Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.613
    Sted
    Smurfeland
    Jeg er nok litt lengre til venstre enn AP selv, men akkurat Stoltenberg er vel en av de jeg føler det er trygt å ha i nøkkelposisjoner som stats- eller finansmininster. Hadde vært hyggelig om dette løftet AP nok fram til valget så de kunne danne regjering med SV.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.600
    Sted
    Oslo
    Jeg er nok litt lengre til venstre enn AP selv, men akkurat Stoltenberg er vel en av de jeg føler det er trygt å ha i nøkkelposisjoner som stats- eller finansmininster. Hadde vært hyggelig om dette løftet AP nok fram til valget så de kunne danne regjering med SV.
    AP " dreit på draget" da de bøyde seg for Vedum, og for SV var det et sjakktrekk å ikke være junior partner med Støre og Vedum

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.018
    At Stoltenberg velger å gå inn som finansminister i et DNA i fritt fall, etter å ha vært både statsminister og NATO SG i alliansens mest turbulente periode siden dannelsen, ser i alle fall jeg som et positivt tegn på at vi fortsatt har politiske ledere som er villig til å ta ansvar også hvor den personlige fallhøyden er svært stor.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er hans personlighet som er utslagsgivende. Det er sånn med meg at enkelte politiske personer gjør meg uvel. Uten å utdype det nærmere.
    Har du møtt ham personlig? Jeg har, både ham og Vedum samtidig for noen år siden. Stoltenberg fremsto som en trivelig kar med selvironi og lun varme, mens Vedum satte av alle "denne slimålen er farlig"-alarmer i meg.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.508
    At Stoltenberg velger å gå inn som finansminister i et DNA i fritt fall, etter å ha vært både statsminister og NATO SG i alliansens mest turbulente periode siden dannelsen, ser i alle fall jeg som et positivt tegn på at vi fortsatt har politiske ledere som er villig til å ta ansvar også hvor den personlige fallhøyden er svært stor.
    Mange har kommentert at Stoltenberg kanskje er for stor for rollen. Kanskje ikke tilfeldig at ankeret i Dagsrevyen omtalte Stoltenberg som statsminister, men rettet seg selv like etterpå.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.600
    Sted
    Oslo
    Så da er det jo bra at andre kan ha substans i sine meninger, men de må selvsagt aldri være basert på subjektive meninger....
    Så du synes det er greit, uten å utdype, at noen politikere gjør deg uvel, men du synes det er ugreit at jeg mener noen kommentarer, uten å utdype (dine ord) gjør meg uvel?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.613
    Sted
    Smurfeland
    AP " dreit på draget" da de bøyde seg for Vedum, og for SV var det et sjakktrekk å ikke være junior partner med Støre og Vedum
    Veldig enig. Har selv opplevd på kloss hold at hardcore SV'ere rister oppgitt på hodet i ren vantro når regjeringssamarbeidet mellom AP og SP blir nevnt.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Mange har kommentert at Stoltenberg kanskje er for stor for rollen. Kanskje ikke tilfeldig at ankeret i Dagsrevyen omtalte Stoltenberg som statsminister, men rettet seg selv like etterpå.
    Det tror jeg kommer til å gå helt fint. Han har utpreget rollebevissthet og har vært nødt til å bruke all sin politiske fingertuppsfølelse for å gjete egoer i NATO. Han har ingen problemer med å tre i bakgrunnen når det er riktig. Finansministerjobben hadde han første gang i forrige årtusen, så han kan gjøre den i søvne og med hvilepuls.

Jeg fikk en god del mer respekt for Støre når han har selvsikkerhet og trygghet nok til å hanke inn sin gamle sjef til en underordnet rolle. At det er et marerittscenario for H foran neste valg får så være. Det er en glimrende løsning for landet, og dessverre også for AP's sjanser i stortingsvalget. Plutselig fremstår de som styringsdyktige og kompetente etter å ha kvittet seg med Vedum og hans evige opposisjon mot det 21. århundre. En regjering med tre kompetente utenriksministre (for å låne beskrivelsen fra en av dagens aviskommentarer) kan være rett medisin i dagens situasjon.

Når Stoltenberg kommer tilbake til politikken, kan vi bli minnet på at han også er «menneskelig, så altfor menneskelig».

Jonas Gahr Støre har de siste to ukene snudd opp ned på norsk politikk. Dette er bare det siste grepet – men også det mest oppsiktsvekkende. Det er et virkelig mesterlig grep.

Respekt.
    Vedums ettermæle blir ikke like solid.
    Vedum leder nå sitt parti ut av regjering. Han tar Sp tilbake til ren opportunisme. I 2021 gjorde han suksess ved å love mer enn han kunne holde. Nå skal han prøve den oppskriften på ny.

Ansvaret ble for tungt å bære. Styringspartiet gir opp.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.508
    At Stoltenberg løser oppgaven på en utmerket måte, det tviler jeg ikke et sekund på.

Var bare en bemerkning om hvordan enkelte utenfor Norge ser at Stoltenberg, med hans CV, er satt inn i en ministerstilling i ei regjering i krise.
    Men at Stoltenberg har tyngde og soliditet, ingen tvil. Og det er ingen ulempe :)

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jensemann har et tungt og svært omfattende internasjonalt kontaktnett som kan være gull verdt i disse ulvetider med trusler om handelskrig og all anne galskap som Drumpfen & co finner på... så får det våge seg at noen blir kvalme av det... ( og det selv om jeg neppe kommer til å stemme AP...)

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Så du synes det er greit, uten å utdype, at noen politikere gjør deg uvel, men du synes det er ugreit at jeg mener noen kommentarer, uten å utdype (dine ord) gjør meg uvel?
    Du hevder at det å komme med meninger her uten substans (dine ord) er...? Hva du synes om mine subjektive meninger får bli din egen sak. Det synes som du liker godt å opptre som ekstrem Moderator eller noe i den dur.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.018
    Mitt eget politisk ståsted har vel stort sett alltid vært en frustrende kombinasjon av å sympatisere med både den sosialdemokratiske velferdsmodell, den sosialliberale delen av Venstre og den anstendige konservative delen av Høyre.

Det sagt, så er jeg heller ikke veldig optimistisk på Stoltenbergs vegne til å gjenreise et politisk alternativ som også kan appellere til og gjenreise støtte blant våre ungdommelige mannlige velgere (i alle aldre).

Stoltenberg har saktens relevant utdanning, kunnskap og erfaring for å gjøre en god jobb som finansminister.

Men i våre dagers ekstremt turbulente internasjonale farvann, så kan jeg ikke la være å fundere på om han ikke kunne å ha vært enda mer nyttig og verdifull som ny utenriksminister, gitt hans rolle det siste tiåret. Og hvor han i motsetning til både Støre og Barth Eide ikke bare har diplomatisk men politisk tyngde.

Vi får se. Spennende tider, som @hardingfele pleide å si.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    0
    Personlig ser jeg i Jens en mann som ikke kan "spare" på forsvarsbudsjettet etter å ha reist land og strand rundt og bedt andre land om å bruke mere!

Og selv om jeg ikke kjenner ham må jeg si at han gir et inntrykk av være dyktig, det kan man ikke si om alle de andre i den regjeringen.

Største problemet med både Jens og Jonas er vel at de begge hører hjemme i Høyre! Og hadde de vært der ville vi kanskje ha sluppet unna Erna!

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: MML

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.157
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jens er vel i betydelig grad mindre høiremann enn Jonas... men det er spennende tider, hvor egoismen i stadig større grad tar over for fellesskapstanken, så den som har lever får se, som det heter i lokalt munnhell...

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.071
    Torget vurderinger
    1
    Bitcoin, når ble det innafor å gamble på pyramidespill for oljefondet, og hvordan forsvare energiforbruket til en helt unødig valuta som på sikt vil gagne kriminelle mer enn cash.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.265
    Sted
    Sunnmøre
    Det sagt, så er jeg heller ikke veldig optimistisk på Stoltenbergs vegne til å gjenreise et politisk alternativ som også kan appellere til og gjenreise støtte blant våre ungdommelige mannlige velgere (i alle aldre).
    Det er eit godt poeng.

Men eg trur det vert hausa litt vel mykje opp at Ap (og venstresida) er anatema for unge menn. Unge menn, særleg medan dei bur heime hjå mor, har vel alltid vore dei minst entusiastiske for velferdsstat og byråkrati. Ja, det er færre enn før, men det kjem kanskje av at stadig færre veks opp med ei slags partibok i familien.

Unge menn som trekkjer til venstresida er stort sett anten mjuke nerdar som meg (ikkje at eg er ung meir, men eg var no det ein gong) eller dei med eit slags ønskje om politisk karriere. På nokre tidspunkt har venstresida hatt ein slags machokultur, også, men eg trur det er mindre av det no.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.355
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Bitcoin, når ble det innafor å gamble på pyramidespill for oljefondet, og hvordan forsvare energiforbruket til en helt unødig valuta som på sikt vil gagne kriminelle mer enn cash.

nå snakker du virkelig om noe du ikke har peiling på og du sluker propagandaen rått. Sett deg litt inn i hva bitcoin er og hvorfor det stadig er det beste investeringsobjektet verden har sett.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.613
    Sted
    Smurfeland
    Mitt eget politisk ståsted har vel stort sett alltid vært en frustrende kombinasjon av å sympatisere med både den sosialdemokratiske velferdsmodell, den sosialliberale delen av Venstre og den anstendige konservative delen av Høyre.

Stoltenberg har saktens relevant utdanning, kunnskap og erfaring for å gjøre en god jobb som finansminister.

Men i våre dagers ekstremt turbulente internasjonale farvann, så kan jeg ikke la være å fundere på om han ikke kunne å ha vært enda mer nyttig og verdifull som ny utenriksminister, gitt hans rolle det siste tiåret. Og hvor han i motsetning til både Støre og Barth Eide ikke bare har diplomatisk men politisk tyngde.

Vi får se. Spennende tider, som @hardingfele pleide å si.
    Det er sikkert et godt poeng, at Stoltenberg kanskje ikke har den samme appellen til sinte, unge menn som det f.eks. Listhaug og andre på høyresiden kanskje kan ha. Litt for sober, kompetent, og ikke nok anti-woke til å slå helt an.

Jeg tror bare godt han kan være akkurat det vi trenger i det politiske landskapet nå, selv om du sikkert har rett i at han kunne gjort bedre nytte for seg som utenriksminister også.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.950
    Torget vurderinger
    1
    nå snakker du virkelig om noe du ikke har peiling på og du sluker propagandaen rått. Sett deg litt inn i hva bitcoin er og hvorfor det stadig er det beste investeringsobjektet verden har sett.
    Det har jeg forsøkt opptil flere ganger pga akademisk interesse, men aldri forstått bæret uansett. Er det en valuta? Pyramidespill? Hva ligger verdien egentlig i? Enkelte ser for seg en fri valuta og andre skal gjøre seg rike på verdistigning. Er ikke dette selvmotsigende? Hvem vil bruke en valuta som har dobbel verdi neste år? Og om det ikke er en valuta, hva er det da og hvorfor vil noen kjøpe det?

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.355
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det har jeg forsøkt opptil flere ganger pga akademisk interesse, men aldri forstått bæret uansett. Er det en valuta? Pyramidespill? Hva ligger verdien egentlig i? Enkelte ser for seg en fri valuta og andre skal gjøre seg rike på verdistigning. Er ikke dette selvmotsigende? Hvem vil bruke en valuta som har dobbel verdi neste år? Og om det ikke er en valuta, hva er det da og hvorfor vil noen kjøpe det?
    Du kan starte med å lese whitepaper for bitcoin https://tools.bitbo.io/whitepaper/
    Da forstår du hvordan det fungerer og meningen bak
    i forhold til spørsmålet ditt så er det både og. Dette er objekt som har verdi (fordi nok folk er enige om det) som er hyperlikvid, usensurerbar, ukontrollerbar og som gir folk frihet. Ekte frihet er å handle med hvem du vil når du vil uten at noen kan gjøre noe med det.
    I tillegg så ligger det en sikkerhet og forutsigbarhet i mengde, inflasjon og det at man ikke kan "double spend"
    I forhold til verdi/pris så er det riktig at prisen varierer, mye av dette er fordi det er handel døgnet rundt og ikke regulereringer som børser har der de må sette handel på pause etc, et ekte fritt marked med andre ord.
    Som valuta så har det for mange vært en reise, husk at veldig mange valutaer (inkludert den norske) har hatt et enormt tap mot dollar de siste 10 år
    Jeg tenker nok at verdien ligger mest i "store of value", at du har tilgang til verdiene dine verden rundt 24/7
    se for deg at du bor et sted som plutselig blir utsatt for noe (krig, naturkatastrofer etc), dersom du har memorert krypteringsnøkkelen din er du safe. Prøv å ta med deg et par kg gull når du skal flykte

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ment som et betalingsmiddel med to interessante egenskaper:
    1. Ikke behov for noen betrodd mellommann, som bank eller kredittkortsselskap.
    2. Ikke mulig å bruke samme beløp to ganger - betalt er betalt og ferdig med det.

Konsekvensen av de to var også:
    3. Ingen sikkerhet for betaler. Ble du lurt og ikke fikk varene du var lovet - så synd. Ingen ankeinstans, ingen angremulighet.

Det viste seg fort at et betalingsmiddel med de egenskapene stort sett bare var attraktivt for anarkokapitalister og til lyssky transaksjoner. At transaksjonskostnadene i tid og energi var skyhøye gjorde ikke saken bedre. Ubrukelig til formålet.

Deretter ble greia hausset opp som spekulasjonsobjekt, men den underliggende verdien er fortsatt null eller negativ. Ren spekulasjonsboble ut fra «greater fool»-teorien.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker nok at verdien ligger mest i "store of value", at du har tilgang til verdiene dine verden rundt 24/7
    se for deg at du bor et sted som plutselig blir utsatt for noe (krig, naturkatastrofer etc), dersom du har memorert krypteringsnøkkelen din er du safe.
    Tror du virkelig på dette selv? Hvordan betaler du en taxi i Hyderabad med bitcoin? Hvordan kan du vite hvor mye taxituren burde koste i bitcoin når verdien av dem svinger enormt fra dag til dag? Om du er så uheldig å være på stranden i Thailand når en tsunami skyller bort all infrastruktur, hva hjelper det deg å ha memorert en krypteringsnøkkel når du ikke har strøm, mobildekning eller nettforbindelse?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.613
    Sted
    Smurfeland
    Hvis poenget var å ha tilgang på verdier hvor som helst i verden, når som helst, hadde jeg heller satt pengene i gull. Med min nåværende formue hadde det ikke vært så veldig vanskelig å ha det med seg overalt hele tiden, heller.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.355
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Tror du virkelig på dette selv? Hvordan betaler du en taxi i Hyderabad med bitcoin? Om du er så uheldig å være på stranden i Thailand når en tsunami skyller bort all infrastruktur, hva hjelper det deg å ha memorert en krypteringsnøkkel når du ikke har strøm, mobildekning eller nettforbindelse?
    Det finnes mange muligheter, dersom du er glad i kort kan man feks ha et visakort linket rett til walleten din slik at du trekker det akkurat som normalt.
    Alternativt finnes det bitcoin minibanker, du kan møte noen som gir deg kontanter mot bitcoin, du kan betale med bitcoin direkte, du kan kjøpe noe for bitcoin og selge det igjen for kontanter. Muligheten er mange...
    Rundt det naturkatastrofer, krig etc så vil det selvsagt ikke hjelpe der å da, men når du kommer deg i trygghet slipper du å tenke på den kiloen med gull som ble skylt på sjøen eller tatt av russerne

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis poenget var å ha tilgang på verdier hvor som helst i verden, når som helst, hadde jeg heller satt pengene i gull. Med min nåværende formue hadde det ikke vært så veldig vanskelig å ha det med seg overalt hele tiden, heller.
    Gullkort i to-tre kredittkortselskap + Apple Pay og PayPal funker for meg.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.950
    Torget vurderinger
    1
    Hva er det egentlig som skulle bli enklere av dette? Lever rimelig bekymringsfritt med Apple pay

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn