Disqutabel
Æresmedlem
- Ble medlem
- 28.09.2016
- Antall liker
- 11.321
Er ikke dette bare en velformulert måte å uttrykke rasisme på, slik enkelte tolker ordet rasisme?Jeg tror man må stikke fingeren i jorda og innse at folk som kommer fra ikke-fungerende samfunn, har en større tendens enn andre til å etablere ikke-fungerende parallellsamfunn. Og det er også nærliggende å tro at årsakene til at parallellsamfunnene blir ikke-fungerende, har betydelig overlapp med årsakene til at samfunnene dets medlemmer kommer fra er ikke-fungerende. Noe annet ville vært helt ulogisk.
Så kan man sikkert diskutere masse årsakssammenhenger til dette; skal man tilbake til dannelsen av islam (hva da med latin-Amerika?) eller videre til det mer primordiale med at urmennesker fra noen breddegrader i mindre grad enn andre har trengt å lagre mat for å overleve vinteren, og at evolusjonen derfor kanskje hos noen har utviklet gener mer rettet mot jakt og kamp enn samarbeid. Men dette blir uansett først og fremst en øvelse for antropologene, tenker nå jeg (ikke minst fordi vi har sett de ekstreme farene ved at samfunnet vurderer mennesker gjennom evolusjonsbriller). For politikk og samfunn blir det mer av et engineering problem; hvordan skal man formulere problemet og hvordan skal man løse det? Dessverre er vi nok enn så lenge et godt stykke unna bare å bli enige om problemformuleringen.
Nei, det er det da virkelig ikke. Det er en påpekning av at samfunnet en vokser opp i, påvirker ditt syn på verden omkring deg.Er ikke dette bare en velformulert måte å uttrykke rasisme på, slik enkelte tolker ordet rasisme?
Jeg tror du peker på noe veldig viktig her, motsetningen mellom forskning på 'wicked problems' på den ene siden, og nødvendigheten av å gjøre kunnskapen håndterbar og brukbar som grunnlag for handling på den andre.Tja, vel, jeg synes kanskje med all respekt å melde, at du har en tendens til å heller ville fremheve kompleksiteten enn å faktisk søke noen løsninger på problemene som diskuteres. En ingeniør vet at det å formulere et problem ofte starter med å bryte det ned i enklere og håndterbare delproblemer, og i hvert fall ikke å abstrahere det til et enda høyere kompleksitetsnivå enn det har i utgangspunktet. For hvis man ikke formulerer det som noe løsbart, så har jo egentlig ikke problemformuleringen noen hensikt. Da blir det bare innholdsløst prat (i beste politikerstil, vil vel mange si).
Noen vil sikkert tolke det dithen, men da vil jeg mene at i følge deres tolkning av rasisme så er virkeligheten rasistisk. For at mennesker er formet av evolusjon i likhet med alle andre arter er et vitenskapelig faktum.Er ikke dette bare en velformulert måte å uttrykke rasisme på, slik enkelte tolker ordet rasisme?
16-åringen avvek på torsdagen från ett HVB-hem, enligt uppgift.
I dokument från förvaltningsrätten framgår det att 16-åringen i flera år har rört sig i kriminella miljöer. Han förekom exempelvis i över 20 ärenden om misstankar om brott hos polisen, men kunde inte dömas för att han var under 15 år. Det handlade om bland annat rån, misshandel, olaga hot och övergrepp i rättssak.
Han dömdes dock i år för ringa narkotikabrott.
Passageraren försökte fly till fots men greps en bit från platsen – och i bakluckan hittade polisen ett automatvapen.
Två personer anhölls på sannolika skäl misstänkta för mord.
– De greps på Huddingevägen i natt, säger Anders Bryngelsson, presstalesperson polisregion Stockholm.
En av de misstänkta skrattade åt polisen när han greps, enligt uppgifter till Expressen.
Mens det sprenges hus over en lav sko i nabolandet så kan vi ta en titt på en snutt fra NRK arkivet om Hottentotter:
Vesle Hoa
-BB-
I domen slår Stockholms tingsrätt fast att mannen gjort nästan allt det som åklagaren hävdat:
Ändå frias han.
- Han har handlat med bolag kopplade till den ryska militära underrättelsetjänsten GRU i Ryssland.
- Han har använt Sverige som transitland vid export av tekniska komponenter till Ryssland, vilket inte varit tillåtet på grund av sanktioner och exportförbud.
- Han har använt sig av falska identiteter för att lura västliga bolag att tekniken skulle gå någon annanstans än det ryska militärindustriella komplexet.
Den i dag friade mannen satt häktad i nästan ett år och kan nu kräva ett skadestånd i storleksordningen flera hundratals tusen kronor från svenska staten – och enligt hans advokat finns det troligen inte heller några hinder för honom att fortsätta bedriva sin affärsverksamhet.
Polisen utreder misstänkt förskingring inom Solna kommun som ska ha pågått under flera år, enligt uppgifter till Ekot.
Sammanlagt saknas fyra miljoner kronor i kommunens kassa.
Det misstänkta brottet ska ha uppdagats nyligen och för en vecka sedan stängdes en anställd på kommunen av utan lön innan hon till slut sades upp från sin tjänst.
Enligt Ekot ska kvinnan ha utsatts för ett romansbedrägeri där hon under en längre tid trodde att rocksångaren Mick Jagger var förälskad i henne.
Det er da ingenting som er bedre for kriminelle organisasjoner så vel som ressurssterke og bemidlede rusbrukere, enn forbudspolitikken som Sverige og Norge går i bresjen for. Hvis jeg hadde jobbet i Riksdagen og snorta kokain i lunsjpausene, så ville jeg nok frontet fortsatt kriminalisering av ren egeninteresse. I hvert fall hvis jeg i tillegg manglet moralsk kompass.Det ser ut til å være en viss avstand mellom liv og lære blant svenske politikere også.
Funnene, som ble bekreftet i laboratorium, var nedslående. Hun fant spor av kokain på toalettene til fire av de åtte partiene i Riksdagen. Dette gjaldt Sverigedemokraterna, Liberalerna, Socialdemokraterna og Vänsterpartiet.
Funnene utløste intens krisehåndtering. Og påstander om hykleri.
De taler varmt for en tøff narkotikapolitikk. Så fant en journalist spor av kokain på partienes toaletter.
Avsløringene utløste panikk i korridorene i den svenske nasjonalforsamlingen.www.aftenposten.no