seg på folk med andre meiningar enn seg sjølv.
    Pensjonistar kan i større grad enn yrkesaktive velje kven dei vil omgåast, og det syner seg at dei føretrekk folk dei er einige med. Det er ikkje sunt å berre få stadfesta sitt eige syn. Vi treng innspel frå Deffe også. For å få testa eigne synspunkt, kanskje modifisere dei, eller stadfeste dei.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tøv, vi trenger selvsagt gode debatter med meningsmotstandere. Men det får man hverken i kommentarfeltet eller med deffe. 99% av det som blir servert er konspirasjonsteorier og trolling. Hva bli det neste, at du påstår at sørlandsnyhetene er et konstruktivt bidrag til den offentlige diskursen?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.239
    Torget vurderinger
    1
    Hvilke kommentarfelt er det du leser?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ettersom du repeterer et tonn av teoriene her, er jeg overbevist om at vi leser akkurat de samme, forskjellen er bare at en av oss kjøper alt sludderet.

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Tøv, vi trenger selvsagt gode debatter med meningsmotstandere. Men det får man hverken i kommentarfeltet eller med deffe. 99% av det som blir servert er konspirasjonsteorier og trolling. Hva bli det neste, at du påstår at sørlandsnyhetene er et konstruktivt bidrag til den offentlige diskursen?
    Ein får ta det ein får.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Er vi på leit etter eit ekkokammer?
    Den der er vel mange år gammel ... er den ikke utslitt etterhvert?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vel, det er ein glidande overgong mellom det å leite etter meiningsfeller og å finne troll. Og konspirasjonar finnest det sikkert rundomkring. Berre ein ikkje viklar seg inn i kabeldebattar.
    Begge er overrepresentert i kommentarfelt.. meningsløs plass for debatt
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er faktisk nokså mye som har og er i ferd med å gå galt..... selv Aftenposten klarer å se det...
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fascinerende at man presterer å klage på dårlige veier OG pågående vedlikehold i samme kommentar. Klart dette burde vært utsatt til han var ferdig på ferie. Ikke så nøye at vinduet for vedlikehold på fjelloverganger er ganske kort.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nåja.... urbanistene må selvsagt bortforklare alle klagene som nå kommer...... dårlige veier, fergekøer, fergepriser, for få avganger på ferger og hurtigbåter osv osb.... det meste som resultat av mangelnde og stadig minkende bevillinger til fylker og kommuner..... også som resultat av stadig flere statlige ansvarsoverføringer slik at staten kan spare flere penger til skatteletter og støtteordninger til kapitalbesitterne....
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.069
    Antall liker
    3.750
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Burde vi hatt en "Minister for kamuflering av distriktspolitiske utfordringer for byfolk på ferie" med tilhørende departement og et par direktorater under seg?
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Pluss en haug med konsulenter for å utrede, og så må man ikke glemme informasjonsansvarlige som kan uttale seg man vil da ikke si noe feil….
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn