En løsning mht til offentlig innsyn er å gjøre dokumentene elektronisk tilgjengelig bu default, som noen kommuner gjør. Da kan antall innsynsbegjæringer gå ned.
Av alle unnskyldninger levert av myndighetene for å prøve å jobbe mer i det skjulte syns jeg en unnskyldning at det er så mye innsynsbegjæringer er det dårligste til nå.
Hvorfor ikke ha folkeavstemning på slike viktige saker? De får det jo til i verdens beste direkte demokrati, Sveits.
nytte og effektivitetstenking bryr seg lite om rettigheter og folk. det er den blinde vei til undertykkelse og det autoritære. demos fordrer åpenhet. take your pick.
En løsning mht til offentlig innsyn er å gjøre dokumentene elektronisk tilgjengelig bu default, som noen kommuner gjør. Da kan antall innsynsbegjæringer gå ned.
Er vi snart ferdig med solbrillene mon tro? Husk at politikere resirkuleres hyppig. Jeg antar at det skjer spesielt i rødt som alltid har et hjerte og forklaringer for tullingene som er godt utafor allfarvei. Om de nå heter p eller M..
Andre viktige saker der Norge kanskje er litt på kanten
Marxist-trumpister. Den store sol og leder kan sikkert også skyte tilfeldige forbipasserende på Karl Johan uten at det rokker ved tilliten, akkurat som det orange overhodet for den andre personkultusen. Pyttsan, slikt gjør vel alle.
En norsk folkeaktivitet i sommerhalvåret. Forkulle billige kjøttprodukter i det fri i en slik innretning . Et godt eksempel vår matkultur. Eller mangel på sådan ?
Tipper at en gjennomsnittelig el.spark eier ikke vet hva det er for noe og langt mindre hva konsekvensene kan bli...
Få har ansvarsforsikring på elsparkesykkel
Ni av 10 har ikke ansvarsforsikring på egen elsparkesykkel selv om det er påbudt. Påbudet om ansvarsforsikring innebærer at forsikringsselskapene vil kreve at du erstatter alle skader selv hvis du forårsaker en ulykke.
Leder i Trafikkforsikringsforeningen, Roger Stenseth, sier at det kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for eieren.
Det er godt at Ring 3, eller er det ring 1, har noe å gjøre på. Skulle tatt seg ut om alle byråkratene bare satt rolig på kontorstolen. Viktig å holde rett detaljert fokus
I Hemsedal ønsket et eldre par å flytte til hytta. Kommunen sa ja, men Statsforvalteren sa nei. Det manglet lekeareal for barn. Ordførere og KS i Viken mener de blir vingeklippet i lokale saker.
Tipper at en gjennomsnittelig el.spark eier ikke vet hva det er for noe og langt mindre hva konsekvensene kan bli...
Få har ansvarsforsikring på elsparkesykkel
Ni av 10 har ikke ansvarsforsikring på egen elsparkesykkel selv om det er påbudt. Påbudet om ansvarsforsikring innebærer at forsikringsselskapene vil kreve at du erstatter alle skader selv hvis du forårsaker en ulykke.
Leder i Trafikkforsikringsforeningen, Roger Stenseth, sier at det kan få alvorlige økonomiske konsekvenser for eieren.
Hvorfor skal man egentlig ha ansvarsforsikring for elsparkesykkel? Er ikke farten på disse begrenset til 20 kmt? Skadepotensialet virker ganske lite på meg. I så fall burde de kreve forsikring på sykler også, særlig disse store elektriske syklene med stor lastekapasitet.
Hvorfor skal man egentlig ha ansvarsforsikring for elsparkesykkel? Er ikke farten på disse begrenset til 20 kmt? Skadepotensialet virker ganske lite på meg. I så fall burde de kreve forsikring på sykler også, særlig disse store elektriske syklene med stor lastekapasitet.
Risikoen for en ulykke er 5-7 ganger større med el. spark enn med vanlig sykkel og det er langt flere som skader seg på disse i flg. TØI, kanskje det betyr noe.
I regelverket hører elektriske sparkesykler til kategorien «liten elektrisk motorvogn» og er i samme kategori som Segway, elektriske skateboard og lignende.
Risikoen for en ulykke er 5-7 ganger større med el. spark enn med vanlig sykkel og det er langt flere som skader seg på disse i flg. TØI, kanskje det betyr noe.
I regelverket hører elektriske sparkesykler til kategorien «liten elektrisk motorvogn» og er i samme kategori som Segway, elektriske skateboard og lignende.
Mulig det, men hvordan er det med alvorlighetsgraden for disse ulykkene? Skadepotensialet for en sykkel som tross alt kan gå ganske fort utforbakke må vel være betydelig større? Jeg tenker at dette ikke er særlig logisk, og et av flere områder staten ikke bør blande seg inn i med regler og forskrifter
Jeg har hatt to nestentilfeller, hvor relativt små unger ( 10-11 år) kommer fisende ut på skrå tvers over relativt uoversiktlige kryss... trafikkregler og almen forsiktighet i trafikken er visst ikke noe tema for mange foreldre....
Mulig det, men hvordan er det med alvorlighetsgraden for disse ulykkene? Skadepotensialet for en sykkel som tross alt kan gå ganske fort utforbakke må vel være betydelig større? Jeg tenker at dette ikke er særlig logisk, og et av flere områder staten ikke bør blande seg inn i med regler og forskrifter
Tror det er enkelt. Mange mange flere som skader seg på ståbrett en på vanlig sykkel - det koster samfunnet dyrt, kjekt at det betales utenfor helse og sosial budsjetter til det offentlige
Det skal antagelig mer til å hive seg på en sykkel etter en tur på byn
Sykkel er heller ikke så lett tilgjengelig for utleie
og syklister er rolig og avbalansert med defensiv holdning til trafikken rundt seg
Mulig det, men hvordan er det med alvorlighetsgraden for disse ulykkene? Skadepotensialet for en sykkel som tross alt kan gå ganske fort utforbakke må vel være betydelig større? Jeg tenker at dette ikke er særlig logisk, og et av flere områder staten ikke bør blande seg inn i med regler og forskrifter
Ok men nå gjør de nå det. Saken her var at det er påbudt med ansvarsforsikring på egen el.spark, nesten ingen har dette, det betyr at hvis du kjører ned og skader et annet menneske f.eks. så vil det koste deg dyrt, en 17 åring som skader et barn for livet får en rimelig dårlig start på voksenlivet uten denne forsikringen.
Jeg vet forresten også om mange lover og regler jeg skulle ønske vekk men de er nå der likevel.
Tror det er enkelt. Mange mange flere som skader seg på ståbrett en på vanlig sykkel - det koster samfunnet dyrt, kjekt at det betales utenfor helse og sosial budsjetter til det offentlige
Det skal antagelig mer til å hive seg på en sykkel etter en tur på byn
Sykkel er heller ikke så lett tilgjengelig for utleie
og syklister er rolig og avbalansert med defensiv holdning til trafikken rundt seg
Ok men nå gjør de nå det. Saken her var at det er påbudt med ansvarsforsikring på en el.spark, nesten ingen har dette, det betyr at hvis du kjører ned og skader et annet menneske f.eks. så vil det koste deg dyrt, en 17 åring som skader et barn for livet får en rimelig dårlig start på voksenlivet uten denne forsikringen.
Jeg vet forresten også om mange lover og regler jeg skulle ønske vekk men de er nå der likevel.
Nå har du vel allerede brukt en time og fire innlegg innafor saken ?
Og; " Det er vel det offentlige helse/sosialsystemet som må ta regningen, uansett eventuelle ansvarsforsikringer? "
Det er korrekt, men et eventuelt erstatningssøksmål angående invaliditet / nedsatt arbeidsevne. Det dekker ikke det offentlige ,en jeg kjenner fikk tilkjent 8 mill ifm med en påkjørsel av bil. Det dekket ansvarsforsikringen.
Men ved grov uaktsomhet eller fyllekjøring kan forsikringsselskapet kreve regress fra fører som var årsak til ulykken.
Tidligere var man dekket av innboforsikring dersom man forårsaket en ulykke/kom til skade/skadet tredjepart/skadet gjenstander. Dette har nå bortfalt, etter at elsparkesykkel ble omdefinert til liten elektrisk motorvogn og SamfDep innførte forsikringsplikt.
Mange har kjøpt ulovlige elsparkesykler (kjører for fort) som ikke kan forsikres. Disse løper stor risiko om de forårsaker skade på andre, da erstatningsansvaret vil falle på bruker, som har kjørt et ulovlig kjøretøy. Det kan koste millioner.
Fotgjengerforeningens advokat mener dog at etter at forsikringsplikten ble innført, er disse kjøretøyene dekket av forsikringsbransjens pool for uforsikrede kjøretøy. Dette har Statens vegvesen avvist, men det kan være det vil bli avklart i retten.
Utleierne er nå forpliktet til å forsikre brukerne. I sine avtaler overførte de tidligere alt skade- og forsikringsansvar til brukerne og frikjente seg selv for slikt ansvar. Etter at forsikringsplikten ble innført har utleierne måttet dokumentere at de har full obligatorisk ansvar-/skadedekning, og at dette ikke lenger hviler på brukerne.
Siden ca. 75% av alle elspareksykler som er solgt til private i Norge er ulovlige, er alle disse utenfor dekning og ikke i stand til bli forsikret. Det er hovedårsaken til at det er så stor andel uforsikrede. Det er mange som har forsøkt å selge sine ulovlige til andre via Finn, etc., og det er vel noen som har nappet. Elsparkesykler som kan kjøre hurtigere enn 22km/t er ulovlige (det gis 10% slingringsmonn på toppfart på flatmark, med utgangspunkt i grensen på 20km/t).
Slik ser det ut når en uforsikret elsparkesyklist på ulovlig kjøretøy meier ned en fotgjenger i Bygdøy Allé, i en hastighet som vitner mente var godt over 50km/t. Hun ble kastet flere meter avsted etter sammenstøtet. Han ble idømt 18 dagers fengsel og mistet førerkortet. Dette var før forsikringsplikten ble innført. Han måtte også betale erstatning til kvinnen han kjørte ned.
Dommen fra Kongsberg tingrett må ha gått galt. Politimannen som slettet bevis ble ikke avhørt om dette, de som løy i sin forklaring ble ikke lagt vekt på, personkarakteristikker om politimann og offer ble vektet der hvor gjerningen skal vurderes konkret osv, osv. Er det ikke slikt fagdommer skal hindre at passerer?
Det er mulig saken er litt mer nyansert enn det videoen viser, min første reaksjon var at dette var en overreaksjon og fremdeles virker slagene som feil reaksjonsmetode, men om dette er riktig
hadde blitt pågrepet tre ganger tidligere.
Den første gangen var det åtte politifolk som pågrep Simensen, den andre gangen 12 og den siste gangen var det 16 bevæpnede politifolk iført hjelm, skjold og med MP-5, ble kjent først etter at rettssaken var slutt.
xxx hadde i forkant av konfrontasjonen med politiet natten til 30. oktober drapstruet en vekter.
Det er mulig saken er litt mer nyansert enn det videoen viser, min første reaksjon var at dette var en overreaksjon og fremdeles virker slagene som feil reaksjonsmetode, men om dette er riktig forklarer det muligens litt av reaksjonen
Dommen uttrykker tvil om tiltalte handlet rett, og en av dommerne var ikke enig i frifinnelsen.
Blir garantert en ny runde.
Men fornærmede var jo kjent som en bølle og da ligger jo politiets grenser litt lavere.
Jamfør bølla fra Kristiansand VK
Jurister reagerer..Ellers så bør han gærningen som slo være mest glad for at ikke noen av slagene traff «feil» , han kunne fort blitt en drapsmann slik han holdt på.
Jurister reagerer..Ellers så bør han gærningen som slo være mest glad for at ikke noen av slagene traff «feil» , han kunne fort blitt en drapsmann slik han holdt på.
I og med at den typen vold nå godtas av tingretten så er vel det logiske at selv om utfallet hadde vært dødelig så ville han fortsatt ha blitt frifunnet?
I og med at den typen vold nå godtas av tingretten så er vel det logiske at selv om utfallet hadde vært dødelig så ville han fortsatt ha blitt frifunnet?