Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Må si at tanken på en "Musse" med riktig motor til under en halv mill. kunne vært et godt incentiv hvis jeg allikevel vurderte å gjøre svenske av meg. Sverige i seg selv er et ok land syns jeg, det er bare synd at mye av politikken er helt på tur.

Alternativt kunne jeg registrert bilen på bestemoren til samboeren, som bor der borte og er halvt døv, svaksynt, og nærmer seg 90. :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.136
    Torget vurderinger
    0
    Alternativt kunne jeg registrert bilen på bestemoren til samboeren, som bor der borte og er halvt døv, svaksynt, og nærmer seg 90. :)
    Du kan likevel ikke bruke bilen i Norge!!!

Dessuten må du få bestemor til å testamentere bilen til deg. Da kan du få den avgiftfritt inn til Norge. Som del av dødsboet hvis den ikke utrykkelig står nevnt i testamente som noe DU skal ha vil du måtte betale importavgift!!

EDIT: Du kan kjøre bilen i Norge hvis bestemor ( bileieren ) sitter på!

C

cruiser

Gjest
    Merkelig, jeg mener å huske at det ble debattert rundt dette med no go-zones og da mente enkelte, undertegnede blandt de, at dette ikke finnes. Enkelte ble nærmest latterliggjort under debatten. Men så finnes de allikevel og det i vårt naboland. Beklager til de jeg diskuterte med/mot, jeg tok feil:

"En politirapport den svenske Rikspolisen offentliggjorde i 2014, lister opp 55 av utenforskapsområdene som spesielt utsatte bydeler, hvor kriminelle nettverk har sterk innflytelse. De kalles «no go-zones».Det er områder som har utviklet seg til parallellsamfunn, med stor grad av indre justis og kontroll."

Og dette vil enkelte ha til Norge. Skjønn det den som vil...
    Problemet er jo konklusjonen du gjør, enten er man mot innvandring går eller så er man for no-go zones..

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    13.331
    Sted
    Smurfeland
    Du kan likevel ikke bruke bilen i Norge!!!

Dessuten må du få bestemor til å testamentere bilen til deg. Da kan du få den avgiftfritt inn til Norge. Som del av dødsboet hvis den ikke utrykkelig står nevnt i testamente som noe DU skal ha vil du måtte betale importavgift!!

EDIT: Du kan kjøre bilen i Norge hvis bestemor ( bileieren ) sitter på!
    Du har noen valide poenger her. Det at man ikke har lov å bruke den i Norge hvis den er registrert i Sverige visste jeg vel egentlig, men hadde litt glemt det.

"Heldigvis" har jeg ikke 400k å bruke på morobil akkurat nå. En stygg konsekvens av å sette den på bestemor til samboer kunne jo vært at svigermor hadde arvet den hvis bestemor skulle avgå før jeg rakk å innsmigre meg i testamentet hennes. Skremmende å tenke på.

D

Desillusjonert

Gjest
    Merkelig, jeg mener å huske at det ble debattert rundt dette med no go-zones og da mente enkelte, undertegnede blandt de, at dette ikke finnes. Enkelte ble nærmest latterliggjort under debatten. Men så finnes de allikevel og det i vårt naboland. Beklager til de jeg diskuterte med/mot, jeg tok feil:

"En politirapport den svenske Rikspolisen offentliggjorde i 2014, lister opp 55 av utenforskapsområdene som spesielt utsatte bydeler, hvor kriminelle nettverk har sterk innflytelse. De kalles «no go-zones».Det er områder som har utviklet seg til parallellsamfunn, med stor grad av indre justis og kontroll."

Problemet er jo konklusjonen du gjør, enten er man mot innvandring går eller så er man for no-go zones..
    Neida, problemet er når finnes "snille" mennesker som ikke klarer å bestemme seg for hva de egentlig mener og som ikke klarer å ta de vanskelige valgene. Man vil ikke ha det som i Sverige, men man vil ta inn flyktninger. Men å svare på hvor mange vi skal ta inn før det blir et problem og hvordan vi skal differensiere/velge ut de som skal få lov til å komme inn, det klarer de færreste snillistene. De har en kardemomme-holdning til dette, kan det virke som; "jada, vi skal hjelpe alle, noen problemer blir det, men det løser seg nok". Det er vel nettopp denne holdningen som har ødelagt Sverige i dag! Så nei, det gjør ikke det, det løser seg ikke. Ikke av seg selv! Problemet er at vi ikke kan hjelpe alle, uansett hvor mye vi vil. Vi MÅ gjøre noen vanskelige valg, men når man ikke klarer å ta disse valgene så får man slike situasjoner man nå har i Sverige med opptil 200 meget problematiske soner.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Det finnes sannsynlige og påregnelige konsekvenser av alt. Om man slipper inn et stort antall fjernkulturelle som gis anledning til å danne parallellsamfunn er det sannsynlig at man også får det. Om de som slipper dem inn egentlig ønsker de påregnelige konsekvensene eller ikke er mindre interessant.

C

cruiser

Gjest
    Det finnes sannsynlige og påregnelige konsekvenser av alt. Om man slipper inn et stort antall fjernkulturelle som gis anledning til å danne parallellsamfunn er det sannsynlig at man også får det. Om de som slipper dem inn egentlig ønsker de påregnelige konsekvensene eller ikke er mindre interessant.
    Da er spørsmålet hvor mange er mange og hvilket bosettingsmønster ønsker man. Det er helt åpenbart at å ta inn så mange som Sverige har gjort og satt dem i store kommunale industrikomplekser er en kapitalfeil. Det er mye imellom ingenting og det Sverige har praktisert.

D

Desillusjonert

Gjest
    Da er spørsmålet hvor mange er mange og hvilket bosettingsmønster ønsker man. Det er helt åpenbart at å ta inn så mange som Sverige har gjort og satt dem i store kommunale industrikomplekser er en kapitalfeil. Det er mye imellom ingenting og det Sverige har praktisert.
    OK, så hvor mange er mange nok?
    Dette er det spurt om før og ingen av dine meningsfeller har klart/vil svare på dette.

C

cruiser

Gjest
    Dette er det spurt om før og ingen av dine meningsfeller har klart/vil svare på dette.
    Det er ikke jeg istand til å tallfeste, fagetatene derimot mente at man var i nærheten eller rett over grensen ifjor. Erna snakker også om 30 tusen, kommunene som skal bosette hevder vel i stor grad at det er for mange. Mange hensyn som må taes her. Det som er helt sikkert er å stue fryktelig mange asylsøkere inn i store kommunale komplekser uten særlig tilbud er feil oppskrift. I Norge har vil alltid praktisert spredt bosetting i kommuner og lav konsentrasjon.

D

Desillusjonert

Gjest
    Og det er vel nettopp derfor det har funket, til en viss grad...
    Problemet er at det slett ikke fungerer for alle grupperingene. Vi har fremdeles en lang vei å gå før vi kan kalle det en vellykket integrasjon og at alle grupperinger lar seg endre nok til at de fungerer i et vestlig samfunn.

Jeg er heller ikke i stand til å tallfeste, men jeg tror vi må langt under de tallene vi har hatt. Vi har hverken bosteder, kurstilbud eller krav som skulle tilsi at dette skal gå smertefritt! Når vi bryter egne lover og regler for å få nok bosteder, så sier det ganske mye...

G

Gjestemedlem

Gjest

Jeg er tilhenger av No-go-zones. Europa bør bli en no-go-zone for islamister.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.409
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke jeg istand til å tallfeste, fagetatene derimot mente at man var i nærheten eller rett over grensen ifjor. Erna snakker også om 30 tusen, kommunene som skal bosette hevder vel i stor grad at det er for mange. Mange hensyn som må taes her. Det som er helt sikkert er å stue fryktelig mange asylsøkere inn i store kommunale komplekser uten særlig tilbud er feil oppskrift. I Norge har vil alltid praktisert spredt bosetting i kommuner og lav konsentrasjon.
    Hva tenker du om "føre-var" tankegang....dette er jo handlinger som ikke lar seg reversere......

mvh
    OMF

C

cruiser

Gjest
    Hva tenker du om "føre-var" tankegang....dette er jo handlinger som ikke lar seg reversere......

mvh
    OMF
    Jeg tenker vel at dette er mennesker som flykter fra krig og forfølgelse (de som har krav på opphold)

D

Desillusjonert

Gjest
    Vi kan jo ikke hjelpe alle som flykter fra en krig? I de fleste tilfeller en krig vi hverken har vært med på å starte eller har noe med i det hele tatt? Eller mener du at vi hvite må ta på oss all skyld for all verdens ufred, fattigdom og utnyttelse av andre mennesker? Da kommer vi til å få et problem...

C

cruiser

Gjest
    Igjen så er det enten eller. For meg er det ikke det, jeg mener vi bør hjelpe noen, altså så mange vi kan, helst gjennom finansiering av nærområdene pluss kvoteflyktninger.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.409
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14

mvh
    OMF
    Jeg tenker vel at dette er mennesker som flykter fra krig og forfølgelse (de som har krav på opphold)
    Jeg hadde vel anbefalt å tenke litt mer gjennom det jeg da....fjoråret alene kommmer vel til å koste +200 MRD, og da er det jo greit å ha gjort seg noen tanker om dette var en lur måte å gjøre det på. Man kan jo kanskje lære av de som har gjort vellykket integrering av flykltninger fra Afrika/midtøsten i land med høy levestandard og rause sosiale ordnigner - du kan sikkert nevne noen land som i kan lære av.

Mvh
    OMF

C

cruiser

Gjest
    De skyller jo i land i europa enten du vil eller ikke, tror kostnaden og konsekvensene blir større ved å prøve hermetisk stenging av europa

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.409
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    De skyller jo i land i europa enten du vil eller ikke, tror kostnaden og konsekvensene blir større ved å prøve hermetisk stenging av europa
    Må være greit å ha et så enkelt syn på hvordan verden fungerer....

Ser det kommer færre flyktninger til Norge nå enn på mange år....regner med at verden er blitt et bedre sted da - fjorårets skippertak har gitt formidable resultater.......for, som du sier "de kommer jo hit enten vi vil eller ikke" så da kan det jo ikke være noen annen grunn til reduksjon enn at det er færre som flykter fra krig og forfølgelse - så det er jo en bra ting!

Mvh
    OMF

D

Desillusjonert

Gjest
    Igjen så er det enten eller. For meg er det ikke det, jeg mener vi bør hjelpe noen, altså så mange vi kan, helst gjennom finansiering av nærområdene pluss kvoteflyktninger.
    Neida, det er ikke enten eller.
    Men 30.000 var og er for mange. Et lite land som Norge klarer ikke å "svelge" så mange UTEN å ha mange ganger bedre rutiner, ordninger og boforhold som tilsier at de som kommer vil gå rett ut i samfunnet og bidra på en positiv måte. Per i dag så lurer jeg fælt på om vi skaper noen som helst positive "vibber" hos de som kommer.

Så jeg lurer så fælt på hvem disse "noen" er?
    Alle fra Syria? Og Somalia? Og Irak?
    Kanskje Tyrkia også, nå som det ikke går så bra der?
    Afganhistan? Vi har jo helt klart kødda det til der, så de må vi hjelpe?
    Hva med Hellas og Spania? Går ikke så bra der heller og vi sender jo en del pensjonister dit ned?

Og man kan lure på hvor fælt noen av disse egentlig hadde det der de var?
    Listhaug advarer: Feiring av regimet i hjemlandet kan gi straff i Norge - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

C

cruiser

Gjest
    Må være greit å ha et så enkelt syn på hvordan verden fungerer....

Ser det kommer færre flyktninger til Norge nå enn på mange år....regner med at verden er blitt et bedre sted da - fjorårets skippertak har gitt formidable resultater.......for, som du sier "de kommer jo hit enten vi vil eller ikke" så da kan det jo ikke være noen annen grunn til reduksjon enn at det er færre som flykter fra krig og forfølgelse - så det er jo en bra ting!

Mvh
    OMF
    Tja, "høysesongen" for flyktninger er ikke helt her enda, hvordan sommeren og høsten blir skal bli spennende å se. Forøvrig så sier ikke nødvendigvis antall flyktninger til enkeltland noe om den totale situasjonen.

C

cruiser

Gjest
    Neida, det er ikke enten eller.
    Men 30.000 var og er for mange. Et lite land som Norge klarer ikke å "svelge" så mange UTEN å ha mange ganger bedre rutiner, ordninger og boforhold som tilsier at de som kommer vil gå rett ut i samfunnet og bidra på en positiv måte. Per i dag så lurer jeg fælt på om vi skaper noen som helst positive "vibber" hos de som kommer.

Så jeg lurer så fælt på hvem disse "noen" er?
    Alle fra Syria? Og Somalia? Og Irak?
    Kanskje Tyrkia også, nå som det ikke går så bra der?
    Afganhistan? Vi har jo helt klart kødda det til der, så de må vi hjelpe?
    Hva med Hellas og Spania? Går ikke så bra der heller og vi sender jo en del pensjonister dit ned?

Og man kan lure på hvor fælt noen av disse egentlig hadde det der de var?
    Listhaug advarer: Feiring av regimet i hjemlandet kan gi straff i Norge - NRK Norge - Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
    Noen er selvsagt ikke alle, da hadde jeg skrevet alle. Hvorfor er du så firkantet?

D

Desillusjonert

Gjest
    Noen er selvsagt ikke alle, da hadde jeg skrevet alle. Hvorfor er du så firkantet?
    Og jeg nevnte heller ikke alle. Jeg kunne nevnt 50 flere land som også trenger hjelp.
    Hvorfor har du så vanskelig for å si hvem disse noen er?

Er 30.000 for få, akkurat passe eller for mange når du ser på hva som skjer rundt i vårt land, både med handlinger og hos "grasrota"?
    Hvordan tror du man skulle sile ut de som trenger hjelp? De som klarer å komme hit?

Har du sett noen av vidoene fra debatter i Sverige, som er linket opp her inne, så burde det snart gå opp et lys...

C

cruiser

Gjest
    Man siler vel ut de som trenger hjelp ved en relitetsbehandling av asylsøknaden? Har vedkommende behov for beskyttelse eller ikke.. Det ble også inngått ett bredt asyl forlik mot slutten av året i fjor som "mitt" parti også var endel av, med den hensikt å stramme inn, i det ligger det nok som jeg sa tidligere at man nærmet seg veldig en grense på hva som er mulig.

For meg betyr disse videoene fra sverige veldig lite i forhold til situasjonen i Norge, vi har hatt og har regjeringer med et helt annet syn på ikke-vestlig innvandring, samt en helt annen integrering og bosettingspolitikk, så jeg er ikke spesielt redd for svenske tendenser.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0

mvh
    OMF
    Så du er ikke så begeistret for føre var-prinsippet du heller, eller er det legitimt å være strengt føre var innenfor andre områder av politikken, som miljøvern?

Føre var-retorikk I innvandringsspørsmål må da være tjenelig for FrP, vil jeg anta. Fnis.

C

cruiser

Gjest
    Man trenger ikke være spesielt føre var til miljøvern.. konsekvensene er ganske godt dokumentert, både globalt og lokalt. Innvandrings situasjonen vi krangler om i dag vil bare bli peanøtter i forhold til hva man vil få senere.

C

cruiser

Gjest
    Ok, det har ikke jeg sett, men de lærde strides jo også om klimaendringene har jeg hørt

D

Desillusjonert

Gjest
    Så du trodde alle var enige med deg om at innvandringenproblemene bare er peanøtter i forhold til miljøvern? Jojo...med tanke på uenigheten innenfor miljøvern, så er jeg ikke sikker på at alle de lærde er 100% enig med. Men du må gjerne leve i troen...

C

cruiser

Gjest
    Evt så kan du jo komme med linker til noen lærde som mener at en oppvarming over tograders målet ikke vil gi konflikter og store migreringsutfordringer

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.409
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Evt så kan du jo komme med linker til noen lærde som mener at en oppvarming over tograders målet ikke vil gi konflikter og store migreringsutfordringer
    Kan ikke heller du linke til noen som sier at denne oppvarmingen gir migrasjonsstrømmer til Norge da....?

Mvh
    OMF

U

utgatt25555

Gjest
    Men, har ikke Sverige nok problemer som det er uten å skulle ta på seg all verdens problemer også? (ref trådens tema) det finns vel tråder der den generelle elendigheten kring temaet passer bedre å males opp enn i denne tråden, i beste mening ;)

Mvh

Sist redigert av en moderator:

Petre

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2007
    Antall liker
    1.312
    Sted
    Siggerud
    Torget vurderinger
    1
    Innvandrings situasjonen vi krangler om i dag vil bare bli peanøtter i forhold til hva man vil få senere.
    Med forbehold for at du prøver deg på en slags ironi tror jeg du for en ganske sjelden gangs skyld har rett i noe.
    Det virkelige helvete har nok bare såvidt begynt. Du får nyte det når det kommer..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn