Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    2.794
    Sikkert ikke en kjempebonus for miljøet, men tror ikke det er så gælig som man skulle tro, det store volumet går nok fra Østlandet og nordover
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.414
    Antall liker
    2.794
    Det aller beste er jo de internasjonale post avtalene.
    En kinesisk bedrift betaler noen yuan for å sende til Norge.
    Og Norge betaler for all videre distribusjon her i landet.
    Det er vel strengt tatt nordmenn som betaler noen yuan for frakten, og fryder seg. Ikke kinesiske bedrifter.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.527
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Oslo
    Det er vel strengt tatt nordmenn som betaler noen yuan for frakten, og fryder seg. Ikke kinesiske bedrifter.
    Som alltid, fri frakt betyr alltid at fraktprisen er bakt inn i vareprisen.
    Poenget er jo at frakten fra Kina egentlig blir subsidiert av det norske postvesenet.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.062
    Antall liker
    8.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hva slags avtale er det?
    Som alltid, fri frakt betyr alltid at fraktprisen er bakt inn i vareprisen.
    Poenget er jo at frakten fra Kina egentlig blir subsidiert av det norske postvesenet.
    Tviler på om det helt slik. Fraktkostnadene til kinesiske småbedrifter (kanskje store også) blir tungt subsidiert av den kinesiske staten, derav de manglende eller forsvinnende lave fraktprisene på ting som handles derfra.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.594
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja.. for rundt 10 år siden var prisen for en kontainer Kina-Norge rundt 5000 kr... nå er det vel et sted mellom 15 og 20.000, men det blir likevel vanvittig mange småpakker, når en tar i betraktning at en 40' er ca 75m3 - en 20' det halve...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.527
    Antall liker
    9.414
    Sted
    Oslo
    Tja.. for rundt 10 år siden var prisen for en kontainer Kina-Norge rundt 5000 kr... nå er det vel et sted mellom 15 og 20.000, men det blir likevel vanvittig mange småpakker, når en tar i betraktning at en 40' er ca 75m3 - en 20' det halve...
    Og en Norgespakke fra Lørenskog til Lillestrøm?
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.486
    Antall liker
    5.829
    Tror ikke hverken Voff eller jeg blir mer tilfredse om vi flyttet oss til Oslohølet.... men det er jo stort sett de samme sentralistene som gauler her om alt som de synes ikke kan foregå i utmarka...
    Hvem gauler sier du? For min del kan du få postmannen på døra oftere enn Stormy Daniels fikk på toppen av karrieren, bare jeg slipper. Hva med hyppigere postavgang jo høyere postnummer? Og så kan de som bor nord for tregrensa få egne pass som fornyes og sendes ut daglig. Vil verden føles mer rettferdig da?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Posten er nå uansett noen raringer. Nabolaget fikk pålegg om å samle postkassene. 3 uker på å fikse det "ellers blir posten levert til nærmeste postutlevering. "Greit," sa jeg. "Det er 100 m til postkasseanlegget og 500 m til postutlevering i en butikk jeg likevel handler i og går forbi hver dag, så send bare posten min dit." Det svarte de ikke på, men så kom det en purring på flytting av postkasse.
    Like etterpå kom det beskjed om at det ikke ville være postutbæring på lørdager, og like etter det beskjed om at det bare blir postutlevering hver 2. dag. Jeg tror jeg har fått post i postkasse max 50 ganger etter det (det var for ca 8 år siden).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.209
    Antall liker
    10.200
    Sted
    Trondheim
    Jeg får en gang i blant rekommanderte sendinger fra Tsjekkia. Da kommer hentelappen i postkassen og så må jeg dra til butikken der postutleveringen skjer.

    OT:
    Tsjekkia er et "papirhelvete". Alt skal noteres på papir og lagres fysisk. Fikk nettopp nytt modem i leiligheten min. Da må det fylles ut papirskjema i 3 eksemplarer som må signeres. Og det aller meste må innom en Notarius Publicus. De rister på hodet selv og sier at det er arven etter Østerrike-Ungarn. Selv om Tsjekkoslovakia ble selvstendig i 1918 er formalitetene her nede fremdeles som det var i Østerrike-Ungarn før første verdenskrig.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.062
    Antall liker
    8.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Tsjekkia er et "papirhelvete". Alt skal noteres på papir og lagres fysisk.
    Ikke bare der. Jeg sendte hjem en pakke til meg selv da jeg var i Sofia for ikke så altfor lenge siden. Først måtte et langt skjema fylles ut i duplikat og deretter ble alle data kopiert på papir av godt voksen matrone. Til slutt en halvtime med pinefull leting etter de riktige sjekkboksene og mer utfylling på en datamaskin fra før årtusenskiftet. Totalt bittelitt under to timer.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.113
    Antall liker
    2.340
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde å ringe VY i dag for å få endret en togbillett, den var ikke mulig å endre i appen eller på web.

    Kom ikke gjennom, var nummer ørten i køen så forsøkte meg på en mail i stedet. Her er svaret:

    Hi

    Thank you for contacting us!

    Your registration number is #VY0303025.

    Our response time for email is currently 3 weeks.

    If your case is time-sensitive, or you need help to cancel your tickets before departure, we ask that you contact us via telephone +47 61 05 19 10.

    Er det ikke fantastisk...!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.594
    Antall liker
    12.209
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er på mange måter vårt nye Norge i et nøtteskall.... snakke med folk... dét er fa'li , det... Madam Fruen reiste nylig til Tromsø med Widerøe.... etter en halv time hadde hun fortsatt ikke fått kofferten,så hun gikk til Widerøeskranken..... Neida, der var ingen hjelp få... manglende bagasje måtte meldes på nettet,,,
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    867
    Antall liker
    673
    Sted
    Oslo
    Prøvde å ringe VY i dag for å få endret en togbillett, den var ikke mulig å endre i appen eller på web.

    Kom ikke gjennom, var nummer ørten i køen så forsøkte meg på en mail i stedet. Her er svaret:

    Hi

    Thank you for contacting us!

    Your registration number is #VY0303025.

    Our response time for email is currently 3 weeks.

    If your case is time-sensitive, or you need help to cancel your tickets before departure, we ask that you contact us via telephone +47 61 05 19 10.

    Er det ikke fantastisk...!
    Heldiggrisen, jeg fyrte av en epost til Statens innkrevingssentral for noe jobb greier i dag.
    Max 4 uker før jeg får svar...
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.136
    Antall liker
    2.793
    Sted
    Portugal
    I Norge er man bortskjemt med at alt er ganske enkelt og raskt og ordne.

    Her er alt mere omstendelig og tidkrevende.
    Du må i de fleste tilfeller møte personlig med en mengde papirer.
    Alle kontrakter avtaler er enorme.
    Enkel boligforsikring 36 sider på papir.
    Avtale med strømleverandør 58 sider på papir.
    Avtalen med banken har jeg ikke turt og printe ut, men den kom på epost.

    Posten her er bra hvis pakken kommer fra annet EU land.
    Ikke fra EU land er det dyrt og problemer.
     
    Sist redigert:

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.368
    Antall liker
    1.220
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Sosial dumping så det holder :mad:
    Hvordan ? Bruker de når jeg handler fra Farmasiet og fungerer strålende men kunne tenkt å vite hvordan det fungerer. Mange forskjellige som leverer og mange av de ser ut som folk som liker å kjøre bil og få betalt i tillegg. Men, som, som sagt...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.305
    Antall liker
    13.841
    Hvordan ? Bruker de når jeg handler fra Farmasiet og fungerer strålende men kunne tenkt å vite hvordan det fungerer. Mange forskjellige som leverer og mange av de ser ut som folk som liker å kjøre bil og få betalt i tillegg. Men, som, som sagt...
    Det er stort sett noen som betaler for gratis/svært billig frakt og det er fort i alle fall delvis de som jobber i disse logistikkfirmaene. Transportnæringen er regnet som en av de mer snuskete bransjene i Norge.

    Se for eksempel her

     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.659
    Antall liker
    17.672
    Torget vurderinger
    2
    Prime medlem på Amazon. Ting når meg lynraskt.

    PostNord fungerer utmerket i Sverige.

    Kinesisk porto er ekstremt billig fordi landet står i utviklingslandkategori for internasjonal post.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    10.571

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.257
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er helt hinsides, jeg forstår ikke hva som rører seg i toppen.

    Det var noen ungdommer som filmet en tragisk hendelse i Sarpsborg for noen uker siden, og når de ble konfrontert svarte de noe sånt som «men det er jo sånn vi kommuniserer»

    Kanskje ligger det noe i det, men jeg er usikker på om det egentlig er formildende eller bare gjør saken enda verre.

    hilsen mann (52)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.833
    Antall liker
    107.702
    Torget vurderinger
    23
    Sensasjonslysten i sånne settinger er helt til å spy av.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.062
    Antall liker
    8.903
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Gjelder å samle likes og klikk og da kan man ikke legge ut kattunger og sånn lenger. Dødsulykker, drap, selvmord, you name it, jo verre jo bedre for antall views og ens egen selvfølelse.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.004
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.648
    Antall liker
    9.497
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.006
    Antall liker
    2.182
    Sted
    Bergen
    godt og informativt fra hilde øvrebekk om mulige endringer i offentlighetsloven:

    Takk for deling, fikk ikke denne helt med meg i sommertåka.
    Og dermed oppdaget jeg en journalist med gode analyser og kommentarer. Et + at ikke alle er bak betaling
     

    hogen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Innlegg
    2.851
    Antall liker
    2.432
    Torget vurderinger
    2

    Norske milliardærers mye omtalte masseflytting fra Norge har ført til at mer enn 40 prosent av formuene til landets rikeste nå er helt eller delvis styrt fra utlandet.

    "Effekten er enda mer dramatisk målt i kroner og øre. Totalt har de rikeste norske utflytterne og deres familier verdier for rundt 780 milliarder kroner, opp fra 463 milliarder i 2022."

    Jeg tenker at trenden kommer til å fortsette. Og dersom det skulle bli rød seier i 2025 vil det nok bli en flodbølge med utflyttinger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.486
    Antall liker
    5.829
    ^ Og hva er problemet med det? Eneste verdi formuene deres har for den norske staten, er formuesskatten som eventuelt kan dras inn. Så hvis de ikke skal betale formuesskatt så kan de like så godt ta med seg formuene utenlands. Helt greit det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: OMF

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.329
    Antall liker
    6.729
    ^ Og hva er problemet med det? Eneste verdi formuene deres har for den norske staten, er formuesskatten som eventuelt kan dras inn. Så hvis de ikke skal betale formuesskatt så kan de like så godt ta med seg formuene utenlands. Helt greit det.
    Hva som er problemet står vel i den artikkelen.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.486
    Antall liker
    5.829
    Hva som er problemet står vel i den artikkelen.
    Nei, det gjør vel ikke det. Det står at 780 milliarder kroner i formue er flyttet ut av landet, men hvis dette ikke skal belastes med formuesskatt så er det uansett fullstendig uten betydning for det norske statsbudsjettet. At disse formuene kunne "finansiert tjue Follobaner" er helt uten relevans siden det ville betinget 100% formuesskatt. Så det er en helt oppkonstruert problemstilling.

    Ole Gjems-Onstad er forøvrig sønn av Erik Gjems-Onstad som var stortingsrepresentant for Anders Langes Parti, og har skrevet en rekke artikler som ikke akkurat tyder på at han er noen stor tilhenger av formuesskatt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.659
    Antall liker
    17.672
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel 0,4% i relevant skatteklasse, så da snakker vi om 1/3 av en Follobane, eller? Er det en forutsetning at banen skal fungere, eller holder det å bygge den?

    :)
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.486
    Antall liker
    5.829
    Kanskje de er redd for at Odd Reitan skal ta med seg alle Remabutikkene til Sveits. "Tenk på arbeidsplassene!"
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.199
    Antall liker
    1.709
    Torget vurderinger
    1
    ^ Og hva er problemet med det? Eneste verdi formuene deres har for den norske staten, er formuesskatten som eventuelt kan dras inn. Så hvis de ikke skal betale formuesskatt så kan de like så godt ta med seg formuene utenlands. Helt greit det.
    Isolert sett ef dette sikkert riktig. Jeg vil allikevel tro at det er negativt for Norge at verdier blir ført ut av landet. Det er vel mest sannsynlig at disse rikingene og deres arvinger over tid trekker ut pengene og investerer i deres nye nærområde?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.257
    Antall liker
    11.561
    Sted
    Interiore Simplicitate

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.486
    Antall liker
    5.829
    Isolert sett ef dette sikkert riktig. Jeg vil allikevel tro at det er negativt for Norge at verdier blir ført ut av landet. Det er vel mest sannsynlig at disse rikingene og deres arvinger over tid trekker ut pengene og investerer i deres nye nærområde?
    Tja, hvis vi fortsetter med Odd Reitan som eksempel, så er vel det meste av hans formue eierandeler i Rema og E.C. Dahs Eiendom (og sikkert en drøss andre selskaper). Og jeg har vel ikke særlig tro på at han vil flytte hverken Rema eller E.C. Dahls Eiendom ut av Norge selv om han flytter dit selv for å slippe formuesskatt. Og om han selger seg ut av sine norske selskaper og kjøper seg opp i sveitsiske (altså "trekker ut pengene og investerer i nærområdet"), så har jo ikke det noen annen konsekvens for oss enn at aksjene i de norske selskapene får nye eiere. Så jeg ser fortsatt ikke problemet.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn