Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Jeg har vært antirasist og venstresidig hele mitt liv.
    Jeg har også i lang tid vært dritlei av venstresidas "kultur relativisme"
    Enten det er religion, kvinnesyn eller barne oppdragelse.
    Venstresida og liberale har i over 100år kjempa mot den trangsynte kristendommen, vi bør bruke like blanke våpen mot all annen trangsynt religion.
    Kriminalitet rammer "vanlige folk" mest, og det er for faen ikke kun opp til de mest reaksjonære å være " tøff on crime"
    Det er faktisk arbeiderklassen som tjener mest på at kriminalitet bekjempes, enten det er ran og vold på gata, eller hvitsnipper som suger penger ut av felles kassa.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Arnulf Øverland og andre ateister eller ikke troende engasjerte seg mot kristendommen: Den tiende landeplage
    Hvorfor kan ikke ateister og andre ikke troende engasjere seg mot den ellevte eller tovte?
    (og legg merke til, jeg tør ikke å nevne ved navn de to religionene som nå ligger i dødelig krig med hverandre)

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.055
    Torget vurderinger
    4
    Kan det det på Netflix da! Knall! De sa det å radio'n idag - Gleder meg!

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.162
    Kan det det på Netflix da! Knall! De sa det å radio'n idag - Gleder meg!
    Jeg tviler på at polet har så mye brennevin på lager at man kan komme seg gjennom en eventuell TV-serie om dette.

kasol

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Antall liker
    4.055
    Torget vurderinger
    4
    60% gjør vel susen tenker jeg - de solgte bilder til et blad også. Så her skal det melkes!

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Satan for ei hore, bringer skam over hele nasjonen
    Vis vedlegget 1049392
    Selv om hun er den 4. i arverekka til tronen er det 99% teoretisk. Hun er dermed å anse som en privatperson og et enkeltmenneske. Hvis både media og innbyggere hadde betraktet henne som det, hadde man sluppet å bry seg, og bare kunnet ignorere henne (slik jeg gjør).

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.901
    Torget vurderinger
    1
    Selv om hun er den 4. i arverekka til tronen er det 99% teoretisk. Hun er dermed å anse som en privatperson og et enkeltmenneske. Hvis både media og innbyggere hadde betraktet henne som det, hadde man sluppet å bry seg, og bare kunnet ignorere henne (slik jeg gjør).

Sier du at jeg ikke kan ignorere resten av familien også:eek:

Tror uansett jeg fortsetter med det og prøver så godt jeg kan med politikere også men ikke like lett da de med idiotiske bestemmelser påvirker hverdagen...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.494
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Supert! Så håper jeg virkelig at vi slipper å se tosketrollene på alle åpne kanaler... kun for spesielt interesserte og de med pålogging..

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.921
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Supert! Så håper jeg virkelig at vi slipper å se tosketrollene på alle åpne kanaler... kun for spesielt interesserte og de med pålogging..
    Jeg tenkte AKKURAT det samme. Endelig skal vi få slippe. Men så kommer redaktørforeningen programmessig suttrende og "forlanger" at de også skal få dekke dette. Så da er det vel bare å stålsette seg de nærmeste dagene. Med mindre en kutter nettforbindelsen, så tror ikke en klarer å unngå å bli teppebombet med alt en absolutt ikke ønsker å bli "informert" om...

morbid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Antall liker
    2.937
    HELLO! magazine har ikke for vane å kjøpe rettigheter for millioner av kroner til privatpersoners bryllup, i utlandet er hun norges prinsesse

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.914
    Sted
    Oslo
    Helt unødvendig å blande hardt arbeidende working girls inn i dette og sammenligne dem med disse griske sjarlatanene.
    Would you fuck me for 100 bucks?
    What do you take me for?
    Would you fuck me for a million?
    Og yes!
    Now we know what you are,
    Now we only have to negociate the price.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.312
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tenkte AKKURAT det samme. Endelig skal vi få slippe. Men så kommer redaktørforeningen programmessig suttrende og "forlanger" at de også skal få dekke dette. Så da er det vel bare å stålsette seg de nærmeste dagene. Med mindre en kutter nettforbindelsen, så tror ikke en klarer å unngå å bli teppebombet med alt en absolutt ikke ønsker å bli "informert" om...
    Det er kanskje ikkje sant, men her er ein god ide frå 70-talet:
    Eg hugsar ikkje kva gruppe det var, kanskje Smokie eller Sweet, som var på Noregsbesøk. Dei skulle intervjuast, men drygde svært lenge med å komme ned frå hotellromma til journalistane. Etter ein god time var heile pressekorpset forbanna. Til sist miste dei tålmodet, og ein god ide dukka opp; Alle gjekk, og ingen skreiv noko som helst om Noregsbesøket til gruppa.
    Neste gong gruppa kom hit til landet, var dei vesentleg meir audmjuke.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.166
    Jeg er for at konge-huset avvikles så fort som mulig. Hvor fort kan det utføres, 10-50 år kanskje.?

• Liker
    Reaksjoner: MML

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.497
    Jeg er for at konge-huset avvikles så fort som mulig. Hvor fort kan det utføres, 10-50 år kanskje.?
    Vanskelig å si. Kongefamilien ønsker naturlig nok forutsigbarhet, men hvordan blir det for Ingrid Alexandra å holde fortet hvis hun og alle andre vet at hun er den siste i rekken? Lame Duck i 50 år?

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Kanskje på tide å restrukturere kostitusjonen. Harald, Sonja og Håkon holder stand, men helheten likner mer på et sirkus.

Harald, Sonja og Håkon er vel sånn ca. helheten av kongefamilien, eller 3/4 av den, all den tid søstera ikke lenger er en del av den. Ingen grunn til å sverte dem med det utenforstående familiemedlemmets spillopper og viderverdigheter.

Selv om jeg av prinsipp er anti-monarkist så gjør jeg lett et unntak for vårt eget kongehus, som tross alt består av ganske bunnsolide, snusfornuftige folk. Når jeg ser på hva vi har dyrket frem av politikere så er det vanskelig å se hvordan noe skal bli bedre med en av dem som president.

Høyst sannsynlig er det ingenting å spare på å avskaffe monarkiet heller, med mindre man skal kvitte seg med alt historisk bygningsmateriale unntatt slottet og unnlate å gi presidenten noen representasjonsoppgaver.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    631
    Torget vurderinger
    2
    Det overskridande og amoralske er også eit viktig moment i ein del spel, på ein heilt annan måte enn før (før var det berre amoralsk på abstrakt nivå, som i strategispel av typen Civilization eller Harpoon). Frå eit vaksent perspektiv er dette på sett og vis bra: at litteratur (inkl. film, seriar og spel) kan få oss til å innta posisjonar vi ikkje normalt ville og sjå ting frå andre perspektiv enn våre eigne.
    Det ligger noe i det overskridende og amoralske - absolutt på en helt annen måte enn før, delingen av voldsvideoer på sosiale medier som et eksempel. Vold er normalisert og akseptert som del av hverdagen på mobilen og nettbrettet.

Er det ikke i Fight Club man slåss for å føle seg levende? Slik selvskading kan gi en kontakt med følelser. I en verden fratatt mening ligger volden latent, som en flukt til det virkelige.

Det er jo også en påfallende mangel på gode visjoner for samfunnet vårt, mangel på gode forbilder som inspirer og gir håp.

Barnas mediekultur er i endring, moralske historier basert på empati og undring er passé. Jeg har sett mange barnefilmer på kino de siste årene. Det er påfallende lite latter i salen. Trollet i den siste Bukkene Bruse filmen blir mobbet og herset med, uten antydning til humor, moral eller empati, i mine øyne. I forkant av en Planet of the Apes film var det forferdelig reklame for Mad Max (eller noe sånt) - forferdelige voldsscener rett i trynet, en god del 9-11 åringer i salen.

Det er trist at dette er visjonene vi deler med våre barn. Chaplin og Keaton har vært fenomenale opplevelser for mine barn, de ler så de ikke orker mer, hvis du husker den følelsen som barn.

Ungene har tilgang til allverdens voldsklipp fra virkeligheten med en ipad de får utdelt fra 1. klasse. For ikke snakke om seksualisert vold. Psykologtidsskriftet tar opp utbredelsen av dette hos ungdommer i dag.

Drammensskolen var først ute med læringsenheter til barn. Etter fem år ble det avdekket at filterne som skal skjule skadelig innhold ikke virket så godt som tenkt. Det ble ikke avdekket av internkontroll, men av en engasjert mor som sitter i kommunestyret.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.901
    Torget vurderinger
    1
    Ser ikke ut som nærpolitiet noen hundre meter fra Norges største politihus har noe særlig virkning

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.237
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Så enkelt er det nok ikke, men å generalisere er alltid enkelt.
    Jo det er det faktisk. Så lenge det ikke er myndige og kan straffes så er de foreldrenes ansvar ! Alternativt får man straffe foreldrene om de ikke tar grep om poden.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.162
    Noen tar saken i, bokstavlig talt egne hender, når de mener politiet over lang tid essensielt gir faen

Vikersund, Vold | Far tok loven i egne hender – banket opp 15-åringer: – Jeg fikk nok (nettavisen.no)

Den 52 år gamle mannen er dømt for å banke opp to 15 år gamle gutter sommeren 2022, skriver Drammens Tidende:

• Natt til fredag 24. juni tok han tak rundt halsen til en 15-åring og dro ham ned i bakken. Deretter satte han seg skrevs over ham og slo ham gjentatte ganger med knyttet neve, ifølge tiltalen.
    • 12. august banket 52-åringen en annen 15-åring. 52-åringen slo ham gjentatte ganger i overarmen med en jernstang og sparket ham i magen, ifølge tiltalen.
    ...

Den nå voldsdømte faren er klar på at han mener politiet har forsømt seg i mange år og ikke gjort noe forut for den siste voldsepisoden i Vikersund.

– De har bare latt de holde på, og da kommer vi dit vi er i dag.

Han viser ikke anger for at han selv utøvde vold mot 15-åringene.

På spørsmål om hvorfor han gjorde det, kommer svaret raskt:

– Jeg fikk nok, rett og slett.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.275
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Faren anslår å ha politianmeldt guttegjengen i underkant av 15 ganger, som oftest blir saken henlagt.

– Sønnen min fikk en drapstrussel av en av disse gutta i samme gjengen som nå i Vikersund. To kvelder senere fikk han ny melding fra samme gutten med spørsmål om han ville møte han.

Denne meldingen oppfattet faren som en drapstrussel. Han forteller at det sto «neste gang jeg ser deg er du død» i meldingen.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.139
    Torget vurderinger
    96
    Ser ikke ut som nærpolitiet noen hundre meter fra Norges største politihus har noe særlig virkning

Man tar en betydelig risiko ved å gå alene midt på natta på Grønland, og det anbefales heller ikke av politiet. Helt forjævlig selvsagt, men slik har det blitt.

Gubra

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Antall liker
    756
    Man tar en betydelig risiko ved å gå alene midt på natta på Grønland, og det anbefales heller ikke av politiet. Helt forjævlig selvsagt, men slik har det blitt.
    NEI! Det har IKKE det!

Det var for å ta oppsummeringen fra innleggene som snart kommer fra Diskus&co.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.011
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Foreldrene pleier man og mene
    Det er et poeng der for en (hittil) pragmatisk monarkist. Det er lett å finne prinsipielle argumenter for at monarkiet er utgått på dato, men det pragmatisk konservative argumentet er å "ikke tukle med noe som virker". Vi har hatt heldig erfaring med at norske konger av familien Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg har fungert som en reserve av moralsk autoritet og har truffet riktige og viktige beslutninger når det politiske systemet av forskjellige grunner ikke har vært i stand til å gjøre det. Det har virket, og derfor har det ikke vært nødvendig å tukle med det.

Monarkiet og prins Carl ble valgt i 1905 fordi det nyopprettede landet ville få fiks ferdige forbindelser til stormaktene, godt gift som Carl var. Maud var dronning Victorias barnebarn, datter av kong Edward VII, søster av konge George V, og tante til både kong Edward VIII og kong George VI. Carl selv var også dansk prins og godt innfiltret i de europeiske kongehusene. Øyeblikkelige diplomatiske relasjoner overalt, slett ikke dumt sånn som verden fungerte da, men det er ikke lenger slik verden fungerer, og Norge er ikke lenger et nyopprettet revolusjonært land som behøver å skaffe seg legitimitet.

Vi har beholdt institusjonen fordi den har fungert, men for å mene at den fortsatt vil fungere må man også tro på at medlemmer av kongefamilien, gjennom arv eller oppdragelse, vil være egnet til å utgjøre denne moralske reserveautoriteten og ta riktige beslutninger når det virkelig røyner på. Den troen får seg noen grunnskudd når kronprinsens storesøster går bananas uten det minste rolleforståelse i sitt absurde reality-show av et liv, og enda mer når kronprinsens stesønn går berserk mot samboer i alkohol- og kokainrus, etterfulgt av avsløringer om at dette er et etablert mønster gjennom flere samboerforhold og at fyren ser ut til å ha mildt sagt suspekte venner. Det er en sikkerhetsrisiko i seg selv, i tillegg til at fyren hører hjemme i fengsel, men tilsammen er dette egnet til å fjerne all tillit til at huset Schleswig-Holstein-Sonderburg-Glücksburg skulle være spesielt mer egnet til å ivareta denne rollen enn hvem som helst annen. Hverken genetikk eller oppdragelse ser helt patent ut, og det ser også ut til at man har dysset ned juniors bravader til nå. Det er ikke bra. Uten den tilliten har ikke familien lenger den moralske autoriteten som kreves for fortsatt å fungere i rollen.

Og da vil en pragmatisk monarkist ganske fort bli prinsipiell republikaner. Det fungerte godt i snart 120 år, men kong Olav ville ikke vært spesielt imponert over dette sirkuset. Det holder nå. Bedre å velge en person med demonstrert personlig integritet for en tidsavgrenset periode og med symbolsk makt som presidentene i Tyskland, Finland, eller på Island. Jens Stoltenberg vil være en god kandidat som Norges første president, og det er vel et tegn i tiden at nettopp Aftenposten skriver akkurat det.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.494
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er jo ikke kongelige små og store skandaler noe nytt i Europa, og tilsynelatende har det ikke påført de aktuelle regenter noen større skade enn muligens betydelige mengder hodebry... Edward, Margareth, Edward den neste, Harry, Joachim og flere er navn som rinner i hu... for ikke å glemme Knugen..
    Håkon kan vel egentlig ikke lastes for at søstra befinner seg i et annet univers, og at stesønnen muligens føler seg dårlig behandlet i forhold til sine halvsøsken.. vi får nå se hvordan dette utvikler seg, og om den som Kjell Aukrust i en historie beskrev som "et fotografisk negativ" viser seg å være noe annet enn den opportunisten han hittil framstår som....
    Jeg regner meg også som "betinget monarkist", og våre tre hittidige konger i nyere tid har gjort en glimrende jobb for land og folk... Om vi skulle gå for republikk, så er det en prosess som vil ta såpass tid at Jensemann neppe er aktuell, selv om han kunne være et aktuelt alternativ.... Hverken Støre og slett ikke Erna har noe særlig "presidentielt" over seg.... resten av gjengen vil jeg helst ikke tenke på i en slik sammenheng....
    "Mimir for president"...... NOT!!!!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn