Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    Om man kjører E6 nordover så kan man også ta av til Biri like etter passering Mjøsbrua og så kjøre gamle E6 til Vingrom før man svinger på den nye igjen og så vurdere om alt var bedre før.

    En ting som dog fascinerer meg er hvorfor hjemkommunen min hadde råd til å ha svømmebasseng med oppvarmet vann året rundt på barneskolen på slutten av 80-tallet men ikke har det i dag.
    E6 lå vel på østsiden av Mjøsa før Mjøsbrua ble bygget?
    Det med svømmebasseng har forundret meg også, forsåvidt mye annet offentlig bygg også. Ivrige etter å bygge, men vegrer seg for å vedlikeholde. Kanskje det er morsommere for Partiet å slå seg på brystet og si "Se hva vi har bygget!!" enn å si "Se hva vi har vedlikeholdt!!"
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.518
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vedlikehold er da et skjellsord i offentlig forvaltning....?? Sparer mye penger på å la bygg og annet råtne på rot, for så å rive og bygge nytt
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.074
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En del av problemet er nok at det skal administreres i hjel, og det som administreres det skal i sin tur rapporteres.

    I mine barneår skaffet vaktmesteren på skolen en kanne klor, og tilsatte passelig mengde.

    Nå skal innkjøpet av klorkanna først gjennom en omhyggelig prosess ihht regler for offentlige anskaffelser, kanskje del av en avtale som skal på anbud. Den som skal tilsette klor må sikkert på sikkerhetskurs, som i sin tur må dokumenteres internt i kommunen. Det kan jo bli kvalitetsrevisjon.

    Kommunelegen skal sikkert ha et ord med i laget også, for ikke å snakke om den som styrer med HMS.

    Alle involvert bør på kurs og treffe andre med samme ansvar i sammenlignbare kommuner. Reise og kursopphold skal også på en liten
    anbudsrunde før man slår til på noe selvsagt.

    Sånn kan det balle på seg. :)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.518
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For 40 år siden var det her i kommunesentret 3 vaktmestre som dekket rådhus og idretts og svømmehall og to som dekket barne og ungdomsskole som da var to forskjellige bygg et lite stykke fra hverandre... videregående skole hadde også to vaktmestre - da ble det faktisk gjort noe, og ting ble reparert eller skiftet ut..
    Nå er det to mann som skal dekke alle kommunale bygg og eiendommer, rådhus, idrettshall, skoler, helsesenter osv.. de får stort sett ikke gjort noen ting, og som jeg har forstått har de heller ikke budsjett til annet enn småtterier og småpjusk.....
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.089
    Antall liker
    4.189
    Sted
    Sunnmøre
    Vedlikehold er da et skjellsord i offentlig forvaltning....?? Sparer mye penger på å la bygg og annet råtne på rot, for så å rive og bygge nytt
    Det er ei kjent sak, men det er også mykje som vart bygd på 70- og 80-talet som ikkje var konstruert for å stå i hundre år, som må totalrenoverast for å få “forskriftsmessig” standard i dag.

    Meirkostnaden for å då byggja noko med litt større dimensjonar vert ikkje enorm, men når alt plutseleg bryt saman samtidig vert det likevel, øh, høgt kommunalt låneopptak.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    Det er ei kjent sak, men det er også mykje som vart bygd på 70- og 80-talet som ikkje var konstruert for å stå i hundre år, som må totalrenoverast for å få “forskriftsmessig” standard i dag.

    Meirkostnaden for å då byggja noko med litt større dimensjonar vert ikkje enorm, men når alt plutseleg bryt saman samtidig vert det likevel, øh, høgt kommunalt låneopptak.
    Hadde råteskaden som ble oppdaget for 10-15 år siden i den 200 år gamle sognekirken her blitt reparert med en gang hadde man sluppet unna med noen hundre tusen, nå har man måttet totalrenovere kirken for 40 millioner.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.074
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Interiore Simplicitate
    For 40 år siden var det her i kommunesentret 3 vaktmestre som dekket rådhus og idretts og svømmehall og to som dekket barne og ungdomsskole som da var to forskjellige bygg et lite stykke fra hverandre... videregående skole hadde også to vaktmestre - da ble det faktisk gjort noe, og ting ble reparert eller skiftet ut..
    Nå er det to mann som skal dekke alle kommunale bygg og eiendommer, rådhus, idrettshall, skoler, helsesenter osv.. de får stort sett ikke gjort noen ting, og som jeg har forstått har de heller ikke budsjett til annet enn småtterier og småpjusk.....
    Jeg har inntrykk av at det der er ganske typisk. Hørte et eksempel fra en kompis nylig. Han bor i en nord-norsk kommune som for et par år siden ble slått sammen med noen nabokommuner. Vaktmesteren (eller driftsleder eller noe heter det sikkert) på det lokale sykehjemmet oppdaget at det var behov for å reparere et lys. Husker ikke om det var selve lampa eller bare lysstoffrøret som måtte byttes, men uansett måtte det han tidligere kjøpte lokalt nå rekvireres etter gjeldende prosess, så kjøpes hos den storkommunen har innkjøpsavtale med som ligger 45 minutters biltur unna.

    Effektivisering. (y)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Pytt pytt - kun rampestreker må vite...

    La nå de små søte få holde på....
    Unger skal også oppleve konsekvenser av den type kriminalitet.
    De skal ikke i fengsel, selvfølgelig ikke.
    Men at politiet ikke har reaksjons muligheter er pisspreik.
    De kan tas inn, man kan kalle inn foreldre og sosialvesenet og barnevernet.
    Og så kan sivilsamfunnet følge opp.
    Både unga og foreldrene
    At politiet sier de ikke har verktøy fordi de ikke kan fengsles eller dras for retten er tøys.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.483
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Selvfølgelig. Den nåværende sykelønnsordningen må da være det eneste velferdsgodet som ikke har noen som helst form for egenandel. Begrunnelsene for egenandel på alt annet kan da ikke være helt feil mht incentiver.
    Det kan godt problematiseres at etter 16 dager går arbeidsgivere scot free (liker ikke så godt ordet arbeidsgivere, i realiteten så kjøper de arbeidskraft)
    Kan godt være en grunn til at NHO heller ikke liker diskusjonen så godt.
    Det er langtids fraværet som er den store kostnaden.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.483
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, jeg har også personalansvar for svenske ansatte og vet hvordan Försäkringskassan holder meg ansvarlig for å legge frem en plan for tilrettelegging og retur for langtidssykemeldte. Det var nokså tydelig at de anså det som mitt ansvar på mitt budsjett.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.506
    Antall liker
    17.377
    Torget vurderinger
    2
    Å bygge et stort svømmebasseng/en svømmehall går forholdsvis greit, selv om det er dyrt. Å drifte er et helvete, og veldig dyrt. Bare det å sette inn en hev/senk rampe på et basseng kan koste millioner, og slikt må man ha i våre dager. Og så må man ha badevakter, sikring, avansert renseanlegg, helt ikke helle en bøtte med klor i vannet hver dag, slik gamle dagers vaktmestre gjorde, osv.

    Sjekk Selje kommunes svømmehallutfordringer for ett (av flere hundre) eksempel/-ler på hvor inn i helsike mye norske kommunestyrer sliter med sine svømmehaller.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Ja, jeg har også personalansvar for svenske ansatte og vet hvordan Försäkringskassan holder meg ansvarlig for å legge frem en plan for tilrettelegging og retur for langtidssykemeldte. Det var nokså tydelig at de anså det som mitt ansvar på mitt budsjett.
    I Norge kan man bruke egenmelding som en type extra fridager, vet ikke hvor mange det gjelder eller hvor utbredt det er, og næringslivet har få incentiver til å få tilbake folk fra langtids sykemelding.
    LO er selvfølgelig sterkt imot dårligere utbetaling under sykdom, og NHO sterkt imot at de må betale mere for langtids syke arbeidstakere
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.787
    Antall liker
    7.793
    Å bygge et stort svømmebasseng/en svømmehall går forholdsvis greit, selv om det er dyrt. Å drifte er et helvete, og veldig dyrt. Bare det å sette inn en hev/senk rampe på et basseng kan koste millioner, og slikt må man ha i våre dager. Og så må man ha badevakter, sikring, avansert renseanlegg, helt ikke helle en bøtte med klor i vannet hver dag, slik gamle dagers vaktmestre gjorde, osv.

    Sjekk Selje kommunes svømmehallutfordringer for ett (av flere hundre) eksempel/-ler på hvor inn i helsike mye norske kommunestyrer sliter med sine svømmehaller.
    Har vel også tenkt i de baner at mitt barndoms svømmebasseng som vi benyttet i skolesammenheng og tok svømmeknappen i nok neppe ville ha oppfylt alle dagens krav, selv om klorlukten fortsatt river i nesen når jeg tenker tilbake.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Har vel også tenkt i de baner at mitt barndoms svømmebasseng vi benyttet i skolesammenheng nok neppe ville ha oppfylt alle dagens krav, selv om klorlukten fortsatt river i nesen.
    Min sløyd lærer ble nesten lobotomert da en 5. klassing kom til å stikke ham i pannen med en Black'nDecker drill.
    Tror HMS ville grepet kraftig inn i våre dager.
    Til gjengjeld har jeg lært meg å både snekre og drille og reparere mye på egenhånd.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.768
    Antall liker
    1.101
    At sykefravær er mye høyere i Norge enn i de andre nordiske land er velkjent og spesielt blant kvinner. Hvordan fordeler dette seg på kort-tids og langtidsfravær og det er den siste kategorien der som virkelig koster. Er også langtidsfravær mer hyppig i Norge i tillegg til korttidsfravær.?
    Det har vært forsket og skrevet om dette i mange år men ikke kommet frem til hvorfor det er sånn.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    At sykefravær er mye høyere i Norge enn i de andre nordiske land er velkjent og spesielt blant kvinner. Hvordan fordeler dette seg på kort-tids og langtidsfravær og det er den siste kategorien der som virkelig koster. Er også langtidsfravær mer hyppig i Norge i tillegg til korttidsfravær.?
    Det har vært forsket og skrevet om dette i mange år men ikke kommet frem til hvorfor det er sånn.
    Jeg var selv langtids sykemeldt og kunne kommet tilbake i jobb om bedriften hadde tilrettelagt eller gitt meg andre arbeidsoppgaver.
    Det skjedde ikke.
    Til slutt var jeg drittlei og fant en annen jobb, selv om den var dårligere betalt, og truet legen min til å friskmelde meg.
    Tror få liker å være langtids sykemeldt, og enda færre som ønsker å gå på uføretrygd.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.483
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    At sykefravær er mye høyere i Norge enn i de andre nordiske land er velkjent og spesielt blant kvinner. Hvordan fordeler dette seg på kort-tids og langtidsfravær og det er den siste kategorien der som virkelig koster. Er også langtidsfravær mer hyppig i Norge i tillegg til korttidsfravær.?
    Det har vært forsket og skrevet om dette i mange år men ikke kommet frem til hvorfor det er sånn.
    Den eneste forklaringen all den forskningen har kommet frem til er at 1) det norske sykelønnssystemet er verdens mest generøse ovenfor både arbeidstaker og arbeidsgiver, og 2) å sykemelde seg er en sosialt akseptert respons på at verden går en imot, også for sentrale politikere og andre som setter normene.

    Seneste eksempel på det siste:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.483
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det kan godt hende, jeg har ikke innsikt i journalen hennes. Det forrige eksemplet var Moxnes.

    Likevel: For all del, men det ville neppe blitt godtatt noe annet sted.
    Bollestad var også sykmeldt noen uker i fjor sommer etter at mannen hennes fikk hjerneblødning. Da sa hun at hun hadde behov for å samle krefter etter å ha tatt vare på sin syke mann.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.787
    Antall liker
    7.793
    Min sløyd lærer ble nesten lobotomert da en 5. klassing kom til å stikke ham i pannen med en Black'nDecker drill.
    Tror HMS ville grepet kraftig inn i våre dager.
    Til gjengjeld har jeg lært meg å både snekre og drille og reparere mye på egenhånd.
    Hadde en sløydlærer som var både faglig dyktig og svært nøysom.

    Han innprentet i oss å skulle respektere materialkostnadene og ikke sløse, så dermed ble det svært små fuglekasser og den slags av våre mer eller mindre vellykkede prosjekter. I god tråd med den sosialdemokratiske tidsånd på tiden.

    Han var en av mine favorittlærere på barneskolen, fordi han oppfordret til å lage og reparere ting selv, med enkle midler og verktøy.

    Hans lokale anseelse fikk dog et skudd for baugen da han i nattens mulm og mørke ble fersket av faren til en i klassen.

    Dette mens han plystrende lastet takgrinden på sin Opel Kadett til bristepunktet med «overskuddsmaterialer» fra sløydsalen for sine egne DYI prosjekter hjemme.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.518
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Oppsiktsvekende hvor mange rikspolitikere som blir sykemeldt når de har driti på draget.... det er nok ikke like enkelt for vanlige areidstakere, selv om noen leger er mer slepphendte enn andre....
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Det kan godt hende, jeg har ikke innsikt i journalen hennes. Det forrige eksemplet var Moxnes.

    Likevel: For all del, men det ville neppe blitt godtatt noe annet sted.
    At press i arbeidslivet kan føre til psykiske problemer er velkjent.
    At politikere tar en time out, og sykemeldes når presset blir for stort forstår jeg godt.
    Hvis ikke ender de på gjøkeredet og vil hevde som the Don at de fortsatt er president
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.483
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Oppsiktsvekende hvor mange rikspolitikere som blir sykemeldt når de har driti på draget.... det er nok ikke like enkelt for vanlige areidstakere, selv om noen leger er mer slepphendte enn andre....
    Sant, men toneangivende. Det er alment akseptert at der er slik man løser problemer i Norge. Da er det også pasientens forventning når man kommer til fastlegen for et eller annet.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    Arbeidskraftkjøpere snakker varmt om "å få folk tilbake i arbeid" Sannheten er vel at de ikke vil ha arbeidstakere med redusert arbeidsevne. Fruen i huset fikk slag for noen år siden og fikk redusert arbeidsevne. Hun ønsket å gå ut i jobb igjen, men i en 25% stilling. Tilbudet var en vakt hver helg...Arbeidskraftkjøper var kommunal og stillingen var på et sykehjem.
    I det private? En kollega av meg med ødelagte skuldre fikk jobb som truckfører.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.787
    Antall liker
    7.793
    Oppsiktsvekende hvor mange rikspolitikere som blir sykemeldt når de har driti på draget.... det er nok ikke like enkelt for vanlige areidstakere, selv om noen leger er mer slepphendte enn andre....
    Litt forskjell, muligens, om man driter på draget gjennom å skjære torsketunger i et fiskevær eller ved å være profilert i media som rikspolitiker med det presset mot deg og din familie som følger.

    Aner ikke, men kan kanskje være noe der…
     
    • Liker
    Reaksjoner: JMM

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Ja, skrubbsår i sjela og slim på hovednerven er hyppig årsak til sykmelding.
    Og det er holdninger som dette som fortsatt gjør at det er stigmatiserende å slite psykisk.
    Dette møter folk stort sett hele tida.
    Og sånne holdninger er det som gjør at alt prat om åpenhet blir jævla vanskelig for de som sliter.
    Idrettshelter står nå fram om at det å være åpen om psykisk helse var noe de ble fraråda.
    Men for deg er det skrubbsår i sjela, og slim på hovednerven.
    Si det til de 19 topp idrettsutøvere som iløpet av 7 år har begått selvmord.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.768
    Antall liker
    1.101
    Unnskyld hvis jeg virket ufin, det var ikke meningen selv om jeg ser at det kan tolkes slik fra en litt flåsete kommentar.
    De jeg sikter til er vel 10 ooo ganger flere enn de du nevner.
    Alvorlig og dyp depresjon og andre psykiske tilstander har jeg full respekt for og åpenhet og gode behandlings-tiltak er velkommen.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Unnskyld hvis jeg virket ufin, det var ikke meningen selv om jeg ser at det kan tolkes slik fra en litt flåsete kommentar.
    De jeg sikter til er vel 10 ooo ganger flere enn de du nevner.
    Alvorlig og dyp depresjon og andre psykiske tilstander har jeg full respekt for og åpenhet og gode behandlings-tiltak er velkommen.
    10.ooo ganger flere er nok å dra det litt langt.
    Men skjønner hva du beklager og setter pris på det.
    Bondevik var vel den første som tok en time out for psykiske problemer og fikk kredd for det, han var ute et par uker.
    Jeg kaller det Bondevik light
    Vanskelige psykiske problemer tar vetter og vår, og enda lengre om du må vente vetter og vår før du får behandling
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.007
    Antall liker
    8.815
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Dyp depresjon og andre alvorlige psykiske lidelser har langt større sjanse for å utvikle seg hvis man ikke tar tak i problemene mens de er mindre og overkommelige - ved f.eks å sykmelde seg en periode og forsøke å ta tak i problemene.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    Unnskyld hvis jeg virket ufin, det var ikke meningen selv om jeg ser at det kan tolkes slik fra en litt flåsete kommentar.
    De jeg sikter til er vel 10 ooo ganger flere enn de du nevner.
    Alvorlig og dyp depresjon og andre psykiske tilstander har jeg full respekt for og åpenhet og gode behandlings-tiltak er velkommen.
    Etter å ha vokst opp med en mor som var nabo til Herøya da fabrikkene ble bombet og levde resten av livet med de psykiske traumene virker du ikke bare litt ufin, du er veldig ufin.
    Det finnes flere grunner til sykemelding enn hjerteinfarkt og kreft.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.287
    Antall liker
    9.170
    Sted
    Oslo
    Eric Burdon's biografi "I used to be an animal, but I'm alright now" fikk noen av hans kolleger til å si "We're not quite sure about that"
    Slik møtes mange som har slitt psykisk når de skal møte samfunnet og sin omgangskrets igjen.
    Som Henning Kvitnes synger : Evig eies kun et dårlig rykte
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.764
    Antall liker
    3.988
    Torget vurderinger
    96
    Etter å ha vokst opp med en mor som var nabo til Herøya da fabrikkene ble bombet og levde resten av livet med de psykiske traumene virker du ikke bare litt ufin, du er veldig ufin.
    Det finnes flere grunner til sykemelding enn hjerteinfarkt og kreft.
    Det er mulig å innse at en del av årsaken til det ekstreme sykefraværet i Norge er regelrett skulking, samtidig som man forstår at folk er syke. Både fysisk og psykisk.
    Det har blitt veldig mye enklere å få sykemelding og aksept for psykiske lidelser, og det er i hovedsak bra. Man skal være fryktelig naiv om man ikke også ser at dette kan misbrukes.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.518
    Antall liker
    12.112
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er uten tvil en mentalitet i flere sektorer at dette er et system man skal (mis)bruke.... Min far var rørlegger og sivilansatt i Forsvaret... han var av den gamle skolen.. langvarige sykemeldinger var fysjom, - det var et tegn på skulking.. Han ble pensjonist i -92 i en alder av 68 år.. rundt midten av 80-tallet begynte han å riste på hodet over datidens tilstander, hvor unge kolleger satt og regnet på hvor mange dager de hadde igjen på egenmelding, barns sykdom etc... alle slike dager måtte brukes.... jeg er ikke sikker, men jeg tror i alle fall at slike holdninger er mer utbredt i det offentlige... Merkverdigheten med et tildels betydelig større fravær blant kvinner har det vært forsket på lenge, uten at noen har kommet med noen konklusjon. Et tydelig problem er i alle fall at kvinner i omsorgsyrker, feks på syke- og aldershjem har en betydelig fysisk belastning, - til tross for mange hjelpemidler blir det mange tunge løft og mange belastninger...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.476
    Antall liker
    37.483
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et tydelig problem er i alle fall at kvinner i omsorgsyrker, feks på syke- og aldershjem har en betydelig fysisk belastning, - til tross for mange hjelpemidler blir det mange tunge løft og mange belastninger...
    Bare i Norge, og ikke i Sverige eller Finland?
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.569
    Antall liker
    10.039
    Jeg har vært i arbeidslivet i snart 50 år og har jobbet med hundrevis av forskjellige mennesker. Jeg har knapt truffet noen som anser egenmeldingsdagene som fridager. 99.95 prosent bruker egenmelding ved sykdom, men det er den siste 0.05 "alle" har hørt om og som er beviset på at egenmeldingsordningen hele tiden misbrukes.
    Litt anekdotisk, men da det på min bedrift ble innført ordning med 8 dager egenmelding før det kreves sykemelding fra lege gikk korttidsfraværet ned.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn