Snart 18 år etter Nav ble etablert, er flere av de gamle IT-systemene fortsatt i bruk. Deriblant Infotrygd fra 1978.
Det koster mye penger å utvikle digitale løsninger i Nav, men det koster enda mer å la være. De høye kostnadene krever harde prioriteringer.
www.digi.no
Det argumentet om at gamle system/materiell er så vanvittig dyre å drifte er en sannhet med modifikasjoner. Det brukes i hytt og pine og er liksom blitt en etablert sannhet. Og IT bransjen er skjønt enige - selvfølgelig. Regelen er at nye system er ofte dyrere å drifte.
Sjøforsvarets Forsyningskommando var en pioner på EDB - basert materiellstyring. De startet på 60-tallet ifm byggingen av den nye hovedbasen Haakonsvern. Dette systemet fungerte utmerket, ikke minstdet var svært enkelt å bruke. Det hadde selvfølge blitt byttet maskinvare flere ganger men alle var fornøyd. De andre forsvarsgrenene hatte ikke noe liknende. Men det hadde en mangel, det kunne ikke knyttes opp mot økonomi.
NPM ( Butikkleken) slo til for fullt i Staten, det ble besluttet at hele Forsvaret skulle over på det tyske SAP (Hitlers hevn). Det medførte at Sjøforsvaret mistet kontrollen over sitt materiell, kompleksiteten i overføringen av materiellet til det nye systemet var kraftig undervurdert. I tillegg var viktige funksjoner håpløst dårlig utformet og var meget tidkrevende ift det gamle systemet. Det gjorde at de på lagrene begynte med håndskrevne "skyggeregnskap", for i det hele tatt få "hjulene til å gå rundt." Eksempelvis en funksjon søm før medførte bruk av to forskjellige "sider"i det gamle systemet, økte til 18 !
Totalregningen for innføringen av SAP er det ingen som har sett, på lik linje med OL på Lillehammer. SAP innføringen ble sterkt forsinket , og siste trinnet (nr 3) blei kuttet ut da man ikke så at det var realistisk innenfor tidsrammen og økonomi. Det satt 200 personer inne på Langkaia i Oslo i et par år og jobbet med innføringen. Over halvparten var innleide konsulenter. Det koster !
Det var vedtatt (!) at besparelsen ville bli på 800 mill i året. ( Tenk på et tall). Dette var selvfølgelig besparelse personell. I etterkant viste det seg at den virkelig verden også gjaldt her.
Argumentet blei brukt (som et av flere) var at våre gamle fregatter (Oslo-klassen) var så dyre å drifte. Det viste seg at de nye var tre ganger så dyre. Det er nærmere en naturlov.