morbid
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 24.08.2018
- Antall liker
- 2.967
Fra norske til fortrinnsvis utenlandske eiere, høres helt sjennialt ut.Også kjent som redistribusjon, tax working as intended.
Fra norske til fortrinnsvis utenlandske eiere, høres helt sjennialt ut.Også kjent som redistribusjon, tax working as intended.
Omtrent som Scrhødingers innvandrar, tek alle jobbane og går kun på NAVWhy not? Ser at de samme folkene som klager over utenlandske eiere, også klager over at det blir mindre utenlandsk eierskap på børsen. Så når man skal syte seg til lavest mulig skatt er tydeligvis både mye og lite utenlandsk eierskap galt, og til alt overmål av nøyaktig samme årsak.
Utlendinger har trukket ut 35 milliarder fra Oslo Børs
I flere år kjøpte utlendinger seg opp på Oslo Børs. I fjor høst snudde trenden.www.nrk.noIkke utlendingene som eier oss – vi eier verden | DN
Motstanderne av formuesskatt har bedre argumenter på hånden enn at skatten «favoriserer utlendinger». Så hvorfor bruker de dem ikke?www.dn.no
Har sett på denne , og dette er vel en av de få sakene som det faktisk er hold i.
For de som ikke har lest så:
- Gelato - stort selskap som fortsatt ikke tjener penger (Verdsatt til +9MRD), omsetter for en drøy milliard og tapte 300 millioner i fjor.
- Grunderen sitter på 15% av verdien, og ved forrige kapitalinnhenting ble det innhentet neste 2 MRD.
- For grunderen har han altså en skattemessig formue på drøyt 230 millioner og en formueskatt på 2,5 mil.
- Hvis han tar selskapet på børs - så vil han eierpost bli verdt over 1 MRD, og for å betale en årlig formueskatt på nesten 15 mil, måtte han solgt 2% av sin eierandel hver år. Nå er det kanskje ikke krise å måtte selge seg ned fra 15% til 13% eierandel over en 5 års periode inntil selskapet begyner å tjene penger og kan betale utbytte. Men det er nå ivhertfall et konkret sak.
– For å betale formues- og inntektsskatt må jeg selge meg ned hvert år, sier han, og fortsetter:Jeg hadde måttet selge omtrent 2 prosent av eierposten min hvert år kun for å betale formuesskatt, dersom vi var børsnotert. Det er helt hinsides
Henrik Müller-Hansen