Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.265
    Antall liker
    6.943
    Sted
    Holmestrand
    Nytt satsingsområde:
    Legg ned lokale videregående, få elevene på hybel.
    Det vil sikkert bli fint for elevene, og kan gjøre underverker for boligmarkedet på hybel-nivå.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    4.506
    Sted
    Sunnmøre
    Det finst døme der det er fornuftig å byta ut namn, til dømes fordi nedsetjande ord om grupper ikkje er heilt akseptert. Dette er ikkje eit slikt døme.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.773
    Antall liker
    12.392
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Sett inn "kortvokst.." foran følgende: bjørk, palme, schnauser, planet, < flere byer i Belgia ? >
    Jaja.. vi har mye alvorlig å bry oss her på berget....
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    11.230
    Han har jo rett:
    Lovene og avgiftene endres jo fra tid til annen, dette skjer i alle siviliserte land. Dette er justering av systemene, når man ser at noe ikke fungerer som tiltenkt. Å utlede dette som at det er uforsvarlig å bo i Norge er temmelig tett på det rene tøv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Problemet er uforutsigbarheten, at ting gjøres med tilbakevirkende kraft, endringer som ser ut til å være rene skudd fra hoften, eller iverksettes før ens egen høringsfrist har gått ut. Det blir bare tull. Hva er poenget med å legge ut et forslag til høring hvis man uansett iverksetter det før høringsinstansene får svart? Det var da politisk risiko ble et begrep i Norge. Ingen vet hvor Vedum hopper.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.236
    Antall liker
    1.738
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men det var vel egentlig ikke snakk om folk flest, men å dele ut kortene på nytt. Det kan man selvsagt gjøre for alle, også folk flest, men mitt poeng var at en endring i beskatning av bolig ikke vil gjøre noe nevneverdig utslag for de med virkelig store formuer.

    Eller for den saks skyld, folk flest kunne jo realisere verdiene de har i bolig og la arvingene arve penger og ikke eiendom.
    Jeg er enig i dette dersom poenget kun er å ta de med virkelig store formuer. Allikevel synes jeg alltid det er slik når det gjelder skattespørsmål: man kan egentlig peke på andre og rasjonalisere dette med at man selv ikke er rik nok til å skulle beskattes. Jeg tror egentlig ikke de 10 rikeste betyr noe spesielt og om disse dobler rikdommen har ikke dette noe praktisk betydning for fordelingen. Imidlertid er det slik at en stadig større del av nordmenn arver verdifull eiendom som er helt fritatt for enhver beskatning med enkle tilpasninger*. Selv om "folk flest" virker å mene at dette er rimelig og at man selv ikke skal skatte av dette, vil de i mange tilfeller medføre at arvingenes barn får 30-40 års forsprang på sitt boligmarked og bidrar derfor til betydelig klasseskille. Jeg tror derfor det ville vært bra for Norge å hatt en arveavgift (og skattesystem) som ser på all formue på samme måte uansett om det er snakk om kontanter, aksjer eller eiendom. Bunnfradrag på xG og progressiv arveskatt etter dette ville vært gunstig fordelingspolitikk.

    * Jeg hjelper for tiden mine svigerforeldre med å selge en sekundærbolig og det er tilnærmet null informasjon om hvordan man beregner fortjeneste for beskatning, noe som sier meg at dette så og si aldri gjøres uten at man selv har meldt flytting for å unngå all skatt.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    11.230
    Problemet er uforutsigbarheten, at ting gjøres med tilbakevirkende kraft, endringer som ser ut til å være rene skudd fra hoften, eller iverksettes før ens egen høringsfrist har gått ut. Det blir bare tull. Hva er poenget med å legge ut et forslag til høring hvis man uansett iverksetter det før høringsinstansene får svart? Det var da politisk risiko ble et begrep i Norge. Ingen vet hvor Vedum hopper.
    Det er ikke Vedum som bestemmer, og det vet du bedre enn de fleste, @Asbjørn. Vi lever i et parlamentarisk demokrati, og et bedre system har jeg til gode å se noe sted i verden. Det betyr at det er flertallet på Stortinget som vedtar lovene, til syvende og sist. Ja, regjeringen kan innføre lovverket før høringsrunden er over, men det vil uansett være Stortinget som ender med å vedta / avvise nevnte lov etter at høringsrunden er gjennomført. Vedum som person bestemmer selvsagt ikke dette. Heldigvis, vil jeg tilføye.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.380
    Antall liker
    1.231
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor skal et lite mindretall som lider av krenkefobi få overskrifter og oppmerksomhet.

    En kollega bor i Asker. Der har de en vei som heter Orestien. Der fant noen på å døpe den om til Horestien ved å skrive inn en H først på skiltet. Etter mye frem og tilbake fikk noen erstattet skiltet med et nytt der det ikke var mulig å skrive inn H først, men det spilte jo ingen rolle for nå visste alle som bodde der hva veien nå het... :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    4.506
    Sted
    Sunnmøre
    Der har de en vei som heter Orestien. Der fant noen på å døpe den om til Horestien
    Her i bygda er det ei gate som frå gamalt av heiter Tausakjerring-gata på folkemunne, fordi det budde mange ugifte mødre der den gong dette vart sett ned på. Ingen som har gjort framlegg om å gjera det til offisielt namn.

    Eg er såpass jålete at eg ville likt å bu i Orestien (eller Ὀρέστεια).
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ikke Vedum som bestemmer, og det vet du bedre enn de fleste, @Asbjørn. Vi lever i et parlamentarisk demokrati, og et bedre system har jeg til gode å se noe sted i verden. Det betyr at det er flertallet på Stortinget som vedtar lovene, til syvende og sist. Ja, regjeringen kan innføre lovverket før høringsrunden er over, men det vil uansett være Stortinget som ender med å vedta / avvise nevnte lov etter at høringsrunden er gjennomført. Vedum som person bestemmer selvsagt ikke dette. Heldigvis, vil jeg tilføye.
    Det ville vært interessant å høre innsidehistorien om hvordan disse plutselige endringene ble banket gjennom. Finansdept er vanligvis pinlig nøyaktige og grundige i alt de gjør. Her ble en masse plutselige endringer gjort nærmest over natten som rent hastverksarbeid. Det var tilsynelatende ingen forståelse for sammenhengen mellom satsene for person- og bedriftsbeskatningen, noe som FinDep selvfølgelig forstår bedre enn noen andre.

    Den eneste måten dette kan ha skjedd på er at det har blitt trasset gjennom av politisk ledelse i et forsøk på å vise «handlekraft», og deretter banket gjennom i regjeringen under AP’s «flå de rike»-periode. Partigruppene på Stortinget har ikke for vane å stemme ned forslag fra egen regjering. Jo, dette rotet viser klart og tydelig Vedums personlige fingeravtrykk.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.413
    Antall liker
    11.840
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg er enig i dette dersom poenget kun er å ta de med virkelig store formuer. Allikevel synes jeg alltid det er slik når det gjelder skattespørsmål: man kan egentlig peke på andre og rasjonalisere dette med at man selv ikke er rik nok til å skulle beskattes. Jeg tror egentlig ikke de 10 rikeste betyr noe spesielt og om disse dobler rikdommen har ikke dette noe praktisk betydning for fordelingen. Imidlertid er det slik at en stadig større del av nordmenn arver verdifull eiendom som er helt fritatt for enhver beskatning med enkle tilpasninger*. Selv om "folk flest" virker å mene at dette er rimelig og at man selv ikke skal skatte av dette, vil de i mange tilfeller medføre at arvingenes barn får 30-40 års forsprang på sitt boligmarked og bidrar derfor til betydelig klasseskille. Jeg tror derfor det ville vært bra for Norge å hatt en arveavgift (og skattesystem) som ser på all formue på samme måte uansett om det er snakk om kontanter, aksjer eller eiendom. Bunnfradrag på xG og progressiv arveskatt etter dette ville vært gunstig fordelingspolitikk.

    * Jeg hjelper for tiden mine svigerforeldre med å selge en sekundærbolig og det er tilnærmet null informasjon om hvordan man beregner fortjeneste for beskatning, noe som sier meg at dette så og si aldri gjøres uten at man selv har meldt flytting for å unngå all skatt.
    Jeg er enig i at alle helst ser at andre betaler nødvendig skatt, men det begrenser seg ikke til boligeiere vil jeg si. Utgangspunktet her var imidlertid en slags nullstilling for å unngå akkumulasjon av verdier over generasjoner, og jeg ser ikke helt hvordan skatt på bolig eller arveavgift skal bøte stort på det. Det er heller ikke
    snakk om de 10 rikeste, det er mange rike i Norge:

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    11.230
    Det ville vært interessant å høre innsidehistorien om hvordan disse plutselige endringene ble banket gjennom. Finansdept er vanligvis pinlig nøyaktige og grundige i alt de gjør. Her ble en masse plutselige endringer gjort nærmest over natten som rent hastverksarbeid. Det var tilsynelatende ingen forståelse for sammenhengen mellom satsene for person- og bedriftsbeskatningen, noe som FinDep selvfølgelig forstår bedre enn noen andre.

    Den eneste måten dette kan ha skjedd på er at det har blitt trasset gjennom av politisk ledelse i et forsøk på å vise «handlekraft», og deretter banket gjennom i regjeringen under AP’s «flå de rike»-periode. Partigruppene på Stortinget har ikke for vane å stemme ned forslag fra egen regjering. Jo, dette rotet viser klart og tydelig Vedums personlige fingeravtrykk.
    Dersom reglene er brutt, er det en sak for kontroll- og konstitusjonskomiteen. Uansett hvordan du snur og vender på det, er det stemt igjennom at et stortingsflertall.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dersom reglene er brutt, er det en sak for kontroll- og konstitusjonskomiteen. Uansett hvordan du snur og vender på det, er det stemt igjennom at et stortingsflertall.
    Ja, AP’s og SP’s lojale partigrupper, med SV som haleheng. At politisk ledelse trasser gjennom idiotiske endringer etter innfallsmetoden er ikke nødvendigvis brudd på regler, men kanskje et eksempel på den typen nasjonal politisk styring som enkelte higer etter. Dumskapen får respektive partier ta eierskap for.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    Det ville vært interessant å høre innsidehistorien om hvordan disse plutselige endringene ble banket gjennom. Finansdept er vanligvis pinlig nøyaktige og grundige i alt de gjør. Her ble en masse plutselige endringer gjort nærmest over natten som rent hastverksarbeid. Det var tilsynelatende ingen forståelse for sammenhengen mellom satsene for person- og bedriftsbeskatningen, noe som FinDep selvfølgelig forstår bedre enn noen andre.
    Det ble vel sagt at det i arbeidet med budsjettet var full panikk i fin. dep fordi det manglet et lite berg av penger for å få det til å gå opp grunnet en ganske brå økning i en del store kostnadsposter (mye simpel inflasjonsjustering, skal sies). Det er også angivelig et ganske dårlig forhold innad i regjeringen, noe annet ville være nesten utrolig siden AP og SP strengt tatt ikke er enige om noesomhelst i utgangspunktet og så henger SV i buksebena fra utsiden.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    4.506
    Sted
    Sunnmøre
    Eg trur dei aller fleste meiner at det er ein uting at vilkåra endrar seg etter at ein har brukt mykje pengar på noko, også som privatpersonar.

    Døma er legio, men det manglar ikkje på folk som er sure fordi elbil-fordelane vert færre, solcellene på taket let deg ikkje lenger selja sommarstraum til vinterpris og den nye vegen du må køyra til jobb kostar 100 kr kvar veg i bompengar. Eller dei kommunale avgiftene vert tredobla fordi kommunen så langt hadde gjeve blaffen i at kloakken gjekk rett i fjorden. Eller at renta gjekk opp etter at ein hadde følgt sunn fornuft og lånt pengar til pipa, for å ta det største dømet (rett nok utanfor politisk styring dei siste tiåra).

    Stort sett trur eg alle vil vera prinsipielt samde i at det er dårleg forvaltning å innføra slike ordningar over natta, fordi det er vanleg å vera litt strategisk når ein veit at rammene vil endra seg.

    Eg veit ikkje motivet bak kvifor grunnrenteskatten vart innført så brått (når det er sagt, eg stør tankegangen bak slik skattlegging): om det var for å unngå at oppdrettsbransjen posisjonerte seg strategisk mellom vedtak og innføring, eller fordi ein frykta at ein lang slik periode ville utløysa ein kampanje som ville få vedtaket oppheva før det i det heile tatt vart innført.

    Det same kan ein seia om utflyttarskatten, som heller ikkje verkar heilt gjennomtenkt utforma.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    Eg veit ikkje motivet bak kvifor grunnrenteskatten vart innført så brått (når det er sagt, eg stør tankegangen bak slik skattlegging): om det var for å unngå at oppdrettsbransjen posisjonerte seg strategisk mellom vedtak og innføring, eller fordi ein frykta at ein lang slik periode ville utløysa ein kampanje som ville få vedtaket oppheva før det i det heile tatt vart innført.
    Det tror jeg var panikk, bransjen stikker jo ingen steder og alle skjønner jo at de blir uansett hvor sure de blir.

    Det same kan ein seia om utflyttarskatten, som heller ikkje verkar heilt gjennomtenkt utforma.
    Her er det åpenbart langt viktigere å forhindre tilpasning i mellomtiden.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.295
    Antall liker
    2.626
    En kollega bor i Asker. Der har de en vei som heter Orestien. Der fant noen på å døpe den om til Horestien ved å skrive inn en H først på skiltet. Etter mye frem og tilbake fikk noen erstattet skiltet med et nytt der det ikke var mulig å skrive inn H først, men det spilte jo ingen rolle for nå visste alle som bodde der hva veien nå het... :)
    En liten digresjon, ADS (Arendal DamskipsSelskap ) byttet plutselig navn - tidlig 80-tall. Det var noen som dreiv å skreiv inn en ekstra bokstav på skiltene, kjøretøyene etc. deres. Stikkord Aids-epidemien
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.890
    Antall liker
    4.084
    Torget vurderinger
    96
    En kollega bor i Asker. Der har de en vei som heter Orestien. Der fant noen på å døpe den om til Horestien ved å skrive inn en H først på skiltet. Etter mye frem og tilbake fikk noen erstattet skiltet med et nytt der det ikke var mulig å skrive inn H først, men det spilte jo ingen rolle for nå visste alle som bodde der hva veien nå het... :)
    Jeg har ikke bedre humor enn at jeg ler hver gang jeg ser noen har satt en ekstra F på skiltet " Fare for ising". 😄
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.998
    Antall liker
    108.345
    Torget vurderinger
    23
    Da Holmlia oppsto i sin tid tok det ikke lang tid før humoristene hadde endret det gule veiskiltet fra "Holmlia" til "Homolia" 🥴
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    Eventuelt kalle en spade for en spade og si at Norge har et lass av kommuner der folk ikke er spesielt keene på å bo, av rimelig åpenbare årsaker spør du meg og stor andel eldre relativt til yngre gjør at det dabber av etter hvert uansett svært mange steder.

    Her fra en publikasjon i 2022 fra SSB. Nå er det vanskelig å spå hva som skjer frem til 2050 selsvsagt, men det ser ikke veldig lystig ut:

    1729166751988.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.773
    Antall liker
    12.392
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Der var østlandsvarianten igjen... "kommuner hvor folk ikke vil bo..." Folk flest vil bo der de bor, men når boforhold vha Staten blir stadig vanskeligere , er det mange som ikke ser annen løsning....
    Forøvrig så ser jeg at Hr.Rattsø er laus igjen... "Det er bare å omstille, spare"... Kanskje ikke alle, men de fleste kommuner forsøker å drive rasjonelt og økonomisk, men etter 20 år ++ med omstilling, sparing, effektivisering, er det lite mer å hente.... Men for mange politikere , konsulentselskaper som flår kommunene, alskens øvrige allvitere, er fortsatt løsningen å løpe fortere.. om det er kommuner eller helseforetak spiller ingen rolle... alle kan løpe enda fortere.. Bare ikke de som serverer påstandene.... der vokser byråkratiet fortløpende...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    4.506
    Sted
    Sunnmøre
    Norge har et lass av kommuner der folk ikke er spesielt keene på å bo
    Mja, men krisa i kommunane er på ingen måte isolert til dei med opp-ned befolkningspyramide. Det er openbert at desse har problem - når helse/omsorg stort sett må drivast på innleigd arbeidskraft som på ingen måte kan tenkja seg å bu der permanent, er det unekteleg eit blinkande, raudt lys.

    Kommunen der eg voks opper knallraud på SSB-kartet. Like fullt vedvarande krise i budsjettet. Larvik, som har vore ein del i media i det siste er vel heller ikkje huttiheita.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992
    Der var østlandsvarianten igjen... "kommuner hvor folk ikke vil bo..." Folk flest vil bo der de bor,
    Jeg er ikke fra Østlandet. Faktisk det stikk motsatte.

    Selsvagt vil de fleste bli boende, spesielt på kort og mellomlang sikt. Folk flytter jo ikke fra en kommune til en annen så veldig mange ganger i livet. Men den demografiske utviklingen er rimelig klar, det fødes få barn, unge stikker til dels ut / kommer ikke tilbake etter studier eller hva det nå er. Dersom det var så fantastisk stas å bo over alt så burde jo de som bor der klare å opprettholde befolkningen, man må føde ca 2 barn pr. kvinne og så må man ikke flytte fra dette fantastiske stedet. Innflytting bør man ikke basere seg på akkurat.

    Det er ikke flust av attraktive jobber for eksempel for noen som har tatt høyere utdannelse og er interessert i en eller annen form for karriere. Det er et mye større utvalg av livspartner i mer urbane strøk og finner man seg en av sorten som ikke kommer fra et knøttlite sted selv så kan det bli, la oss si "krevende" å få vedkommende med på flyttelasset hjem om man selv vil.

    Folk graviterer mot enten lokale sentrum i en eller annen form som er en "urbanisering" innenfor kommunegrensene eller på en større skala mot de større byene. Det er riktig nok vanskeligere å få kjøpt seg mye BOA i en by men ellers er det mer utvalg av det meste annet. Der jeg kommer fra har enormt mye fetere natur enn hva Oslo hvor jeg bor har, men det holder ikke for å få meg tilbake og samboeren min er fra Oslo for å ta et konkret eksempel. Det er ikke så vanskelig å finne fordeler med å bo i utkant-Norge, men folk ser ikke ut till å ha problemer med å finne bakdelene heller.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.384
    Antall liker
    4.506
    Sted
    Sunnmøre
    Vi betalte vitterleg bompengar på minst eitt motorvegstrekk i Danmark i sumar (edit: med litt hjelp var det visst strekket knytta til Storebæltbroen), i tillegg til "Broen" (Øresund, temmeleg dyr). Og, ja, det høyrest kanskje ikkje så drøyt ut at Frankrike berre har bompengar på motorvegar, men du skal verkeleg arbeida for å køyra særleg lange strekk utanom autoroute/péage-nettet.

    Etter å ha køyrd litt i Nord-Frankrike i sumar, slo det meg at bompengane ikkje var så veldig langt unna td. det eg opplever på sørlege E6 og nordlege E39.

    Men, ja. Funksjonen til bompengar på hovudvegane er stort sett å få bygd ut i større tempo enn Stortinget og fylke er villige til. Først lansert av ivrige byråkratar i Bergen som var overtydde om at bilen var framtida, over alt (jf. Ulrik Eriksen, Et land på fire hjul).
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er også «trängselsskatt» rundt Göteborg, bompenger med varierende satser etter tidspunkt på døgnet. Dyrt i rushtiden, gratis på natten.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.336
    Antall liker
    11.230
    I Spania er det ganske dyrt på motorveiene. Serbia har mange bomstasjoner, men ikke så mange Kuna pr. bom., bare mange irriterende stopp, for de har ikke Autopass, akkurat. I det hele tatt er det mange land som praktiserer en del bompenger.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.890
    Antall liker
    4.084
    Torget vurderinger
    96
    Nå kom jeg på en ikke helt stuerein vits, - men skitt au... To mørkhudede menn satt på en benk og skravla.. "Hvor er du fra?" spurte den ene.."Jeg er fra Blystadlia... enn du da??" -- Stille ei stund... "Jo - jeg er fra Somalia....." :cool:
    Den er uskyldig. At folk er mørke i huden i Somalia er neppe kontroversielt😃. Man kunne like gjerne sagt to menn, hudfarge er irrelevant for vitsen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.465
    Antall liker
    13.992


    Engasjementet til foreldre og barn som mister den lokale skolen, er fullt forståelig. Det er ikke noe gøy for elevene å sitte på en buss i timevis for å gå på skole langt fra hjemstedet eller for foreldre å sende poden av gårde på hybel lenge før de synes han er klar for voksenlivet.

    Dette engasjementet eller raseriet fikk alle som så NRK-programmet Debatten om nedleggelse av videregående skoler i Innlandet inn med teskje. Foreldre, elever, politikere og kjendiser hamret løs på fylkesordfører Thomas Breen (Ap) som sammen med Høyre og MDG vil legge ned to av fylkets videregående skoler, samt fire skolesteder.

    Årsaken er at elevtallene er på vei ned, og med mindre man har lyst på miniutgaver av videregående skoler, der elevene knapt har mulighetene til å velge mellom forskjellige linjer, må antall skoler reduseres.

    Det er trist, men hva skal politikerne ellers gjøre? Bunkevis med utredninger forteller den samme historien. Lignende strukturendringer vil tvinge seg frem i stadig flere kommuner og fylkeskommuner ettersom fødselstallene faller og flere velger å bosette seg i større byer. Intet fakkeltog kan endre på det.

    Slike resonnementer er imidlertid ikke gangbart i et land der distriktene er hellig og man innbiller seg at alt kan løses med mer penger. Thale Maria Krohn Engvik, en influenser som på sosiale medier går under navnet «Helsesista», beskyldte nærmest Breen og hans politiske allierte for å drive barn og unge til selvmord. Kjendiskokken Arne Brimi, som har forretningsinteresser i Lom, beskyldte ham for å ta livet av lokalsamfunnet.

    Det er likevel Emilie Enger Mehl (Sp) som vant mobbekonkurransen. Hun anklaget ifølge NRK Breen for å «prostituere seg for å få makt sammen med Høyre».

    Det ligger i sakens natur at Senterpartiet har problemer med å forholde seg til de endringer som distriktene kommer til å gå gjennom de neste tiårene.

    Men man må likevel kunne forvente et minimum av anstendighet. Thomas Breens store synd ser ut til å være at han forholder seg til virkeligheten.

    For det fortjener han en takk, ikke grov sjikane fra landets justisminister.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.413
    Antall liker
    11.840
    Sted
    Interiore Simplicitate
    En liten digresjon, ADS (Arendal DamskipsSelskap ) byttet plutselig navn - tidlig 80-tall. Det var noen som dreiv å skreiv inn en ekstra bokstav på skiltene, kjøretøyene etc. deres. Stikkord Aids-epidemien
    Jeg har ikke bedre humor enn at jeg ler hver gang jeg ser noen har satt en ekstra F på skiltet " Fare for ising". 😄
    Da Holmlia oppsto i sin tid tok det ikke lang tid før humoristene hadde endret det gule veiskiltet fra "Holmlia" til "Homolia" 🥴
    Jeg så en Tesla model Y for litt siden med bilskilt "LENEMOR". Hadde jeg bare hatt en ekstra A for hånden.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.024
    Antall liker
    38.591
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger i sakens natur at Senterpartiet har problemer med å forholde seg til de endringer som distriktene kommer til å gå gjennom de neste tiårene.

    Men man må likevel kunne forvente et minimum av anstendighet. Thomas Breens store synd ser ut til å være at han forholder seg til virkeligheten.

    For det fortjener han en takk, ikke grov sjikane fra landets justisminister.
    Senterpartiet er i evig opposisjon til hele det 21. århundre, ikke bare de neste tiårene. De er nærmest trumpistiske i sin distriktspopulisme og romantisering av en fortid som ikke eksisterte. Distriktslege på bygda i 1973 - hah! Måtte kjøre til nærmeste tettsted for å finne ham. Nå er det legesenter med almenpraktiker og hjertespesialist der.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.890
    Antall liker
    4.084
    Torget vurderinger
    96
    Senterpartiet er i evig opposisjon til hele det 21. århundre, ikke bare de neste tiårene. De er nærmest trumpistiske i sin distriktspopulisme og romantisering av en fortid som ikke eksisterte. Distriktslege på bygda i 1973 - hah! Måtte kjøre til nærmeste tettsted for å finne ham.
    Jeg fikk legen med koffert i hånda på hjemmebesøk, ved sykdommer som f.eks. bihulebetennelse. I Kongsvinger gjorde de det ved årtusen skiftet i alle fall. Resepten på effektive smertestillende med rød trekant satt gjerne løst. Det var nok ikke slik i Oslo.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.212
    Antall liker
    8.606
    Torget vurderinger
    1


    Engasjementet til foreldre og barn som mister den lokale skolen, er fullt forståelig. Det er ikke noe gøy for elevene å sitte på en buss i timevis for å gå på skole langt fra hjemstedet eller for foreldre å sende poden av gårde på hybel lenge før de synes han er klar for voksenlivet.

    Dette engasjementet eller raseriet fikk alle som så NRK-programmet Debatten om nedleggelse av videregående skoler i Innlandet inn med teskje. Foreldre, elever, politikere og kjendiser hamret løs på fylkesordfører Thomas Breen (Ap) som sammen med Høyre og MDG vil legge ned to av fylkets videregående skoler, samt fire skolesteder.

    Årsaken er at elevtallene er på vei ned, og med mindre man har lyst på miniutgaver av videregående skoler, der elevene knapt har mulighetene til å velge mellom forskjellige linjer, må antall skoler reduseres.

    Det er trist, men hva skal politikerne ellers gjøre? Bunkevis med utredninger forteller den samme historien. Lignende strukturendringer vil tvinge seg frem i stadig flere kommuner og fylkeskommuner ettersom fødselstallene faller og flere velger å bosette seg i større byer. Intet fakkeltog kan endre på det.

    Slike resonnementer er imidlertid ikke gangbart i et land der distriktene er hellig og man innbiller seg at alt kan løses med mer penger. Thale Maria Krohn Engvik, en influenser som på sosiale medier går under navnet «Helsesista», beskyldte nærmest Breen og hans politiske allierte for å drive barn og unge til selvmord. Kjendiskokken Arne Brimi, som har forretningsinteresser i Lom, beskyldte ham for å ta livet av lokalsamfunnet.

    Det er likevel Emilie Enger Mehl (Sp) som vant mobbekonkurransen. Hun anklaget ifølge NRK Breen for å «prostituere seg for å få makt sammen med Høyre».

    Det ligger i sakens natur at Senterpartiet har problemer med å forholde seg til de endringer som distriktene kommer til å gå gjennom de neste tiårene.

    Men man må likevel kunne forvente et minimum av anstendighet. Thomas Breens store synd ser ut til å være at han forholder seg til virkeligheten.

    For det fortjener han en takk, ikke grov sjikane fra landets justisminister.

    Slike tirader har liten verdi før man definerer hva man mener med "distriktene". Enkelte ganger får man inntrykk av at det gjelder alt utenfor ring 3.
    Det er også en udokumentert påstand at folk "velger å bosette seg i større byer". Saken er vel så ofte at man tvinges til å bosette seg i større byer" (hva nå enn definisjonen av en større by er) fordi det er der man får jobb.

    Jeg var endel av relevante fagmiljø da man skulle flytte Norsk Polarinstitutt fra Oslo til Tromsø. En helvetes mange diskusjoner med folk fra det sentrale østlandet som mente at det ville være en fiasko fordi ingen fagfolk ville bo nordpå. Historien forteller noe helt annet.
    Jeg søkt på stillinger som krever høy utdannelse i en utkantkommune med under 1000 innbyggere, og fikk beskjed om at jeg var en av 50 godt kvalifiserte søkere. Offisielt er det ingen som vil bo der, og det er helt umulig å få tak i fagfolk.
    Etableres det arbeidsplasser og opprettholdes det skoler vil folk bo nesten hvor som helst.

    Det er mange folk fra det sentrale strøk av lendet der jeg bor. Felles for alle jeg har snakket med er at de trives veldig godt. De som flytter til de større byene er hovedsakelig innvandrere fordi det er der deres sambygdinger bor + at klimaet er bedre....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn