Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    Ja - det er dessverre alt for få slike anledninger så når sjansen byr seg så er det bare å trå til!!

Durex altså....

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976
    Korstoget mot J. K. Rowling startet fordi hun etter alle solemerker å dømme faktisk er transfob.

Du bekrefter jo her hele aktivist problemet, hvis man ikke kjøper hele transagendaen med søkk og snøre så er man transfob. Det må være mulig å diskutere problemstillingene uten å bli karakterisert eller cancelled. Men jeg antar du også mener Stephen King er klovnofob? Det var forøvrig den såkalte transfobe boken som var omtalt og diskutert i videoen jeg nettopp postet. Man hadde rett og slett bestemt seg før noen hadde lest boken.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Nå kjenner jeg personlig ingen transpersoner eller for den del noen som har hatt slike utfordringer i familien. Men etter det jeg har fått med meg av diskusjon i media så er min forståelse av saken som følgende:

1) transpersoner utgjør en svært liten andel av befolkningen
    2) transpersoner er overrepresentert på selvmordsstatistikken, har betydelig dårligere helse og kortere liv enn folk flest
    3) til tross for sprikende tall på hvor mange i Norge som føler at de er født i feil kropp så har jeg ikke sett noe som tyder på at flere har «valgt» å bli trans som følge av større oppmerksomhet og aksept for denne gruppens utfordringer. Se også punkt 2.
    4) så vidt jeg fikk med meg fra det Svein Arne skrev om saken tidligere så er det både en lang og krevende prosess mot at man eventuelt får tilbud om kjønnskorrigerende behandling og operasjon.

Joda, det er en del av puberteten at mange ungdommer kommer i tvil om både identitet, legning og så mye annet. Har også lest saker om enkeltpersoner som senere har angret på valgene de har tatt. Derfor er det veldig viktig at de har familie og ikke minst gode og profesjonelle veiledere rundt seg.

Det jeg derimot har mindre forståelse for er foreldre som skal beskytte egne barn mot å lære at virkeligheten er atskillig mer mangfoldig enn hvordan vi, det store flertall, lever og identifiserer oss som den allmenngyldige normal.

Min tiåring har alt lært om LGTBQ+ på skolen og respekt for at alle mennesker har samme verdi uavhengig av hvordan de ser ut, hvor de er i fra, hvilken religion de er oppvokst med, hvem de blir glad i eller hvordan de føler seg i den kroppen de ble født med. Det synes jeg er bare fint og bekymrer meg ikke en kalori.
    Gjør godt å lese noen innlegg som dette i denne debatten også. Takk.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.433
    Korstoget mot J. K. Rowling startet fordi hun etter alle solemerker å dømme faktisk er transfob.

Jeg leste raskt gjennom den linket øverst. Det er aldeles ikke noe "bevis" eller sannsynlig gjøring av at Rowling er transfob.
    Artikkel forfatteren fordømmer omtrent hele UK og UK feminister som transfobe, ikke bare Rowling, faller på sin egen urimelighet.
    Amerikanere har rett og engelskmenn tar feil? "give me break".
    Oppgulpet fra Vanity fair personen synes jeg ikke en kan ta alvorlig.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Du bekrefter jo her hele aktivist problemet, hvis man ikke kjøper hele transagendaen med søkk og snøre så er man transfob. Det må være mulig å diskutere problemstillingene uten å bli karakterisert eller cancelled. Men jeg antar du også mener Stephen King er klovnofob? Det var forøvrig den såkalte transfobe boken som var omtalt og diskutert i videoen jeg nettopp postet. Man hadde rett og slett bestemt seg før noen hadde lest boken.
    Jeg er enig i at det må være mulig å diskutere problemstillingene, men etter at jeg faktisk har lest litt om dette tidligere og sett noen videoer allerede er jeg i den leiren som oppfatter Rowling som transfob. Noe jeg er langt fra alene om. Her er en ny video som går gjennom størstedelen av saken hvis du er interessert:

Forøvrig tror jeg det bare virker mot sin hensikt når du prøver å tillegge andre tullemeninger som at jeg mener Stephen King er klovnofob.

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.433
    Når du og andre fordømmer Rowling og andre feminister som transfobe kan jeg bare konkludere med at dere er så langt av banen at selv Gjestemedlem framstår som rasjonell. Hjelpe meg...

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976
    Jeg er enig i at det må være mulig å diskutere problemstillingene, men etter at jeg faktisk har lest litt om dette tidligere og sett noen videoer allerede er jeg i den leiren som oppfatter Rowling som transfob. Noe jeg er langt fra alene om. Her er en ny video som går gjennom størstedelen av saken hvis du er interessert:

Forøvrig tror jeg det bare virker mot sin hensikt når du prøver å tillegge andre tullemeninger som at jeg mener Stephen King er klovnofob.
    Det var et ærlig spørsmål ettersom det er en mann som kler seg ut som klovn og gjør kjeltringstreker. Her var det ikke engang snakk om en transperson men en transvestitt

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Jeg leste raskt gjennom den linket øverst. Det er aldeles ikke noe "bevis" eller sannsynlig gjøring av at Rowling er transfob.
    Artikkel forfatteren fordømmer omtrent hele UK og UK feminister som transfobe, ikke bare Rowling, faller på sin egen urimelighet.
    Amerikanere har rett og engelskmenn tar feil? "give me break".
    Oppgulpet fra Vanity fair personen synes jeg ikke en kan ta alvorlig.
    Det var vel en oppsummering av klimaet og miljøet i britisk presse, og prøvde å sette fingeren på at det ofte er hvite, privilegerte mennesker som fremmer den type transfobi som Rowling også er en del av. Og at det gjerne går hånd i hånd med rasisme rettet mot svarte. Det sies også at disse menneskene ikke har fått den samme type motstand i UK som det deres amerikanske motsatser har fått av svarte kvinnelige feminister i USA.

Her er et utdrag fra bokanmeldelsen til vox.com:

Rowling, however, has stated that it is “the simple truth” that allowing trans women to use women’s bathrooms will lead to violent men using those loopholes to attack “natal girls and women.” She began outlining her views on gender in a series of tweets last fall, then elaborated on them in a long essay published this June. There, Rowling perpetuated a series of outdated myths about trans people while repeatedly stating that she’s not transphobic, because she knows and likes trans people. She just also thinks that trans women aren’t real women, that they’re taking advantage of resources meant for “biological women,” and that they are enabling predatory men to commit violence against those “biological women.”

To be clear, regardless of Rowling’s personal feelings toward trans people, all of the ideas she expressed in her essay are transphobic. They actively seek to take rights away from trans people, and they treat trans identity as something that is up for debate, rather than an intrinsic part of human beings who deserve to be treated with dignity. But Rowling has threatened to sue publications who describe her and her views as transphobic, forcing at least one children’s site to issue a public apology.

So to some critics, Troubled Blood is just the latest sign of J.K. Rowling’s increasingly outspoken and retrograde ideas about gender. Others have countered that the book contains no trans characters, that detractors were judging the book without reading it, and that dismissing Troubled Blood before its publication over worries about a trope is cancel culture at its worst. What it would mean to cancel J.K. Rowling, a billionaire with theme park attractions built around her intellectual property, remains unclear. But in any case, Troubled Blood debuted at No. 1 in the UK.

I’ve read all of Troubled Blood’s many pages, and I can say that this book is transphobic. But it’s also just not very good.

What Troubled Blood is, above all else, is an example of Rowling at the mercy of all her worst impulses.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Når du og andre fordømmer Rowling og andre feminister som transfobe kan jeg bare konkludere med at dere er så langt av banen at selv Gjestemedlem framstår som rasjonell. Hjelpe meg...
    Slike feminister har til og med et navn: TERFS. Trans Exclusionary Radical Feminists. Andre kjente TERF's enn Rowling er Kari Jaquesson.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.305
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det var vel en oppsummering av klimaet og miljøet i britisk presse, og prøvde å sette fingeren på at det ofte er hvite, privilegerte mennesker som fremmer den type transfobi som Rowling også er en del av. Og at det gjerne går hånd i hånd med rasisme rettet mot svarte. Det sies også at disse menneskene ikke har fått den samme type motstand i UK som det deres amerikanske motsatser har fått av svarte kvinnelige feminister i USA.

Her er et utdrag fra bokanmeldelsen til vox.com:

Har man noe som helst belegg for å snakke rasister og transfober inn i samme gruppe, samtidig som man kaller de både hvite og privilegerte?
    I første øyekast ser dette ut som både rasistisk og økoloistisk hat

Antonsen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Antall liker
    5.406
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Heldigvis har jeg ingen problemer med å skille kunsten fra kunstneren.

Skulle jeg bare hatt plater fra englebarn som ikke provoserer noen hadde det jaggu ikke vært mange plater igjen i samlinga

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Hadde hun i det minste skrevet gode bøker hadde kanskje til og med jeg lest henne, men jeg syns aldri hun var en spesielt god forfatter heller. Greit for min del, det gjør det bare så mye enklere å boikotte henne enn om hun skulle vært en kunstner jeg likte.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3

Kona mi anmeldte den siste boka, og fikk noe helt annet ut av den enn lenkene dine. (men sant å si så har ikke kona mi den oppfatningen at Rowling er transfob, slik hun (og jeg) har oppfattet det mener Rowling bare at det er forskjell på sosialt kjønn og biologisk. Men det er tydeligvis transfobt nok for enkelte, uten at jeg forstår at det skal være så ille. Tvert imot, legevitenskap fx, så er det et poeng å kunne skille biologisk kjønn)

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Veldig mange av motstemmene hennes feilsiterer, eller de siterer rett, men går så videre til "å vite" hva Rowling mente med det. Akkurat som forsvar av transpersoner kvalifiserer til tankelesing.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976
    Rowling vil ha dassen sin i fred, ergo er hun transfob. Igjen, det må være mulig for biologiske kvinner å argumentere for å beholde arenaer tiltenkt kvinner i utgangspunktet uten å være radikal feminist og transfob.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976
    Kona mi anmeldte den siste boka, og fikk noe helt annet ut av den enn lenkene dine. (men sant å si så har ikke kona mi den oppfatningen at Rowling er transfob, slik hun (og jeg) har oppfattet det mener Rowling bare at det er forskjell på sosialt kjønn og biologisk. Men det er tydeligvis transfobt nok for enkelte, uten at jeg forstår at det skal være så ille. Tvert imot, legevitenskap fx, så er det et poeng å kunne skille biologisk kjønn)
    Ja, det hjelper hvis man ikke har bestemt seg før man leser boka.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.892
    Forøvrig vil jeg legge til at det ikke er noe nytt at folk som «kjemper» for rettigheter for sin gruppe ikke er de mest tolerante hva gjelder andre og mindre grupper.

Politisk kjenner vi det som «balkanisering» hvor ulike etniske/nasjonale grupperinger kjempet for egne rettigheter uten interesse eller sympati for folk (enda) lavere i hakkeorden.

Vi ser det igjen i deler av den feministiske bevegelses motstand mot at LGBTQ+ vil «steal their thunder».

Respekt for menneskerettigheter blir ikke inflatert av å deles med flere, slik enkelte aktivister for egen gruppe synes å tro, vi blir som samfunn alle rikere.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    identitestenkingen, slik den praktiseres som politisk symbolpolitikk, er vel problematisk i forhold til alt som har med det universelle å gjøre.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Ikke vet jeg, men kan jo hende ens egen bias har litt å si for hvordan man tolker ting også. Som at jeg som helnorsk fiskebollehvit nordmann f.eks. ikke trodde det var så mye hverdagsrasisme i Norge i våre dager, men ble behøring motgått når jeg ga uttrykk for det i en tråd her inne for en stund siden. Men basically handler det vel om en leir som sier at "transwomen are women", og en opposisjonell leir som sier "transwomen are men". "Because... biology". Det handler altså dypest sett om at en gruppe ønsker anerkjennelse, mens den andre gruppen mener at det vil skade kvinner og ta fra deres rettigheter å gi dem den anerkjennelsen. I tillegg til at det har blitt fremmet en del stygge fordommer og stereotypier om transkvinner som overgripere og pervoer som bare vil ha innpass i kvinnelige toaletter og garderober.

Her er en annen gjennomgang hvis du ikke gidder å se den kanskje litt for lange contrapoints videoen jeg la ut.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    identitestenkingen, slik den praktiseres som politisk symbolpolitikk, er vel problematisk i forhold til alt som har med det universelle å gjøre.
    Hva med identitetstenking som terapeutisk virkemiddel på individnivå? Anerkjennelse av at man har en annen kjønnsidentitet enn man ble født som, og at man får lov til å leve som sitt opplevde kjønn?

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    650
    Torget vurderinger
    2
    Ser absolutt at egenopplevelse kommer sterkere på banen i generasjonene som er unge voksne, enn tidligere, og det har mye bra for seg. Samtidig er det, filosofisk sett, fallgruver forbundet med å rette blikket for mye innover også. Hanna Arendt argumenterte vel for at moderne mennesker i sin intimsfære egentlig ikke drives av sannhet eller opplysning. Hvem vet.

Når man faller for fristelsen å bruke «biologi» som målestokk, så er ikke det nødvendigvis en fasit. Det er heller ikke nødvendigvis en god målestokk å bruke på sosiale eller kulturelle fenomener.

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976
    Forøvrig vil jeg legge til at det ikke er noe nytt at folk som «kjemper» for rettigheter for sin gruppe ikke er de mest tolerante hva gjelder andre og mindre grupper.

Politisk kjenner vi det som «balkanisering» hvor ulike etniske/nasjonale grupperinger kjempet for egne rettigheter uten interesse eller sympati for folk (enda) lavere i hakkeorden.

Vi ser det igjen i deler av den feministiske bevegelses motstand mot at LGBTQ+ vil «steal their thunder».

Respekt for menneskerettigheter blir ikke inflatert av å deles med flere, slik enkelte aktivister for egen gruppe synes å tro, vi blir som samfunn alle rikere.
    Det handler vel ikke så mye om "steal their thunder", jeg syns ikke det er rart i det hele tatt at kvinner ikke nødvendigvis vil dele egne arenaer med menn, selv om de selvidentifiserer seg som kvinner. Det vil jo potensielt sette likestillingen tilbake. For å sette det litt på spissen, vil man slippe unna med at 40% av et ASA styre selvidentifiserer seg som kvinner? Eller vil en gutt som identifiserer seg som jente få jentepoeng på teknologiske/it fag ved universitet? Sport har vi allerede vært innom.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Ikke vet jeg, men kan jo hende ens egen bias har litt å si for hvordan man tolker ting også. Som at jeg som helnorsk fiskebollehvit nordmann f.eks. ikke trodde det var så mye hverdagsrasisme i Norge i våre dager, men ble behøring motgått når jeg ga uttrykk for det i en tråd her inne for en stund siden. Men basically handler det vel om en leir som sier at "transwomen are women", og en opposisjonell leir som sier "transwomen are men". "Because... biology". Det handler altså dypest sett om at en gruppe ønsker anerkjennelse, mens den andre gruppen mener at det vil skade kvinner og ta fra deres rettigheter å gi dem den anerkjennelsen. I tillegg til at det har blitt fremmet en del stygge fordommer og stereotypier om transkvinner som overgripere og pervoer som bare vil ha innpass i kvinnelige toaletter og garderober.

Her er en annen gjennomgang hvis du ikke gidder å se den kanskje litt for lange contrapoints videoen jeg la ut.

Jeg har lest det meste jeg fant relevant i debatten frem til 2020. Mye gjentagelser og sirkelargumentasjon, så jeg ble litt selektiv i hva jeg leste. En del sementerte feil og. Rowling siterte Maya Forstater som hadde fått sparken for visstnok transfobiske tvittermeldinger. Selv om Rowling bare tok opp sider ved oppsigelsen, så har Maya Forstater sine holdninger blitt tillagt Rowling etterpå.
    Diskusjonen jeg havnet i døde med nedstengningen. Jeg har ikke oppdatert meg siden, men syns jeg har rett til å mene noe om debatten basert på å ha lest kilder selv.
    Slik jeg forstår Rowling så mener hun at alle som opplever seg som kvinner skal anerkjennes som det. (Gender) Men hun sier samtidig at vi ikke må helle ut barnet med badevannet, men fortsatt beholde konseptet biologisk kjønn (Sex) der hvor det er nyttig/relevant.
    En del av hennes motstandere drar «nyttig» så langt at det ser ut som propaganda med hensikt å sverte i mine øyne.
    For resten av de er ideen om å tenke med både gender og sex heretisk, og de er derfor mot Rowling fordi hun representerer et syn de synes er kjettersk.
    Synes Glamour gjennomgangen bekrefter min lesing. Selv om folk blir opprørt av Rowling i ymse fora, så betyr ikke det at de har saklig grunn til å være det imo.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Hva om vi som et tankeeksperiment glemmer frasen "identifiserer seg som kvinner" og later som om det er kvinnehjerner som har blitt transplantert over i biologiske mannskropper?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    ^^Terf essayet er vel ikke verdens beste eksempel på en forsonende tekst😉 men kom og som en reaksjon på å ha blitt forfulgt både på og utenfor some.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Hva med identitetstenking som terapeutisk virkemiddel på individnivå? Anerkjennelse av at man har en annen kjønnsidentitet enn man ble født som, og at man får lov til å leve som sitt opplevde kjønn?
    fint med terapie.

men det skjer gjerne noe når en opphever skillet mellom biologisk og sosialt kjønn – et skille jeg anerkjenner, og vel også alle feminister i tradisjonen fra simone de beauvoir og andre opplysningstenkere (fødes ikke som kvinne, men blir det, sosialt forstått).

nå er jo denne identitetstenkingen ikke noe som skjer på individnivå, politisk sett. det er allltid som gruppe en vil ha anerkjennelsen; eller som det så fint heter: interseksjonalitet(?)

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.735

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har lest det meste jeg fant relevant i debatten frem til 2020. Mye gjentagelser og sirkelargumentasjon, så jeg ble litt selektiv i hva jeg leste. En del sementerte feil og. Rowling siterte Maya Forstater som hadde fått sparken for visstnok transfobiske tvittermeldinger. Selv om Rowling bare tok opp sider ved oppsigelsen, så har Maya Forstater sine holdninger blitt tillagt Rowling etterpå.
    Diskusjonen jeg havnet i døde med nedstengningen. Jeg har ikke oppdatert meg siden, men syns jeg har rett til å mene noe om debatten basert på å ha lest kilder selv.
    Slik jeg forstår Rowling så mener hun at alle som opplever seg som kvinner skal anerkjennes som det. (Gender) Men hun sier samtidig at vi ikke må helle ut barnet med badevannet, men fortsatt beholde konseptet biologisk kjønn (Sex) der hvor det er nyttig/relevant.
    En del av hennes motstandere drar «nyttig» så langt at det ser ut som propaganda med hensikt å sverte i mine øyne.
    For resten av de er ideen om å tenke med både gender og sex heretisk, og de er derfor mot Rowling fordi hun representerer et syn de synes er kjettersk.
    Synes Glamour gjennomgangen bekrefter min lesing. Selv om folk blir opprørt av Rowling i ymse fora, så betyr ikke det at de har saklig grunn til å være det imo.
    Ikke meningen å gi inntrykk av at du ikke skal få ha dine meninger, som du til og med har lest deg fram til. Foreslår bare at det kan være en bias i hvordan man oppfatter ting, og at ting som kanskje ikke rammer en heterofil hvit cis-mann veldig hardt, kan oppleves som krenkende for noen som allerede føler seg stigmatisert for å utfordre kjønnsrollene i samfunnet. Ikke forstå meg dithen at jeg ikke mener du har empati heller, for det er ikke det jeg prøver å si.

Og nok en gang blir jeg sittende å lure på hvorfor i h..... jeg egentlig lot meg trekke inn i en slik debatt igjen, som egentlig ikke bryr meg nevneverdig om Rowling før hun forutsigbart nok blir trukket fram som et eksempel på alt som er "feil" med transbevegelsen. :)

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.305
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva om vi som et tankeeksperiment glemmer frasen "identifiserer seg som kvinner" og later som om det er kvinnehjerner som har blitt transplantert over i biologiske mannskropper?
    Hvis vi har slik teknologi er det være lett å rette opp i feilen, transplantere de tilbake til riktig kropp, gjerne med en solid pasientskade erstatning på toppen.
    Forstår ikke hvor du vil med dette eksperimentet

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.193
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    En del sementerte feil og. Rowling siterte Maya Forstater som hadde fått sparken for visstnok transfobiske tvittermeldinger. Selv om Rowling bare tok opp sider ved oppsigelsen, så har Maya Forstater sine holdninger blitt tillagt Rowling etterpå.

Dette er vel mitt inntrykk også og i tillegg er det noe som skjer i svært mange lignende tilfeller. Jf. Jordan Peterson og mange andre. Fasit for min del er at denne type debatter er så betente og befengte med sementerte vrangforestillinger på alle sider at de ikke er verdt å befatte seg med.

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    fint med terapie.

men det skjer gjerne noe når en opphever skillet mellom biologisk og sosialt kjønn – et skille jeg anerkjenner, og vel også alle feminister i tradisjonen fra simone de beauvoir og andre opplysningstenkere (fødes ikke som kvinne, men blir det, sosialt forstått).

nå er jo denne identitetstenkingen ikke noe som skjer på individnivå, politisk sett. det er allltid som gruppe en vil ha anerkjennelsen; eller som det så fint heter: interseksjonalitet(?)
    En jeg kjenner litt sa noe a la at kjønn har gått fra å være biologisk til å bli ideologisk, og at det er der slaget står. Ingen jeg vet om mener at det ikke finnes biologiske kjønn, snarere at kjønnsidentiteten sitter i hodet, og at man er fullverdig kvinne hvis man identifiserer seg som det. Selvsagt vet vitende om at man ikke produserer østrogen selv eller kan føde barn o.s.v.
    Forøvrig er det meste av mine argumenter fundert på individnivå, og ikke så mye ment å representere en bevegelse eller ideologi. Bare frihet til å være den man er, og radikale ting som det. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Hvis vi har slik teknologi er det være lett å rette opp i feilen, transplantere de tilbake til riktig kropp, gjerne med en solid pasientskade erstatning på toppen.
    Forstår ikke hvor du vil med dette eksperimentet
    Nei, det var som sagt et tankeeksperiment.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.065
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Ikke meningen å gi inntrykk av at du ikke skal få ha dine meninger, som du til og med har lest deg fram til. Foreslår bare at det kan være en bias i hvordan man oppfatter ting, og at ting som kanskje ikke rammer en heterofil hvit cis-mann veldig hardt, kan oppleves som krenkende for noen som allerede føler seg stigmatisert for å utfordre kjønnsrollene i samfunnet. Ikke forstå meg dithen at jeg ikke mener du har empati heller, for det er ikke det jeg prøver å si.

Og nok en gang blir jeg sittende å lure på hvorfor i h..... jeg egentlig lot meg trekke inn i en slik debatt igjen, som egentlig ikke bryr meg nevneverdig om Rowling før hun forutsigbart nok blir trukket fram som et eksempel på alt som er "feil" med transbevegelsen. :)
    Jada, norsk mann, passert femti, godt forankret i middelklassen, har ikke rett til å mene noe om sin egen situasjon en gang, vi er for privilegerte til å ha relevans. Det er cancel culture det🤣

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.976

Rowling er ganske representativ da hun deler et syn veldig mange har, jeg vil tippe et veldig stort flertall.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Jada, norsk mann, passert femti, godt forankret i middelklassen, har ikke rett til å mene noe om sin egen situasjon en gang, vi er for privilegerte til å ha relevans. Det er cancel culture det🤣
    Ok, da vet jeg at jeg mislyktes med å formidle det jeg prøvde å si.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn