Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    3.194
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Selv forskere lever i en globalisert verden, og vi som må forholde oss til NPM må velge løsninger som er billige og "gode nok". Det er ikke grenser for hvor villige folk er til å kutte i offentlig sektor, og det mest effektive offentlig sektor kan gjøre er å kjøpe tjenester som er dyre å gjøre selv. Datalagring er en sånn tjeneste. Kjempedyr å gjøre sjøl, kjempeproblematisk å overlate til andre. Men penger er alltid viktigst.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.697
    Jepp, men jeg bruker selv forskningsdata som er (korrekt) lagret i Onedrive – som også er skylagringsløsninga for Hotmail (Live), MS 365 osv…

Bezos, Zuckerberg og Cook har gjort sitt beste for å blidgjøre Trump. Hvor går grensen for lojaliteten til kunden dersom presidenten vil noe annet? Poenget var at skylagring og sånt er fint så lenge det vi kan ha tillit til leverandørene.
    Har alltid vært skeptisk til skylagring. Handlerndels om egen sikkerhet… når jeg lagrer selv … på den aller mest primitive måten … har jeg full kontroll. Med avsnsertenskyløsninger mister jeg litt kontroll på hva som skjer når jeg sletter noe lokalt. Blir slettingen synket? Og så er det noe med sentralisering og cybersikkerhet. Alle passord har ho
    vært stjålet ørten ganger. Og så er det et ressurs/miljøaspekt. Desentralisert varmeproduksjon er bra, spes i Norge .. og alle har masse lagringskapasitet.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.490
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Dette er faktisk nokså absurd... gitt at stadig flere biler må betjenes vi skjerm, - som tar minst like mye oppmerksomhet...
    På den annen side ser jeg stadig folk som sitter med telefonen på øret - til tross for at bilen garantert har handsfree....

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.804
    Torget vurderinger
    2
    Det er håp når ungdommen selv sier fra, men der det noen voksne som hører?

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.222
    Er det ikke en overordnet lov som sier at straffen skal stå i rimelig forhold til forbrytelsen som er begått.
    Det var en advokat som skrev noe om dette for et par år siden. Han anbefalte og ikke godta et slikt forelegg.
    Jeg synes det er hinsides for dyrt.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    Dette er faktisk nokså absurd... gitt at stadig flere biler må betjenes vi skjerm, - som tar minst like mye oppmerksomhet...
    Eg veit ikkje korleis det er med nye bilar med desse skjermane på høgd med instrumentpanelet.

Min bil frå 2015 har ein eldre type touchskjerm ganske langt nede på midtkonsollet (stort sett lyd, GPS og handsfree), og det er iallfall livsfarleg under køyring.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.345
    Sted
    Portugal
    Tommy Sharif tapte og ble vraket som ny sjef i Oljefondet.

Det blir Nicolai Tangen i fem år til.

Tror det var godt valg.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    12.388
    Torget vurderinger
    2

Aldri før har det vore så populært med yrkesfag. Det visar årets søkartal for vidaregåande skule.

Heile 54 prosent av søkarane har yrkesfag som førsteønske.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Oslo

Aldri før har det vore så populært med yrkesfag. Det visar årets søkartal for vidaregåande skule.

Heile 54 prosent av søkarane har yrkesfag som førsteønske.
    Det var en annen artikkel for litt siden, om at nå var karakter kravene så høye på en del yrkeslinjer at mange som burde tatt det ikke kom inn.
    Allmennfag var lettest å komme inn på.
    Og mange som tok yrkesfag, gikk videre på eksempel ingeniør studier.
    Hvorfor må man ha høye teoretiske karakterer for å få lov å ta maskinfører utdannelse?

• Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    Det var en annen artikkel for litt siden, om at nå var karakter kravene så høye på en del yrkeslinjer at mange som burde tatt det ikke kom inn.
    Hvorfor må man ha høye teoretiske karakterer for å få lov å ta maskinfører utdannelse?
    Eg har inntrykk av at det ikkje nødvendigvis er eit ønske om yrkesfaglege jobbar som driv søkinga, men like mykje eit ønske om å læra noko artigare enn vanlege skulefag. Eit grunnleggjande prinsipp i norsk utdanning er jo at du aldri låser deg, så det å gå vidare til høgare utdanning er alltid mogleg. Anten via "spesielt grunnlag" (du kan koma inn på ingeniørlinjer utan påbygg i ein del tilfelle, men kanskje må du ta eit kurs i matte & fysikk), eller via påbygg.

• Liker

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.013
    ^Eller kanskje det er så enkelt som at mange ikke har lyst til å ta master men heller komme fort ut i jobb for å tjene penger uten å starte yrkeslivet med mye studiegjeld.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    ^Eller kanskje det er så enkelt som at mange ikke har lyst til å ta master men heller komme fort ut i jobb for å tjene penger uten å starte yrkeslivet med mye studiegjeld.
    Ja, dei finst absolutt. Men både frå å ha undervist på YF i åtte år, og snakka med eigne ungdomar, veit eg at den kategorien @Hønndjevelen nemner også er der.

Det er to kategoriar (minst), og den du nemner burde vera dei elevane det er viktigast å prioritera. Det er sjølvsagt ikkje lett å slå fast kven som er «ekte fagarbeidar», men det er, også, litt kjipt om dei som gjerne har lyst til å verta det ikkje kjem inn, medan dei teoristerke som ser på det som «litt ekte erfaring på vegen» tek opp plassane.

• Liker

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Oslo
    Ja, dei finst absolutt. Men både frå å ha undervist på YF i åtte år, og snakka med eigne ungdomar, veit eg at den kategorien @Hønndjevelen nemner også er der.

Det er to kategoriar (minst), og den du nemner burde vera dei elevane det er viktigast å prioritera. Det er sjølvsagt ikkje lett å slå fast kven som er «ekte fagarbeidar», men det er, også, litt kjipt om dei som gjerne har lyst til å verta det ikkje kjem inn, medan dei teoristerke som ser på det som «litt ekte erfaring på vegen» tek opp plassane.
    Om motivasjonen/ideologien er annsleis nå, hvor endte de såkalte sjølproletariserte fra søttitallet etterhvert opp?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.013
    Jeg var på fabrikkbesøk på en fabrikk i Hellas for mange år siden. Produksjonssjefen var en stillferdig fyr med en dose sunt bondevett og ikke helt stø i engelsk. (Det gjorde ikke noe for morsmålet hans var gresk for oss.)
    Vi la merke til at det var rotasjon mellom endel av jobbene og det var ikke alle operatørene som var i rotasjon, noen hadde faste jobber. Da vi spurte hvorfor det var slik svarte han "Vi har bruk for dumme mennesker også" Tror ikke en norsk bedriftsleder tør si noe lignende.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    2.035
    Torget vurderinger
    1
    Karakterkravene er jo bare en funksjon av antall søkere og studieplasser. Neste avisoverskriftene vil garantert være historisk høye karaktersnitt på yrkesfagene. Veldig synd at man må være flink i de fagene som man ikke har lyst til å fortsette med for å komme inn på linjene der man slipper. Noe av dillemaet er at allmennfag (som nå heter studiespesialisering) er billig og tilnærmet gratis å ta inn ekstra elever, men yrkesfag er dyre utdanninger som derfor blir nedprioritert.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    Om motivasjonen/ideologien er annsleis nå, hvor endte de såkalte sjølproletariserte fra søttitallet etterhvert opp?
    Du kan så seia. Mange av dei også (eg veit ikkje kor mange det eigentleg var?) var kanskje like mykje drivne av ønsket om å gjera litt ordentleg arbeid, men kanskje ikkje resten av livet.

Men det var jo ei tid då det var rimeleg lett å få ufaglært industriarbeid.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Oslo
    Karakterkravene er jo bare en funksjon av antall søkere og studieplasser. Neste avisoverskriftene vil garantert være historisk høye karaktersnitt på yrkesfagene. Veldig synd at man må være flink i de fagene som man ikke har lyst til å fortsette med for å komme inn på linjene der man slipper. Noe av dillemaet er at allmennfag (som nå heter studiespesialisering) er billig og tilnærmet gratis å ta inn ekstra elever, men yrkesfag er dyre utdanninger som derfor blir nedprioritert.
    Hvem faen vil ha en elektriker som ikke kan kongerekka i Norge eller kan greie ut om tematikken i Fosse's forfatterskap?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.490
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå har jeg vært med å ansette noen ingeniører, - og noen fagarbeidere.... for ingeniører er det en ubetinget fordel å ha yrkesfag i bunnen, i forhold til studiespesialisering med toppkarakterer og aldri tatt i en skrutrekker....

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.013
    Jeg har akkurat sett siste episode av "Team Pølsa" Jeg sitter med fuktige øyekroker og glede. Jeg er kjempestolt av at vi har en institusjon som NRK og et system som muliggjør at disse ungdommene kan få et verdig liv. For et godt land vi lever i!
    Jeg anbefaler alle å se denne serien.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.095
    I Oslo var, i 2024, studieforberedende (aka allmennfag) i praksis åpent på 4 av 23 vidergående skoler. Det skal sies at nesten alle videregående skoler har studieforberedende men de ulike variantene av yrkesfag tilbys av langt færre skoler. En god del yrkesfag har også svæt lave inntakskrav, men at det faktisk er et krav indikerer at det er flere søkere enn plasser.

1742590437921.png

Jeg er spesielt nysjerrig på Ulsrud vgs studieforberedende - hvordan kan man ha en poenggrense på 10,7 ??

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.127
    Sted
    Kongsberg
    Maskinfører er kanskje en ting. Men for å snu på flisa. Hvorfor må man kunne å bruke en kalkulator for å bli elektriker?
    Jo, fordi man jobber med ting som potensielt er farlig. Jeg ønsker høyere karakterer på yrkesfag velkommen, og det er på høy tid. I mange år har vi fått inn "bånnslammet" som rett og slett ikke har noe på en skole å gjøre.
    Det må etableres et tilbud til som går ut av ungdomsskolen med 2 matte og som ikke kan å lese. (Nei jeg overdriver ikke)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.789
    Sted
    Sunnmøre
    Det må etableres et tilbud til som går ut av ungdomsskolen med 2 matte og som ikke kan å lese. (Nei jeg overdriver ikke)
    Ja. Ikkje sikkert desse vil gjera det godt i td «lette» yrkesfag heller. Veldig få yrke der du kan gli gjennom utan grunnleggjande rekning (inkludert prosentrekning, der overraskande mange ikkje forstår noko som helst) og lesing/skriving.

På hi sida: Når dei ikkje har lært det på ti år, så lærer dei det kanskje ikkje med eit “ekstraår” ungdomsskule heller.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    11.247
    Sted
    Oslo
    Ja. Ikkje sikkert desse vil gjera det godt i td «lette» yrkesfag heller. Veldig få yrke der du kan gli gjennom utan grunnleggjande rekning (inkludert prosentrekning, der overraskande mange ikkje forstår noko som helst) og lesing/skriving.

På hi sida: Når dei ikkje har lært det på ti år, så lærer dei det kanskje ikkje med eit “ekstraår” ungdomsskule heller.
    Det er overraskende mange som klarer å lære seg regning når de ser nytten av det.
    Som for snekkere å måle centimetre og kvadratmeter på planker.
    Men regnestykker som at tog A starter fra sted X med 80km/t og tog B starter fra Y med 60km/t, når smeller det, blir for noen litt virkelighetsfjernt

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    8.127
    Sted
    Kongsberg
    Det er overraskende mange som klarer å lære seg regning når de ser nytten av det.
    Som for snekkere å måle centimetre og kvadratmeter på planker.
    Men regnestykker som at tog A starter fra sted X med 80km/t og tog B starter fra Y med 60km/t, når smeller det, blir for noen litt virkelighetsfjernt
    Ungdomsskolen (og kanskje barneskolen?) må endres. Bruk dobbelt så mye penger på (å få tilbake) de praktiske fagene der barna kan lære å lese og regne i forbindelse med lek og aktivitet.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.697
    Maskinfører er kanskje en ting. Men for å snu på flisa. Hvorfor må man kunne å bruke en kalkulator for å bli elektriker?
    Jo, fordi man jobber med ting som potensielt er farlig. Jeg ønsker høyere karakterer på yrkesfag velkommen, og det er på høy tid. I mange år har vi fått inn "bånnslammet" som rett og slett ikke har noe på en skole å gjøre.
    Kanskje de har dyttet for mange ting inn i grunnskolen? Jeg tenker at regne- og i enda større grad språkferdigheter er ekstremt viktig. Og man får ikke de ferdighetene gratis.

Men det har vel blitt litt utvannet, kanskje? Mange opplever nok å bli eksponert for svært mange tema og fag som overhodet ikke interesserer. Så blir det billigst mulig reise i alle fag.

De fagene jeg underviser på BI,krever interesse, innsats og språklige ferdigheter. Det er kanskje 5% som har det siste.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.383
    Jeg har akkurat sett siste episode av "Team Pølsa" Jeg sitter med fuktige øyekroker og glede. Jeg er kjempestolt av at vi har en institusjon som NRK og et system som muliggjør at disse ungdommene kan få et verdig liv. For et godt land vi lever i!
    Jeg anbefaler alle å se denne serien.
    Helt enig!

Man skal være ganske avstumpet rundt hjerteroten for ikke å bli rørt av denne serien, og hvilken verdi og ressurs den ungdom og de familier som ikke ble utdelt de enkleste kortene kan bidra til oss alle om vi legger forholdene til rette for det.

En erfaring jeg også har gjort meg gjennom etter hvert mange år i arbeids og organisasjonsliv, både i Norge og spesielt utenlands, er at kolleger som har hatt ekstra utfordringer med barn på hjemmeplan ofte har vært organisasjonens mest samlende, produktive og dermed mest verdifulle medlemmer.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    11.013
    Serien har bidratt til å sette fokus på barnedemens. Det er startet en Spleis slik at forskningen kan fortsette, denne Spleisen bør man støtte.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn