Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Nei det er absolutt ikke vanskelig å forstå, omdefinering og utvidelse gir tilslutt ingen mening, og for de som har kjent på virkelig hat så fremstår dette latterlig, jeg holder på min påstand om at dette kun er en forflatning av språket.
    Hva er legitimt burk av ordet hat, da? Jødehat f.eks., er det en legitim greie, eller er det også en forflating av språket? Og hvis ikke hat, hvilke følelser tenker du ligger bak angrep på minoriteter?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har en mistanke om at en del, slett ikke alt, av angrep på minioriteter av ymse slag faktisk ikke har bakgrunn i virkelig "hat",
    men at en del av dette skyldes normløshet og kjedsomhet. Ungdom som ikke reflekterer over hva de driver med og som går
    på byen for "å banke" jøder, homofile eller andre grupper som er lett identifiserbare rett og slett for at de i sine normløse liv
    kjeder seg. Men har man først vært med på noe slik, kan det nok være vanskelig å legge inn reversen og slutte med det. Da
    begynner nemlig behovet for å rasjonalisere/forsvare sine handlinger å melde seg og da kan det nok gå ganske fort nedover.
    Hvis man så finner miljøer som applauderer det som ble gjort er det lett å bli en del av det miljøet og da kan vi nok snakke om
    "hat", selv om det kanskje mere er snakk om rettferdiggjøre seg selv og egne handlinger.
    Men dette er et vanskelig tema.
    Den indremisjonstanta (mistenker at hun kom fra et slik eller lignende miljø) som brukte maling på "Regnbuegata" (Jessheim??)
    ser nok ikke på det hun gjorde som uttrykk for "hat". Hun fulgte sin Gud og Jesus og det hun trodde var deres bud til henne.
    Jeg tror ikke hun "hater" homofile. Bibelen sier jo at man skal elske alle, inkludert synderne, selv om man ikke skal elske "synden".
    Så en homofil som lever i sølibat kan hun elske, men to homofile som ikke lever i sølibat kan hun ikke elske, thi de er syndere. Og
    tenk på hva som kan skje hvis barn får vite at slikt kan gå an!! Men det er nok mere blind kjærlighet til sin egen Jesus og en klar
    feiloppfattning om hva denne Jesusen egentlig sa!

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Jeg tror vi gjør det lettere for oss selv hvis vi klarer å tenke på hatkriminalitet som et samlebegrep som kan romme forskjellige handlinger i varierende alvorlighetsgrad. Det er nå et etablert begrep, men man står selvsagt fritt til å stritte imot.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Nå er det ikke mange timene fra du selv avvik fra samlebegrepet ditt hatkriminalitet, der var det bare noen drittunger som kjedet seg. Er det plutselig nå ikke lenger hatkriminalitet å vandalisere regnbueflagg?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Hatkriminalitet er straffbare handlinger som er motivert av hat eller negative holdninger rettet mot en person eller gruppe på grunn av etnisitet, religion, livssyn, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk eller nedsatt funksjonsevne.

Hatkriminalitet omtales på fagfeltet også som "meldingskriminalitet" (message crimes), da handlingene er ment å sende en melding ikke bare til det umiddelbare offeret men også dennes gruppe om at "dere er ikke velkommen her hos oss".

Vi har forøvrig internajonale forpliktelser på at dersom en straffbar handling er funnet å være motivert av hat så skal det gi skjerpet straffeutmåling.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Man kan vel ha ønsker om å fjerne upassende farger i en gate uten å hverken være mot homofile, transer eller andre. I allefall uten å hate
    Det er jo veldig stygt og når de begynner å endre på veimerking er det langt utenfor hva som er passende.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Nå er det ikke mange timene fra du selv avvik fra samlebegrepet ditt hatkriminalitet, der var det bare noen drittunger som kjedet seg. Er det plutselig nå ikke lenger hatkriminalitet å vandalisere regnbueflagg?
    Les innlegget til @noruego, der får du en utmerket forklaring på hatkriminalitet som begrep.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Man kan vel ha ønsker om å fjerne upassende farger i en gate uten å hverken være mot homofile, transer eller andre. I allefall uten å hate
    Det er jo veldig stygt og når de begynner å endre på veimerking er det langt utenfor hva som er passende.
    En annen ting som er langt utenfor hva som er passende er vel også å begå selvtekt og ødelegge dekorasjon som har kostet masse penger og er plassert der av styrende myndigheter. Litt som de tullingene som klinte med maling i Vigelandsparken for et år eller to siden, eller syns du det var greit også?

Gaten det er snakk om i Drammen er som sagt en blindvei, så veimerking er kanskje ikke så veldig relevant akkurat der.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Ingeniør, dekkslitasje er nøye korrelert med vekten på bilen.
    I og med at elbiler veier mere enn tilsvarende fossilbiler så sliter de mere på dekket.
    Personlig har jeg aldri slitt så mye dekk som når jeg hadde en liten roadster med rwd på rett under tonnet.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Syns ikke det er greit, men vil ikke kalle det en handling basert på hat heller.
    Er det ikke inntil 10års fengsel for hat kriminalitet? Det er vel verre strafferamme enn feks voldtekt
    Jeg har forståelse for at folk begynner å bli lei av å få det trykt i trynet hvor enn de er, før var det en marsj som siden ble utvidet til en hel måned, nå er det i tillegg utvidet enda lenger. Folk er lei

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.589
    Torget vurderinger
    1
    Men folkens da! Dere kan da ikke forvente fagkunnskap fra lokalpolitikere. De gjør og mener stort sett hva
    "hovedkontoret" i Oslo mener. Og fakta er at det kun er de færreste politikere som leser sakspapirer før de
    stiller på møter der saker avgjøres.
    Og leier de inn fagkonsulenter for å kompensere for manglende spisskompetanse, så er det "sløseri, politisk ansvarsfraskrivelse og en trussel mot folkestyret". Hilsen Vedum.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Les innlegget til @noruego, der får du en utmerket forklaring på hatkriminalitet som begrep.
    Nå trenger jeg ikke få flere forklaringer, jeg er ikke enig og definisjon på repeate er ikke et argument som får meg til å bytte mening.

Konsekvens følger handling, synspunkter og følelser holdes utenfor.

En homofil mann bankes opp av en som kjeder seg 3måneder fengsel

En homofil mann bankes opp av en som ikke liker homofile 4år fengsel

Ett resultat som overstående er langt utenfor hva min rettferdighetssans oppfatter som rettferdig, hvor mange grupper, (gruppetenking er feil i følge mange her inne) skal man tilpasse lovverket for, hva med de som har rødt hår eller småfolk under 165, feite, syklister?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Nå trenger jeg ikke få flere forklaringer, jeg er ikke enig og definisjon på repeate er ikke et argument som får meg til å bytte mening.

Konsekvens følger handling, synspunkter og følelser holdes utenfor.

En homofil mann bankes opp av en som kjeder seg 3måneder fengsel

En homofil mann bankes opp av en som ikke liker homofile 4år fengsel

Ett resultat som overstående er langt utenfor hva min rettferdighetssans oppfatter som rettferdig, hvor mange grupper, (gruppetenking er feil i følge mange her inne) skal man tilpasse lovverket for, hva med de som har rødt hår eller småfolk under 165, feite, syklister?
    Jeg tror ikke man kan få lavere straff av å påberope seg kjedsomhet istedenfor hat hvis man først banker opp noen, men. Egentlig er vel den som banker opp noen av kjedsomhet verre enn den som føler sterkt hat og gjør det i affekt. Hvis man banker opp noen av kjedsomhet er man vel psykopat eller noe sånt. 🤔

Ellers er det vel ikke helt fjernt at intensjon og motiv også tas med i en avveining om straffeutmåling?

Uansett er det nå sånn at enkelte minoriteter vekker mye motstand og til og med hat hos andre, og er utsatt for diskriminering og forfølgelse. Det bør slås ned på, så alle kan føle seg trygge på tross av etnisitet, seksuell legning, kjønnsidentitet, eller andre markerer som kan tenkes å trigge vold eller hets fra andre.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hvorfor går ikke sabotasjeaksjonene til just stop oil under begrepet hatkriminalitet? Eller brenning av koran og flagg?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Bergen
    Bare vent til disse tar på seg «krenka» skjorta. Da er vi igang umiddelbart. Altså at just Oil og koranbrennerne egentlig er de som er blitt krenka, og…

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.317
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Så hvis man kjøper et pride flagg og brenner det fordi man ikke er enig med religionen pride så er det ikke hatkrim?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Bergen
    Brødprisen gjør vinylprisen kjempebillig
    Løp og kjøp som man sier

æhhm Burde kanskje postet den på den gode tvillingtråden siden dette strengt tatt er gode nyheter for HiFiFan

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Nærmere 100 kroner? Jeg handlet 3 brød i går, alle til godt under 50,- på Meny. Er dette hos et fransk bakeri på beste vestkant i Oslo, eller har hun bare ikke vært i butikken på en stund?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Bergen
    Nøkkelen til det svaret ligger nok i navnet på websiden.
    I nord handles det ikke på billigbutikker - de eksisterer ikke som kjent i gokk…

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    En ting er at speltbrød er har blitt dyrt, men det har indrefileten også. Det er nesten så man må nedverdige seg til å kjøpe brød bakt med vanlig mel og noen enkle koteletter.

Forresten, hvor mye speltmel er det i et "speltbrød"?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Bergen
    Bare følg med på Pizzatråden på dette utmerkede forum så kommer både svar og løsninger i full fart;
    for de som har tilgang til ved, kjøp vedfyrt pizzaovn og bak i vei Da lager du også blandeforholdet selv

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hmmm. Plenty nordlendinger her inne: koster brødet faktisk 90-100 kroner i sjappene der oppe?

Forresten en smule teit å illustrere artikkelen med en kassalapp uten brød og fra en Kiwi på Lørenskog.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.638
    Sted
    Bergen
    Hmmm. Plenty nordlendinger her inne: koster brødet faktisk 90-100 kroner i sjappene der oppe?

Forresten en smule teit å illustrere artikkelen med en kassalapp uten brød og fra en Kiwi på Lørenskog.
    Ja, også fra mars Det er jo maaange rentehevinger siden
    Journalister altså, kan ikke stole på noen lenger - åpenbart fake News

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.639
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sikkert, og da på bakeri og ikke generisk butikk.

Spiser ikke brød selv lenger, men ungene spiser jo store mengder. Heldigvis liker de det vi baker selv.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Meny har det beste brødet av dagligvarebutikkene IMO, men mistenker at det blir både bedre og billigere av å bake selv. Har brødform, trenger bare en god oppskrift.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Form er unødvendig og oppskrifter bugner det av på nett.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.890
    Sted
    Smurfeland
    Jeg vet, men jeg har en fin form som jeg vil bruke. Og det er så mange oppskrifter at jeg får beslutningsvegring, og heller ender med å kjøpe brød hver gang jeg trenger fordi det er mindre pes hver gang.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Da blir det vanskelig uansett. Skulle gjerne assistert med en oppskrift, men det eneste jeg har bakt siden returen til Norge er brioche.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.645
    Butikker med respekt for seg selv har også brød fra lokale bakerier slik at man slipper å kjøpe kjedenes sagflis baserte brød, tilsatt litt farge for å fremstå som grovbrød.
    Og spar meg for butikkstekt, som er langtidsfrosset, importert halvfabrikata.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.335
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Deg om det. Jeg liker de butikkstekte brødene langt bedre enn det de lokale bakeriene tilbyr her i alle fall. At de er utenlandske og frosset bryr meg midt på ryggen; jeg kjøper det som smaker best.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.681
    Torget vurderinger
    2
    Mest interessert i hvilken butikk som faktisk har godt speltbrød. Eller godt brød i det hele tatt.
    Det var mange som ønsket at vi skulle fortsette å bake, men dersom du bor i Oslo kommer det snart et bakeri på Nordstrand, der Iva - som var vår baker - blir sjef for bakervarene. Hun presterte fantastiske brød og har fanklubb. Skal holde deg orientert. Hun er i gang med innredningen nå.

Ellers åpner Ille Brød ny butikk snart, men jeg tror ikke de tilbyr speltbrød. Gode brød har de (i Lakkegata).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn