Systemutnyttelse behøver ikke være ulovlig, selv om det å anvende muligheten(e) fullt ut kan være uetisk, eller ihvertfall på kanten i forhold til samfunnsmoral.
Vi skal, på den ene siden, være glade fordi landet har tatt seg råd til et ytterst generøst sikkerhetsnett. Og, på den andre siden, bør vi være oppmerksomme på hva dette koster og medfører. Det har vært lett å være politiker og love mye i Norge, på grunn av oljeinntektene. Etterhvert har man skjønt at gavebordet ble for raust, spesielt i sammenligning med hva andre land har tillatt seg.
Det skaper en underlig dynamikk. Folk føler at fordeler er blitt borte og dermed vil man utnytte det som er av gjenværende muligheter. Jeg har, tidvis, vært i arbeidsgiversitz eller tett på, og har kunnet oppleve ulike måter å sjonglere systemet på, der man innimellom vet at en gjenfortelling i andre land vil vekke bestyrtelse og latter, pluss noen "how is that possible?"
Den norske ordningen er en betydelig belastning for SMB-skiktet av virksomheter, og det er nok ikke slik at flertallet arbeidstakere går inn for å utnytte systemet, men selv en liten virksomhet som min kones i Oslo kom opp i noen rare situasjoner med deltids- og fulltidsarbeidende ungdommer som hadde tatt for mye tran når de skulle vurdere hva som var legitimt fravær. Typ - en venn av en onkel skulle begraves og den ansatte ønsket fravær, men forventet at dette skulle være med full lønn, til tross for at begravelsen foregikk på "den andre siden av landet". For regelen er jo slik at man skal få fri ved begravelser av nærstående (forståelig nok), og denne vennen av en onkel var nærstående, altså, det måtte vi skjønne.
Det kom også noen sykefravær fra en ansatt som ble observert usedvanlig oppegående et annet sted i byen - ja, nei, altså, jeg pigget til utover dagen i går og kommer i morgen.
Minnes et fantastisk intervju med en som ville arbeide i filmproduksjonsselskapet jeg var tilknyttet. "Stein, du har erfaring med slikt, kan ikke du være med på intervjuet?"
En kandidat kom fra NRK, tiltrukket av mulighetene utenfor statskanalen, men åpnet intervjuet med å ville bli orientert om hva vi hadde for avspaserings-, overtids-, og sykelønnsordninger, før vi hadde snakket om produksjoner, fagkunnskaper eller utviklingsmuligheter. "Jeg tror vi kan stryke henne, hva tror du, Stein?"
Og nevner det kun fordi vi har et fantastisk system i Norge, som vi har tatt oss råd til, der masker i sikkerhetsnettet nå ikke er like sterke som de en gang var, og der vi må regne med å risikere å falle gjennom fremfor å sprette opp igjen, om vi tester (utnytter) systemet altfor friskt.
Det finnes mange som er takknemlige for ordningene, og som trenger dem, og det er synd om de forsvinner dersom det er for lett å utnytte dem.
For det er ikke sant at Norge har flest uføre og flest syke, egentlig.