Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Sverige?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.296
    Torget vurderinger
    96
    Problemet i Sverige har vært ansvarsløs innvandring, og ikke minst at ethvert tilløp til kritikk har blitt slått umiddelbart ned på i et kollektivt
    anfall av politisk korrekthet. Det er ikke engang en håndfull år siden bare det å debattere eventuelle konsekvenser av innvandringspolitikken
    var helt utenkelig.

Evt. strenge straffer er i så fall bare en reaksjon på feilet politikk. Det er lett å være etterpåklok, men akkurat i tilfellet Sverige og
    innvandring var det kun svenskene selv som ikke så tegninga.

– Sverige har aldri før sett noe lignende. Ingen andre land i Europa ser noe lignende, sa Ulf Kristersson fra Moderaterna, før han kom med en nådeløs dom:
    – Det er ansvarsløs innvandringspolitikk og en mislykket integrasjon som har ført oss hit.

– Det er jo sterkt å høre dette nå. Dette har jo veldig mange utenfor Sverige påpekt i mange år, sier Grete Brochmann.

Hun er professor ved Universitetet i Oslo og har to ganger ledet offentlige utredninger av konsekvenser av innvandring til Norge.

Hun mener at Sverige har hatt en ekstrem valgfrihetsorientert politikk overfor flyktninger og andre migranter. Og at Kristerssons parti, Moderaterna, har vært svært delaktige i å føre en svært liberal innvandringspolitikk.

– De har ment at omfanget av innvandring ikke har betydd noe. All innvandring har vært et gode. Så ble sosialdemokratene tvunget til å gjøre om på dette under flyktningkrisen, det hadde jo kommet helt ut av kontroll.
    Jeg husker at Audun Lysbakken var ute å mente at Sverige var et foregangsland og et eksempel å følge i asylpolitikken. Tomskalle. Kanskje er det ikke for sent for Norge, det er flere signaler på at de fleste partier tar dette på alvor. Og også velgerne. Bortsett fra gjøkene ytterst til venstre.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.645
    Torget vurderinger
    2

I januari har det skett över 30 sprängningar och flera dödsskjutningar.
    I Nyhetsmorgon kommenterar statsminister Ulf Kristersson den pågående våldsvågen.
    – Om det ständigt kommer in nya människor som begår nya brott, då har vi ingen chans att klara av det här, säger han.

Det har varit rekordmånga sprängdåd i januari – 32 på 31 dagar. På en pressträff tidigare i veckan sa statsministern att det är uppenbart att de inte har kontroll.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Vis vedlegget 1093444

God nok grunn til å ikke stoppe å brenne koraner?
    Koranbrenneren Salwan Momika var spesielt aktiv i 2023, mens man ventet på at Tyrkia skulle ratifisere svensk NATO medlemskap. Når det viste seg at koranbrenningen ikke stoppet tyrkisk ratifisering likevel, var det ikke så viktig for han å kjempe for ytringsfrihet og islamkritikk mer.

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.285
    Sted
    Liten by
    Koranbrenneren Salwan Momika var spesielt aktiv i 2023, mens man ventet på at Tyrkia skulle ratifisere svensk NATO medlemskap. Når det viste seg at koranbrenningen ikke stoppet tyrkisk ratifisering likevel, var det ikke så viktig for han å kjempe for ytringsfrihet og islamkritikk mer.
    Betyr det at han ikke skal kunne gjøre det?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Betyr det at han ikke skal kunne gjøre det?
    Siden han er dømt i Sverige for å ha utøvd «hets mot folkgrupp», så mener vel domstolene der at han ikke skulle kunne gjøre det. (noe som jeg tolker som en problematisk dom)
    For min del kan man brenne så mange koraner man vil, enten de er surret i bacon eller ikke, jeg bryr meg ikke om hva andre gjør. De får stå for sine egne handlinger.
    Mitt poeng var at man kanskje ikke skal hylle han for islammotstand når motivet tilsynelatende var noe annet.

Personlig mener jeg at bokbrenning er idiotisk som kritikk. Man tar ikke livet av ideene i en bok med å brenne dem, og handlingen er først og fremst egnet til å provosere. Det finnes mer egnede og mer artikulerte måter om man vil kritisere islam og stå opp for ytringsfrihet.

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.285
    Sted
    Liten by
    Ikke uenig, men siden han ble drept (pris på hodet) for å ha brent en koran, så viser det at vi ikke kan slutte med det. Det er tydelig at å snakke om dette ikke fungerer. Jeg kan ikke stoppe å undres på hva som hadde skjedd om alle land i vesten hadde gått ut med karikaturer og koran brenninger, så hadde hverken Charlie Hebdo og andre aksjoner kanskje ikke skjedd. Jeg tror ikke Islam er klare for de samme endringene kristendommen har vært gjennom.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.078
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke uenig, men siden han ble drept (pris på hodet) for å ha brent en koran, så viser det at vi ikke kan slutte med det. Det er tydelig at å snakke om dette ikke fungerer. Jeg kan ikke stoppe å undres på hva som hadde skjedd om alle land i vesten hadde gått ut med karikaturer og koran brenninger, så hadde hverken Charlie Hebdo og andre aksjoner kanskje ikke skjedd. Jeg tror ikke Islam er klare for de samme endringene kristendommen har vært gjennom.
    Vi vet ikke hvorfor han ble drept eller av hvem. Det er mulig og sannsynlig at det var hevn for koranbrenninger, men det kan også ha vært oppdragsgiver som ikke ville at han skulle plapre. Utspilt sin rolle, behøves ikke lenger.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.355
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    I vårt 1446 sto kristendommen sterkere enn Islam gjør i dag, men middelalder er middelalder;)

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.285
    Sted
    Liten by
    Vi vet ikke hvorfor han ble drept eller av hvem. Det er mulig og sannsynlig at det var hevn for koranbrenninger, men det kan også ha vært oppdragsgiver som ikke ville at han skulle plapre. Utspilt sin rolle, behøves ikke lenger.
    Greit nok, men han hadde en pris på hodet...nettopp fra det miljøet han "sto opp mot".

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    I vårt 1446 sto kristendommen sterkere enn Islam gjør i dag, men middelalder er middelalder;)
    Merkelig logikk. Vi i Vesten skal altså slite med Islamister i "noen hundre år" fremover, fordi det var tiden det tok å kvitte seg med kristendommens åk?

Nei, helvete heller. Nå har vi endelig lagt denne faenskapen (prestestyrt religion) bak oss, og skal IKKE ha noe tilsvarende svineri tilbake. Presteskapet skal ikke få styre våre liv. (Det vet jeg jo at du er enig i).

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn