Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• U

utgatt25555

Gjest
    Larson skyter ikke bare på feil skive, han er på feil bane!! Om det er så forferdelig med mitt klipp så burde han rette pipinga mot nyhetssiden som skrev artikkelen, jeg kopierte bare infoén derfra...m.a.o det var ikke engang mine ord, men! en mening jeg delte videre....

http://nyheter24.se/debatt/856338-kvinna-aldrig-fri-sa-lange-har-sex-man

Larson representerer således en klassisk venstreskrudd argumentasjonsteknikk, ikke noe å bry seg om helt enkelt....

mvh

Sist redigert av en moderator:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du kopierte infoen du fant vesentlig. At forfatteren var sykmeldt grunnet psykisk diagnose.

Så fortell meg. Skal vi avskrive Generalmajoren også, fordi han hadde en psykisk lidelse?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Hun mener tydeligvis selv at det er relevant at leserne er kjent med at hun er langtidssykemeldt for psykisk lidelse ved å inkludere det i sin bio, så hvorfor skal ikke vi lesere mene det er relevant?

For meg virker forfatteren av den artikkelen totalt virkelighetsfjern og en må nesten spørre seg om hun bør beskyttes mot seg selv til hun er friskemeldt. Litt som faren til Mette Marit, da han til stadighet dummet seg ut og satte datteren i forlegenhet med sine stunt i Se&Hør.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    Pass deg Musicus, ved å nevne psykisk helse så beveger du deg inn i et minefelt...
    Ja, psykisk helse, trygd og islam er de tre forbudte emner. Tenk om Larson møtte en trygdemisbrukende og psykisk ustabil muslim, da ville vel verden rakne på midten for ham. :)

Psykisk helse er ikke problematisk fordi det stigmatiseres. Problemet er at det er et minefelt som ikke skal snakkes om, fordi noen har alle værhårene ute og er klare til angrep for det minste lille feiltrinn.

Det gjør at veldig få tør å prate om det offentlig, og da gjør de seg opp meninger på egenhånd. Om et tema kan diskuteres fritt, tulles med etc, så vil man ha et mer avslappet forhold til temaet, samtidig som folk med peiling kommer på banen og sprer kunnskap.

Ved å hysterisk tie ned folk, så bygger det seg opp en stillhet som skaper et informasjonsvakuum, og i slike så bruker folk forutintatthet og lettvinn informasjon for å fylle mangelen på kunnskap. F.eks. psykisk sykdom = sinnsyk / gal. Med ett har man stigmatisert de psykisk syke...

Så Larson bidrar selv til denne stigmatiseringen i aller høyeste grad, til tross for hans gode intensjoner. Det går igjen hele tiden med ham. Hvis intensjonene er gode, så må resultatet bli godt. Slik er det selvsagt ikke. Om mitt barn liker slikkeri og jeg er kunnskapsløs, men vil ham godt, så gir jeg ham slikkeri til han er en overvektig, tannløs diabetiker med sviktende ledd og hjerte.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Det er vel fortsatt meningen at Europa skal ta sin del, ja ikke England da....

Hvorfor skal Europa ta sin del, Europa tok sin del i fjor, i år så kan de rike araberlandene som ikke tok noen ta sin del, neste år kan Kina og India ta sin del osv.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Pass deg Musicus, ved å nevne psykisk helse så beveger du deg inn i et minefelt...
    Ja, psykisk helse, trygd og islam er de tre forbudte emner. Tenk om Larson møtte en trygdemisbrukende og psykisk ustabil muslim, da ville vel verden rakne på midten for ham. :)

.
    Uansett så hadde det vært vår feil at islamisten var trygdet og psykisk ustabil.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    3.028
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert postet før.....

D

Danke

Gjest

Hvorfor skal Europa ta sin del, Europa tok sin del i fjor, i år så kan de rike araberlandene som ikke tok noen ta sin del, neste år kan Kina og India ta sin del osv.
    Nei Europa har ikke tatt sin del. Det sitter fortsatt flyktninger i Sverige som skulle vært andre steder. Du nevner Araberland, nå går automatisk alle flyktinger til Tyrkia istedenfor vesteuropa.

Men det ironiske er at det er kuppforsøk og uroligheter i Tyrkia så nå kommer tyrkiske opposisjonelle og søker asyl... i Sverige.

Det er en selvfølge at folk må ta imot flyktninger når det er krig. Norge var i krig en gang også, og mange nordmenn innkludert motstandsfolk som Max Manus og co søkte tilflykt i Sverige...

Konflikten i Irak og Syria er noe vi i vesten er inndirekte skyld i med våre operasjoner, og terror er bare noe vi må lære oss å leve med og sikre oss mot med smarte valg. Smarte valg er ikke å skape et muslimsk holocaust, dvs merke og internere muslimer.

Smarte valg er ettereting, samarbeid med vennligsinnede muslimske land.. Styrke politi og forsvar, (hvordan i all verden skal vi samarbeide med disse land om vi merker og forbyr muslimer?)

Det er utstragt krig i iallefall to land, Syria og Irak. Mesteparten av flyktingene kommer faktisk til landene rundt.

Sist vi tok imot flyktninger var balkan krisen, samt kurderne under Saddam.

Norge har alltid tatt imot minimalt dvs det FN krever av oss..... Sverige har vært gjestfrie og tar imot fler. Samt at de er mer menneskelige og mottar nordmenn med utenlandsk kone og norsk barn aka meg selv og familie.

Sverige har ikke olje, de tok imot insane mye balkanflyktninger også, det gikk da bra...

Det er en stor vestlig østlig verdikonflikt ute å går. Det finnes mange harmløse og hardtarbeidende muslimer, også finnes det et fåtall ekstreme terrorister.

Man er tjent med å se forskjell på dette, og ikke gå helt Trump.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Nei Europa har ikke tatt sin del. Det sitter fortsatt flyktninger i Sverige som skulle vært andre steder. Du nevner Araberland, nå går automatisk alle flyktinger til Tyrkia istedenfor vesteuropa.

Men det ironiske er at det er kuppforsøk og uroligheter i Tyrkia så nå kommer tyrkiske opposisjonelle og søker asyl... i Sverige.

Det er en selvfølge at folk må ta imot flyktninger når det er krig. Norge var i krig en gang også, og mange nordmenn innkludert motstandsfolk som Max Manus og co søkte tilflykt i Sverige...

Konflikten i Irak og Syria er noe vi i vesten er inndirekte skyld i med våre operasjoner, og terror er bare noe vi må lære oss å leve med og sikre oss mot med smarte valg. Smarte valg er ikke å skape et muslimsk holocaust, dvs merke og internere muslimer.

Smarte valg er ettereting, samarbeid med vennligsinnede muslimske land.. Styrke politi og forsvar, (hvordan i all verden skal vi samarbeide med disse land om vi merker og forbyr muslimer?)

Det er utstragt krig i iallefall to land, Syria og Irak. Mesteparten av flyktingene kommer faktisk til landene rundt.

Norge har alltid tatt imot minimalt dvs det FN krever av oss..... Sverige har vært gjestfrie og tar imot fler. Samt at de er mer menneskelige og mottar nordmenn med utenlandsk kone og norsk barn aka meg selv og familie.

Sverige har ikke olje, de tok imot insane mye balkanflyktninger også, det gikk da bra...

Det er en stor vestlig østlig verdikonflikt ute å går. Det finnes mange harmløse og hardtarbeidende muslimer, også finnes det et fåtall ekstreme terrorister.

Du gjør jo ikke noe annet enn å komme med svada som de innvandrervennlige har gjort i over 30 år.

Hvorfor skal de som har kommet seg til Sverige fordeles til andre land, Svenske myndigheter har selv gjort det slik at mange migranter kom til Sverige, altså svenskene sitt problem.

Vi leser ukentlig at folk drukner på vei til Italia og Hellas, altså det kommer mange migranter/flyktninger til det vestlige Europa

Typisk innvandrervennlige og hoppe over eller ignorere argumentene til den andre

Når jeg skriver de rike araberlandene som ikke tok i mot noen så er ikke det Tyrkia, så hold deg i hvert fall til argumentene til den du besvarer.

Jeg har ikke lest at de flykter til Sverige men jeg har lest at Tyrkia vil ha informasjon om de som støtter opposisjonen, har du link til dette så gjerne legg det ut.
    Denne er vel snart oppbrukt, du har helt korrekt i at nordmenn flyktet til nabolandet Sverige i andre verdenskrig, etter krigen dro de tilbake til Norge, Sverige er også vårt naboland.

De største bidragsyterne til konfliktene i Midt Østen er andre arabiske land, de samme landene som ikke tar i mot en eneste flyktning. Europa har tatt i mot nok for sine synder, nå kan de andre ta i mot, USA snakket om å ta i mot 10 000, altså en tredjedel av hva som kom til Norge i fjor.

Vi skal heller ikke lære oss å leve med terror, det er våre styretsmakter som skal forhindre dette og klarer de ikke så må de byttes ut.

Dette er sant, men det er ikke et argument for at mange av de rike araber landene ikke tar i mot noen, de flyktningene får heller ikke den hjelpen de trenger fra vesten fordi Europa er pliktig til å ta i mot de heldige som hadde penger til å komme seg hit.

Dette er direkte løgn, Norge har tatt i mot mange flyktninger i veldig mange år.

Dette er også løgn, Norge har tatt i mot flere enn det FN avtalen krever, du har helt rett i at Sverige har tatt i mot fler, det er derfor vi har denne tråden.

Det gikk bra, men det er ikke det samme som at det går bra nå, Sverige har tatt i mot for mange.

Se på muslimske stater så skjønner man at den politiske ideologien i religionen er farlig for det vestlige demokratiet, det er ikke muslimer generelt som blir kritisert, det er Islam.

Trump har det kokt over for, synd at man først har en person som kan utfordre den store eliten så er personen total ødelagt for fornuft.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Hun mener tydeligvis selv at det er relevant at leserne er kjent med at hun er langtidssykemeldt for psykisk lidelse ved å inkludere det i sin bio, (1) så hvorfor skal ikke vi lesere mene det er relevant?

For meg virker forfatteren av den artikkelen totalt virkelighetsfjern (2)og en må nesten spørre seg om hun bør beskyttes mot seg selv til hun er friskemeldt. Litt som faren til Mette Marit, da han til stadighet dummet seg ut og satte datteren i forlegenhet med sine stunt i Se&Hør.
    1.
    Mellom 30-50% av den voksne befolkningen får en psykisk lidelse i livet. Så hvor relevant er det virkelig?
    Hvert år har 10- 30% av voksne befolkningen en psykisk lidelse. Så hvor relevant er det virkelig?

30% av voksne befolkningen får en angstlidelse
    25% får stemningslidelse (depresjon)
    10-20 % en ruslidelse
    1-2% en psykoselidelse

https://www.fhi.no/nettpub/hin/hels...hel/#psykiske-plager-og-lidelser-blant-voksne

2. bør vi gi alle personer som er sykmeldt grunnet en somatisk lidelse en rullestol også? For alle som lider av en somatiske lidelser kan ikke gå, ikke sant?

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316
    Hun mener tydeligvis selv at det er relevant at leserne er kjent med at hun er langtidssykemeldt for psykisk lidelse ved å inkludere det i sin bio, (1) så hvorfor skal ikke vi lesere mene det er relevant?

For meg virker forfatteren av den artikkelen totalt virkelighetsfjern (2)og en må nesten spørre seg om hun bør beskyttes mot seg selv til hun er friskemeldt. Litt som faren til Mette Marit, da han til stadighet dummet seg ut og satte datteren i forlegenhet med sine stunt i Se&Hør.
    1.
    Mellom 30-50% av den voksne befolkningen får en psykisk lidelse i livet. Så hvor relevant er det virkelig?
    Hvert år har 10- 30% av voksne befolkningen en psykisk lidelse. Så hvor relevant er det virkelig?

10-20 % en ruslidelse
    1-2% en psykoselidelse

https://www.fhi.no/nettpub/hin/hels...hel/#psykiske-plager-og-lidelser-blant-voksne

2. bør vi gi alle personer som er sykmeldt grunnet en somatisk lidelse en rullestol også? For alle som lider av en somatiske lidelser kan ikke gå, ikke sant?
    Hvor mange av disse som får en angstlidelse skriver en artikkel om hvor drittsekker andre er?

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

1.

10-20 % en ruslidelse
    1-2% en psykoselidelse

Hvor mange av disse som får en angstlidelse skriver en artikkel om hvor drittsekker andre er?

Godt spørsmål. Ikke så fryktelig mange? Så dermed er det kanskje ikke angstlidelsen som er årsaken?

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2

1.

10-20 % en ruslidelse
    1-2% en psykoselidelse

1. Vi kjenner ikke hennes bakgrunn og muligens sammensatte sykdomsbilde (kanskje sosial angst, feministisk selvradikalisering og psykoser for alt vi vet), men om jeg satt med hatt i tinnfolie, sa jeg var psykisk syk og at aliens var iferd med å innvadere jorden for å høste oss som burgerkjøtt, så håper jeg du ville tenkt at jeg neppe var med mine fulle fem? Så hva er da irrelevant med at jeg er psykisk syk i en slik situasjon?

Jeg ser ikke noe forskjell på hennes hysteriske panikk over et innbilt og altomspennende konspiratorisk patriarkat og min hypotetiske frykt for kjøttetende romvesen på slaktetokt. Begge er et uttrykk for at man ikke er helt ved seg selv. Et slikt verdensbilde kan gjerne ha grobunn i svært alvorlig psykisk lidelse, slike som de kun 1-2 % av befolkningen opplever, og hvor det er et spenn av alvorlighet.

Så å henvise til denne statistikken blir noe irrelevant. Man kan være en dyktig og skikkelig person selv om man har eller har hatt psykiske lidelser. Men man finner også at fengslene er fulle av folk med dem. Man finner også en sti av knuste familier, ødelagte barn og offere etter dem. Å bagatellisere psykisk sykdom som om den ikke er relevant blir helt bak mål etter min mening. Spørsmålet er hva slags psykisk sykdom man har, hvor alvorlig den er og hvordan den gir seg til kjenne.

At psykisk sykdom er utbredt er det ingen tvil om, men det er forskjell på de som har alvorlige psykiske lidelser og de som har noen forbigående lidelser ifb. med vanskelige faser av livet o.l.

2. Du skjønner selv at du setter opp en stråmann basert på din forutinntatthet. De som ikke vet hva du vet om psykiske lidelser klumper alle med psykiske lidelser sammen og avviser dem. Du undervurderer gang på gang de du diskuterer med grovt. { I tillegg generaliserer du alle psykiske lidelser, uavhengig av alvorlighetsgrad og kompleksitet (en "ulykke" kommer sjelden alene), og trivialiserer dem med bakgrunn i total forekomst. }

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    1. Takk for at du argumenterer for poenget mitt. Vi kjenner ikke hennes bakgrunn og historie, og kan derfor ikke konkludere noe som helst. my point exactly! Dessuten er det flust av ikke-sykemeldte som bruker sine tinnfoliehatter.

Folk flest sykmeldt av psykisk lidelser har stemningslidelser, noe artikkelforfatteren også trolig har (25% mot 1-2 %). Disse ser ikke rosa aliens invadere. Og ved å påstå at psykisk lidelse = nutcases (slik musicus gjorde) gjør han vondt verre for de 25%. Stigmatisering er hovedgrunnen til at folk drøyer med å gå til legen.

2. Tror du må slå opp stråmann. Jeg kom med en analogi til musicus' implisitte påstand av at psykisk lidelse => virkelighetsfjern.

Ellers har jeg ikke skrevet noe om alvorlighetsgrader, kompleksitet eller trivialisert noe som helst. Jeg har bedt musicus slutte å antyde likhetstegn mellom psykisk sykdom og nutcases. Eller nærmere bestemt, spurt han om ressurssterke mennesker med psykisk sykdom også er nutcases, slik han antyder.

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Du gjør jo ikke noe annet enn å komme med svada som de innvandrervennlige har gjort i over 30 år.

Hvorfor skal de som har kommet seg til Sverige fordeles til andre land, Svenske myndigheter har selv gjort det slik at mange migranter kom til Sverige, altså svenskene sitt problem.

Vi leser ukentlig at folk drukner på vei til Italia og Hellas, altså det kommer mange migranter/flyktninger til det vestlige Europa

Typisk innvandrervennlige og hoppe over eller ignorere argumentene til den andre

Når jeg skriver de rike araberlandene som ikke tok i mot noen så er ikke det Tyrkia, så hold deg i hvert fall til argumentene til den du besvarer.

Jeg har ikke lest at de flykter til Sverige men jeg har lest at Tyrkia vil ha informasjon om de som støtter opposisjonen, har du link til dette så gjerne legg det ut.
    Denne er vel snart oppbrukt, du har helt korrekt i at nordmenn flyktet til nabolandet Sverige i andre verdenskrig, etter krigen dro de tilbake til Norge, Sverige er også vårt naboland.

De største bidragsyterne til konfliktene i Midt Østen er andre arabiske land, de samme landene som ikke tar i mot en eneste flyktning. Europa har tatt i mot nok for sine synder, nå kan de andre ta i mot, USA snakket om å ta i mot 10 000, altså en tredjedel av hva som kom til Norge i fjor.

Vi skal heller ikke lære oss å leve med terror, det er våre styretsmakter som skal forhindre dette og klarer de ikke så må de byttes ut.

Dette er sant, men det er ikke et argument for at mange av de rike araber landene ikke tar i mot noen, de flyktningene får heller ikke den hjelpen de trenger fra vesten fordi Europa er pliktig til å ta i mot de heldige som hadde penger til å komme seg hit.

Dette er direkte løgn, Norge har tatt i mot mange flyktninger i veldig mange år.

Dette er også løgn, Norge har tatt i mot flere enn det FN avtalen krever, du har helt rett i at Sverige har tatt i mot fler, det er derfor vi har denne tråden.

Det gikk bra, men det er ikke det samme som at det går bra nå, Sverige har tatt i mot for mange.

Se på muslimske stater så skjønner man at den politiske ideologien i religionen er farlig for det vestlige demokratiet, det er ikke muslimer generelt som blir kritisert, det er Islam.

Trump har det kokt over for, synd at man først har en person som kan utfordre den store eliten så er personen total ødelagt for fornuft.

Poenget mitt med Tyrkia om du har fulgt med på nyhetene om flyktningene er at alle flyktinger som nå kommer til Europa blir sendt til Tyrkia. Det at opposisjonelle i Tyrkia flykter til Sverige har jeg fått med meg på svenske tv-nyheter.

Sverige har klart tatt imot for mange ja, men Sverige er bedre på å integrere enn Norge. Feks kan innvandrere jobbe fra dag en... I Norge bruker de ofte flere år på å skaffe arbeidstillatelse.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

1.

10-20 % en ruslidelse
    1-2% en psykoselidelse

Godt spørsmål. Ikke så fryktelig mange? Så dermed er det kanskje ikke angstlidelsen som er årsaken?
    Men det er fortsatt en som lider av en psykisk lidelse som forteller andre som ikke har slike lidelser at de tar feil. Det høres så feil ut for meg.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2015
    Antall liker
    316

Poenget mitt med Tyrkia om du har fulgt med på nyhetene om flyktningene er at alle flyktinger som nå kommer til Europa blir sendt til Tyrkia. Det at opposisjonelle i Tyrkia flykter til Sverige har jeg fått med meg på svenske tv-nyheter.

Sverige har klart tatt imot for mange ja, men Sverige er bedre på å integrere enn Norge. Feks kan innvandrere jobbe fra dag en... I Norge bruker de ofte flere år på å skaffe arbeidstillatelse.
    Det kommer fortsatt flyktninger til Norge og til andre land i europa, veldig få hittill i år, så alle blir jo ikke sendt tilbake, det forventes at antallet kommer til å øke.

Jeg har fortsatt ikke funnet noe ut om at de flykter til Sverige, eneste jeg finner er dette.
    Stockholm (NTB-TT): Asylsøkere som har en forbindelse til opposisjonen i Tyrkia, får bli i Sverige inntil videre, opplyser det svenske Migrasjonsverket.
    Opposisjonelle tyrkere får bli i Sverige inn til videre - Fædrelandsvennen

At de gir en kommunal eller statlig jobb fra dag uten at de kan språket er ikke fornuftig på noen som helst måte, før eller siden så er Sverige så langt nede økonomisk at de vil vel aldri komme seg ut av det.

Joppe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    705
    Sted
    Sydpolen
    Torget vurderinger
    2
    1. Takk for at du argumenterer for poenget mitt. Vi kjenner ikke hennes bakgrunn og historie, og kan derfor ikke konkludere noe som helst. my point exactly! Dessuten er det flust av ikke-sykemeldte som bruker sine tinnfoliehatter.

Folk flest sykmeldt av psykisk lidelser har stemningslidelser, noe artikkelforfatteren også trolig har (25% mot 1-2 %). Disse ser ikke rosa aliens invadere. Og ved å påstå at psykisk lidelse = nutcases (slik musicus gjorde) gjør han vondt verre for de 25%. Stigmatisering er hovedgrunnen til at folk drøyer med å gå til legen.

2. Tror du må slå opp stråmann. Jeg kom med en analogi til musicus' implisitte påstand av at psykisk lidelse => virkelighetsfjern.

Ellers har jeg ikke skrevet noe om alvorlighetsgrader, kompleksitet eller trivialisert noe som helst. Jeg har bedt musicus slutte å antyde likhetstegn mellom psykisk sykdom og nutcases. Eller nærmere bestemt, spurt han om ressurssterke mennesker med psykisk sykdom også er nutcases, slik han antyder.
    1. Artikkelen hennes tyder på at hun ikke er i kontakt med virkeligheten (er du uenig i dette?), noe som forsterker sannsynligheten for at hun ikke bare lider av en simpel stemningslidelse (er du uenig i dette?). Videre er hun langtidssykemeldt, noe som forsterker sannsynligheten for at det kan være alvorlig, men selvsagt ikke et bevis for dette, da det kan ha andre grunner også (er du uenig i dette?).

Vi kan selvfølgelig ikke diagnostiere henne, men om hun var i min familie eller vennekrets, så ville jeg vært veldig bekymret for helsen hennes etter å ha lest en slik artikkel (er du uenig?).

2. Men du rettet spørsmålet mot meg, dermed blir et en stråmann.

---

Jeg tror vi er enige i mye, men ikke om veien dit. Tror ikke at det må ligge et blodig alvor over enhver befatning med denne typen lidelser. Jeg tror vi skal få spøke, le og prate åpent om dem. Jeg synes musicus humoriserte rundt at hun skriver helt virkelighetsfjerne saker og samtidig så er det eneste hun mener er relevant i bioen at hun er langtidssykemeldt for sinnslidelse. Det er faktisk litt komisk for mange av oss.

Om jeg skrev at romvesner var på vei, og det sto under artikkelen at jeg var en langvarig psykisk syk, så forsterker ikke det akkurat teorien min eller? :)

U

utgatt25555

Gjest
    Jeg vet, men venstreskrudde tullinger som den tøyta der og Larson, er selvforskyldte og således ikke fredet!
    Jeg har seriøst respekt for de som virkelig sliter med sin psykiskehelse, men når det tar slike politisk-feministisk konstruerte former som for Larson og skrulla her bedriver, får de ha det så godt!...

mvh
    Siden noen tydeligvis har problemer med å lese og forstå! (Uthever i svar #2387) Noen ganger er det bare deilig å få sine fordommer bekreftet og jammen klarer ikke noen tilby denne tilfredstillelsen ikveld også....

mvh

Sist redigert av en moderator:
    D

Danke

Gjest

Det kommer fortsatt flyktninger til Norge og til andre land i europa, veldig få hittill i år, så alle blir jo ikke sendt tilbake, det forventes at antallet kommer til å øke.

Jeg har fortsatt ikke funnet noe ut om at de flykter til Sverige, eneste jeg finner er dette.
    Stockholm (NTB-TT): Asylsøkere som har en forbindelse til opposisjonen i Tyrkia, får bli i Sverige inntil videre, opplyser det svenske Migrasjonsverket.
    Opposisjonelle tyrkere får bli i Sverige inn til videre - Fædrelandsvennen

At de gir en kommunal eller statlig jobb fra dag uten at de kan språket er ikke fornuftig på noen som helst måte, før eller siden så er Sverige så langt nede økonomisk at de vil vel aldri komme seg ut av det.
    Statlig eller kommunalt? Det finnes da mange private jobber også. Kona mi er kokk og lærer mer og mer svensk hver dag, også kan hun jo selvfølgelig engelsk.

Man kan sef ikke jobbe i barnehage eller sykehjem/hus i Norge om man ikke kan norsk, men det å gi folk rett til å jobbe med en gang er utrolilg praktisk og integrerende. Der har Norge mye å lære av Sverige.

Innvandrere og flyktinger i Norge havner jo rett på sosialen, fordi de nektes tillatelse til å arbeide.

Ja helt klart Sverige har tatt imot mange, men det har de alltid gjort. De ser på flyktnigner som en ressurs og ikke en byrde.

Legge også til at de som kommer seg helt til Skandinavia er ikke bunnskrapet, dvs de laveste klassene. De blir igjen i områdene rundt krigen. Det vi får er middelklasse og høyere klasse, mye utdannede folk, ingeniører, og advokater etc..

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    ^^^
    Jeg tror du mildt sagt skjønnmaler bildet.

Skröna att invandrare kommer i arbete efter sju år. Efter sju år jobbar hälften. - Tino Sanandaji

Og du, myten om de høyt utdannede er vel dessuten gang på gang tilbakevist som ønsketenkning.

http://www.di.se/artiklar/2016/4/10/ledare-sluta-forneka-problemet/

Bland vuxna syrier boende i Sverige var andelen högutbildade 12 procent. Bland afghanerna var 14 procent högutbildade och bland somalierna 5 procent. Det finns en mängd andra nationaliteter, men dessa tre är signifikanta eftersom de grupperna är så stora.
    Kanske ännu mer oroande är att andelen med mycket låg utbildning är så stor. 38 procent av syrierna, 40 procent av afghanerna och 52 procent av somalierna hade endast grundskoleutbildning.
    Bristen på utbildning är en central förklaring till att introduktionen på arbetsmarknaden går trögt. Att konkurrera på en så sofistikerad och högproduktiv arbetsmarknad som den svenska kräver utbildning. Om du därtill inte kan språket och är van vid ett annat alfabet blir tröskeln hög.

Sist redigert:

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

1. Artikkelen hennes tyder på at hun ikke er i kontakt med virkeligheten (er du uenig i dette?), noe som forsterker sannsynligheten for at hun ikke bare lider av en simpel stemningslidelse (er du uenig i dette?). Videre er hun langtidssykemeldt, noe som forsterker sannsynligheten for at det kan være alvorlig, men selvsagt ikke et bevis for dette, da det kan ha andre grunner også (er du uenig i dette?).

Vi kan selvfølgelig ikke diagnostiere henne, men om hun var i min familie eller vennekrets, så ville jeg vært veldig bekymret for helsen hennes etter å ha lest en slik artikkel (er du uenig?).

2. Men du rettet spørsmålet mot meg, dermed blir et en stråmann.

---

Jeg tror vi er enige i mye, men ikke om veien dit. Tror ikke at det må ligge et blodig alvor over enhver befatning med denne typen lidelser. Jeg tror vi skal få spøke, le og prate åpent om dem. Jeg synes musicus humoriserte rundt at hun skriver helt virkelighetsfjerne saker og samtidig så er det eneste hun mener er relevant i bioen at hun er langtidssykemeldt for sinnslidelse. Det er faktisk litt komisk for mange av oss.

Om jeg skrev at romvesner var på vei, og det sto under artikkelen at jeg var en langvarig psykisk syk, så forsterker ikke det akkurat teorien min eller? :)
    1. a) vi er alle uenig med henne. b) det øker sannsynligheten fra minimal til noe høyere, fortsatt minimal. Finnes uttallige friske personer med tinnfoliehatt.

2. jeg rettet spørsmålet til deg fordi du fulgte opp musicus påstand. Du stilte spørsmål om hun måtte beskyttes mot seg selv til hun ble friskmeldt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    30-tal flyktingar i bostadsprotest

Av Mattias Kamgren -
    4 augusti 13:20

PrevNext

Ett 30-tal Fagersjöbor från modulhusen vid Lidl tågade i fredags till socialförvaltningen, för att vädra sitt missnöje med bostadssituationen.

Flyktingarna i de nybyggda modulhusen i Fagersjö vantrivs, vilket Mitt i Söderort skrev om tidigare i sommar. I fredags tog sig cirka 30 av invånarna i husen – nära hälften av de som hittills flyttat in – till Intro Stockholm, socialförvaltningens avdelning för nyanländas bosättning, för att klaga.
    ”Vi hade ett möte dagen innan och kom fram till att vi inte vill bo kvar under de här förhållandena”, skriver en av männen i ett meddelande till Mitt i.
    I ett PM har socialförvaltningen sammanfattat de klagomål som framfördes. Det framgår att Fagersjöborna känner sig vilseledda av Migrationsverket och arbetsförmedlingen om vilken typ av boende som väntade dem i Stockholm. Vissa har fått höra att de skulle få en permanent egen lägenhet. De åtta kvadraten med gemensamt kök i Fagersjö beskriver de som ”oskäliga” som bostad.
    Fredrik Jurdell är samordnare för etableringsprocessen i Stockholm och vd för SHIS som driver modulhusen. Han har förståelse för Fagersjöbornas frustration.
    – Vissa av klagomålen gäller själva fastigheten, saker som vi som fastighetsvärd kan påverka. Men den stora frågan är att de inte har fått rätt information om vad som väntat dem. Om man är inställd på något helt annat och möts av det här boendet är det klart man blir besviken, säger han.
    Migrationsverkets mottagningsexpert Annica Ring svarar att myndigheten endast vidarebefordrar den information man får från kommunerna.
    – Det är inte alltid vi ens vet vilken typ av boende som väntar. I den mån vi har information försöker vi ge den på ett korrekt sätt. Men kommunikation är svårt. När en tolk är inblandad kan det också lätt uppstå missförstånd.
    Hur kan ni undvika liknande missförstånd framöver?
    – Jag tror att det blir bättre nästa år. Som det är nu är både Migrationsverket, länsstyrelsen Arbetsförmedlingen och kommunerna inblandade i processen. Nästa år tar vi över Arbetsförmedlingens roll, då får vi en mer direkt kommunikation med kommunerna.
    På mötet i fredags framförde flyktingarnas representanter att stressen över bostadsfrågan har lett till depression och till och med självmordstankar hos vissa. Fredrik Jurdell tror att bättre information kan hjälpa.
    – Vi måste bli tydliga med att staden inte kommer att lämna dem på gatan efter två år om de inte har hittat en egen bostad. För de som lider av depression och till och med självmordstankar räcker kanske inte det stöd vi kan ge som fastighetsvärd. Då kanske vi kan länka vidare till landstingets vårdinsatser.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Jeg vet, men venstreskrudde tullinger som den tøyta der og Larson, er selvforskyldte og således ikke fredet!
    Jeg har seriøst respekt for de som virkelig sliter med sin psykiskehelse, men når det tar slike politisk-feministisk konstruerte former som for Larson og skrulla her bedriver, får de ha det så godt!...

mvh
    Siden noen tydeligvis har problemer med å lese og forstå! (Uthever i svar #2387) Noen ganger er det bare deilig å få sine fordommer bekreftet og jammen klarer ikke noen tilby denne tilfredstillelsen ikveld også....

mvh
    Du har en rar måte å vise seriøs respekt på, musicus.
    99,99% av de som er sykmeldte for psykiske lidelser skriver ikke innlegg som denne damen. Men, de er jo som henne ifølge deg. Sånn siden forklaringen er så enkel og det er at hun er sykmeldt for psykisk lidelse.

Forklaringen er enkel:

Om skribenten

[HR][/HR][FONT=&quot]Kimberly Olsson bor i Malmö och är långtidssjukskriven för psykisk ohälsa.

mvh[/FONT]

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Visste faktisk ikke at Mogadishu var et feriemål for svensker??

Flera hundra svenskar strandsatta i Somalia

Flygbolaget gör ingenting

Flera hundra svenskar är just nu strandsatta i Somalia efter att researrangören Fly Olympic plötsligt gått i konkurs – och ställt in alla flyg.
    Shanso ali Hassan, 23, befinner sig i Mogadishu tillsammans med sin familj.
    – Vi är 1000 personer här som inte kommer hem. Folk börjar bli oroliga och flygbolaget säger absolut ingenting, säger hon.

Shanso ali Hassan, 23, från Stockholm, åkte tillsammans med sin pappa och tre syskon till Somalia och huvudstaden Mogadishu från Arlanda i mitten på juli.
    De bokade biljetter via researrangören Fly Olympic, eftersom de kunde erbjuda ett direktflyg mellan länderna.
    Planen var att familjen skulle återvända till Sverige den 17 augusti, för då skulle flera av dem börja jobba och plugga.
    Minst 1000 personer

Men i tisdags ansökte Fly Olympic om konkurs, efter flera veckor av ekonomiska problem, skriver bolaget på sin hemsida.
    Beskedet innebär att Shanso ali Hassan, hennes familj, och hundratals andra svenskar som bokat hembiljetter via flygbolaget nu är strandsatta i Mogadishu.
    – Det var två fulla plan från Arlanda som flög hit och nu kommer ingen av oss hem. Det är minst 1000 personer och de flesta av oss är svenskar. Stämningen börjar bli orolig och folk frågar hela tiden om någon har hört något från flygbolaget, säger Shanso ali Hassan.
    Men Fly Olympic har inte kommit med någon information alls. Det började med att ett rykte spred sig bland svenskarna att flygbolaget gått i konkurs. I tisdags gick researrangören ut och bekräftade uppgifterna på sin hemsida, där de stod att alla flyg och reservationer ställs in och att alla frågor hänvisas till företagets mejladress.
    Det är den enda informationen som Fly Olympic har gett.
    Vill inte kommentera

– De har inte hört av sig. De svarar inte på telefon eller mejl och ingen har fått tillbaka sina pengar, säger Shanso ali Hassan.
    När Aftonbladet får tag i researrangörens Patrik Björnson Sundborn är han kortfattig och hänvisar till vd:n Elefterios Kefalas, som inte vill ställa upp för en intervju.
    Men vad ska ni göra för att få hem alla som är fast i Somalia?
    – Ja du. Det är det vi håller på att diskutera med konkursförvaltaren nu. Vi kommer att uppdatera hemsidan med information om några timmar, säger Patrik Björnson Sundborn.
    Men det beskedet hjälper inte alla de som är strandsatta i Mogadishu.
    – Det är väldigt oförskämt och oprofessionellt gjort. Vi sitter ju fast här medan de inte säger någonting. De har lurat oss helt enkelt. De borde i alla fall se till att få hem dem som de flög hit, säger Shanso ali Hassan.
    Hon forsätter berätta att många av de som är strandsatta nu undersöker möjligheten att boka nya biljetter hem. Men det blir väldigt dyrt – och de flesta av flygen som går inom de närmaste dagarna är fullbokade.
    Fick ta lån för att ha råd

– Vi är fem personer som ska hem och biljetterna kostar 9000 kronor per person. Och det finns andra människor här som kommer förlora 50 till 60 000 kronor.
    Mohammed Hawar, 58, är en annan person som är drabbad. Han befinner sig i Stockholm men hans fru och tre barn är fast i Somalia.
    – Vi har inte råd att köpa nya biljetter. Jag har pratat med banken om ett lån men det skulle ta för lång tid. Nu har jag fått låna pengar av min syster så att min familj kan åka hem, säger han.
    Även Mohammed Hawar är besviken på Fly Olympic.
    – Jag är mållös och jättebesviken. Men nu hoppas jag bara att min familj lyckas boka ett flyg hem, säger han.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.272
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis flyselskapet er konkurs er det kanskje ikke så merkelig at de "gör ingenting"...

Edit: Jeg hadde ikke hørt om noe flyselskap ved det navnet, så jeg sjekket. Fly Olympic er tydeligvis et reisebyrå som gikk konk i 2014. Jeg tipper at reisebyrået aldri hadde utstedt returbillettene. Forhåpentligvis har folk kommet seg avgårde nå, to år senere, eller gjentar historien seg?

http://www.travelreport.se/2014/08/01/fly-olympic-har-ansokt-om-konkurs/

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    D

Danke

Gjest
    ^^^
    Jeg tror du mildt sagt skjønnmaler bildet.

Skröna att invandrare kommer i arbete efter sju år. Efter sju år jobbar hälften. - Tino Sanandaji

Og du, myten om de høyt utdannede er vel dessuten gang på gang tilbakevist som ønsketenkning.

Ledare: Sluta f�rneka problemet

Bland vuxna syrier boende i Sverige var andelen högutbildade 12 procent. Bland afghanerna var 14 procent högutbildade och bland somalierna 5 procent. Det finns en mängd andra nationaliteter, men dessa tre är signifikanta eftersom de grupperna är så stora.
    Kanske ännu mer oroande är att andelen med mycket låg utbildning är så stor. 38 procent av syrierna, 40 procent av afghanerna och 52 procent av somalierna hade endast grundskoleutbildning.
    Bristen på utbildning är en central förklaring till att introduktionen på arbetsmarknaden går trögt. Att konkurrera på en så sofistikerad och högproduktiv arbetsmarknad som den svenska kräver utbildning. Om du därtill inte kan språket och är van vid ett annat alfabet blir tröskeln hög.
    Jeg trodde vi snakket om Syria og Irakflyktninger. Utdannede folk fra teppebombede Afghanistan hvordan i h skal de få utdannelse i nedbombede Afghanistan?

Blir litt det samme med Somalia landet, lite utdannelse og universiteter der også.

Men fokus i tråden bør være Syria/Irakflyktningene, meg bekjent så aksepterer hverken Sverige eller Norge folk fra Afghanistan, Iran og Somalia lenger. De har fokus på folk fra Syria konflikten..

Nå kommer heller ikke mer folk til Sverige og Norge, alle flyktninger blir stanset i Hellas og sendt til Tyrkia.

Når det gjelder Syria og Irak, så er det ikke de fattigeste som kommer, det er høyere middelklasse og overklasse som faktisk har råd til å betale en sånn reise til fots og til vanns. Det koster vel 50000 eller noe å betale for båtturen.

Da må de nødvendigvis også inneha utdannelse.

Var det ikke nettopp du som poengterte at det ikke var de fattigste som kom?
    Dersom jeg må betale 50000 for å flykte til Feks Sweits engang om feks Trump gjør at Russland angriper Norge, så har ikke jeg råd til det heller, og jeg ser ikke på meg selv som fattig. Jeg må ta til takke med Sverige eller Danmark...

Nå glemte jeg jo at jeg bor i Sverige da, men jeg har sterke bånd til Norge...

Sist redigert:

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    @Danke

Som svenskene ville ha sagt: - Du bara svamlar och pratar strunt och nonsens.

Sist redigert:

Pommeroy

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.05.2012
    Antall liker
    353
    Sitat fra Danke

Men fokus i tråden bør være Syria/Irakflyktningene, meg bekjent så aksepterer hverken Sverige eller Norge folk fra Afghanistan, Iran og Somalia lenger. De har fokus på folk fra Syria konflikten..

Nå kommer heller ikke mer folk til Sverige og Norge, alle flyktninger blir stanset i Hellas og sendt til Tyrkia.

@Danke

Jeg må si du følger dårlig med på hva som skjer i landet du bor i.
    Det kommer fremdeles veldig mange asylsøkere.
    Her er link til litt statistikk du kan lese.

Statistik - Migrationsverket [NS4 version]

D

Desillusjonert

Gjest
    @Danke

Sitat:
    "Kostnaden på å ta inn 10.000 syrere kunne reddet 1 million syrere i hjemlandet"

Sansyneligvis ikke så langt unna sannheten.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Hvis flyselskapet er konkurs er det kanskje ikke så merkelig at de "gör ingenting"...

Edit: Jeg hadde ikke hørt om noe flyselskap ved det navnet, så jeg sjekket. Fly Olympic er tydeligvis et reisebyrå som gikk konk i 2014. Jeg tipper at reisebyrået aldri hadde utstedt returbillettene. Forhåpentligvis har folk kommet seg avgårde nå, to år senere, eller gjentar historien seg?

Fly Olympic har ansökt om konkurs - Travel Report
    Sorry my bad. Datoen glapp for meg der.

D

Danke

Gjest
    Sitat fra Danke

@Danke

Jeg må si du følger dårlig med på hva som skjer i landet du bor i.
    Det kommer fremdeles veldig mange asylsøkere.
    Her er link til litt statistikk du kan lese.

Statistik - Migrationsverket [NS4 version]
    Dette er da folk som allerede er i Europa... Jeg vet det har kommet flyktninger på vinteren så betalte jeg bussen for en flyktning som gikk og svimlet ute i kulderegn og bare hadde Euro, jeg fikk en kamerat til å finne ham i byen og kjøpe mat og buss til Gøteborg.

Han hadde blitt kastet ut av Norge og ble dompa på Svinesund.. Gå hjem...
    Så ja, når det er krig så kommer det flyktninger...

Jeg synes det er merkelig at folk reagerer på at krig, en krig vi og våre allierte er indirekte skyld i....

Man bruker muslimstempelet etc, men glemmer at disse folkene har satset livet på flukt fra krig, ja de har nærmest dødd.

Det er ikke som å ta et fly til syden... Det er praktisk talt å gå fra Syria til Europa. Jeg regner med at dere har sett bildene på tv.
    Dersom det gjaldt dere selv og deres familie, og med Trump kan det fort gjelde oss.

Folk som lever noen tiår i krig tror de er immune mot den.

D

Danke

Gjest
    @Danke

JA det hadde vært billigere å hjelpe folk i nærområdene. Dersom vi virkelig ga de pengene de trengte.

Men gjorde verdenssamfunnet det?

D

Danke

Gjest
    Det hadde vært billigere for vår familie for min del å blitt i Norge også, men vi ble også kastet ut. Jeg tror jeg hadde fått jobb enklere i Norge, og bedre helseoppfølging.

Kona har full jobb med nesten 200% som kokk i Sverige, i Norge ville hun ikke fått arbeidstillatelse engang. Når hun svarte på søknaden gråt hun, de skrev at dersom hun var lege, professor eller ingeniør så kunne hun få bli i Norge. Men det var hun jo ikke....

Det er mye man kan si om flyktningproblemet i Sverige, men det er jammen mye negativt i mine øyne man kan si om asyl og innvandringspolitikken til Norge også. Mye av det innkludert oss med norsk barn er rett og slett umenneskelig, og bryter menneskerettighetene som FN og Norge har akseptert.

D

Danke

Gjest
    Jeg har også hatt en nabo som var norsk og Irakflykting. Han var norsk statsborger 2 generasjon med foreldre som innvandret, men dro tilbake til Irak etter USA krigen...

Han ble gift og fikk barn i Irak, når ISIS angrep byen deres så ble de nødt til å flykte hjem til Norge igjen med barn der de har sin familie. Men de fikk ikke oppholdstillatelse i Norge de heller så de også flyttet til Sverige.

Jeg kan ikke tale for alle innvandrere, men de er meget ressursterke, og begge to er veldig hyggelige og vennlige og hjelpsomme. Han har full jobb i Sverige, og hun har fått jobb som vaskedame tror jeg, fordi de spurte meg om jobbtips da min kone har mange kontakter i diverse firmaer. Samtidig lærer de svensk, og de fikk opphold.

Dersom du sitter med nesa i en avis eller ikke har kunnskap om virkeligheten så kan det se litt mørkt ut. Ja det kommer til å bli økte utgifter ved økt innvandring. Men feks Sverige er mye, mye bedre på det med jobb og integrering enn vi i Norge er.

Selvom det er vært mye ledighet i Sverige, så har svenskene helt andre holdninger til jobb en det nordmenn har. I Norge så virker det nesten som om de "vil ha folk på trygd". I Sverige så prøver de på alle måter å ha folk i jobb. Trygd er mye lavere i Sverige også, så det er ikke noen andre enn absolutt de som behøver det som velger trygd.

Det man ser i enkelte storbyer i Sverige ser man overalt i andre land også, det er ghetto og kriminalitet. Men veldig mange mennesker velger ikke kriminalitet om de har muligheten så velger de jobb og familie.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn