![www.forskning.no](https://image.forskning.no/2370946.jpg?imageId=2370946&x=0&y=0&cropw=100&croph=100&panox=0&panoy=0&panow=100&panoh=100&width=1200&height=683)
Undersøkelse: Vi kaster 700 tonn søppel langs veiene hvert år
Over 700 tonn søppel etterlates langs norske veier hvert år. Mye av det er sigarettsneiper eller snus, ifølge en undersøkelse.
![www.forskning.no](https://www.forskning.no/view-resources/dachser2/public/forskning/forskning_icon.png)
Flyvinger og rotorblad for helo har helt ulik oppbygning seg i mellom - selvfølgelig.. Og de er igjen ulike vingebladene for vindmøller, joda de flekser godt ,men på en helt annen måte enn de to førstnevnte. Belastningen er helt annerledes. "Intet" er teknisk umulig å få til, men til hvilken pris det er spørsmålet til slutt.Spiller da ingen rolle med hverken vekt eller lengde.
Det var et tilsvar til Elmer, som mente det nok var vanskelig å benytte metallegeringer mht flex (strekk og tøyelighet), så helt u-relevant er det nok ikke.
Rotorblader og flyvinger flekser langt, langt mer enn et vindturbinblad.
Ja husker den posen. Skortet ikke på ambisjoner eller satsning.Litt mer OT, Quiché Maya kom originalt i en bærepose..
mye bra her og jeg vil føye til at sosiale medier er vår største fiende når det kommer til å være fornøyd med den man har.Tilbake til "byrdene" ved å ha rikdom. Min gamle, og tidvis meget fornuftige, mor brukte å si: "Vi har råd til IKKE å kjøpe .... ". Det var ikke så greit bestandig å
forstå dette den gangen jeg var liten, men i dag forstår jeg tankegangen. Og det har dels spart meg unødig pengebruk, det har spart meg for en god del statusjag,
og det har også fått meg til en viss grad å forstå at det finnes folk som har det betydelig værre enn meg selv. Et gammelt jungelord sier: "Bedre frisk i Ferrari enn syk i Lada". Man har oppnådd noe når man faktisk forstår og kan inn over seg at det er en selv som sitter rik og frisk i den Ferrarien. Da eldstemann begynte på skolen spurte svigermor (oppvokst på et lite husmannsbruk - bokstavlig talt - på Hedemarken) om det var noen "bedremannsbarn" i klassen. Hun ble noe ettertenksom, jeg også faktisk da jeg innså at kona hadde rett da hun svarte; "Det må i så fall være vår unge!" Økonomisk var det nok i alle fall slik.
Ofte var det jeg som måtte sette på bremser på foreldremøter når det kom gode forslag på ting foreldrene kunne kjøpe inn til klassen. Personlig ville det ikke vært noe problem å delta i en økonomisk dugnad for å kjøpe bærbar PC til alle i klassen. En 3-4 av oss pappaer kunne sikkert ha gjort det på egen hånd, liten klasse, veldig liten, men en slik løsning ville ikke være sosialdemokratisk nok, for de med dårlig råd ville føle seg utafor. Så da ble jeg den slemme som sa "Ikke pokker! Skolen skal være gratis!" for jeg visste at det var et par av familiene med enslige mødre , flere barn og ustadig innbetaling av bidrag som ville kommet i uvirkelig uføre hvis alle måtte bidra likt. Samme med "ville" forslag til klasseturer med store egenandeler. Så min gamle mor, som selv var vokst opp en meget godt bemidlet familie sin holdning til at man ikke MÅ vise verden at man har penger har smittet over. Jeg håper bare at jeg har fått avkommet til å forstå noe av det samme. At det ikke pengene til folk som avgjør kvaliteten på mennesket. ( Stereoanlegget derimot...!![]()
![]()
![]()
![]()
)
Men jeg forstår jo selvsagt at det kan være vondt å være "den fattige millionæren" blant milliardærene. Så da er det bedre å ikke si for mye om egen situasjon og omgås folk på eget nivå. Men hvis det at du omgås Peder med kun ett etternavn og ikke Preben med to etternavn og bindestrek er et problem for deg burde du faktisk sette deg ned og ta en alvorlig prat med deg selv. Eventuellt flytte litt østover. Eller nordover. Mange kystkommuner nord i landet der den lokale NAV sjefen er bygdas største "arbeidsgiver" og det at du i det store og hele har fast inntektsgivende arbeid automatisk gjør at du tilhører fiffen i bygda og blir invitert til Babettes Gjestebud!
Blant oss båtinteresserte er det jo litt på samme måte. Lykkelig eier av en 18 fots daycriser blir kanskje ikke like lykkelig når den blir "parkert" ved siden av et "yoghurtbeger" på 35 fot og 5X så stor prislapp. For ikke snakke om når du har kjøpt en ny BMW 5 serie og stopper på rødt lys ved siden av en ung pakistaner i
samme årsmodell, men hans bil er en M5.
I bunn og grunn så er vi vår egen verste fiende i forhold til det kunsstykket det er å være fornøyd med det livet man har!
Han jobbet inne hos dere på Risløkka, snakket med ham over tlf for noen år siden ang ett prosjekt jeg holdt på med, ingen hjelp og svært lite hyggelig kar!Flotte saker! Hva i helvete er det som får folk til å gjøre noe sånt???
![]()
Tiltale mot tidligere ansatt i Statens vegvesen: Manipulerte data fra ulykkesbiler
Mannen i 50-årene skulle hjelpe politiet i etterforskninger. Nå er han tiltalt for manipulering av data – blant annet om Tom Hagens bil.www.aftenposten.no
Dette er jo heilt uforståeleg. Litt som å spørja etter vegen i Midtausten: det er pinleg å ikkje vita, så dei diktar opp eitt eller anna.Flotte saker! Hva i helvete er det som får folk til å gjøre noe sånt???
Varför så arg Disq?Genialt.
Flybransjen er, og har alltid vært, en bransje med store omveltninger på kort tid. Dessuten er pilotyrket mer av "et kall" for mange av utøverne, de har en ganske kort utdannelse og en ganske enkel jobb, fullstendig gjennomregulert.![]()
Kan bli streik: Piloter med millionlønn vil ha flere hundre tusen i lønnsøkning
NHO Luftfart beskriver lønnskravene til Norwegian-pilotene som uvanlig i norsk arbeidsliv. – Vi forstår at det ser stygt ut, sier leder for pilotene, Alf Hansen.www.nrk.no
- Hva med de andre yrkesgruppene i Norwegian, skal ikke de også ha en bit av kaka?
- Har pilotene nok matematikkforståelse til å se at 30% av en million er rundt regnet dobbelt så mye som 30% av 500 000?
- Er argumentet om at utenlandske piloter tjener mer enn dem overførbart til andre yrkesgrupper, der situasjonen er veldig motsatt?
Det er ikke første gang piloter anser seg som (jævelig mye) mer verdt enn sine kolleger. Om de plages så forferdelig over sin elendige lønn, flytt til Sveits. Det står tusener av gode piloter og klorer på døra hos Norwegian, så det går nok fint.
Jeg ser også at en grunn for lønnskravet er at de sammenligner seg med bl.a kollegaer i Norwegians spanske "gren". Som da tjener mye mer enn dem, men det skyldes ene og alene kursfallet til den norske krona mot euro. Men det sier de jo ikke.Genialt.
Flybransjen er, og har alltid vært, en bransje med store omveltninger på kort tid. Dessuten er pilotyrket mer av "et kall" for mange av utøverne, de har en ganske kort utdannelse og en ganske enkel jobb, fullstendig gjennomregulert.![]()
Kan bli streik: Piloter med millionlønn vil ha flere hundre tusen i lønnsøkning
NHO Luftfart beskriver lønnskravene til Norwegian-pilotene som uvanlig i norsk arbeidsliv. – Vi forstår at det ser stygt ut, sier leder for pilotene, Alf Hansen.www.nrk.no
- Hva med de andre yrkesgruppene i Norwegian, skal ikke de også ha en bit av kaka?
- Har pilotene nok matematikkforståelse til å se at 30% av en million er rundt regnet dobbelt så mye som 30% av 500 000?
- Er argumentet om at utenlandske piloter tjener mer enn dem overførbart til andre yrkesgrupper, der situasjonen er veldig motsatt?
Det er ikke første gang piloter anser seg som (jævelig mye) mer verdt enn sine kolleger. Om de plages så forferdelig over sin elendige lønn, flytt til Sveits. Det står tusener av gode piloter og klorer på døra hos Norwegian, så det går nok fint.
Det som er spesielt er kanskje at den vedvarande krisen som har prega norsk luftfart lenge, ser ut til å gå mot slutten, og at Norwegian/Widerøe sit att på toppen? Altså, at det ekstraordinære er at det er i år det er sjanse til å slå fast eit fundament for det som sannsynlegvis må vera moderate tillegg i åra som kjem.Man ber bare ikke om 30% lønnstillegg, med mindre situasjonen er fullstendig ekstraordinær. Og det er den ikke.
Beklager, @crosswind , min mening var ikke å bedrive personkrakteristikker, jeg bare gjettet at du var yngre enn meg, og jeg er ikke sint, jeg lover. Bare engasjert!Varför så arg Disq?
För det första, när vi pratar om «utländska» piloter så refereras det till kollegor i Norwegian med baser i utlandet. Alltså våra egna piloter i samma cockpit i de samma uniformerna. Det som krävs är lik lön som det de har fått i årets uppgör.
Nej, det står inte tusenvis av piloter och bankar på dörren. En skal inte tro allt som står i avisen.
Är det av egen erfarenhet du hävdar det är en så enkel jobb? Eller att det är ett kall, som om det är ett argument mot att hålla följe med egna kollegor i årets oppgjør?
Och varför hersketeknikker som «unge mann»?
Nå er man jo i ferd med å knesette dette prinsippet for cruisebåter i norske farvann, så hvorfor ikke?(Slik sett burde kanskje Norwegian gje pilotane så mykje dei maktar, og slutta seg heilhjarta til kravet om at alle som skal fly i Noreg skal gjera det på norske tariffvilkår?)
Lærere og sykepleiere som sikkert "fortjener" noe mer i lønnsøke vil nok aldri få det kollektivt. Grunnen er enkel matematikk. Det er så jævlig mange av dem at totalsummen vil bli så gigantisk at det vil få ødelegende konsekvenser for landets økonomi hvis de skulle få den lønnsøken som de selv og mange i folket ( i henhold til div gallup undersøkelser ) mener disse gruppene "fortjener".Lærarar har prøvt å peika på "relativ stagnasjon" i mange år, utan at det har vore ein suksess.
Det er heilt sant, og det er vel usemja mellom LO og UNIO/Akademikerne i staten. Dersom du får løn hovudsakleg etter tariff, kjem det aldri til å koma gigantiske lønshopp så lenge du står i same jobben, og tillegga vert også jamt fordelte utover.Lærere og sykepleiere som sikkert "fortjener" noe mer i lønnsøke vil nok aldri få det kollektivt. Grunnen er enkel matematikk. Det er så jævlig mange av dem at totalsummen vil bli så gigantisk at det vil få ødelegende konsekvenser for landets økonomi hvis de skulle få den lønnsøken som de selv og mange i folket ( i henhold til div gallup undersøkelser ) mener disse gruppene "fortjener".
Det er vel fortsatt slik at flygerutdanning er på fagskole nivå (Har vel blitt en Bachelorlinje nå).Har vi "noen" her inne som ikke besto opptaksprøvene til Flyskolen? Jeg "aner" en smule bitterhet mot de som kom seg igjennom?
OK, forklar dette for meg, altså problemet denne småbedriftseigaren har.Vi hadde en investor som var villig til å betale 700.000 for 1% av selskapet.
Problemet var at det «på papiret» ville gjort at jeg fikk flere titalls millioner i formue og dermed måtte ha betalt flere hundretusen i formueskatt – på årlig basis.
Hvor i huleste skulle jeg ha hentet disse pengene fra?
Løsningen ble derfor i stedet å ta opp lån på huset for å tilføre bedriften nødvendig kapital.
Har denne fyren et navn - så vi kan ta en titt på selskapet - eller er det en oppdiktet case?En som føler det på kroppen:
Denne casen ser rar ut:Har denne fyren et navn - så vi kan ta en titt på selskapet - eller er det en oppdiktet case?
Igjen, eg skjønar at du berre vidareformidlar, men eg spør for å forstå desse historiene.Nå har ca 50 ansatte kjøpt aksjer og de ser at den eneste muligheten å gjøre [børsnotera selskapet] på er om jeg flytter til utlandet. Med en normal markedsverdi ville selskapet måtte ta ut ca 80 millioner kroner i utbytte for å betale formueskatten hvert år og da er jo kassen tom på under 2 år og dagens ansatte ville også mistet jobben sin.
Han var ikke fullt så edel når han før jul sa opp mange ansatte på grunn av dårlig økonomi, samtidig som svenske ansatte ble fløyet/kjørt til Skien for å være med på det store julebordet der. Overnatting medfulgte, selvsagt.Og denne karen vokste jeg opp sammen med og spilte fotball med. Han har virkelig jobbet og fått det til
Stian RustadStian Rustad• 1st• 1stFounder 24SevenOffice.Com, serial entrepreneur and Investor.Founder 24SevenOffice.Com, serial entrepreneur and Investor.
15m • 15 minutes ago
Presset fra de ansatte til at jeg skal flytte til utlandet øker
Arbeiderne i selskapene mine presser meg og familien stadig mer til til å flytte til utlandet. Nå har mange forstått sammenhengen mellom det å liste selskapet på en hovedliste for å kunne hente inn betydelig kapital for å skape den vekst maskinen de ønsker for AS Norge og formuesskatt. Nå har ca 50 ansatte kjøpt aksjer og de ser at den eneste muligheten å gjøre dette på er om jeg flytter til utlandet. Med en normal markedsverdi ville selskapet måtte ta ut ca 80 millioner kroner i utbytte for å betale formueskatten hvert år og da er jo kassen tom på under 2 år og dagens ansatte ville også mistet jobben sin.
Jeg har forsøkt å forklare dette til våre politikere og de forstår det ikke ser det ut til eller de vil ikke forstå for å skaffe stemmer fra folk som ikke forstår sammenhengen. Det høres jo så rettferdig og lurt ut med formueskatt på arbeidende kapital når man ikke kan samfunnsøkonomi.
Vi må huske å sette krav til de borgerlige partiene og huske å stemme for AS Norge og alle de 1,3 millioner menneske på NAV sin sin skyld. Vi må skape mer arbeidsplasser i Norge og ikke i utlandet.
Vi trenger flere investorer og risikotakere ikke færre. Samtidig må vi øke satsningen på å få flest mulig ut i arbeid. La oss starte med å gjøre det godt lønnsomt å jobbe for de som kan jobbe med lavere skatt på lavere til normale inntekter.
Da blir verdier skapt i Norge og det blir mer skattepenger å fordele og ikke minst færre å betale støtte til hver måned.
Vi må også slanke staten til Nordisk nivå.
Husk at formueskatten på lange investeringer og dermed arbeidende kapital er hovedproblemet. Om man betaler litt formueskatt på likvide investeringer og eiendeler er mye mindre skadelig for AS Norge. Da ville forfordelingen og regjeringens indirekte subsidiering av utenlandske superrike vært minimal.
Husk mer penger til fattige familier og en mer effektiv og rimeligere stat. Problemet er ikke flere investorer, problemet er utenforskap og tilhørende fattigdom.
https://lnkd.in/d6afEAUZ
See translation
Activate to view larger image,
![]()
Jeg skjønner ikke hvorfor dette blåses opp.Slettes ikke bra...
![]()
FHI: Høyeste antall selvmord siden 1988
Antall selvmord, og alkohol- og narkotikautløste dødsfall har gått markant opp i 2023. Det kommer frem i en ny rapport Folkehelseinstituttet la frem torsdag. I 2023 ble det registrert 693 selvmord i 2023, 70 flere enn i 2022. Bare i 1988 ble det registrert et høyere antall selvmord. – Det høye...www.nrk.no
Man måste jämföra, som det ble sagt i vidunderlige Mitt Liv som Hund.Ok, ser att det blir latskap från min sida att be andra göra jobben.
Lägger vi in topplönen från 2002 på 750.000 i kalkulatoren på smartepenger.no skulle vi i Norge i dag legat på 1.790.000.
Våra kollegor internt i bolaget, som nyligen avslutat sina förhandlingar, har alltså blivit eniga med ledelsen om följande:
Spanien: ny toppløn i 2027=185.000€
Danmark: ny topplön i 2026=1.500.000dkr
Wideroe: ny toppløn i 2025=1.650.000nok
Norge har idag topplön på 1.350.000 nok. 440.000kr under den genomsnittliga utvecklingen i landet i övrigt (baserat på kalkulatoren i smartepenger.no) sedan topplönen i 2002 och hur man än vänder och vrider på det, långt under vad mina kollegor får för mindre jobb än oss på norsk avtal då de (bortsett från WF) inte får lov att operera på nordnorge.
Med andra ord, vi har halkat långt efter generellt och är långt under det våra egna kollegor blivit eniga med ledelsen om. Är det då så orimligt att vi önskar att komma upp på samma nivå som resten av våra egna?
Legendarisk den perioden på 80/90-tallet hvor heismontørene krevde stadig høyere lønninger og brukte streikeretten sin med stor iver for å tvinge igjennom kravene. Alle heiser i næringsbygg ble etterhvert berørt. Ikke ble det tvungen lønnsnemd heller, det stod jo ikke om liv og helse, det var bare å bruke trappa. Og alle som drev med heis i Norge var organisert i samme forbund. På den måten hadde man veldig gode kort på hånda for å tvinge igjennom kravene. Og dem lyktes.Bare spør pensjonerte heismontører og typografer.
Da hadde dere veldig god lønn i 2002 også da.Lägger vi in topplönen från 2002 på 750.000 i kalkulatoren på smartepenger.no skulle vi i Norge i dag legat på 1.790.000.
Lønnsutvikling er godt over KPI.Jeg tror det ikke er mange som har en lønnsutvikling som holder tritt med kpi. Og selv kpi holdes kunstig lavt når man ser opp i mot det som betyr noe for folk som hus, energi, helse m.m
Helt enig och vi har förstått för länge sedan att den kampen om sympati är tapt, men att NHO skal få lov till att äga hela historien blir inte riktig.Man måste jämföra, som det ble sagt i vidunderlige Mitt Liv som Hund.
Har forståelse for at man sammenlikner slik at egne argumenter og krav står seg best, det gjør vi vel alle.
Uten å ta stilling til hva en pilot er eller burde være verdt i lønn, så blir det alltid noe vanskeligere å mobilisere allmuens sympati hvis utgangspunktet allerede er godt over både gjennomsnitt og median.
Bare spør pensjonerte heismontører og typografer.