Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Ja, komplekse. Ikke minst ved at det er 5 år gamle tall du viser til her. Lite reelt for den utviklingen vi har sett og erfart fra 2022 og frem til i dag.
    Det var bare for å vise atter en gang at verden ikke alltid er slik vi får inntrykk av. Var klar over at tallene ikke er up to date, det var mer forholdstallene jeg ville påpeke.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.502
    Antall liker
    17.294
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Det var bare for å vise atter en gang at verden ikke alltid er slik vi får inntrykk av.
    …at verden ikke var… er vel kanskje mer rett å betegne det som.
    Så vidt jeg vet så er det foreløpig ikke statistikkmateriale nyere enn 2021/2022 å hente, og da har man ikke annet å lene seg på enn de samlede inntrykk man får.
    Og - det levner vel liten tvil om at utviklingen fra 2022 og frem til nå ikke ser bra ut. Alle (politi, politikere, media og de som bor eller ferdes i belastede områder) er skjønt enige i dette. Og - det er ikke kun handlinger begått av mindreårige det dreier seg om., selvom det er en utvikling av «nyere» dato.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    959
    Eg hugsar ikkje heilt kvar denne krøniken vart diskutert, og det er strengt tatt ei veldig merkeleg sak, heile komplekset.


    Men eg lurer litt på om han køyrer denne til og frå jobb i Bellona, også.
    Om det finnes noe positivt å si om denne fyren, han har skrevet ei bok om Villrein i Norge, og den er bra. Jakt, felling, slakt og tilberedning. God jeger tror jeg.
    Ellers fremstår han som tvilsom.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.544
    Antall liker
    3.422
    Torget vurderinger
    1

    – Jeg har aldri sett Grønland så farlig som det er i dag

    Senest på lørdag ble en person skutt gjennom vinduene på en kebabrestaurant på Grønland.
    En varslet katastrofe
    Grønland er i ferd med å bli en no-go sone. En bydel i Oslo hvor folk flest ikke tør å jobbe eller bo. Om 5 år er vi der. Heia Norge!
     
    • Angry
    Reaksjoner: SAL

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.706
    Antall liker
    35.697
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nope. De rødgrønnes prioritering av å gjenåpne pass-, lensmanns- og sorenskriverkontorer der ingen kunne tru at nokon kunne bu er i ferd med å bli en massiv møllesten, modell St Hallvard, foran kommende valg. Det vi ser er til dels konsekvenser av bevisst prioritering av politiressurser bort fra storbyene og belastede miljøer. Som man reder ligger man.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.706
    Antall liker
    35.697
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hadde de bare opprettet stillinger til alle nyutdannede politifolk kunne de vel løst begge deler.
    Ja, men det gjorde de ikke. Tvert imot, de kutter i antall politistillinger i byene. Konsekvensene følger, både i gatene og på politihøgskolen. Hvem søker på en utdannelse hvor nesten ingen får relevant jobb etterpå?

    I noen tilfeller får politikere ære eller tyn for hendelser utenfor deres kontroll, men dette er faktisk villet politikk fra de rødgrønne med SP i spissen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.706
    Antall liker
    35.697
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tydeligvis. Fra en av linkene:
    Han forteller at i 2022 var 85 prosent av uteksaminerte politifolk i juni, i jobb hos politiet innen august 2022.

    – I 2023 gjelder det kun 41 prosent. Det er rekordlavt.
    Man minner om at regjeringen Støre tiltrådte i oktober 2021 og la frem sitt første statsbudsjett et år senere. Det som skjedde i 2023 eier de selv. Det er på de rødgrønnes vakt og budsjett, under deres egne politiske prioriteringer. Som er å reversere reformer og gjenåpne nedlagte sorenskriverkontorer i dalstroka innafor.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    959
    I Norge er det 2 stk. politi pr 1000 innbygger. I Oslo 2,35. i EU land 3,0.
    Norge har nådd målet fra -08, med 2 pr. 1000 innb.
    Jeg vil gjerne ha mye mer politi, og spesielt i Oslo og andre større tettsteder. Men mulig politikere ser på det som et nederlag at det er behov for mer politi og fengselsplasser og mindre soningskø. Det kan liksom tyde på at de ikke styrer samfunnet i riktig retning og det vil de ikke ha på seg.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.598
    Antall liker
    8.184
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ^Jeg mener dog å huske at det ikke akkurat var noen mangel på debatt og skriverier om mangel på politifolk gjennom de åtte årene før Støre & Co tiltrådte, så å evt. påstå at dette utelukkende er AP og Bondepartiets feil blir ganske søkt. Svaret er vel heller at suksessive regjeringer har feilet helt på dette punktet
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.556
    Antall liker
    9.925
    Sted
    Interiore Simplicitate
    ^Slik husker jeg det også, men det gjør jo saken enda verre. Dette var lavthengende frukt for denne regjeringen - det var etablert misnøye, politistudentene fantes, det eneste de trengte å gjøre var å sørge for at det fantes stillinger for disse.

    I stedet prioriteres Sps reverseringstrang og symbolpolitikk.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    3.726
    Sted
    Sunnmøre
    Tala ligg ute for dei som liker å laga statistikk, månad for månad langt tilbake. Det var skikkeleg vanskeleg å få heilt oversyn på telefonen.


    Etter det eg kan sjå, var det jamn oppgang gjennom mesteparten av den borgarlege perioden, og ein liten nedgang frå 2022 til 2023, sannsynlegvis (jf eine saka Asbjørn la ut) pga bortfall av noko midlertidig oppbemanning åra før. Ikkje ein dramatisk nedgang, og etter det eg forstår delvis avhengig av at driftskostnader vart større (igjen, jf same forklarande sak).

    Sannsynlegvis fornuftig å auka løyvingane slik at vi får brukt alle dei politifolka vi faktisk har utdanna. Viljen til å flytta til sjølv avsides plassar ser jo ut til å vera stor.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.070
    Antall liker
    11.520
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nåvel.. det var da Erna som skrøt på seg en storsatsing på politiet, hvor penga forsvant i et kraftig øket byråkrati i Politidirektoratet...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    3.726
    Sted
    Sunnmøre
    Nåvel.. det var da Erna som skrøt på seg en storsatsing på politiet, hvor penga forsvant i et kraftig øket byråkrati i Politidirektoratet...
    Heilt sikkert, men tala viser iallfall også ein jamn auke i polititilsette i distrikta under Erna. Det ser eg liten grunn til å krangla på, samtidig som eg ikkje trur at passkontoret i Gokk var det som velta alt saman.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.556
    Antall liker
    9.925
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Litt artig å se debatten fra 2019, fra Mehl og Vedum i opposisjon.

    Vedum synes å ha tro på at disse øde passkontorene med begrenset åpningstid kan være sentrale i bekjempelsen av
    overgrep mot barn.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.070
    Antall liker
    11.520
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg er omtrent akkurat like pisslei denne regjeringen som svært mange andre... Jeg er bare omtrent like lei av all rautinga om at alt var så meget bedre med Erna ved roret. Det var et stort sett ikke, med unntak for de høyest lønte og monopolspillerne...
    Jeg undertegnet et par ganger tidligere med "hilsen ex H-velger" og kan godt gjøre det igjen... Det må skje en palassrevolusjon i det partiet før de får min stemme igjen.... jeg anser meg stort sett som partiløs i disse dager, da toskeskapen ser like omfattende ut uansett hvilken retning jeg snur meg...
    Dagens politikere og politikk har fjernet seg nokså radikalt fra vanlige folk og deres behov....
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.298
    Antall liker
    2.546
    Torget vurderinger
    1
    Nope. De rødgrønnes prioritering av å gjenåpne pass-, lensmanns- og sorenskriverkontorer der ingen kunne tru at nokon kunne bu er i ferd med å bli en massiv møllesten, modell St Hallvard, foran kommende valg. Det vi ser er til dels konsekvenser av bevisst prioritering av politiressurser bort fra storbyene og belastede miljøer. Som man reder ligger man.


    Når man tror det er litt mer politi i distriktene som er årsaken er man da like blåøyde som de rødgrønne, om det er 2,35 eller 3,35 pr 1000 spiller ingen rolle, dette er varslet i årevis og de styrende partier er som klovner i kamp, helt udugelig. Blir heller ikke mye bedre av innvoterte sosionomkjerringer av begge kjønn i ledende stillinger.

    Hos søta bror har jo boller, brus og armbånd som kjent vært en knall suksess alt basert på at det vi gjør ikke har vært bra nok akkurat samme tankegang som dominerer her og det uten og kunne vise til ett eneste sted man har klart det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Nope. De rødgrønnes prioritering av å gjenåpne pass-, lensmanns- og sorenskriverkontorer der ingen kunne tru at nokon kunne bu er i ferd med å bli en massiv møllesten, modell St Hallvard, foran kommende valg. Det vi ser er til dels konsekvenser av bevisst prioritering av politiressurser bort fra storbyene og belastede miljøer. Som man reder ligger man.

    Leste du artikkelen jeg linket til i #26258? Er ikke det som fremkommer der relativt interessant?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    I Norge er det 2 stk. politi pr 1000 innbygger. I Oslo 2,35. i EU land 3,0.
    Norge har nådd målet fra -08, med 2 pr. 1000 innb.
    Jeg vil gjerne ha mye mer politi, og spesielt i Oslo og andre større tettsteder. Men mulig politikere ser på det som et nederlag at det er behov for mer politi og fengselsplasser og mindre soningskø. Det kan liksom tyde på at de ikke styrer samfunnet i riktig retning og det vil de ikke ha på seg.
    Og hva skal vi da si om at det er en god del mer kriminalitet i EU enn i Norge?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.591
    Antall liker
    3.726
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eg har vel også ein mistanke om at delar av det vi ser no, og klagar over, er knytta til at narkotika har vorte 1) opplevd avkriminalisert, og 2) popularisert i breie krinsar. Media gjorde sitt beste i fjor for å fortelja at kokain var heilt normalt.

    Når etterspurnaden (interessa) aukar, og sektoren som leverer varene til sluttbrukarane ser på knivstikking og skyting som ein del av normal forretningsdrift …

    Eg er open for at eg er ein snerpete moralist, altså.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.651
    Antall liker
    959
    Og hva skal vi da si om at det er en god del mer kriminalitet i EU enn i Norge?
    Nja, tettere og enda mer sammensatt befolkning, og kriminalitet på landet i Norge er lav men mye høyere i Oslo hvor krim. kanskje er på høyde med EU. Generelt er det alt for lite politi i de fleste velferdsland og tilstedeværelse kan virke forebyggende. Mer politi ute i gatene hvor folk er har vært et slagord men ikke blitt noe av for de har ikke folk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.755
    Antall liker
    103.812
    Torget vurderinger
    23
    Av med silkehanskene. Nå. Bygdetullinger og forståsegihjelfolka fjernes fra posisjoner hvor de kan ha innflytelse.
    Nødvendige midler til politi - uansett lokasjon. Målet må være 4 synlige politibetjenter / 1.000 innbyggere i de hardest belastede områder.
    Jobbgaranti for alle med politiutdannelse. Ditto for eksisterende og fremtidige politiskoleelever.
    Ned med kriminell lavalder. Dagens 14-åringer (særlig fra de gruppene hvor de kriminelle rekrutteres) er modne nok til å skjønne alvoret.
    Tullsnakket om at det ikke finnes midler må slås ned på. Hva skal vi med 17.400 milliarder på bok dersom store deler av landets hovedstad
    styres av kriminelle.. Milliardene sitter (heldigvis) løst når det gjelder Ukraina - det bør midlene også gjøre når intern krig i landet skal bekjempes.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.706
    Antall liker
    35.697
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.598
    Antall liker
    8.184
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    ^ Eg har vel også ein mistanke om at delar av det vi ser no, og klagar over, er knytta til at narkotika har vorte 1) opplevd avkriminalisert, og 2) popularisert i breie krinsar. Media gjorde sitt beste i fjor for å fortelja at kokain var heilt normalt.
    Det er vel en usalig blanding av for lite politi ute i gatene hvor det trengs og en etterhvert ganske kritisk mangel på ressurser i tollvesenet, både kropper og utstyr,som påpekt i Debatten i kveld. Tollen er jo førstelinjen når det gjelder narkotika og dermed også kriminalitet generelt.

    Igjen så mener jeg bestemt å huske at også tollerne har klaget sin nød i alle fall de siste 15-20 årene, så også her er nok skylden godt spredt utover alle politiske avskygninger.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.738
    Antall liker
    10.319
    Av med silkehanskene. Nå. Bygdetullinger og forståsegihjelfolka fjernes fra posisjoner hvor de kan ha innflytelse.
    Nødvendige midler til politi - uansett lokasjon. Målet må være 4 synlige politibetjenter / 1.000 innbyggere i de hardest belastede områder.
    Jobbgaranti for alle med politiutdannelse. Ditto for eksisterende og fremtidige politiskoleelever.
    Ned med kriminell lavalder. Dagens 14-åringer (særlig fra de gruppene hvor de kriminelle rekrutteres) er modne nok til å skjønne alvoret.
    Tullsnakket om at det ikke finnes midler må slås ned på. Hva skal vi med 17.400 milliarder på bok dersom store deler av landets hovedstad
    styres av kriminelle.. Milliardene sitter (heldigvis) løst når det gjelder Ukraina - det bør midlene også gjøre når intern krig i landet skal bekjempes.
    Poenget er at den resepten aldri har fungert. Igjen, sjekk hva som skjedde når kommuner i nærheten av hovedstaden la ned forebyggende avdeling. Folk er folk, la oss behandle dem deretter.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn