Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fruen ble svindlet for 100.000.- Anmeldte saken i 12 tiden den ene dagen og fikk melding på morgenen dagen etter om at saken var henlagt. For vanskelig å finne gjerningsmannen, mente de. MEN FOR POKKER, POLITIETS OPPGAVE ER Å ETTERFORSKE OG FINNE GJERNINGSMANNEN!!!!!
    Det er også en interessant kontrast mellom det og kommunenes bruk av plan- og bygningsloven. En byggesak foreldes aldri, så om kommunen får det for seg å etterforske gammel moro kan huseiere bli pålagt rivningsordre om huset ble oppført ulovlig, selv om det ble kjøpt i god tro og tidligere eier som i sin tid tok en snarvei forlengst er under torva. Det kan også skje selv om alt faktisk var gjort etter boka og kommunen selv har rotet bort papirene i arkivet. Ingen nåde, ingen henleggelse «etter bevisets stilling» eller «av kapasitetshensyn», men huseier må pent finne seg i å grave frem dokumentasjon på at dette engang var godkjent i henhold til lov og forskrift som gjaldt der og da. Lykke til.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.915
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det var tidligere i år akkurat en slik sak i Færder (Nøtterøy) kommune.
    En hytte skulle selges, og i den forbindelse ble det sjekket ut med kommunen. Som ikke kunne finne papirene = ulovlig bygd:riv.
    Det synes selgerne / arvingene var mer enn merkelig, for hun de arvet hytta etter var mer en pertentlig, nøyaktig osv.
    Her kommer en rutinert saksbehandler i kommunen inn. Hun synes også dette var veldig rart, så hun begynte å grave i de gamle arkivene. Og etter mye leting fant hun faktisk papirene, de hadde blitt arkivert ifm med en helt annen byggesak.
    Fikk de noen unnskyldning fra kommunen (?). Å neida, hørte ikke et pip fra de. Men med kontroll på papirene så kunne salget gjennomføres...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.099
    Torget vurderinger
    1
    Når fokuset i Norge er at det private næringslivet først og fremst er en melkelku (skatteobjekt) for staten, så går det som det går med nyetableringer og innovasjon. Dette er en villet utvikling og direkte konsekvens av sosialistisk næringspolitikk. Heia Norge! Sistemann slukker lyset.

• Angry
    Reaksjoner: SAL

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.849
    Sted
    Oslo
    Når fokuset i Norge er at det private næringslivet først og fremst er en melkelku (skatteobjekt) for staten, så går det som det går med nyetableringer og innovasjon. Dette er en villet utvikling og direkte konsekvens av sosialistisk næringspolitikk. Heia Norge! Sistemann slukker lyset.

Så det å satse på oljeutvinning og fiskeoppdrett er en sosialistisk næringspolitikk?
    Det er jo de næringene som både er råvare baserte og suger til seg innovasjon i Norge.
    Du får stemme Rødt eller SV da, som ønsker en annen næringspolitikk.
    Btw du trenger ikke slukke lyset, hos deg har det allerede gått.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.099
    Torget vurderinger
    1
    Norske lover og skattepolitikk gjør at norske fondsforvaltere får høyere kostnader enn sammenlignbare land i EU, feks Sverige.
    Dette handikapet har vært påpekt gjennom flere år, senest med varsel-brev til Finansdepartementet i 2022. Men Finansmininster Vedum har nok med å fokusere på norske bønder og den slags, og har latt saken ligge urør i snart 2 år.

Denne manglende handlekraft gjør nå at Alfred Berg Fondene flagger ut sin 120 milliarders forvaltningsportefølje. Snart følger de andre etter. Pytt sann, hva skal vi med slikt i Nisseluelandet? Heia Norge!

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.849
    Sted
    Oslo
    Synd Frp ikke hadde stor nok makt på 70tallet.
    Da kunne vi solgt olja i Nordsjøen på rot for 10 milliarder.
    Dessverre så ble det ført en sosialistisk næringspolitikk som gjorde at vi beholdt oljeformuen på nasjonale hender.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.099
    Torget vurderinger
    1
    Klart det er sosialisme som har skylden. Det er jo bare å se over kanalen hvor knakende godt det går i Storbritannia etter 12 år med midnattsblå politikk.
    Forståelig nok er det ubehagelig lesning for sosialister, å bli konfrontert med konsekvensene av egen politikk. Noe ditt What-about-svar bekrefter.

Man fører en skattepolitikk som struper kapitalistene, samtidig som man ønsker seg mer innovasjon og investeringer fra de samme. Man skal ha hodet godt opp i ræva på Karl Marx hvis man ikke skjønner at det blir feil.

PS: Siden du er opptatt av England, så inntar UK en hederlig 5. plass.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.331
    Jeg er ikke sikker på hvor man har huet hvis man i fullt alvor påstår at AP styres av gamle Karls betraktninger.... ( PS - jeg stemmer ikke AP eller noe lenger ute..)
    Man må da fremstå som en god borgerlig og da er jo alt til venstre ren, skjær kommunisme og sosialisme.
    (De samme figurene mener antageligvis at Kamala Harris er sosialist.)

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    38.802
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Man må da fremstå som en god borgerlig og da er jo alt til venstre ren, skjær kommunisme og sosialisme.
    (De samme figurene mener antageligvis at Kamala Harris er sosialist.)
    Tja. Apropos det. Man må gjerne ta denne testen og se hvor en selv ville havne i et amerikansk politisk landskap.
    Som god borgerlig høyremann blir jeg botanisert som «establishment liberal», eksakt som forventet. Det er vel samme boks som Harris, antar jeg, mens Biden nok må regnes mer som «democratic mainstay», ett knepp lenger til høyre.

1727809327999.png

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.849
    Sted
    Oslo
    Tja. Apropos det. Man må gjerne ta denne testen og se hvor en selv ville havne i et amerikansk politisk landskap.
    Som god borgerlig høyremann blir jeg botanisert som «establishment liberal», eksakt som forventet.
    Vis vedlegget 1061831
    Regner med at farge skalaen følger amerikansk farge skala på de to partiene?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.080
    Sted
    Holmestrand
    Som god borgerlig høyremann blir jeg botanisert som «establishment liberal», eksakt som forventet. Det er vel samme boks som Harris, antar jeg, mens Biden nok må regnes mer som «democratic mainstay», ett knepp lenger til høyre.

Vis vedlegget 1061831
    1727809682768.png

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.099
    Torget vurderinger
    1
    Det vet jeg lite om siden jeg ikke er noen slags -ist, men for all del, forsøk deg gjerne på andre ad hominem varianter.
    If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck…

Innovasjon krever investeringer, investeringer krever kapital.
    Risikoen for tap er høy. 70% start-ups feiler etter 5 år. 90% feiler etter 10 år.
    Ergo er det ikke bare å «bevilge» penger. Her kreves spisskompetanse og risikovilje. Ingen gren for folkevalgte politikere, med andre ord.
    Det beste er å slippe til private investorer. Man er mest skjerpet når egne penger står på spill. Minst skjerpet når man bruker andres penger (når politikere bruker skattebetalernes penger). Denne metoden, også kjent som kapitalisme, er den mest fruktbare. Den skaper innovasjon og teknologi, til fellesskapets nytte.
    Eneste «catch» er at man må tåle å se andre lykkes og at et fåtall akkumulerer mye penger. Det sitter langt inne hos sosialistene. Men samfunnet trenger store private kapitalister til å løfte de store prosjektene. Mekanismen er den samme, enten man skal investere i en ny type skibinding, eller det skal investeres i tankskip til milliarder.

Doblingen av Formuesskatten er SV-politikk, som SV tvang igjennom i 2021-budsjettforhandlingene med Ap/Sp-mindretallregjering. Den rekordhøye formuesskatten straffer nordmenn som investerer i Norge. Derfor har så mange av dem flyttet til andre land.
    Ingen tilfeldighet at Sveits, med sitt investerings-vennlige skattesystem, topper verdens innovasjonsliste for 5. år på rad. Den samme listen hvor Norge under sittende regjering rykker ned 2 plasser til #21 plass.

Formuesskatten straffer også fattige gründere på kapitaljakt i oppstartsfasen (de må betale formueskatt av teoretisk (kapitalisert) verdi, selv om selskapet går med underskudd/ikke har tjent en krone. Noe som er vanlig for startups i mange år.
    Det er således en direkte sammenheng mellom Sosialistisk Venstre sin skattepolitkk og nedgang i innovasjon/kapitalflukt.

Hvis du synes dette begynner å bli kleint, får du stemme blått høsten 2025.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.080
    Sted
    Holmestrand
    Samme her. På norsk vil det si at jeg synes Rødt har ett og annet godt poeng, Frp ditto og at jeg stort sett ligger og skvalper mellom AP og Høire/Venstre. Å abbonere på en partitilhørighet fremstår som både idiotisk og en umulighet for min del.
    Men mange av spørsmålene er litt vanskelige forholde seg til som nordmann.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.263
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    If it looks like a duck, swims like a duck, and quacks like a duck, then it probably is a duck…

Innovasjon krever investeringer, investeringer krever kapital.
    Risikoen for tap er høy. 70% start-ups feiler etter 5 år. 90% feiler etter 10 år.
    Ergo er det ikke bare å «bevilge» penger. Her kreves spisskompetanse og risikovilje. Ingen gren for folkevalgte politikere, med andre ord.
    Det beste er å slippe til private investorer. Man er mest skjerpet når egne penger står på spill. Minst skjerpet når man bruker andres penger (når politikere bruker skattebetalernes penger). Denne metoden, også kjent som kapitalisme, er den mest fruktbare. Den skaper innovasjon og teknologi, til fellesskapets nytte.
    Eneste «catch» er at man må tåle å se andre lykkes og at et fåtall akkumulerer mye penger. Det sitter langt inne hos sosialistene. Men samfunnet trenger store private kapitalister til å løfte de store prosjektene. Mekanismen er den samme, enten man skal investere i en ny type skibinding, eller det skal investeres i tankskip til milliarder.

Doblingen av Formuesskatten er SV-politikk, som SV tvang igjennom i 2021-budsjettforhandlingene med Ap/Sp-mindretallregjering. Den rekordhøye formuesskatten straffer nordmenn som investerer i Norge. Derfor har så mange av dem flyttet til andre land.
    Ingen tilfeldighet at Sveits, med sitt investerings-vennlige skattesystem, topper verdens innovasjonsliste for 5. år på rad. Den samme listen hvor Norge under sittende regjering rykker ned 2 plasser til #21 plass.

Formuesskatten straffer også fattige gründere på kapitaljakt i oppstartsfasen (de må betale formueskatt av teoretisk (kapitalisert) verdi, selv om selskapet går med underskudd/ikke har tjent en krone. Noe som er vanlig for startups i mange år.
    Det er således en direkte sammenheng mellom Sosialistisk Venstre sin skattepolitkk og nedgang i innovasjon/kapitalflukt.

Hvis du synes dette begynner å bli kleint, får du stemme blått høsten 2025.
    Jeg regner med at det er denne du sikter til:
    European innovation scoreboard - European Commission (europa.eu)

Og Norge sin rapport her:
    ec_rtd_eis-country-profile-no.pdf (europa.eu)

Jeg får ikke rapporten til å stemme helt med det du skriver: Den maler et ganske annerledes bilde enn det du beskriver - så vidt jeg kan se er vi ikke nummer 21 heller - vi er nummer 7. Det står vel ikke noe om formueskatt der i det hele tatt, og vi er dårlige på er offentlige R&D.
    • Norway is a Strong Innovator with performance at 117% of the EU average in 2024. Performance is above the average of the Strong Innovators (111.3%). Performance is increasing more than the EU (+10%).

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    20.728
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    4

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.080
    Sted
    Holmestrand
    Skatt, byggesaker, salg av alkohol, sykestatistikk etc etc og andre merkverdigheter i Norge.
    Det er selvsagt naturlig å riste på hodet av ting som ikke fungerer optimalt eller rett og slett dårlig.
    Men hvis dere tror slikt er spesielt for Norge så tar dere skammelig feil.

Alle land har slikt.
    Uten at det er særlig trøst i det.
    😂

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Godt jeg ikke gjør noen av delene da, men du skal ha for innsatsen. Det sagt, hvis du innbiller deg at vet noe videre om min verdensanskuelse ut fra det (relativt) lille jeg skriver her på sentralen så er du jaggu mye dummere enn jeg i utgangspunktet ville antatt.

Om jeg nå skulle gjøre deg den samme bjørnetjenesten tilbake så ville jeg tippet på at opptattheten av penger og avkastning betyr at det er din sentrale interesse, muligens fordi du har har plenty av dem allerede og gjerne vil at myndighetene skal maksimere velstanden din. Det er hverken et tema eller en interesse for min del og derfor har jeg heller ingen videre innsikt eller særlige meninger om økonomisk politikk.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.010
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det er selvsagt naturlig å riste på hodet av ting som ikke fungerer optimalt eller rett og slett dårlig.
    Men hvis dere tror slikt er spesielt for Norge så tar dere skammelig feil.

Alle land har slikt.
    Uten at det er særlig trøst i det.
    😂

Syv år i Storbritannia lærte meg at det er jævlig mange folk der ute som klager minst like mye som vi gjør, og med langt større grunn. Det hadde vært kjekt om det ble påbudt med et studieår eller noe sånt i det store utland slik at folk fikk bittelitt innsikt i hvor jævlig bra vi egentlig har det her på berget.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.101
    Torget vurderinger
    1
    Syv år i Storbritannia lærte meg at det er jævlig mange folk der ute som klager minst like mye som vi gjør, og med langt større grunn. Det hadde vært kjekt om det ble påbudt med et studieår eller noe sånt i det store utland slik at folk fikk bittelitt innsikt i hvor jævlig bra vi egentlig har det her på berget.
    Eller ein kontingent ute med forsvaret...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.099
    Torget vurderinger
    1
    Jeg regner med at det er denne du sikter til:
    European innovation scoreboard - European Commission (europa.eu)

Og Norge sin rapport her:
    ec_rtd_eis-country-profile-no.pdf (europa.eu)

Jeg får ikke rapporten til å stemme helt med det du skriver: Den maler et ganske annerledes bilde enn det du beskriver - så vidt jeg kan se er vi ikke nummer 21 heller - vi er nummer 7. Det står vel ikke noe om formueskatt der i det hele tatt, og vi er dårlige på er offentlige R&D.
    • Norway is a Strong Innovator with performance at 117% of the EU average in 2024. Performance is above the average of the Strong Innovators (111.3%). Performance is increasing more than the EU (+10%).
    Nei, ikke den. Les artikkelen i Finansavisen jeg linket til. Åpen sak.
    Undersøkelsen heter Global Innovation Index.

NRK har også saken: https://www.nrk.no/nyheter/norge-darligst-i-norden-pa-innovasjonsliste-1.17066038

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.099
    Torget vurderinger
    1
    Godt jeg ikke gjør noen av delene da, men du skal ha for innsatsen. Det sagt, hvis du innbiller deg at vet noe videre om min verdensanskuelse ut fra det (relativt) lille jeg skriver her på sentralen så er du jaggu mye dummere enn jeg i utgangspunktet ville antatt.

Om jeg nå skulle gjøre deg den samme bjørnetjenesten tilbake så ville jeg tippet på at opptattheten av penger og avkastning betyr at det er din sentrale interesse, muligens fordi du har har plenty av dem allerede og gjerne vil at myndighetene skal maksimere velstanden din. Det er hverken et tema eller en interesse for min del og derfor har jeg heller ingen videre innsikt eller særlige meninger om økonomisk politikk.
    Jeg viste til en dagsfersk nyhetssak fra NTB, referert av både NRK og Finansavisen, hvor Norsk innovasjon kommer på jumboplass blant de Nordiske landene, og trenden er negativ. Dette i kontrast til sittende regjerings flåskler om at Norge skal være gode på innovasjon. -En sak som passer fint inn her i denne tråden som omhandler «Hva som har gått galt i Norge».

Til mitt saklige innlegg, kom du først opp med what-about-England (LOL), uten å berøre dette med innovasjon, overhode.
    Deretter følger du opp med et usaklig personangrep, fortsatt uten å berøre innleggets tema (fallende innovasjon).

Så avsluttet du med å innrømme at du ikke har noen videre innsikt i temaet. LOL. Selvinnsikten slo omsider inn, takk.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.263
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nei, ikke den. Les artikkelen i Finansavisen jeg linket til. Åpen sak.
    Undersøkelsen heter Global Innovation Index.

NRK har også saken: https://www.nrk.no/nyheter/norge-darligst-i-norden-pa-innovasjonsliste-1.17066038
    Her er den:
    Norway Ranking in the Global Innovation Index 2024. (wipo.int)

Jeg ser vel lite her som er knyttet til formueskatt - og det er vanskelig å se noen stor endring de siste 5 årene.

1727848045625.png

I kolonene til venstre er det vi er best på , og til høyre det vi er dprligst på:

1727848117138.png

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.303
    ^ Det er vel også verdt å analysere hvorfor Norge befinner seg som de gjør; et lite land med oljesmurt økonomi, det medfører garantert noen effekter av både god og dårlig art.
    Jeg vil anta at pedals alarmering omkring "state of the union", ikke nødvendigvis forteller så mye om hvilken virkelighet vi befinner oss i.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    11.979
    Sted
    Interiore Simplicitate

PederP

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2019