Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769

Jadda. Bare du er fra et spesielt område i MidtNorge, så stiller du gjerne opp for arbeidsplassen på sønda'n til dugnad, selvsagt. Her belæres vi av lederen i selveste kooperativet, som maner til å gjøre en innsats for det du brenner for. Som å døtte millioner opp i anus på kjøpmannen. På dugnad.
    Jeg får sprutbrekninger av sånt.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.316
    Sted
    Oslo
    Vel, etter Ernas retorikk så er vel ordet dugnad fullstendig ødelagt.
    Noe ettermæle skal hun jo ha

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Njaaa, rett skal være rett - statsledere verden over har brukt nøyaktig samme retorikk og mange av dem langt oftere enn Erna. Boris, Macron, Conte, Sanchez, Suga, Moon, etc, etc.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vil tro det er en del av denslags rundt om i landet ja. Ingen mangel på hverken godtroende bygdetullinger som knapt kan stave ordet habilitet eller skruppelløse "entrepenører" som gladelig rir en rekke hester samtidig i diverse kommunestyrer rundt om. Og ingen går dem nærmere i sømmene, så kun tilfeldighetene gjør at vi en gang imellom får nyss om møkka.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.769
    Njaaa, rett skal være rett - statsledere verden over har brukt nøyaktig samme retorikk og mange av dem langt oftere enn Erna. Boris, Macron, Conte, Sanchez, Suga, Moon, etc, etc.
    Det er en voldsom skilnad mellom å jobbe gratis for egen arbeidsgiver, og å rydde i borettslaget. Eller å holde avstand + vaske hendene.

Viktig å se denne distinksjonen. Det er IKKE å sammenligne med en dugnad å gå på jobben i sin fritid. Spesielt ille blir det når man ser at kjøpmannen henter ut lønn i astronomiklassen, samtidig som han ber sine undersåtter jobbe gratis fordi "hjertet deres ligger i arbeidsplassen", liksom.

WayAhead

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Yes but there is no turning back Solstad……

Dag Solstad 80 år: – Internett har en ødeleggende innflytelse på samfunnet

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nå mente jeg ikke å berøre artikkelen overhode, men kun påpeke at Erna & Co har brukt samme retorikk som veldig mange statsledere verden over.

Kremmeren kan selvsagt drite & dra.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Tullprat.
    Problemet er heller den regressive venstresiden trang til å stemple alle meningmotstandere med skjellsord, definere all kritikk som hat og for å ønske å stanse ytring av avvikende meninger. Enkelte lærer aldri av historien om hva som faktisk er farlig tankegods......

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Jeg regner med at det står et av disse skiltene der:

Vis vedlegget 734278 Vis vedlegget 734280

Vis vedlegget 734281

og at bilisten har kommet fra den "røde" siden - altså at han har vikeplikt for møtende trafikk. Slik sett har nok bussjåføren sitt på det tørre, men det er jo lov å vise hensyn. Det kan jo være at bilisten tok feil av avstanden bussen hadde til broen og regnet med at han ville rekke over før bussen kom fram.

Ifølge en undersøkelse som ble gjort på trafikkavviklingen i Stockholm for noen år siden fant man at hvis alle fulgte trafikkreglene helt slavisk ville trafikken stoppe. Best trafikkflyt fikk man hvis man i snitt fulgte reglene ca 60% av tiden.
    Tenk f.eks. på hva som ville skje i et kryss der alle har vikeplikt - 4 biler kommer til krysset samtidig og alle har da en bil fra høyre som de dermed har vikeplikt for. Hvis ingen bryter reglene og kjører først har vi en deadlock-situasjon.
    Det husker jeg faktisk ikke, men i mitt sinn tenker jeg på at det er første mann til mølla som gjelder der. En annen ting er at brua er høyest på midten, så man kan faktisk ikke se andre enden, og om det står en buss på andre siden før man kjører utpå. Den er lang og smal, og folk kjører gjerne som om de har stjælt både bil og bensin for å komme fortest mulig over på andre siden.

Som nevnt kjører jeg konsekvent alltid omveien med mindre det er midt på natta eller noe sånt. Og da setter jeg på alt jeg har av fjernlys så andre skal se meg fra andre enden og drite i å kjøre utpå før jeg er over. Eller, de ser ikke meg, men de ser lyset.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland

Jadda. Bare du er fra et spesielt område i MidtNorge, så stiller du gjerne opp for arbeidsplassen på sønda'n til dugnad, selvsagt. Her belæres vi av lederen i selveste kooperativet, som maner til å gjøre en innsats for det du brenner for. Som å døtte millioner opp i anus på kjøpmannen. På dugnad.
    Jeg får sprutbrekninger av sånt.
    Har vært flere saker som dette i nyhetene de siste årene, både Power, XXL, og El-kjøp har gjort det samme.

Det er selvsagt så kvalmt og motbydelig som det kan få blitt. Og folk føler at de ikke kan si nei, fordi de er redd for sanksjoner senere.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.316
    Sted
    Oslo
    Har vært flere saker som dette i nyhetene de siste årene, både Power, XXL, og El-kjøp har gjort det samme.

Det er selvsagt så kvalmt og motbydelig som det kan få blitt. Og folk føler at de ikke kan si nei, fordi de er redd for sanksjoner senere.

Denne, og andre lignende, bør pålegges å betale full overtid +helgetillegg til de ansatte + et passende saftig gebyr.
    Næringslivet forstår penger bedre enn hva dugnadsånd innebærer

• Liker
    Reaksjoner: JMM

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Denne, og andre lignende, bør pålegges å betale full overtid +helgetillegg til de ansatte + et passende saftig gebyr.
    Næringslivet forstår penger bedre enn hva dugnadsånd innebærer
    LO har bedt de ansatte i minst av sakene om å ta kontakt, så de kan bistå med å kreve etterbetaling for overtidsarbeidet. Har ikke helt tro på at kosegutter som dette kommer til å forandre holdningen til sine ansatte av den grunn.

1626561035599.png

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.604
    ^ Hvordan kan denne bedriften ha så stort overskudd? Den ligger jo i et bysentrum hvor MDG har ødelagt alt og det er umulig å finne parkeringsplass.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Fordi. folk bruker pengene sine på vesker istedenfor på bil. Jeg hadde også hatt råd til LV hvis jeg ikke hadde bil.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.007
    Setter alt jeg eier på at de aller fleste som er i markedet for LV også har minimum 1 bil av type premium eller sport.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.020
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det trengs da ikke, LV har seff. egen leveringstjeneste. Og skulle det haste, så sender en bare au pairen...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Setter alt jeg eier på at de aller fleste som er i markedet for LV også har minimum 1 bil av type premium eller sport.
    Mitt inntrykk er at LV er store i segmentet 'usikre noenogtjueåringer av alle kjønn og legninger som tror de blir kule av å eie en dyr og "eksklusiv" motedings selv om de egentlig ikke har råd'.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.007
    Det er vel basert på dine fordommer og ikke nødvendigvis virkeligheten. Uansett så er det parkering i grand garasjen, parkeringshus i Rådhusgata og på Bankplassen. Så ikke veldig vanskelig å komme seg til Nedre Slottsgate med bil.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.316
    Sted
    Oslo
    Handler du en håndveske med plass til en tibetansk teppetisser, eller en trolleks til håndleddet
    Da trenger du ikke suv for å få det med hjem

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tror ikke det er veldig mye fordommer. Det har da vært nevnt på TV en del ganger og selv har jeg vært borti en rekke unge jenter som eier vesker til 30-100.000 mens de bor på hybel og snur på skillingen for å få råd til en til.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.316
    Sted
    Oslo
    Tror ikke det er veldig mye fordommer. Det har da vært nevnt på TV en del ganger og selv har jeg vært borti en rekke unge jenter som eier vesker til 30-100.000 mens de bor på hybel og snur på skillingen for å få råd til en til.
    Selv bodde jeg på Sogn studentby, med elektrostater og Koetsu pickup
    Vi har alle våre prioriteringer, og ser ofte ned på de med andre prioriteringer enn våre egne

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi har alle våre prioriteringer, og ser ofte ned på de med andre prioriteringer enn våre egne

Ikke for min del, jeg bare påpekte at det faktisk er et ganske så vanlig fenomen. Ække min bissnisss hva folk bruker studielånet til.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.007
    Finnes selvsagt et par av disse, men ikke nok til å holde liv i hele Nedre Slottsgate og Steen & Strøm. Et enkelt Google søk gir oss en rekke studier som forteller oss at en typisk LV kunde er en dame på 40+ med god inntekt.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.322
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hvis det bare var et par, så er det snodig at jeg alene har møtt på 6-7 stykker.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    3.007
    Jeg vet ikke hvilken omgangskrets du har. Men de milliardene som legges ned i den gata er nok ikke fortrinnsvis av småjenter uten penger.

• Liker
    Reaksjoner: MML

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Det er vel basert på dine fordommer og ikke nødvendigvis virkeligheten. Uansett så er det parkering i grand garasjen, parkeringshus i Rådhusgata og på Bankplassen. Så ikke veldig vanskelig å komme seg til Nedre Slottsgate med bil.
    Det er nok basert på erfaring. Vil du ha kontonummeret mitt så du kan overføre?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.782
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er vel ikke rik nok til å være en sugardaddy, og for gammal til å være noens tomboy.
    Akk sådan e no livet
    Kommentaren min var myntet på at morbid sa han satset alt han eier o.s.v. Ikke noe sugardaddy opplegg, hvis det var det du mente. Jeg vet ikke. Hva mente du egentlig? Jeg er vaffal verken 'sugardaddy' eller 'boy' eller hva du antyder. :unsure: :rolleyes:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.316
    Sted
    Oslo
    Kommentaren min var myntet på at morbid sa han satset alt han eier o.s.v. Ikke noe sugardaddy opplegg, hvis det var det du mente. Jeg vet ikke. Hva mente du egentlig? Jeg er vaffal verken 'sugardaddy' eller 'boy' eller hva du antyder. :unsure: :rolleyes:
    På ingen måte ment mot deg.
    Kun en liten refleksjon om egen situasjon

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.639

Den mest populære utdannelsen er siviløkonomstudiet ved Norges Handelshøyskole (NHH), etterfulgt av Toll, vareførsel og grensekontroll ved Universitetet i Stavanger, som er et nytt bachelorstudium, viste tall fra Samordna opptak etter søknadsfristen til hovedopptaket i april.

Også rettsvitenskap ved Universitetet i Bergen og Universitetet i Oslo lå på søkertoppen.

Ikke noe galt med toll, vareførsel og grensekontroll altså - noen må jo sysle med det også. Men hvordan i helvete kan det bli Norges nest mest søkte studie?? Jeg skjønner forsåvidt også at dette kun tilbys et tsted i Norge mens andre populære ting stort sett tilbys ved en rekke studiesteder, men uansett. Det var jo den TV-serien, men er det virkelig alt som skal til?

I min tid byttet NTH-klassikeren "Elkraft" navn til "Energi og miljø" uten at innholdet var endret nevneverdig. Da gikk kvinneandelen fra et sted fra rundt 0% til nesten 50% i løpet av ett år. En del av disse pikene lurte nok hva de hadde begitt seg utpå når de kom på forelesning med professor Arne Rønnekleiv i Kretstenikk hvor C-14-datering nok var mest hensiktsmessig for å etablere produksjonsår for overheadfoilene han brukte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn